Gå til innhold

Hjelp til å starte et enkeltmannsforetak?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har veldig lyst å starte et enkeltmannsforetak. Hvor skal jeg starte? Hva må jeg gjøre? Er det noen som kan linke til en nettside? Jeg har tenkt på dette i mange år. Og har veldig lyst å gjennomføre dette. Kan man søke om midler en plass? Noen som har noen tips? Ideer? Råd? 

Anonymkode: c6356...3dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har veldig lyst å starte et enkeltmannsforetak. Hvor skal jeg starte? Hva må jeg gjøre? Er det noen som kan linke til en nettside? Jeg har tenkt på dette i mange år. Og har veldig lyst å gjennomføre dette. Kan man søke om midler en plass? Noen som har noen tips? Ideer? Råd? 

Anbefaler deg å lese denne. Lagre den i bokmerker. Veldig fin.

https://blogg.fiken.no/registrere-og-starte-enkeltpersonforetak/?gbraid=0AAAAADojJcXBkFJQ3_rPnDcUHNYYi6_KN&gclid=Cj0KCQjwoK2mBhDzARIsADGbjeo6UEStELG6XEW0_TqaUm7iJA8F7QGhRPHjErNoCJ7bwffF8cMsXt8aAg6pEALw_wcB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gjør det.

Næringsvirksomhet gjøres i aksjeselskaper, med trygg avstand til privatøkonomien din. Med dagens smarte regnskapssystemer er det virkelig ingen terskel til et AS. Og har du ikke 30.000 til aksjekapital har du heller ikke.bruk for et selskap.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

Det finnes portaler som gjør det enkelt, f.eks. https://folio.no/stiftemaskinen

Anonymkode: 91182...f70

Dette er vel for aksjeselskap da, mulig den ikke støtter ENK

Anonymkode: 91182...f70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Å registrere ENK er i utgangspunktet gratis og det tar som regel bare et par dager å få org.nr.  Du trenger ingen midler til det. Innlegget ditt er veldig uklart.. Hva er det du ønsker tips, råd og ideer til? 
Hvis du ikke har peiling på hva du skal drive med i firmaet ditt, er det jo ingen vits i å opprette et :)

Anonymkode: 0403a...900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
A-hunter skrev (16 timer siden):

Ikke gjør det.

Næringsvirksomhet gjøres i aksjeselskaper, med trygg avstand til privatøkonomien din. Med dagens smarte regnskapssystemer er det virkelig ingen terskel til et AS. Og har du ikke 30.000 til aksjekapital har du heller ikke.bruk for et selskap.

For noe tøv.

Anonymkode: 5a11a...21b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For noe tøv.

Anonymkode: 5a11a...21b

+1 for knusende og overbevisende argumentasjon, godt gjemt bak den trygge feigeknappen....

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei hei 😁 

TS her. 

Jeg vet hva jeg skal starte med, eller rettere sagt, har lyst å starte med 😁Som sagt har jeg tenkt på dette i flere år. Har kommet på navn og snakket med folk/venner som har lyst å hjelpe til. Har også fått hørt i det siste halve året at folk har startet med dette i andre store byer i Norge. 

Det jeg trenger hjelp til, er hvordan jeg skal gå fram. Hvordan skal jeg "få det ut" til publikum, eller komme i kontakt med mulige klienter? Det er vell mest voksne og eldre dette rettet seg til,men også familier og enslige. Slik jeg ser det for meg, kan det være slik at jeg må hjemme hos disse eldre/voksne menneskene,må jeg da ha egen forsikring for. Eks?. Jeg skjønner at det er vanskelig for dere å komme med innspill, når jeg ikke har fortalt hva det er. 

Er det mulig å søke kommunen eller noe med tanke om man har en ide slik?

Om jeg registrerer meg med et enkeltmannsforetak, kan jeg da ansatte andre mennesker til å jobbe for meg? 

Er dette noe jeg kan ringe å snakke med skattekontoret om? Eller? Et det noen andre jeg kan snakke med? 

De som har startet andre plasser i Norge, kan jeg ringe de å høre om råd? Eller blir det teit?

Skal sjekke ut de linkene jeg har fått, er veldig takknemlig for svar, ideer og tips 😁

Ønsker dere alle en god helg ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hei hei 😁 

TS her. 

Jeg vet hva jeg skal starte med, eller rettere sagt, har lyst å starte med 😁Som sagt har jeg tenkt på dette i flere år. Har kommet på navn og snakket med folk/venner som har lyst å hjelpe til. Har også fått hørt i det siste halve året at folk har startet med dette i andre store byer i Norge. 

Det jeg trenger hjelp til, er hvordan jeg skal gå fram. Hvordan skal jeg "få det ut" til publikum, eller komme i kontakt med mulige klienter? Det er vell mest voksne og eldre dette rettet seg til,men også familier og enslige. Slik jeg ser det for meg, kan det være slik at jeg må hjemme hos disse eldre/voksne menneskene,må jeg da ha egen forsikring for. Eks?. Jeg skjønner at det er vanskelig for dere å komme med innspill, når jeg ikke har fortalt hva det er. 

Er det mulig å søke kommunen eller noe med tanke om man har en ide slik?

Om jeg registrerer meg med et enkeltmannsforetak, kan jeg da ansatte andre mennesker til å jobbe for meg? 

Er dette noe jeg kan ringe å snakke med skattekontoret om? Eller? Et det noen andre jeg kan snakke med? 

De som har startet andre plasser i Norge, kan jeg ringe de å høre om råd? Eller blir det teit?

Skal sjekke ut de linkene jeg har fått, er veldig takknemlig for svar, ideer og tips 😁

Ønsker dere alle en god helg ❤️ 

Er ideen god og unik kan du søke Innovasjon Norge om midler. Råd og tips til konkrete problemstillinger kan du nok få av Skatteetaten, men du må egentlilg bare lese deg opp. Det finnes et hav av informasjon på nettet. Bruk Google.

Til å begynne med er det nok geriljamarkedsføring som gjelder. Bruk jungeltelegrafen, sosiale medier, oppslag på butikken og lignende. Kjøp eventuelt annonsering på Facebook eller Google om du har budsjett til det. Om nedslagsfeltet ditt er lite behøver det faktisk ikke koste all verden, men vær klar over at det vil tar lang tid før det gir avkastning.

Når det gjelder behov for forsikringer må du nesten høre med et forsikringsselskap. Det er umulig for oss å svare på når vi ikke kjenner forretningskonseptet. 

Og ja, du kan ha ansatte i et enkeltpersonforetak, men det ville jeg aldri gjort. Hvis du tror du kommer til å ha ansatte bør du starte et aksjeselskap først som sist. Husk forsikringer.

Anonymkode: 4c7b7...eb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
34 minutter siden, AnonymBruker said:

Er ideen god og unik kan du søke Innovasjon Norge om midler. Råd og tips til konkrete problemstillinger kan du nok få av Skatteetaten, men du må egentlilg bare lese deg opp. Det finnes et hav av informasjon på nettet. Bruk Google.

Til å begynne med er det nok geriljamarkedsføring som gjelder. Bruk jungeltelegrafen, sosiale medier, oppslag på butikken og lignende. Kjøp eventuelt annonsering på Facebook eller Google om du har budsjett til det. Om nedslagsfeltet ditt er lite behøver det faktisk ikke koste all verden, men vær klar over at det vil tar lang tid før det gir avkastning.

Når det gjelder behov for forsikringer må du nesten høre med et forsikringsselskap. Det er umulig for oss å svare på når vi ikke kjenner forretningskonseptet. 

Og ja, du kan ha ansatte i et enkeltpersonforetak, men det ville jeg aldri gjort. Hvis du tror du kommer til å ha ansatte bør du starte et aksjeselskap først som sist. Husk forsikringer.

Anonymkode: 4c7b7...eb6

Tusen takk for konstruktiv tilbakemelding 😁

Du sier jeg kan ansette folk i mitt enkeltmannsforetak (om dette så blir tilfelle) men at jeg bør ikke gjør det så fremmest jeg ordner et AS istede. Hvorfor det? 😁 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...