Gå til innhold

Okei å ha noen drinker nesten hver kveld?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har dessverre kommet inn i et kjør hvor jeg har lyst til å ta meg flere drinker hver kveld. Jeg gjør det selvsagt ikke hver kveld, men jeg har veldig lyst. Nå mens jeg har hatt ferie har det vært en periode hvor jeg sikkert nesten en uke i strekk tok meg flere drinker med vodka hver kveld til jeg begynte å kjenne alkoholen. Dvs. jeg følte meg bedre, hadde det mer gøy med samboer, følte mer lyst til å ha sex med samboer, lo mer når jeg satt og så tv. Og følelsen var så god at jeg bare fortsatte. Helt til vodkaflaska var tom. Hadde utrolig lyst til å innom vinmonopolet i dag og kjøpe mer så jeg hadde til i kveld, men gjorde det ikke. Men nå sitter jeg bare her med tanken på at jeg angrer meg for at jeg ikke gjorde det og at jeg har lyst til å kjøpe i morgen. 

Ikke sikkert dere syns dette høres så alvorlig ut, men jeg kjenner jeg blir urolig over hvor mye jeg tenker på at jeg har lyst til å drikke. Og hvor godt det var. Har aldri opplevd det sånn før. Mulig jeg overreagerer, fordi jeg har folk i familien som har slitt med alkoholisme som måtte inn på rehab, og at kanskje er det, det som gjør meg redd og oppmerksom på dette. 

Noen tanker eller innspill?

Anonymkode: ceb08...4d2

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Alt med måte,kjenner meg igjen.Kan fort bli en uvane.Hilsen tidligere alkoholiker.

Anonymkode: 397d8...9b2

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei. Trapp ned og begrens det til helger. Det er lov til å spørre andre mennesker om hjelp.

Anonymkode: 644b2...302

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tja, jeg hadde ikke orket det kjøret hver kveld. Men kunne nok fint gjort det annenhver kveld hvis jeg hadde gitt meg selv lov, men bare i ferien. Hadde jeg vært i utlandet, så hadde det blitt alkohol hver dag, så sånn sett er det litt merkelig at man ikke skal kunne unne seg en liten buzz om man bare ferierer hjemme også.

Spørsmålet er hvorvidt du kommer til å kjenne trangen når ferien er over. Jeg kjenner meg selv såpass godt at jeg vet at lysten på alkohol og drinker er sjeldent tilstede når hverdagen kommer. Men jeg gleder meg til å en liten fyllekule på fredager, og kunne nok kost meg med det på en onsdag også om jeg har fri dagen etter. 

Du vet best selv om du føler du har kontroll eller ei. 

Anonymkode: 34af1...3d6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

DU er på vei inn i et litt ugreit løp, er jeg redd. Ikke kjøp mer alkohol nå. Begrens deg til helger, så går det bra. Det er naturlig å føle mer lykke, mer sexlyst, mer moro når man drikker, men med tiden vil du trenge mer og mer alkohol for å kjenne det samme, og du vil ha større og større vansker med å begrense deg. Jeg kjenner dette løpet, jeg vet hvor det går. Stopp nå.

Anonymkode: 68cce...c3a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du er på god vei inn en farlig vei.

Hadde kjørt resten av 2023 et hvitt år.

Anonymkode: ae61a...a35

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så bra at du tenker over forbruket ditt av alkohol! Det du beskriver er for mye - både med tanke på helse og at det kan bli en uvane. 

Anonymkode: 6a604...2e2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Oi, dette hørtes skummelt ut. Vær på vakt, du kan være på vei inn i et usunt drikkemønster. Og da baller det fort på seg. Hilsen tidligere rusavhengig som også begynte i det små, og hadde kontroll lenge. Og så gikk det fryktelig galt. 

Anonymkode: eb3bd...4ea

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Oj, jeg hadde rett og slett droppet alkohol resten av året. Akkurat alkoholiker er noe av det aller siste jeg ønsker å være. Det virker så stusselig å være avhengig av dette. Og det møter så lite forståelse i samfunnet/familier også. Ingen medfølelse, bare «brøy seg ikke nok til å slutte å drikke». Lag en plan for hva dere skal gjøre de neste kveldene så du kommer ut av denne onde sirkelen dere har skapt i ferien. Kino, gå tur, gå på museum feks.

Anonymkode: 221ea...521

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS her, tusen takk for svar og råd. Det var egentlig godt å bare få bekreftet at dette ikke er bra eller holdbart. Jeg har holdt meg unna og kjenner at lysten er mindre i dag enn den var i går, selv om den fortsatt er der. Så det tenker jeg er et godt tegn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Refreng

Dvs. jeg følte meg bedre, hadde det mer gøy med samboer, følte mer lyst til å ha sex med samboer, lo mer når jeg satt og så tv.

Tenker dette er essensielt. Kanskje du føler litt mindre glede i hverdagen enn da du var yngre og alkohol føles som en løsning på en kjip hverdag?

Her tenker jeg det foregår noe som du burde gripe tak i. Pluss, at dersom det er alkoholisme i familien så kan du være mer sårbar for det også. Det kan være at hjernene i familien din fungerer på en måte som gjør de mer tilbøyelige til å søke alkohol som løsning på emosjonelle eller fysiske problemer. Det er også mulig at det er udiagnostiserte sykdommer i familien din som er korrelert med alkoholisme. En typisk sykdom der folk er mer sårbare for alkoholisme er for eks ADHD

Uansett. Svaret her er å finne en måte å leve et liv på der du føler at du hadde en bra dag- selv når du ikke drakk. Kanskje velger du til og med bort alkoholen fordi du skal gjøre noe den dagen eller dagen etterpå som du trenger være edru til. Jeg tror du trenger noe i livet ditt for å snu følelsen av å ville ty til alkohol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke drikk vodka, men et eller to glass vin er vel innafor innemellom, men ikke hver dag. 

Anonymkode: 4d9cd...a0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

TS her, tusen takk for svar og råd. Det var egentlig godt å bare få bekreftet at dette ikke er bra eller holdbart. Jeg har holdt meg unna og kjenner at lysten er mindre i dag enn den var i går, selv om den fortsatt er der. Så det tenker jeg er et godt tegn.

Så bra.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjenner meg igjen. Tenker ha hvit høst nå, fra mandag og frem til første julebord. 

Du kan jo starte med hvite hverdager i første omgang, når ferien er over så er det aldri alkohol mandag-torsdag. 

Første bud er å ikke ha alkohol hjemme. Blir litt som de som skal ha godtestopp, det starter jo i butikken (eller vinmonopolet for din del). Selv kan jeg fint ha en sjokolade i skapet i et år uten å trykke den i meg, men jeg kan ikke ha øl stående i kjøleskapet. De lever ikke lenge.

Kjenner til den lysten, og at man nærmest angrer når man ikke har handlet inn før det stengte. Samtidig så går det jo helt fint, og jeg kjenner en glede når jeg våkner dagen etter og har mer energi og en bedre morgen. Så jeg prøver alltid å tenke på det, at jeg slipper å våkne og være uggen i kroppen og kjenne på litt anger.

Kanskje ikke så relevant for deg, men jeg er en ølhund og drikker mye alkoholfri øl. Den kosen handler jo litt om å bare ha noe godt i glasset og.

Anonymkode: adc2e...6a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tja. Det trenger ikke å være så ille. Jeg hadde det sånn for noen år siden da jeg hadde en jobb med mye fleksibilitet. Det gikk helt over når jeg måtte stå opp tidlig og var trøtt om kvelden. I ferier derimot, da liker jeg å drikke litt ekstra.

Anonymkode: a236d...309

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Du er på vei til å bli alkoholiker, stopp med all drikking!

Anonymkode: d15f5...d9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.8.2023 den 17.51):

Har dessverre kommet inn i et kjør hvor jeg har lyst til å ta meg flere drinker hver kveld. Jeg gjør det selvsagt ikke hver kveld, men jeg har veldig lyst. Nå mens jeg har hatt ferie har det vært en periode hvor jeg sikkert nesten en uke i strekk tok meg flere drinker med vodka hver kveld til jeg begynte å kjenne alkoholen. Dvs. jeg følte meg bedre, hadde det mer gøy med samboer, følte mer lyst til å ha sex med samboer, lo mer når jeg satt og så tv. Og følelsen var så god at jeg bare fortsatte. Helt til vodkaflaska var tom. Hadde utrolig lyst til å innom vinmonopolet i dag og kjøpe mer så jeg hadde til i kveld, men gjorde det ikke. Men nå sitter jeg bare her med tanken på at jeg angrer meg for at jeg ikke gjorde det og at jeg har lyst til å kjøpe i morgen. 

Ikke sikkert dere syns dette høres så alvorlig ut, men jeg kjenner jeg blir urolig over hvor mye jeg tenker på at jeg har lyst til å drikke. Og hvor godt det var. Har aldri opplevd det sånn før. Mulig jeg overreagerer, fordi jeg har folk i familien som har slitt med alkoholisme som måtte inn på rehab, og at kanskje er det, det som gjør meg redd og oppmerksom på dette. 

Noen tanker eller innspill?

Det at du har familiemedlemmer som har slitt med alkoholen er et stort rødt flagg sammen med all tiden du tenker på alkohol. Stopp det nå før det har satt seg, du har antagelig en genetisk sårbarhet og bør ikke utfordre denne. 

Prøv å kutt ut sprit og annen høypotent drikke og hold deg til øl eller vin i moderate mengder. Bestem deg for at du ikke skal drikke mer enn et par glass 1-2 ggr i uken, og hold deg unna 3-litere.

Her ville jeg satt på bremsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...