Gå til innhold

Lar du barna dine bli venner med ADHD-barn? Er redd for aggresjon og dårlig påvirkning.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva tenker du om å la barna dine bli venner med ADHD-Barn? Prøver du å styre unna vennskap med slike?

Anonymkode: 072a1...104

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Det er bare bra å oppleve at alle er forskjellige 

AnonymBruker
Skrevet

Tuller du? Selvsagt får de leke med "adhd-barn". De kan noen ganger være kaos og "mye", men som oftest ikke dårlig innflytelse eller aggressive. Alle mine venner og kjente fra skoletiden som i voksen alder fikk ADHD, var da ikke dårlige mennesker. Noen hadde mer utfordringer enn andre, et par sklei ut og havnet på kjøret. Men det var ikke pga adhd, men omsorgssvikt i hjemmet.

Anonymkode: 4ab87...e17

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Viser det seg at ungen er aggressiv, får den ikke leke med mine barn uansett om oppførselen forklares med diagnose. Styrer ikke bevisst unna barn med adhd, nei.

Anonymkode: 0af65...850

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Viser det seg at ungen er aggressiv, får den ikke leke med mine barn uansett om oppførselen forklares med diagnose. Styrer ikke bevisst unna barn med adhd, nei.

Anonymkode: 0af65...850

Det er jeg enig med deg i. Men barn kan være aggressive uten å ha adhd, og mange med adhd er ikke aggressive. Det blir veldig stigmatiserende av TS, syns jeg. 

Anonymkode: 4ab87...e17

Skrevet

Aldri opplevd at barn med ADHD  eller lignende diagnoser har påvirket mitt barn på en negativ måte. Dessuten så er det bra for barn å oppleve at mennesker er forskjellige, sånn er det jo for voksne og. Skulle tatt seg ut å beskyttet barna for alt så blir de helt lamslått når de blir voksne og oppdager at alt ikke bare er regnbuer og solskinn. 

Eneste jeg har sagt nei til når han var mindre og ikke så god på selvforsvar ennå var at han ikke fikk være med en som var fysisk utagerende uten voksne rundt. Var sjelden at denne gutten gikk til angrep på barna var helst de voksne som fikk gjennomgå men han hadde noen episoder der han gikk til angrep på de andre så jeg var litt hønemor der.

Uansett så har denne gutten fått hjelp og i dag er han faktisk en av de jeg liker ha på besøk. :) 

Han har en annen venn som har ADHD og han har jeg alltid likt fra han var liten lenge før medisinene kicket inn, for han har alltid vært høflig og hyggelig, er bare noen ting som har tatt lengre tid med han og så har han raskt blitt frustrert men ALDRI voldelig mot noen.

Nå har jeg ingen restriksjoner, bortsett fra at han må bruke sunn fornuft på hvem hva og hvor. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min 15 åring er venn med en med adhd. Min gutt styrer selv hvor mye han er sammen han. Han kan bli litt sliten av han, så han må begrense det litt 

Anonymkode: 1b003...a17

AnonymBruker
Skrevet

Medisinert er de da vanlige. Man lar vel barn ta medisiner som fungerer for en sykdom skulle jeg tro.

Aldri mottatt noen med adhd som wr aggressive faktisk. Mye, ja, men ikke aggressive.

Anonymkode: 996cc...d30

AnonymBruker
Skrevet

Barnet mitt får velge sine egne venner. Jeg tar ikke det valget for henne. 
Hvis det dukker opp en venn i framtiden som har veldig dårlig innflytelse på henne, kommer jeg nok til å prøve endre på det. Men det er hennes valg om hvem hennes venner skal være.

Anonymkode: 83822...da2

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

🫣 Ikke rart at barn mobber når det finnes foreldre med slike holdninger!

Anonymkode: a3d29...4be

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Medisinert er de da vanlige. Man lar vel barn ta medisiner som fungerer for en sykdom skulle jeg tro.

Aldri mottatt noen med adhd som wr aggressive faktisk. Mye, ja, men ikke aggressive.

Mitt inntrykk er at veldig mange foreldre ikke vil at ADHD-barnet deres skal medisineres.

AnonymBruker
Skrevet

Mine to barn med nevro forstyrrelser er svært populære å «henge med».

De er utadvendte, utrolig snille, omtenksomme og fantasifulle. Rett og slett «jævla funny. Det skjer alltid noe rundt dem, og det  syntes mange barn er morsomt. De er utrolig sosiale, og sliter seg egentlig litt ut fordi de holder på med noe sammen med andre hele tiden, samtidig som de har sine nevrologiske forstyrrelser som i seg selv er slitsomt.

Aldri fått noen klager fra andre foreldre eller lærere om at de er noe «dårlig innflytelse». Heller aldri opplevd at foreldre holder barna sine borte fra mine.

Hadde vært mer skeptisk til å la unga mine henge hjemme hos noen med foreldre med åpenbare dårlige holdninger. 

Anonymkode: e7aa3...d39

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn med adhd er den mest populære i klassen

Anonymkode: 0265a...32f

AnonymBruker
Skrevet

Velger ikke vennene til mine barn. Det styrer de helt fint selv.

Anonymkode: 208c6...4af

Skrevet

Jeg gikk udiagnosert til en alder av 30+, og etter å ha lest enkelte innlegg her, er jeg nesten litt glad for at ingen (inkludert meg selv) visste om min ADHD, for tenk å bli møtt med slike holdninger, feilaktige antakelser og fordommer?! En person med ADHD er fremdeles en person i like stor grad som en uten ADHD.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

ADHD er ingen sykdom. Man blir ikke smittet av ADHD. 

ADHD kommer i alle former og i større eller mindre grad, men selvsagt impulskontrollen er svak og "stopp-knappen" tidvis fraværende. Jeg har hatt mange med ADHD som lærer, men ikke de yngste barna. De fleste klarer å regulere seg bedre når de blir eldre og med riktig medisinering er det er mange flere solskinnshistorier, enn motsatt.  Det er jo ikke slik at man ønsker å være aggressive, men når man manglet verktøy for å løse situasjoner på en annen måte blir det dessverre slik av og til, og da særlig med yngre barn. Er det en ren ADHD diagnose uten noe tillegg har jeg sjeldent opplevd store vansker. Det som er synd er at de ofte drar med seg forhistorien med vonde episoder rettet mot andre høyere opp i klassene, og det hjelper jo ikke akkurat. Barn er flinke til å tilgi der og da, men bruker det fort mot andre ved den minste motstand. 

Anonymkode: 0e767...d03

AnonymBruker
Skrevet

Er du seriøs?? Hva med å heller lese litt, få litt kunnskap, og komme deg ut av den innstillingen der?

Noen få kan gjerne være aggressive, men det er ikke fordi de er "farlig", det handler som oftest om at de ikke blir forstått, og noen er viltre, men ingen av dem gjør det med vond vilje. 

Folk med adhd har ofte mye omsorg og omtanke for andre, de har gjerne følelsene på "utsiden", de kan bli veldig glad, og veldig trist osv. Og mange sliter med energien, endel kan være nedstemt og slite med angst.

Adhd er så utrolig mye mer enn hyperaktivitet og uro.

Her har både datter og jeg adhd, og vi er relativt "normal". Vimsete, glemsk, distre, utålmodig, hopper litt fra det ene til det andre osv. Men vi finnes ikke aggressiv og vi har ikke dårlig innflytelse på andre. For datter sin del, så er det motsatt, hun er så redd for å være annerledes, samt at hun sliter med sosial angst, så hun er et lett offer for mobbing og utestenging. 

Anonymkode: 0b5e0...575

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Hva tenker du om å la barna dine bli venner med ADHD-Barn? Prøver du å styre unna vennskap med slike?

Tuller du?? Har adhd barn og de er ikke galne frekke barn. De har store gode hjerter!

Anonymkode: d7bb9...c43

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...