AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #1 Del Skrevet 3. august 2023 Jeg har de siste årene deltatt i mange kunstkurs (begynte under pandemien). Jeg har gått på kurs for både nybegynnere og viderekomne. Både renessansen, impresjonalismen,realisme og abstrakte malerier. Det siste er jo så lett! Bare hell noen farger på lerretet, bland dem tilfeldig rundt: og vips så har du et "kunstverk"! Det er jo bare latskap og tull. Egentlig et hån mot de virkelig store kunstnerne og brukte hele sitt liv på å perfeksjonere teknikker. Læreren min mener hardnakket at abstrakt kunst får seerne til å føle noe, tolke noe osv. Er ikke det latskap å overlate dette til seerne? "Kunstneren" bare kladder noe tilfeldig på lerretet og så seeren bruke timer på å tolke og å få dypere mening ut av det? Søk bare på "abstrakt maleri" på finn.no. 99% er bare skriblerier. Som selges for tusenvis av kroner. Anonymkode: d3a1e...7e2 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #2 Del Skrevet 3. august 2023 Er for så vidt enig med deg, men må legge til at jeg liker en del abstrakt kunst, nettopp pga friheten det gir til å analysere helt fritt selv 😂 Elsker forøvrig all slags kunst Anonymkode: 0d44d...47b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #3 Del Skrevet 3. august 2023 Abstrakt kunst kan være alt fra tilfeldige fargeklatter og former til nøye planlagt abstrahert/forenklet kunst der man har jobbet med å forenkle kjente objekter til det nesten ugjenkjennelige, men akkurat stopper der man fremdeles kjenner igjen det man ser. Sistnevnte krever litt mer kunnskap enn førstnevnte. Anonymkode: 15785...b78 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #4 Del Skrevet 3. august 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg har de siste årene deltatt i mange kunstkurs (begynte under pandemien). Jeg har gått på kurs for både nybegynnere og viderekomne. Både renessansen, impresjonalismen,realisme og abstrakte malerier. Det siste er jo så lett! Bare hell noen farger på lerretet, bland dem tilfeldig rundt: og vips så har du et "kunstverk"! Det er jo bare latskap og tull. Egentlig et hån mot de virkelig store kunstnerne og brukte hele sitt liv på å perfeksjonere teknikker. Læreren min mener hardnakket at abstrakt kunst får seerne til å føle noe, tolke noe osv. Er ikke det latskap å overlate dette til seerne? "Kunstneren" bare kladder noe tilfeldig på lerretet og så seeren bruke timer på å tolke og å få dypere mening ut av det? Søk bare på "abstrakt maleri" på finn.no. 99% er bare skriblerier. Som selges for tusenvis av kroner. Anonymkode: d3a1e...7e2 Jeg stusser veldig på at du har gått på kurs og lært å male abstrakt, og så sitter du igjen med et inntrykk av at abstrakt kunst bare er tilfeldige fargeklatter. Selv mine kunstelever på barneskolen og mellomtrinnet lærer om abstrakt kunst gjennom forenkling av kjente objekter, der vi snakker om hvor mye man kan forenkle før man ikke lenger kjenner igjen objektet. Abstrakt kunst kommer jo av ordet å abstrahere, altså å forenkle. Det ligger litt mer bak å forenkle enn å bare kladde i vei uten mål og mening. Håper du ikke betalte særlig mye for det kurset Anonymkode: 15785...b78 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
blui89 Skrevet 3. august 2023 #5 Del Skrevet 3. august 2023 Mye abstrakt kunst er bare tull og tøys. Google "white on white", så ser du. Den gikk for millioner. Men så er det annen abstrakt kunst som er vel så krevende som klassisk. Man ser at kunstneren har brukt lang tid, kompliserte teknikker og fått frem vakre skygger og nyanser. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #6 Del Skrevet 3. august 2023 Er jo egentlig enig. Liker abstrakt kunst men fordi det kan pynte fint ikke fordi det vse mye jobb å lage. Jeg tror ikke de har brukt mange timer på å lage detaljene.... men jeg har det fortsatt på veggene :). Liker litt mindre detaljerte ting men er enig at det er langt ifra like vanskelig å få til Anonymkode: 7d037...e5c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #7 Del Skrevet 5. august 2023 Vel, jeg har sett abstrakt kunst der det er tydelig at den som lagde det var av oppfatingen "alle kan lage dette" og bare slengte sammen noe tilfeldig. Så har man abstrakt kunst der det er tydelig at den som lagde det hadde god kunnskap om balanse i komposisjonen, om hvordan ulike farger virker sammen, bruk av lys og mørke osv. Når man ser på hva personer som har fått en ny hobby og overvurderer egne evner legger ut for salg, så er det klart at man ser mye som passer i den første kategorien. Anonymkode: b59dc...d70 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #8 Del Skrevet 5. august 2023 Kanskje du trenger flere kurs🫠 Anonymkode: a86f3...85e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetaujenta Skrevet 5. august 2023 #9 Del Skrevet 5. august 2023 AnonymBruker skrev (På 3.8.2023 den 19.18): ...og abstrakte malerier. Det siste er jo så lett! Bare hell noen farger på lerretet, bland dem tilfeldig rundt: og vips så har du et "kunstverk"! Det er jo bare latskap og tull. Egentlig et hån mot de virkelig store kunstnerne og brukte hele sitt liv på å perfeksjonere teknikker. Jeg har også forsøkt litt forskjellig og har landet naturlig på det abstrakte, for der kan jeg få uttrykke det jeg kjenner at jeg må ha ut. Når jeg starter på et bilde er der ingen planer om hva det skal bli. Jeg starter et sted, tenker over hodet ikke....bare kjenner om dette er slik jeg vil ha det eller om jeg må gå videre og selvsagt fortsetter jeg til jeg kjenner at nå er bildet som det skal være. Jeg er ikke ferdig på ti minutter; det tar mange timer. Jeg lager det ikke for at noen skal se det og si at åååh, så fint et bilde. Det betyr ingenting for meg hva noen andre syns. Hva jeg kjenner betyr alt. Jeg selger heller ingenting. De er bare laget for min egen del, for trangen til å uttrykke meg med farger dukket opp...og da lager jeg et eller flere bilder. Noen ganger når bilder står eller henger til tørk i stua mi, så blir jeg sittende å se på dem, kjenne at det ene der er på vei til å bli noe jeg virkelig kan stå for, men er der ikke helt ennå. Noen ganger kan det å snu bildet en, to, tre ganger løse problemet. Det var akkurat slik det skulle henge for å bli seg selv og 100% i balanse. Det betyr heller ikke noe for meg at "forståsegpåere" kaller det makkverk eller et Julius-bilde fra dyreparken. Jeg er helt sikker på at selv Julius kjenner på en glede og skapertrang når han velger en farge å starte med og det er alt som betyr noe for alle oss som finner indre glede eller ro i det å lage et abstrakt bilde. ...og jeg sammenligner da ikke mine bilder med de store kunstnernes verk. Det er helt forskjellige ting. Innimellom går jeg på utstilling og kan også synke inn i storheten og detaljrikdommen i "skikkelig malte bilder", men jeg kunne aldri ha laget et selv, for den stilen taler ikke til min skapertrang. Hurra for de små og store forskjellene. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #10 Del Skrevet 5. august 2023 Kunst dreier seg omtrent kun om markedsføring. Det er ikke kunsten som selger, men navnet på kunstneren. Anonymkode: bed30...280 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå