AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #1 Skrevet 3. august 2023 Noen som har tips til gode bøker med hendelser fra virkeligheten eller basert på virkeligheten, som gjerne passer også for ungdom? Anonymkode: fef3c...065
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #2 Skrevet 3. august 2023 Romaner eller fagbøker? Biografien om Betzy Rosenberg av Lena Lindahl er skrevet for ungdom (men kan fint leses av voksne). Boka heter Jenta i veggen. Hvis fagbøker er ok, så kan jeg også anbefale Gutten på trekassa av Leon Leyson. Passer for eldre barn, ungdom og voksen. Ellers er det mange gode romaner (og tegneserier) for ungdom hvor handlingen er fra andre verdenskrig. Inn i elden av Aina Basso handler om hekseprosessene. Anonymkode: b7a2f...8da 1
Anjoblue Skrevet 3. august 2023 #3 Skrevet 3. august 2023 Heksedatter av Celia Rees er bassert på dagboknotater fra en jente som levde blant puritanerne etter hennes bestemor ble henrettet som heks.
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #4 Skrevet 3. august 2023 Den norske drømmen av Kadafi Zaman Vi er ett lite land, men ett stort folk av Hans Kristian Amundsen Anonymkode: b6e2a...214
Anjoblue Skrevet 3. august 2023 #5 Skrevet 3. august 2023 Det kom et skip til Bjørgvin 1349. Handler om to barn under pesten Om engelske bøker er en mulighet er My lady Elisabeth en fantastisk bok om livet til dronning Elisabeth 1 fra hun var barn og til den dagen hun ble dronning. Becomming Marie Antoinette. Handler om hennes barndom, ungdom og første tid som dronningen av Frankrike Jeg er Mathob, er historien fra ikke uten min datter fra barnets side. Handler også om å bygge opp livet på nytt etter en slik hendelse. Samt å leve med kronisk sykdom som ung. 1
Phoenix Heart Skrevet 3. august 2023 #6 Skrevet 3. august 2023 I morgen var jeg alltid en løve https://www.ark.no/produkt/boker/hobbyboker-og-fritid/i-morgen-var-jeg-alltid-en-love-9788202438128 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #7 Skrevet 3. august 2023 Hvem skjøt William Nygaard? Hvem skjøt William Nygaard? - Odd Isungset - innbundet(9788210051104) | Adlibris Bokhandel Anonymkode: 074f7...8ca
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #8 Skrevet 3. august 2023 Kjør meg til slottsparken. Anonymkode: 687b5...5f2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #9 Skrevet 3. august 2023 Den er nok ikke i handelen nå, men kan kanskje finnes/bestilles på biblioteket. Det er en tegneserieroman som vekker ganske sterke følelser. Alle kjenner til romhunden Laika. Men hva skjedde egentlig? Hvorfor ble det nettopp hun som var det første levende vesenet i verdensrommet. Og hvor lenge levde hun egentlig inne i Sputnik 2? Abadzis bringer liv til et avgjørende øyeblikk i moderne historie. Samtidig viser han de dypt menneskelige aspektene bak de harde, kalde fakta i den gripende fortelling om tre liv: Korolev, tidligere politisk fange, nå sjefsingeniør i det Sovjetiske romfartsprogrammet, Yelena, tekniker i laboratoriet med ansvar for Laikas liv og helse – og Laika. Anonymkode: 9b4ce...7e5
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #10 Skrevet 4. august 2023 To bøker av Morten Strøksnes: Et mord i Kongo og Havboka. Begge prisbelønte og eksepsjonelt bra. Norges beste nålevende essayist. Anonymkode: a83a8...cd8
Mardina Skrevet 9. august 2023 #11 Skrevet 9. august 2023 "Jeg tenker du skjønner det sjøl". Boken om Christoffer, som ble drept av sin stefar 😭
Hannah80 Skrevet 9. august 2023 #12 Skrevet 9. august 2023 Mardina skrev (7 minutter siden): "Jeg tenker du skjønner det sjøl". Boken om Christoffer, som ble drept av sin stefar 😭 Med god hjelp fra sin mor, som ikke løftet en finger for å hjelpe gutten sin som ble utsatt for langvarig mishandling. 1
Mardina Skrevet 10. august 2023 #13 Skrevet 10. august 2023 Hannah80 skrev (10 timer siden): Med god hjelp fra sin mor, som ikke løftet en finger for å hjelpe gutten sin som ble utsatt for langvarig mishandling. Jeg vet 😥
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #14 Skrevet 10. august 2023 Med hendelser fra virkeligheten mener du da type "true crime", memoarer/biografier eller historie? Hvor gammel ungdom? Jeg liker godt Kingsbridge-serien til Ken Follett men det er en del grafiske beskrivelser av vold og sex (og voldtekt) i den så den passer ikke for yngre ungdom men 17-18-åring tenker jeg kan lese de. Det kom et skip til Bjørgvin 1349 husker jeg at jeg leste som ungdom og likte godt Arn-trilogien av Jan Guillou. Homegoing av Yaa Gyasi (husker ikke norsk tittel) Behind the Beautiful Forevers: Life, Death, and Hope in a Mumbai Undercity av Katherine Boo (non-fiction men skrevet litt som en roman likevel) Anonymkode: 985f8...cc7
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #15 Skrevet 10. august 2023 Jeg, dømt og frikjent av Eva Mai Larsen. Hun var en hjelpepleier som ble mistenkt og arrestert for å ha drept 10 pasienter, ved et eldresenter på 1990-tallet. Men hun ble vel frikjent til slutt da. Pappas prinsesse - Sigrid Beate Edvardsen I gode og onde dager. Man er ikke nødt til å være en berømt idrettsutøver eller politiker, for å ha levd et interessant liv. Hva skal vi med stjerner nå? følger en norsk familie som var i Thailand i desember 2004 under tsunamien. Skynd deg å elske om tidligere fiskeri-minister Jan Henry Olsen, som fikk Alzheimer. Krigsbarnet Karl om hvordan det var å leve som en "tyskerunge" i Norge, etter andre verdenskrig. Godt mulig at en del bøker på for eksempel Finn.no eller lignende kommer for en billigere penge, enn for eksempel en bokhandel. Anonymkode: 074f7...8ca
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #16 Skrevet 10. august 2023 om voldtekt: En sånn jente fluffer. Begge basert på sanne historier. Anonymkode: e5523...56f
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #17 Skrevet 20. august 2023 Mange har lest Idas dans, hvor en mor skriver om sin kreftsyke datter. Hopp da, så blir vi kvitt deg handler om mobbing. Hard Asfalt og Christiane F. er jo typiske memoarer om rusmisbruk og tøffe skjebner. Bare spør Alice/Go Ask Alice er i samme genren, men den er mye fiksjon/overdrivelse for å bringe frem et poeng. Ville Googlet og lest meg litt opp for å ta en samtale dersom jeg skulle legge den frem for ungdom, for å si det sånn. Jon Krakauers Gåtefull død og I tynn luft. Ellers var det jo en hel bokklubb som het Virkelighetens Verden, bøkene omhandlet alt fra seksuelt misbruk til kulturforskjell i ekteskap. Finner sikkert noen i brukthandler. Anonymkode: 1c33e...446
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå