AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #1 Skrevet 3. august 2023 Lurer på hvorfor det er så forbanna vanskelig å lage stortings- og kommunevalgene digitale når ALT annet i samfunnet vårt går digital. Faktisk helt utrolig! IKKE IMPONERT! Anonymkode: b2696...db8 7 3 3
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #2 Skrevet 3. august 2023 Det er fordi det vanskelig lage en løsning som sikrer at de som stemmer digitalt ikke er utidig påvirket/tvunget eller selger stemmer. For å sikre individuelle og hemmelige valg må man møte fysisk Anonymkode: 1d8de...015 20 1 17
Jdz Skrevet 3. august 2023 #3 Skrevet 3. august 2023 Tror du har misforstått problemstillingen. Det er fullt mulig å lage en teknisk løsning som lar deg identifisere deg med for eksempel BankId og stemme digitalt hjemme i din egen stue. Det er ikke spesielt avansert. Det som er litt vanskeligere å få til digitalt er å sjekke at ingen står med en pistol mot hodet ditt og forteller deg hva du skal stemme når det ikke skjer i et stemmelokale. Derfor har vi ikke digitale valg og kommer forhåpentligvis aldri til å få det heller. Dette er noe du må ut og gjøre annenhvert år. Er ikke det greit da? 28 1 4
Gjest Maatte_ha_konto Skrevet 3. august 2023 #4 Skrevet 3. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er fordi det vanskelig lage en løsning som sikrer at de som stemmer digitalt ikke er utidig påvirket/tvunget eller selger stemmer. For å sikre individuelle og hemmelige valg må man møte fysisk Anonymkode: 1d8de...015 Det er egentlig ikke riktig, det baseres på gammel vane og «slik er det»-tankegang. Det burde vært annerledes! Det går bort enorme summer og arbeidskraft bare på å tilrettelegge stemming på denne måten. Da snakker jeg om alt som er med i gjennomføringen. Idag kan man enkelt overvåkes, presses etc. Flere argumenterer med at innvandrerne og da menn bestemmer over alle i familien. Det er jo bare tull! Jeg vet de fleste er relativt oppegående og selvtenkende. Unntak finnes, men det utgjør ingen forskjell i valget. Det forekommer uansett ikke i Norge, fordi det egentlig ikke spiller noen rolle hvem som vinner valget. Vi har det godt, og kommer til fortsatt å ha det slik (med unntak av pensjonen som ble dritt, men det er ikke pga feil parti). Vi leker stat i forhold her i landet, fordi vi har det bra! Uavhengig parti. MinID pluss geoblokkering-noe i den duren hadde vært smartere og mye mer fornuftig for alt og alle.
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #5 Skrevet 3. august 2023 Jdz skrev (4 minutter siden): Tror du har misforstått problemstillingen. Det er fullt mulig å lage en teknisk løsning som lar deg identifisere deg med for eksempel BankId og stemme digitalt hjemme i din egen stue. Det er ikke spesielt avansert. Det som er litt vanskeligere å få til digitalt er å sjekke at ingen står med en pistol mot hodet ditt og forteller deg hva du skal stemme når det ikke skjer i et stemmelokale. Derfor har vi ikke digitale valg og kommer forhåpentligvis aldri til å få det heller. Dette er noe du må ut og gjøre annenhvert år. Er ikke det greit da? Det er i hvert fall ikke særlig greit dersom man er norsk statsborger bosatt i utlandet. Jeg må til den norske ambassaden som ligger langt fra her hvor jeg bor. Pistol mot hodet? Under et norsk kommune- eller stortingsvalg? Seriøst? 😂🤦♀️ Jeg mener det er fullt gjennomførbart med de løsningene du allerede nevnte i første avsnitt. Eneste grunnen til, slik jeg ser det, for at dette enda ikke har blitt gjennomført (burde ha vært en mulighet allerede for 10+ år siden) er simpelthen at de største partiene er redde for å miste stemmer til mindre partier som ofte har langt bedre partiprogram, men som aldri får oppmerksomhet i media ellers. Anonymkode: 429c2...79d 4
Jdz Skrevet 3. august 2023 #6 Skrevet 3. august 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det er i hvert fall ikke særlig greit dersom man er norsk statsborger bosatt i utlandet. Jeg må til den norske ambassaden som ligger langt fra her hvor jeg bor. Pistol mot hodet? Under et norsk kommune- eller stortingsvalg? Seriøst? 😂🤦♀️ Jeg mener det er fullt gjennomførbart med de løsningene du allerede nevnte i første avsnitt. Eneste grunnen til, slik jeg ser det, for at dette enda ikke har blitt gjennomført (burde ha vært en mulighet allerede for 10+ år siden) er simpelthen at de største partiene er redde for å miste stemmer til mindre partier som ofte har langt bedre partiprogram, men som aldri får oppmerksomhet i media ellers. Anonymkode: 429c2...79d Eksempelet var satt på spissen. Jeg har for øvrig samme problem som deg og skulle gjerne hatt muligheten til å stemme uten å måtte reise til Ottawa eller hjem til Norge. 3
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #7 Skrevet 3. august 2023 2 hours ago, Jdz said: Tror du har misforstått problemstillingen. Det er fullt mulig å lage en teknisk løsning som lar deg identifisere deg med for eksempel BankId og stemme digitalt hjemme i din egen stue. Det er ikke spesielt avansert. Det som er litt vanskeligere å få til digitalt er å sjekke at ingen står med en pistol mot hodet ditt og forteller deg hva du skal stemme når det ikke skjer i et stemmelokale. Derfor har vi ikke digitale valg og kommer forhåpentligvis aldri til å få det heller. Dette er noe du må ut og gjøre annenhvert år. Er ikke det greit da? Hadde vært digg å slippe å dra ut på et lokale å gjøre det Anonymkode: 97316...18e 3
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #8 Skrevet 3. august 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Pistol mot hodet? Under et norsk kommune- eller stortingsvalg? Seriøst? 😂🤦♀️ Anonymkode: 429c2...79d Ja det er ikke utenkelig Anonymkode: 97316...18e 4 1
HW1 Skrevet 3. august 2023 #9 Skrevet 3. august 2023 Dere som påstår at problemet er utidig påvirkning/pistol mot hodet, har dere det fra reputable kilder at det er en begrunnelse for å ikke ha digitale valg? (det høres ut som ett veldig svakt argument, jeg er interessert i om noen med makt/formell kompetanse innenfor feltet noensinne har fremført dette argumentet som ett hovedargument mot digitale valg) Jeg er ikke ekspert på tema men det problemet jeg alltid har sett med digitale valg er hvordan etterprøver du resultatet samtidig som valget skal være hemmelig. Hvis vi tar utgangspunkt i at du selv er den enste som skal vite hva du har stemt. hvordan kan vi være sikre på at programmet/løsningen som skal telle har telt riktig?, enten så må man lage en løsning som gjør at man kan kontrollere tilbake hva enkeltpersoner har stemt, eller så må man stole på at ingen har vært å tullet med programmet. (Ja jeg kan tenkte meg ett par løsninger, men jeg har ikke tiltro til at staten kommer til å klare å innføre dette på en sikker og anonym måte) Ved fysiske valg så kan ett par valgmedarbeidere som samarbeider sikkert klare å jukse noen få stemmer uten å bli oppdaget, kanskje 100 stemmer, Ved digitale valg så kan en person flytte 200 000 stemmer, og det eneste som ser rart ut er at resultatet avvek litt fra spørreundersøkelsen til avisa. 2 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #10 Skrevet 3. august 2023 Man bør i anstendighetens navn orke å løfte på baken for demokratiets skyld. Anonymkode: 374a3...d58 6 2 1
hohumpf Skrevet 3. august 2023 #11 Skrevet 3. august 2023 E-valg ble forsøkt i Norge i 2011 og 2013. Ref.: Valg i Norge - Elektronisk stemmegivning Presentasjon av prosjektet E-valgforsøket Evaluering og forskning Quote Manglende kunnskap om sikkerhetsmekanismene. Et helt sentralt premiss for forsøket med internettstemmegivning i både 2011 og 2013 var at forutsetningen om at prinsippet om frie og hemmelige valg ble opprettholdt. For å sikre dette prinsippet er det lagt inn en rekke sikkerhetsmekanismer i løsningen for internettvalg. Blant annet at velgerne kan avgi så mange internettstemmer de vil, men at bare den sist avgitte internettstemmen er tellende. Dessuten har internettvelgeren også mulighet for å papirstemme i perioden for forhåndsstemmegivning eller på valgdagen. Dersom det avgis slik en papirstemme, vil den annullere tidligere og senere avgitte internettstemmer – papirstemmen vil alltid være den tellende stemme. Vi mener at dette er viktige sikkerhetsmekanismer, og i stor grad det bærende argumentet for at det norske forsøket i lys av internasjonale standarder vurderes å oppfylle kravet om frie og hemmelige valg. Det er derfor foruroligende at kunnskapen om nettopp denne typen sikkerhetsmekanismer synes å være dårlig utbredt blant de stemmeberettigede, med tanke på den grunnleggende legitimiteten til forsøket og en ordning med stemmegivning via Internett spesielt. Og selv om internettvelgerne utmerker seg ved å være de best informerte, er det fortsatt under 50 prosent som kan gi riktig svar på spørsmålet om hvilken stemme som vil være tellende hvis én forhåndsstemme på papir og en på Internett blir avgitt. Men resultatet viser også hvor vanskelig det er å nå frem med viktig informasjon. Informasjonen ble gitt, men åpenbart kun i begrenset omfang tatt imot og forstått. …, men er ikke blitt gjennomført siden. 2 2
Fighter83 Skrevet 3. august 2023 #12 Skrevet 3. august 2023 Jeg fatter heller dette. Har jo BankID, BankID på mobil, helsenorge, Altinn og skatteetaten. Staten burde jo flate meg klare å lage et godt nok digitalt system for et demokratisk valg for oss. Får jo til og med valgkortet levert via Digipost ... 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #13 Skrevet 3. august 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Man bør i anstendighetens navn orke å løfte på baken for demokratiets skyld. Anonymkode: 374a3...d58 Hva med de som er lamme og sitter i rullestol? Vanskelig å løfte på røven da Anonymkode: 4e34b...5b6 1 1
delias Skrevet 3. august 2023 #14 Skrevet 3. august 2023 Fighter83 skrev (1 minutt siden): Jeg fatter heller dette. Har jo BankID, BankID på mobil, helsenorge, Altinn og skatteetaten. Staten burde jo flate meg klare å lage et godt nok digitalt system for et demokratisk valg for oss. Får jo til og med valgkortet levert via Digipost ... Ja? Selvfølgelig klarer de å lage et digitalt system. Det er ikke problemet her. 5
hohumpf Skrevet 3. august 2023 #15 Skrevet 3. august 2023 7 minutter siden, Fighter83 said: Jeg fatter heller dette. Har jo BankID, BankID på mobil, helsenorge, Altinn og skatteetaten. Staten burde jo flate meg klare å lage et godt nok digitalt system for et demokratisk valg for oss. Får jo til og med valgkortet levert via Digipost ... 2 minutter siden, delias said: Ja? Selvfølgelig klarer de å lage et digitalt system. Det er ikke problemet her. @Fighter83, sett deg inn i det som står på sidene jeg lenket til og dokumentene der. 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #16 Skrevet 4. august 2023 Ja, tekt så "smart" det er at alle kan stemme hjemme. Sikert absolutt INGEN muligheter til juks eller påvirkning fra andre :) Anonymkode: 54915...4f9 3
Maskinfører Skrevet 4. august 2023 #17 Skrevet 4. august 2023 I ett samfunn der man er så bekymret for utslipp og forurensning burde dette vært gjort sporenstreks jeg må kjøre helt til byen med Dieselbilen for å kunne stemme 30 km 2
Maskinfører Skrevet 4. august 2023 #18 Skrevet 4. august 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hva med de som er lamme og sitter i rullestol? Vanskelig å løfte på røven da Anonymkode: 4e34b...5b6 Disse er nok ikke regnet med av politikere som man stemmer på
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #19 Skrevet 4. august 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det er i hvert fall ikke særlig greit dersom man er norsk statsborger bosatt i utlandet. Jeg må til den norske ambassaden som ligger langt fra her hvor jeg bor. Pistol mot hodet? Under et norsk kommune- eller stortingsvalg? Seriøst? 😂🤦♀️ Jeg mener det er fullt gjennomførbart med de løsningene du allerede nevnte i første avsnitt. Eneste grunnen til, slik jeg ser det, for at dette enda ikke har blitt gjennomført (burde ha vært en mulighet allerede for 10+ år siden) er simpelthen at de største partiene er redde for å miste stemmer til mindre partier som ofte har langt bedre partiprogram, men som aldri får oppmerksomhet i media ellers. Anonymkode: 429c2...79d Det er veldig naivt å tro at det ikke skulle kunne skje i Norge. Anonymkode: 0ab73...071 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #20 Skrevet 4. august 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hva med de som er lamme og sitter i rullestol? Vanskelig å løfte på røven da Anonymkode: 4e34b...5b6 Mange i rullestol som stemmer altså😉 Anonymkode: 0ab73...071 3 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå