Gå til innhold

Uhell i barnehagen etter bleieslutt - hvor mye blir godtatt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har erfaringer? Barn som har sluttet med bleie i sommer, men har uhell i barnehagen.  Hvor mye skal de ansatte måtte godta før barnehagen kan kreve at barnet begynner med bleie igjen?

Anonymkode: 6120d...1a7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De ansatte kan ikke kreve noe som helst, men de kan selvfølgelig gå i dialog med barnet. Om barnet har masse uhell i barnehagen men ikke hjemme, er det de ansatte som ikke gjør jobben sin.

Anonymkode: 675fc...2eb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De ansatte kan ikke kreve noe som helst, men de kan selvfølgelig gå i dialog med barnet. Om barnet har masse uhell i barnehagen men ikke hjemme, er det de ansatte som ikke gjør jobben sin.

Ikke med barnet, dialog med foreldrene mente jeg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her har de godtatt masse, så lenge det er skiftetøy tilgjengelig. Min slutta med bleie for 2 år siden, men i perioder sliter han veldig. Ingen av oss vet hvorfor, og legen har bedd oss avvente litt til før vi eventuelt sjekker mer ut om det er noen grunn. Kan gå 2 måneder med 2 uhell, også plutselig flere måneder med 0-4 uhell om dagen. Men aldri vært snakk om å ta på bleie igjen, vi samarbeider om det hjem og bhg, og har en god dialog. Så det føles godt. Og vi alle er på lsg med barnet for å hjelpe det. Ikke gjøre det som er enklest for oss voksne, Og minst jobb.

Anonymkode: 0c070...a7a

• Liker 1
Skrevet

Det er mer i forhold til mestring, enn antall skift. Men denne tiden er gunstig i forhold til at det ikke er mengder av klær/lag. Sånn sett er nok også tålegrensen litt større :nikke:

AnonymBruker
Skrevet

Syns det bør være en menneskerett å slippe å bæsje i bleie. Hvis de er rene hjemme bør de få hjelp og veiledning til å holde seg ren i barnehagen. En uting at det har blitt vanlig å vente til 3 - 4 år alder før barnet blir bleiefritt.

Anonymkode: c8e1c...bf7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vår barnehage godtar 1-2 uhell per dag over en kortere periode. Ellers går bleien på igjen. Det er ikke noe vi som foreldre får bestemme. 

Anonymkode: 78779...9fe

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tenker man må tåle en del uhell, jeg nektet bhg å ta pp bleie igjen 

Anonymkode: 85c51...5ff

Skrevet

Der kommer an på ..jeg vil si 2-4 uhell og så ta på bleie. Det kommer an eks hvor mye skifte tøy har barnet? Har opplevd at foreldre har ned 2 truser og ingen nye bukser etc...og om de er flinke og fylle på 

Pluss husk at det er mye som skjer i en barnehage og 4 ansatte ( i kjerne tiden) kan ikke de vise oppmerksomhet mot 1 barn hele tiden...oftere på ettermiddagen er det bare 1-2 ansatte på jobb.

Nå er det jo en fin tid...men når parkdress og kommer på...da er dette mye vanskeligere 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Husk at de ansatte ikke bare har ett barn å passe på.....

Anonymkode: a521b...ae4

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke nødvendigvis! Det kan være vanskelig å gå på do andre steder, så det er ikke nødvendigvis de ansatte som ikke følger opp!

Anonymkode: d6e65...4f1

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Der jeg jobbet pleide vi å la det gå sin gang med de som var villige til å gå på do. Gikk seg oftest til så lenge vi sendte de på do jevnlig. Ventet som regel til uhellene var sjeldne før vi lot de være uten bleie i utetøy da de færreste har nok skift til å ha ren parkdress hver dag, liksom. 

Noen barn har vist utrygghet for å gå på do i barnehagen. Da har vi sett det an 1-2 dager og enten har det gått seg til, eller så har vi sagt til foresatte at det må øves mer på hjemme før vi prøver igjen. Disse barna har kanskje hatt belønningssystem hjemme, og det har ikke vi mulighet til å følge opp. 

Anonymkode: f5a93...c11

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det må du snakke med barnehagen om. Dere må jo bli enige om en plan for bleieslutt.

Anonymkode: d2d45...8cf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ha nok skiftetøy hvertfall, er så irriterende med foreldre som ikke klarer ha nok skiftetøy! Det er liksom det enkleste i hele verden.. Stakkars barnet som må gå uten truse eller ta på bleie igjen fordi det ikke er nok skiftetøy. 

Men mange blir nok sendt uten bleie før de faktisk er klare.. Noe helt annet å følge opp i barnehagen kontra hjemme. Har opplevd flere som overhodet ikke tør å gå på do i barnehagen og bare går å holder seg, det er jo ikke bra. (Og da må vi nesten ta på bleie da) og andre kan sitte på do i 15 min, gå av do og 5 minutter etterpå tisse på seg, eller tisse på seg 10 ganger daglig. Da er faktisk ikke barnet klar. 

Anonymkode: 6df0e...330

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Barnehagen vår var veldig snille da snart treåringen bestemte seg for at nå skulle hun ha truse i barnehagen. Var en-to poser med vått tøy i starten, og jeg måtte beklage all jobben, men de bare feide det bort, ikke noe problem! Voksne, erfarne ansatte. Heldigvis gikk det raskt over i bare sjeldne uhell :)

Anonymkode: e5bca...1d9

AnonymBruker
Skrevet

Tenker man må tåle en del uhell, jeg nektet bhg å ta pp bleie igjen 

Anonymkode: 85c51...5ff

Vi fikk tilbake et barn med dovegring da vår toåring på småbarnsavdeling var tørr. Ped leder ønsket ikke å forholde seg til uhell - mye lettere å la assistentene ta bleieskift til fastsatte tidspunkt. Vi bytta barnehage - men ble ikke noe bleieslutt før nesten ett år senere. 

Anonymkode: 65d6c...d6c

AnonymBruker
Skrevet

Veldig veldig merkelig hvis barnehagen ikke er samarbeidsvillige når det kommer til bleieslutt. Jeg jobber i barnehage, og vi har stort fokus på barna som holder på/nettopp har kuttet ut bleie. Vi har faste tidspunkt hvor alle må på do, og i tillegg følger vi alltid med på barnet for å se tegn til at de må på do utenom de faste tidene. I noen tilfeller bruker vi klistremerker for å oppfordre barn som sliter med å gå på do. Hvis vi må skifte på barna gjør vi selvfølgelig det, det eneste vi krever er at barna har nok skift. Jeg trodde alle barnehager var på lag med foreldre når det kommer til dotrening. 

Anonymkode: 07cd0...32d

AnonymBruker
Skrevet

Her "bestemte" barnehagen at avdelingen skulle bli bleiefrie før sommeren. All ære til dem. Min datter var ikke klar og kunne ha 5-6-7 uhell om dagen i starten. Men plutselig så skjønte hun cluet og var bleiefri før sommerferien. Alle barna startet på storbarnavdeling på høsten og var bleiefrie. 

Anonymkode: 21da6...adf

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Veldig veldig merkelig hvis barnehagen ikke er samarbeidsvillige når det kommer til bleieslutt. Jeg jobber i barnehage, og vi har stort fokus på barna som holder på/nettopp har kuttet ut bleie. Vi har faste tidspunkt hvor alle må på do, og i tillegg følger vi alltid med på barnet for å se tegn til at de må på do utenom de faste tidene. I noen tilfeller bruker vi klistremerker for å oppfordre barn som sliter med å gå på do. Hvis vi må skifte på barna gjør vi selvfølgelig det, det eneste vi krever er at barna har nok skift. Jeg trodde alle barnehager var på lag med foreldre når det kommer til dotrening. 

Anonymkode: 07cd0...32d

Vår barnehage kan kun tilby kun to rutine dobesøk til dagen og sa de ikke hadde tid til å drive og spørre om barnet måtte på do, det måtte si ifra selv. De tok på bleie igjen etter 1-2 og etter et par dager mente de at barnet ikke var klar for å gå uten bleie i barnehagen. 

Anonymkode: 78779...9fe

AnonymBruker
Skrevet

Kommer nok an på barnehagen! I vår har de rutine med at de går til bleiesjekk/skift i små grupper, og sitter på potte mens de venter på turen sin, helt fra starten på småbarnsavdelingen. Det var faktisk barnehagen som foreslo at vi skulle la vår datter prøve å gå uten bleie der, i alle fall inne, da de så at hun stort sett hadde tørr bleie mellom skiftene. Det ble en del uhell en stund, vi tok med masse ekstra skift, men det var null stress fra deres side. De hadde også gode rutiner med at alle barna som gikk uten bleie ble fulgt på do/potte til faste tidspunkt (før/etter soving, etter mat, osv., i tillegg til de "vanlige").  Hun sluttet helt med (dag-)bleie sommeren før hun fylte tre, og så godt som alle barna på storbarnsavdelingene er bleiefrie. 

Anonymkode: ea93f...b89

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...