Gå til innhold

Har du stått på seroquel/Kvetiapin og sluttet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Stått på forholdsvis høy dose for søvn. Sluttet helt for snart to uker siden, og sliter selvfølgelig med søvnen - som jeg var forberedt på. Merker også at jeg begynner å bli veldig nedstemt (ikke slitt med dette tidligere).

Dere som har sluttet, er det pga medisinen eller at jeg sover så dårlig jeg blir så nedstemt? Noen som har erfaringer?

Anonymkode: acd8f...565

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Trappet du ned som anbefalt eller sluttet du brått? Det er naturlig at kroppen bruker tid på å komme tilbake til vanlig rytme igjen.

Anonymkode: 7f77e...07f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Trappet du ned som anbefalt eller sluttet du brått? Det er naturlig at kroppen bruker tid på å komme tilbake til vanlig rytme igjen.

Trappet ned.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Trappet ned.

Hva sa legen om hvilke bivirkninger du kunne forvente deg? De jeg kjenner som har gått på seroquel har brukt alt fra noen måneder til et halvt år før de ikke merket noe til det.

AnonymBruker
Skrevet

Hva sa legen om hvilke bivirkninger du kunne forvente deg? De jeg kjenner som har gått på seroquel har brukt alt fra noen måneder til et halvt år før de ikke merket noe til det.

Hun sa liksom ikke så mye, bare at søvnen ble dårlig. Vi snakket ikke om at jeg kunne merke noe psykisk.

Har de stått på det for søvn, eller psykiske plager? 

AnonymBruker
Skrevet

Har tatt dette for psykiske plager. Sluttet tvert, ikke noe problem.  Men alle er forskjellige!  Det du også må huske på kjære deg, er at alt sitter i hodet ditt :)  Les deg opp om placebo :)   

Anonymkode: a941f...208

AnonymBruker
Skrevet

Hun sa liksom ikke så mye, bare at søvnen ble dårlig. Vi snakket ikke om at jeg kunne merke noe psykisk.

Har de stått på det for søvn, eller psykiske plager? 

Begge deler. 
jeg ville tatt kontakt igjen om det ikke blir bedre. Om det er fastlegen har de et tlf nr de kan ringe og få snakke med en psykiater for råd ved behov. Det er lite de kan gjøre, men om du blir veldig dårlig kan det være behov for å følge deg opp til det går over.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg sluttet på de pga vektøkning. Ville heller klare meg uten. Gikk tilbake til Truxal i stedet. Sover ikke like tungt og lenge på dem, men de hjelper. Jeg sovner.

Anonymkode: c7563...9bc

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg sluttet på de pga vektøkning. Ville heller klare meg uten. Gikk tilbake til Truxal i stedet. Sover ikke like tungt og lenge på dem, men de hjelper. Jeg sovner.

Ja, men da startet du på Truxal med en gang? Eller hadde du periode uten noe?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har tatt dette for psykiske plager. Sluttet tvert, ikke noe problem.  Men alle er forskjellige!  Det du også må huske på kjære deg, er at alt sitter i hodet ditt :)  Les deg opp om placebo :)   

Hva mener du er placebo?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, men da startet du på Truxal med en gang? Eller hadde du periode uten noe?

Bare byttet til Truxal neste dag. Var det jeg hadde brukt før jeg prøvde Seroquel. Spurte legen og hun sa det var greit å bare bytte tilbake.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Stått på forholdsvis høy dose for søvn. Sluttet helt for snart to uker siden, og sliter selvfølgelig med søvnen - som jeg var forberedt på. Merker også at jeg begynner å bli veldig nedstemt (ikke slitt med dette tidligere).

Dere som har sluttet, er det pga medisinen eller at jeg sover så dårlig jeg blir så nedstemt? Noen som har erfaringer?

Disse gies jo til oss bipolare. Så meget mulig de hjalp deg mot en depresjon. 

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Det er helt vanlig å få bivirkninger ved avslutning av medisiner. Ikke noe med placebo å gjøre.

Anonymkode: 27617...3c0

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Disse gies jo til oss bipolare. Så meget mulig de hjalp deg mot en depresjon. 

Det er helt vanlig å få bivirkninger ved avslutning av medisiner. Ikke noe med placebo å gjøre.

Anonymkode: 27617...3c0

Jeg tror ikke jeg er/var deprimert, jeg slet kun med å sove når jeg fikk de.

• 3 uker senere...
Skrevet

Tar de for å sove. Tar de av og til. Ca 7 ganger pr måned.  100mg. Jeg har gått ned i vekt🙈De er fantastiske mot søvn. Jeg tar de de gangene jeg må tvinge meg sove grunnet fibro smerter. Så tar de i nød,da jeg har store søvn vansker. Aldri et problem med noe bivirkninger når jeg ikke tar de. Fikk de som søvn medisin.

Anonymkode: 6de14...f15

Skrevet

Anbefaler ikke de mot søvn. Er antipsykotiske medisiner for schizofreni og bipolare. En kan få oksehunger og vektoppgang. 

Anonymkode: d8f78...e4c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Anbefaler ikke de mot søvn. Er antipsykotiske medisiner for schizofreni og bipolare. En kan få oksehunger og vektoppgang. 

Jeg tok de for søvn og la ikke på meg et gram. 

Anonymkode: f0fc1...a53

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei, det stemmer ikke helt. Dette er en medisin som regnes som antipsykotisk gruppemessig, men som kun har en slik virkning i ganske høye doser. I følge min psykiater gir den god søvneffekt i lave doser, antidepressiv og noe annet slags effekt i litt høyere doser - og mot psykose/mani/ganske heftige tilstander av den arten i høye doser.

Økt apetitt og vektoppgang er kjente bivirkninger, men det har jo også med dosering å gjøre (tillegg til individuelle forskjeller). Så det trenger ikke å være et problem, og særlig ikke i svært lave doser 🤷‍♀️

Anonymkode: 848a0...bb1

Skrevet

Jeg har fått dette av legen, minste dose. Jeg får skikkelig hangover. Jeg deler lille tabletten i 3. Dette er nok til å få meg til å sove. Tar den bare innimellom. 

Skrevet

Skjønner ikke greia med at så mange legger på seg av disse? Er det metabolismen som komme ri ubalanse eller er det økt appetitt?  Jeg har aldri merket noe av dette. Er normalvektig med normal appetitt. Heller litt dårlig matlyst generelt. Har prøvd Remeron også for søvn og fikk vite at jeg kunne forvente vektøkning, noe som var helt greit siden jeg var litt undervektig på den tiden. Men nei ingen vektøkning eller økt appetitt her. Kanskje jeg bare er heldig🙂

Anonymkode: adcf5...60c

Skrevet
Helene skrev (6 timer siden):

Jeg har fått dette av legen, minste dose. Jeg får skikkelig hangover. Jeg deler lille tabletten i 3. Dette er nok til å få meg til å sove. Tar den bare innimellom. 

Hangover forsvinner om du tar dem hver dag i minst 5-6 dager🙂 Da må du også langsomt øke dosen for effekt etter det. Jeg timen halv minstedose i starten. Nå må jeg ha minst en tablett minstedose. Noen ganger halvannen og til og med to.

Anonymkode: adcf5...60c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...