Gå til innhold

Konfirmasjon via Human Etisk Forbund

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg har en sønn som skal konfirmeres i 2026, altså om ca 3 år. Han ønsker ikke kristen konfirmasjon.

Det står på Human Etisk Forbund sine sider at datoene for seremoniene ikke settes før ca ett år i forveien, men da blir det vel lovlig sent med tanke på å booke lokale/catering? 😬 Har kollegaer som stadig preker om hvor viktig det er å være ekstremt tidlig ute med tanke på lokale, men det er jo umulig når man ikke vet datoene? 🤔 Og er det begrenset med plasser på disse seremoniene? 

Vi bor i Lillestrøm-området.

Anonymkode: 6e655...77f

AnonymBruker
Skrevet

Det stemmer, men her vi bor (Rogaland) er det samme helg hvert år, siste helg i april. Så da visste vi når vi skulle booke, fikk reservert lokalet hele helgen siden vi ikke visste om det ble lørdag eller søndag. 

Anonymkode: ac022...fdb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hei! Jeg har en sønn som skal konfirmeres i 2026, altså om ca 3 år. Han ønsker ikke kristen konfirmasjon.

Det står på Human Etisk Forbund sine sider at datoene for seremoniene ikke settes før ca ett år i forveien, men da blir det vel lovlig sent med tanke på å booke lokale/catering? 😬 Har kollegaer som stadig preker om hvor viktig det er å være ekstremt tidlig ute med tanke på lokale, men det er jo umulig når man ikke vet datoene? 🤔 Og er det begrenset med plasser på disse seremoniene? 

I Lillestrøm er det ikke bare datoen du ikke vet. Samme med klokkeslett. Det er flere sermonier i løpet av dagen, til ulike tider.

Hvilken dag og klokkeslett avgjøres av hvilke kursdager konfirmanten følger😅

Anonymkode: bb4ef...229

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

I Lillestrøm er det ikke bare datoen du ikke vet. Samme med klokkeslett. Det er flere sermonier i løpet av dagen, til ulike tider.

Usj da 😬🫢 Hvor kan jeg følge med for å få meldt ham opp på kurs i god tid? 😅 Kommer det opp på konfirmasjonssiden til human etisk forbund? 

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Akkurat dette er et mareritt og grunn nok til at humanetisk er utelukket for oss. Siste sermoni starter 16.00 😳 Vært i et slikt selskap og det varte da langt inn i neste dag.

Anonymkode: 50939...a06

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Akkurat dette er et mareritt og grunn nok til at humanetisk er utelukket for oss. Siste sermoni starter 16.00 😳 Vært i et slikt selskap og det varte da langt inn i neste dag.

Min nevø hadde seremoni kl 9.15. Veldig tidlig. 

Anonymkode: 9b7a3...646

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Min nevø hadde seremoni kl 9.15. Veldig tidlig. 

Anonymkode: 9b7a3...646

Det er veldig mye bedre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Sånn er det vel med de andre variantene også? Det er jo heller ikke helt uvanlig at seremoni og fest er ulike dager 

Anonymkode: 58721...f59

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Sånn er det vel med de andre variantene også? Det er jo heller ikke helt uvanlig at seremoni og fest er ulike dager 

Vi må ha seremoni og fest på samme dag, da de fleste gjestene har en drøy time å kjøre (inkl gamle oldeforeldre). Er det andre ikke-religiøse alternativer enn human etisk konfirmasjon i Lillestrøm-området? 😕

AnonymBruker
Skrevet

Glemte selve spørsmålet.

Lokaler i Lillestrømområdet blir utleid i det sekundet datoer slippes.

Så jeg drar til nabokommunen, de har andre datoer. Når man først er i en bil er det ikke noen sak å kjøre noen minutter ekstra.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Glemte selve spørsmålet.

Så jeg drar til nabokommunen, de har andre datoer. Når man først er i en bil er det ikke noen sak å kjøre noen minutter ekstra.

Veldig godt poeng!

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Glemte selve spørsmålet.

Prøv å finn ut når det har vært konfirmasjoner tidligere og book lokale så fort du kan. Står det mellom feks 2-3 helger, så gå sammen i slekta og book lokalet 3 helger på rad, bare så det ikke blir gjennomskuet. Når du vet eksakt dato så avbestilles de 2 andre helgene.

Anonymkode: aa94c...4fa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hva velger dere i stedet? Er kirkelig eneste alternativ?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De siste årene samt også neste år har humanetisk konfirmasjon i Lillestrøm kommune vært lørdag og søndag andre helgen i mai. Det er fire seremonier begge disse dagene, kl 10, 12, 14 og 16. 

Anonymkode: 53154...343

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ønsker han humanistisk konfirmasjon? Jeg ville ikke ha konfirmasjon i kirken og heller ikke i humanistisk forbund. Den gangen kostet det vel 1000 kr for å være med på et sånt 3 dagers "kurs" om humanismen som man må ha for å få lov til å konfirmere seg humanistisk. Så jeg valgte å la være og ble ikke konfirmert. Hadde bare en hyggelig feiring sammen med familie.

Anonymkode: 97c22...622

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I Bergen får vi 4 datoer men står jo i lang kø, så ikke alltid du får klokkeslett eller dato du vil ha selv om du er tidlig ute før det legges ut!

I år var det siste helg i april og første helg i mai.

Du bestiller ikke 3år i forveien??

Vi bestilte rett etter vi fikk datoene. Men er det en spesiell plass så kan dere høre der da og booke? Går vel ann å avbestille sø.lenge på forhånd når du har datoen, men tviler på du får booke 3år fram i tid!

Anonymkode: 92776...321

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Vi må ha seremoni og fest på samme dag, da de fleste gjestene har en drøy time å kjøre (inkl gamle oldeforeldre). Er det andre ikke-religiøse alternativer enn human etisk konfirmasjon i Lillestrøm-området? 😕

Får alle plass på seremonien i Lillestrøm da? Jeg skal i konfirmasjon nå til våren hvor bare noen få får plass på seremonien, ikke Lillestrøm, men på Romerike.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her har Humanetisk forbund konfirmasjon første lørdag i juni hvert år, med seremonier kl. 11.00, 13.00 og 15.00. 

Anonymkode: 215e8...02d

• Liker 1
Skrevet

Du kan sikkert forutse omtrent når det blir i forhold til tidligere år, hos oss er det begrenset med plasser altså. tror det var maks fire eller fem som kunne komme fra hver familie.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
fru Alving skrev (1 time siden):

Du kan sikkert forutse omtrent når det blir i forhold til tidligere år, hos oss er det begrenset med plasser altså. tror det var maks fire eller fem som kunne komme fra hver familie.

Altså, det er jo veldig trist? Bare 4-5 stk får komme på selve seremonien? 😳 Her har mye endret seg siden min egen konfirmasjon, det er sikkert og visst.

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...