Gå til innhold

Utleier vil ikke hjelpe med vannlekasje

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Leier. Og ja jeg innser at det er påvise å flytte , men trenger også noen andre tips om hvordan håndtere denne personen jeg leier av.: Vi skal egentlig dra på ferie nå i kveld men det har vært vannlekasje på kjøkken . Vi oppdaget dette tidligere i dag og jeg tok kontakt med utleier. Han sa han var på ferie i Marokko og ba med kontakte vaktmester eller styre. Vaktmester var på ferie og styreleder sa at det er ikke sikkert at det var styre sitt ansvar avhengig av hvor det kommer fra. Er veldig tydelig med Utleier om at jeg vil hente inn rørlegger nå men nhan må si ok så jeg kan sende regningen til han evt trekke det fra på husleien. Han sier det koster for mye penger og vil se på det selv når han kommer hjem 11.8 Hallo =? Da kan det jo ha blitt vannskader osv hvis det ikke allerede er nå. Rørleggerfaget nå er dyrt men bytte gulv og innredning fordi vannet har ødlagt det er dyrere ( og dekke bosted for meg i mellomtiden) . Leiekontrakten er gått ut til info. HVa gjør jeg? Tips? 

Anonymkode: 50dbd...7c6

AnonymBruker
Skrevet

Du skriver skriftlig at det er lekkasje og at det vil bli skader om det ikke fikses. Tar han den regningen? 

Det vanlige ville jo vært å kontaktet rørlegger og han betalte for det. 

Vær supertydelig på at han tar ansvaret for eventuelle skader. Som leieboer er ditt ansvar å si i fra. Utleier skal fikse 

Anonymkode: 1ac73...543

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har tydelig og skriftlig beskjed fra huseier at du ikke skal kontakte rørlegger, og at du har sagt fra til styre og vaktmester, så ville jeg stengt stoppekranen slik at det ikke kan  komme mer vann der, tørket opp og satt alle eiendeler opp fra gulvet. Og gitt beskjed til styre, vaktmester og eier hvor de kan finne nøkkel (gi til en nabo som er hjemme?). Og dratt på ferie. 

Anonymkode: 440f6...5ee

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du må ikke finne på å gjøre noe på egenhånd. Dette blir kanskje en prosess som tar tid. Først må forsikringsselskap kontaktes. Vet ikke hvordan det er når det gjelder borettslag eller sameie. Men vi leier en enebolig og bor for tiden i en midlertidig bolig mens vannlekkasjene fikses. 

Hvis du begynner å håndtere dette selv, så kan det bli dyrt for deg. Forsikringsselskap har rutiner på dette og de har egne håndverkere de bruker. Skadeomfanget må også finnes ut av og dokumenteres. 

Hos oss er dette en prosess der flere firmaer er i bildet. Huset vårt er for tiden klassifisert som ubeboelig. Vannlekkasje på kjøkkenet er årsaken her. 

Anonymkode: 902f7...733

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du skriver skriftlig at det er lekkasje og at det vil bli skader om det ikke fikses. Tar han den regningen? 

Det vanlige ville jo vært å kontaktet rørlegger og han betalte for det. 

Vær supertydelig på at han tar ansvaret for eventuelle skader. Som leieboer er ditt ansvar å si i fra. Utleier skal fikse 

Anonymkode: 1ac73...543

Tja.. Det er ikke alltid utleier som er ansvarlig. Hos oss var det den som leide leiligheten som tettet rørene ved å hive ned ting som ikke skulle i do. Men hovedregel, ved utilsiktede ting, er det den med innbo forsikring som tar det. Du må uansett kanskje utsette ferien pga at det må ordnes. 

Anonymkode: ad84f...72e

AnonymBruker
Skrevet

Hvor er det det lekker fra, da?

Jeg hadde nok bare skrudd av vannet, tørket opp det som var og dratt på ferie

Anonymkode: 02bdb...808

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tja.. Det er ikke alltid utleier som er ansvarlig. Hos oss var det den som leide leiligheten som tettet rørene ved å hive ned ting som ikke skulle i do. Men hovedregel, ved utilsiktede ting, er det den med innbo forsikring som tar det. Du må uansett kanskje utsette ferien pga at det må ordnes. 

Innboforsikring dekker ikke skader på bygning, så den må tas av den som har forsikret bygningen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvor er det det lekker fra, da?
Jeg hadde nok bare skrudd av vannet, tørket opp det som var og dratt på ferie

Åja, leste nå at du skriver at det "har vært vannlekkasje"... Så det er ikke sånn at det lekker vann der nå?
Kan du se hvor vannet kom fra?  
Det kan jo hende at denne lekkasjen er gammel..

AnonymBruker
Skrevet

Er lekkasje nå- ts .. Kommer fra underkjøkkenbekken ( ikke den delen av kjøkkenbenken hvor oppvaskmaskin eller vask er så usikkert om det er et vannrør der eller om det er fra kjøleskapet) -ts..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Vi har ikke tettet rør så dette er ikke vår skyld. Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Er lekkasje nå- ts .. Kommer fra underkjøkkenbekken ( ikke den delen av kjøkkenbenken hvor oppvaskmaskin eller vask er så usikkert om det er et vannrør der eller om det er fra kjøleskapet) -ts..

Hvis kjøleskapet er deres, så er det deres ansvar. Er det utleiers kjøleskap er det utleiers ansvar. 

Men ser dere ikke hvor det lekker, eller hvor vannet samler seg? Lukter det noe, f.eks mugg? Lekkasjen kan også være fra rør som er skjult i veggen. 

AnonymBruker
Skrevet

Er utleiers kjøleskap. Usikkert om vannet kommer fra rør eller kjøleskap🤷‍♀️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er utleiers kjøleskap. Usikkert om vannet kommer fra rør eller kjøleskap🤷‍♀️

Er det kjøleskap med tilkobling til vann f.eks til isbiter? Det skjer ganske ofte at det blir vannlekkasje fra sånne skap, skal vel isåfall gå på utleier sin forsikring.

Anonymkode: 1bf95...f49

• Liker 1
Skrevet

Har du mulighet til å dra fram kjøleskapet og sjekke da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...