skruf Skrevet 3. august 2023 #1 Skrevet 3. august 2023 Datteren min har en hvit favoritt-topp/tskjorte i ren bomull, og dessverre har det blitt gule flekker/misfarging under ermene på den som synes veldig godt. Mistenker at det er kombinasjon av deo og solkrem. Det rare er at det er bare den, ingen av de andre hvite overdelene hennes som hun har brukt i sommer. Jeg har samme merke/type deodorant, og heller ingen av mine hvite plagg er gule under ermene. Flekkene er så skjemmende at hun ønsker ikke å bruke den, noe som er kjipt da hun liker den godt og den er ikke i handel lengre. Den var ikke dyr, så noe stort økonomisk tap er det ikke, bare veldig glad i den toppen Vasket regelmessig på 40g med blenda for hvite klær, vanish er testet ut, og nå nettopp hadde jeg en runde der jeg gnukket og gnei inn med gallesåpe før jeg puttet den i maskina på 60g. Men fortsatt misfarget Er det noen som vet om en god flekkfjerner? Kan jeg bruke klor/legge den i ei bøtte med klorvann og i såfall; hvilket blandingsforhold med klor og vann? Jeg har ei flaske med klorspray som brukes på doet, kan den brukes i stedet for å legge den i klor? Noen som vet hvorfor det blir sånne flekker? Når jeg tenker meg om så har også mannen min ei hvit tskjorte som ble sånn, som nå blir brukt som arbeidsskjorte når han skal sjaue med noe ute. (og i tilfelle nettroll; hun opprettholder god hygiene med daglig vask og bruk av deodorant, og klær vaskes regelmessig) 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #2 Skrevet 3. august 2023 Vi fikk det samme på hvite klær da jeg vokste opp, vi fikk høre det skyldtes hardt vann. Det forsvant da min mor hadde sitronpulver med hver vask i maskinen. Anonymkode: c1233...a38 1
Sola de Skrevet 3. august 2023 #3 Skrevet 3. august 2023 Hadde/ har en hvit jakke som fort ble misfarget. Jeg la den i en bøtte vann med klorin i. Husker ikke blandingsforholdet, men flekkene forsvant. Jeg pleier å ha vanish på andre flekker. Har ikke forsøkt det på misfargede plagg, men kan kanskje virke på det og
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #4 Skrevet 3. august 2023 Vi var i Hellas, og noen tshirter ble knallgule under armene. Aldri sett maken og vet ikke hva det kom av. Skal følge med i denne tråden for tips Anonymkode: c8449...2f4
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #5 Skrevet 3. august 2023 En venninne av meg får gule flekker under armene på alle sine lyse topper, særlig synlig på de hvite. Jo trangere toppen er og jo tettere de sitter opp i armhulen, jo større sjanse for at slike gule flekker oppstår. Dvs hvor mye kroppssvette plagget har sugd opp. Forklaringen hun fikk på dette var at det rett og slett var personlig kjemi i svetten hun produserte. Noen får slike gule flekker, mens andre får det mystisk nok aldri. Jeg har aldri hatt et plagg med gule flekker under armene, men det skal nevnes at jeg liker ikke tettsittende plagg på overkroppen så det kan være en mulig forklaring. Men min venninne og jeg har bodd i samme by med samme vannleverandør i kranene hjemme, så det skulle ikke skyldes forskjellig kalkinnhold i kranvannet vårt (så noen foreslo kalk som årsak). Hadde det vært kalk som var årsaken hos dere, ts, hadde jo alle i familien fått de flekkene under armene på hvite plagg. Anonymkode: 3f1b8...33c 1 1
Vegglampe Skrevet 3. august 2023 #6 Skrevet 3. august 2023 Jeg får det dessverre på hvite klær selv. God hygienen. Men det er reaksjon på svette. Jeg har byttet deo uten effekt. Solkrem lager også gule flekker her. Jeg prøver å unngå hvite klær, og jeg har tidligere hatt svært god effekt av vanish spray. Sitronsaft og sollys bleker flekker også. 1
skruf Skrevet 3. august 2023 Forfatter #7 Skrevet 3. august 2023 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Vi var i Hellas, og noen tshirter ble knallgule under armene. Aldri sett maken og vet ikke hva det kom av. Skal følge med i denne tråden for tips Anonymkode: c8449...2f4 Var i Hellas vi også da flekkene oppsto, hun brukte toppen på dagtid. Og toppen er ettersittende. Hun har andre hvite overdeler+kjoler som ble brukt der, det samme med meg, men det var bare denne toppen som ble gul. Hun fikk en flekk på den, så jeg vasket den for hånd med håndvaskemiddel og hengte den ut til tørk, Flekken etter maten forsvant ironisk nok… Men ja, kanskje en kombinasjon av deo, solkrem og det at jeg vasket for hånd og den tørket ute i sola🤷🏼♀️ Får prøve ei bøtte med klor og vann..
skruf Skrevet 3. august 2023 Forfatter #8 Skrevet 3. august 2023 Update; Puttet toppen nettopp i ei bøtte med klorvann…….og den ble rosa😳😳 Nå er den jaffal misfarget🙉 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #9 Skrevet 3. august 2023 Aner ikke, alt jeg eier som er hvitt blir sånn. Har kastet klær for mange tusen. Spiller ingen rolle hvilken deodorant jeg bruker, om plagget er tettsittende osv. Og har prøvd Vanish uten hell. Anonymkode: cc1e3...4a6 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #10 Skrevet 3. august 2023 2 minutter siden, skruf said: Update; Puttet toppen nettopp i ei bøtte med klorvann…….og den ble rosa😳😳 Nå er den jaffal misfarget🙉 Jøss! La den ligge litt? Anonymkode: c8449...2f4
skruf Skrevet 3. august 2023 Forfatter #11 Skrevet 3. august 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jøss! La den ligge litt? Anonymkode: c8449...2f4 Ja, får bare ligge ei stund og se hva som skjer…. Den var helt nyvasket, hadde akkurat tatt den ut fra vaskemaskinen etter forsøket med gallesåpe. Tok for nysgjerrigheten sin del og puttet en hvit frotte-vaskeklut oppi bøtta med klorvann, og den forble hvit Nå skjønner jeg absolutt ingenting 🤷🏼♀️ Og lurer litt på hva jentungen sier til en rosa topp når hun kommer hjem senere😆 3
Million Skrevet 3. august 2023 #12 Skrevet 3. august 2023 (endret) skruf skrev (5 minutter siden): Ja, får bare ligge ei stund og se hva som skjer…. Den var helt nyvasket, hadde akkurat tatt den ut fra vaskemaskinen etter forsøket med gallesåpe. Tok for nysgjerrigheten sin del og puttet en hvit frotte-vaskeklut oppi bøtta med klorvann, og den forble hvit Nå skjønner jeg absolutt ingenting 🤷🏼♀️ Og lurer litt på hva jentungen sier til en rosa topp når hun kommer hjem senere😆 https://dinside.dagbladet.no/bolig/mystisk-ble-rosa-i-klor/77381337 Det står i noen eldre innlegg på kvinneguiden at det med rosafarge ved bleking skyldes kjemisk reaksjon fordi plagget er blandingstekstil, ikke ren bomull. Endret 3. august 2023 av Million 5
skruf Skrevet 3. august 2023 Forfatter #13 Skrevet 3. august 2023 Million skrev (4 minutter siden): Forklaring på den rosa forvandlingen finnes kanskje her: https://dinside.dagbladet.no/bolig/mystisk-ble-rosa-i-klor/77381337 Takk🌷 Så da er det ikke vits å la den ligge i klor…. Men; forsto jeg artikkelen riktig at ved å koke toppen i vann så vil rosafargen forsvinne? For et prosjekt dette ble😄
skruf Skrevet 3. august 2023 Forfatter #14 Skrevet 3. august 2023 Husker at oldemoren min fylte en gedigen kjele med vann og klor og kokte sokker og truser….absolutt alt ble hvitt. Også det som ikke skulle være hvitt 😄
Million Skrevet 3. august 2023 #15 Skrevet 3. august 2023 skruf skrev (4 minutter siden): Takk🌷 Så da er det ikke vits å la den ligge i klor…. Men; forsto jeg artikkelen riktig at ved å koke toppen i vann så vil rosafargen forsvinne? For et prosjekt dette ble😄 Jeg leste ikke hele. Men sjekk vaskeanvisningen på plagget. Er det 40 grader maks? Da tror jeg ikke koking er lurt. Er plagget i tillegg laget elastisk, så vil klorbehandling og kokevask gjøre "strikken" i elastiteten morken og "tørr".
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #16 Skrevet 3. august 2023 tok noen dl klor inne i vasken. det tok iallfall blodflekker;) Anonymkode: 63295...e89
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #17 Skrevet 3. august 2023 skruf skrev (1 time siden): Update; Puttet toppen nettopp i ei bøtte med klorvann…….og den ble rosa😳😳 Nå er den jaffal misfarget🙉 Hvis det er resten av solkrem på plagget så kan det bli rosa i kontakt med klor 😅 Heldigvis så smitter ikke rosafargen av på resten av vasken Anonymkode: 750b5...ef6
skruf Skrevet 3. august 2023 Forfatter #18 Skrevet 3. august 2023 Million skrev (36 minutter siden): Jeg leste ikke hele. Men sjekk vaskeanvisningen på plagget. Er det 40 grader maks? Da tror jeg ikke koking er lurt. Er plagget i tillegg laget elastisk, så vil klorbehandling og kokevask gjøre "strikken" i elastiteten morken og "tørr". Det står 40g, men siden det er bomull så skal det i teorien tåle koking…..trur eg….toppen er uansett så herpet i fargen akkurat nå at litt mere eksperimentering fra eller til gjør ikke noe😄 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvis det er resten av solkrem på plagget så kan det bli rosa i kontakt med klor 😅 Heldigvis så smitter ikke rosafargen av på resten av vasken Anonymkode: 750b5...ef6 Tror ikke det var rester av solkrem igjen, den har vært vasket flere ganger etter at vi kom hjem, og tok den våt ut i fra vaskemaskina og i klorvann Men i den artikkelen det ble linket til i tråden så var det noen som hadde et laken som nøyaktig det samme skjedde med da de puttet det i klorvann og de byttet vann og lot det stå over natta, og da ble det hvitt igjen. Så får prøve det og se hva som skjer
Million Skrevet 3. august 2023 #19 Skrevet 3. august 2023 (endret) skruf skrev (51 minutter siden): Det står 40g, men siden det er bomull så skal det i teorien tåle koking…..trur eg….toppen er uansett så herpet i fargen akkurat nå at litt mere eksperimentering fra eller til gjør ikke noe😄 Siden den ble rosa i klorvann, tyder det på at den ikke er helt i bomull, enten noe syntetisk eller en blanding av bomull&syntetisk materiale. Det er forklaringen på at den ble rosa, noe kjemisk prosess mellom syntetisk materiale og klorin. Det skjer ikke med bomull (iflg artiklene jeg fant i dag). Endret 3. august 2023 av Million
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #20 Skrevet 3. august 2023 Vi var i Hellas i fjor, og kom hjem med en haug med gule klær 🙂 Har kommet fram til at det må være solkremen. Testet «alt»; 40 grader, 60 grader, 90 grader, vanish, flekkfjerner, henge ut i sola, klorin. Ble rosa i klor, ja 😉 Selv om det var 100% bomull. Men det er bare å la de ligge; det rosa blir borte. Knall ceriserosa med en gang jeg la det i klor, så går det bort. Men det altså ikke hvitere; bare samme gule. Så det ble til arbeidstøy/maletøy. Anonymkode: 758e1...e59 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå