Gå til innhold

Dere som tegner mye. Hvordan hadde dere råd i starten? Svinn papir


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tegner og tegner for å øve meg. Tegner side opp og ned i kladdebøker og tegneblokker. Så er det fullt og jeg må kjøpe nytt. Blir frustrert og gir opp fort. For er jo dyrt å kjøpe inn hele tiden!! Hvordan har egentlig folk råd til å tegne. Da tenker jeg på i starten hvor man prøver og feiler og må begynne på nytt og på nytt

Anonymkode: 1d906...145

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Utover å kjøpe billigste sort papir eller skissebok/blokk så er det vel ikke så mange andre løsninger. Det koster å ha en hobby, og det gjelder tegning også.

Anonymkode: 8398a...e3f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg handler på billigbutikker som Søstrene Grene, nille og Euripris.

I min ungdom på 90-tallet, måtte jeg på Andvord. DET var dyrt, det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøper kopiark til et par hundre kroner. 2500 ark i en pakke. Kopiark fås også i forskjellige tykkelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatt maler/kladder jeg bl.a på papp, bakside post, kjøpte ofte bøker på loppemarked (bøker med gammel tekst blir kul bakgrunn både til tegning av dyr, vaser, blomster og landskap).

Du kan også lage egne ark av feks gamle aviser og papp (pappmasjé, kjevle flat under plastfilm) mal et strøk hvit på etterpå hvis du vil ha hvit bakgrunn. Da kan du velge egen tekstur.

Men nå liker jeg bedre å tegne/male på tekstur en glatt kopipapir.

Anonymkode: 0e309...d78

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det billigste er vel kopipapir i bunker. Det funker bra til mye, utmerket til typisk skisser etc. Du får også kjøpt tegnepapir i slikeløse ark i bunker, det er som regel rimeligere enn blokker og bøker. 

Alt I alt er tegning en ganske rimelig hobby så lenge man holder seg til blyanter, kull og fargeblyanter som krever all verden av investering i materiale for å få fine resultater.

Anonymkode: 4fa6c...ba1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.8.2023 den 12.47):

Alt I alt er tegning en ganske rimelig hobby så lenge man holder seg til blyanter, kull og fargeblyanter som krever all verden av investering i materiale for å få fine resultater.

Anonymkode: 4fa6c...ba1

Man får det man betaler for her også, men så lenge man er fornøyd med å bare tegne/skisse for øvelse og gøy så holder det med billigste blyanter på kopipapir.

 

Anonymkode: 8398a...e3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/6/2023 at 6:10 PM, AnonymBruker said:

Man får det man betaler for her også, men så lenge man er fornøyd med å bare tegne/skisse for øvelse og gøy så holder det med billigste blyanter på kopipapir.

 

Anonymkode: 8398a...e3f

Selvfølgelig, men selv de dyreste kvalitetsprodukter er fortsatt ganske rimelig i forhold til en god del andre tegnehobbyer. Jeg driver med pastellkritt og jeg kan love deg det koster mer..... 🙈 Jeg bruker ark som koster over 100 kroner stykket i str 50x70 cm, en blokk med 12 ark i A3 er over 800.. 

Så alt alt, jeg synes det er rimelig hvis man holder seg til blyanter... 

Anonymkode: 4fa6c...ba1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg, haha, henter fra søpla -er så mye tynn fin hvit papp som kastes. 

Maler også endel på andre materialer som stein, flis og treverk 

I tillegg så kjøper jeg bøker med hardt omslag som jeg har med meg over alt, sitter heller å tegner mens jeg venter på bussen, sitter på cafe osv., enn å sitte på mobilen. 

Anonymkode: 64274...6f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg, haha, henter fra søpla -er så mye tynn fin hvit papp som kastes. 

Maler også endel på andre materialer som stein, flis og treverk 

I tillegg så kjøper jeg bøker med hardt omslag som jeg har med meg over alt, sitter heller å tegner mens jeg venter på bussen, sitter på cafe osv., enn å sitte på mobilen. 

Anonymkode: 64274...6f6

Vet ikke hvordan det er på kles-butikkene nå om dagen, men i mellom herreskjorter innpakket i plast så ligger det ofte helt super hvit papp. Seriøst, sjekk på obs! og Dressmann ol. Tidligere i luvet brukte jeg å gå på butikker (i et annet land) og spørre om jeg kunne ta tynn papp gratis, null stress, det går jo bare i søpla likevel. 

Anonymkode: 64274...6f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
AnonymBruker skrev (På 3.8.2023 den 19.52):

Jeg tegner og tegner for å øve meg. Tegner side opp og ned i kladdebøker og tegneblokker. Så er det fullt og jeg må kjøpe nytt. Blir frustrert og gir opp fort. For er jo dyrt å kjøpe inn hele tiden!! Hvordan har egentlig folk råd til å tegne. Da tenker jeg på i starten hvor man prøver og feiler og må begynne på nytt og på nytt

Anonymkode: 1d906...145

Absolutt alt av hobbyutstyr er å få kjøpt brukt.
 

Så svaret på spørsmålet ditt er dette: jeg kjøper farger, maling, blyanter, penner, koster etc brukt. Eller ubrukt og bare eid av noen med ambisjoner de ikke fikk gjennomført. Bruktsjapper, loppis og privatpersoner liker å selge i store bokser/poser, så jeg selger det jeg har dobbelt opp av, beholder resten og koser meg med hobbyen min - gjerne med fortjeneste. Sist fikk jeg 800 kroner for «restene» av en boks akvarell-utstyr kjøpt til 200. Jeg har igjen 4 skisseblokker og masse med havbrukt maling av fin kvalitet jeg kan kose meg med gjennom vinteren. Liker jeg likevel ikke akvarell? Ok. Da havner det mer utstyr på Finn.no.

 

Folk, ts, elsker å kjøpe ting til nye hobbyer betydelig mer enn de liker det harde og langvarige arbeidet inkludert i å pleie en hobby. Bruk det til din fordel.

Anonymkode: f346b...3b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...