AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #1 Skrevet 3. august 2023 Noen som vet om dette er å få tak i i vanlige butikker i Norge? Vanlige som store Meny butikker eller helsekostkjeder 😊 Vil helst ikke bestille fra en liten nettbutikk med 100 kr frakt eller 1 kg i spann fra felleskjøpet 😅 Og når vi først snakker om melasse... Har du brukt det i bakst før? Hvorfor tror dere Norge ikke bruker noe særlig med melasse, mens i USA så er melasse i veldig mye av julebakst og ekstremt billig å få tak i Anonymkode: ef153...dc6
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #2 Skrevet 3. august 2023 Det er egentlig ikke svar på spørsmålet ditt, men Kinsarvik Naturkost har et glass med 600 g til kr. 89,- som koster kr, 49,- å få levert i postkassen. Anonymkode: 83b15...9a3
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #3 Skrevet 3. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Noen som vet om dette er å få tak i i vanlige butikker i Norge? Vanlige som store Meny butikker eller helsekostkjeder 😊 Vil helst ikke bestille fra en liten nettbutikk med 100 kr frakt eller 1 kg i spann fra felleskjøpet 😅 Og når vi først snakker om melasse... Har du brukt det i bakst før? Hvorfor tror dere Norge ikke bruker noe særlig med melasse, mens i USA så er melasse i veldig mye av julebakst og ekstremt billig å få tak i Anonymkode: ef153...dc6 Fordi melasse er et avfallsprodukt som inneholder 50% sukker og svært lite andre næringsstoffer? Det er vel egentlig urenset sirup. Det er mye som er billigere å bruke i mat, som likevel ikke anbefales fordi det er dårligere alternativ. Anonymkode: 58074...731 1
Gekko Skrevet 3. august 2023 #4 Skrevet 3. august 2023 Melasse er et biprodukt av sukkerproduksjon. Siden det er lite sukkerproduksjon i Nord-Europa har det ikke vært noe fokus på å utnytte denne råvaren i våre trakter. 4 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #5 Skrevet 3. august 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Fordi melasse er et avfallsprodukt som inneholder 50% sukker og svært lite andre næringsstoffer? Det er vel egentlig urenset sirup. Det er mye som er billigere å bruke i mat, som likevel ikke anbefales fordi det er dårligere alternativ. Anonymkode: 58074...731 Men inneholder mer næringsstoffer enn vanlig hvitt sukker! Anonymkode: 8b198...4a8
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 20:57 #6 Skrevet torsdag kl. 20:57 Er det noen som har funnet OK melasse å kjøpe? Er den fra Felleskjøpet trygg til menneskebruk? Noen ganger er ikke dyremat beregnet på mennesker, selv om råvaren er OK. Jeg finner ingenting på Life eller Sunkost, bare masse shady rare nettbutikker. Anonymkode: be780...7ba
Hunter7 Skrevet fredag kl. 00:36 #7 Skrevet fredag kl. 00:36 Jeg pleier å erstatte den med mørk sirup, såfremt det ikke er snakk om «black strap molasses». Den smaker adskillig mer bittert enn søtt og brukes nå til dags sjeldent i bakst. Hvis du kjenner noen som bor i/skal til Tyskland/Østerrike, kan du be dem om å skaffe deg glass med «Zuckerrohrmelasse». Finnes i velassorterte supermarked og naturkostforretninger. Likeså har du også «Lyle’s» i Storbritannia. Du kan forøvrig også google «molasses substitute» og se an svarene om de passer til det du skal lage.
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 11:00 #8 Skrevet fredag kl. 11:00 Hunter7 skrev (10 timer siden): Jeg pleier å erstatte den med mørk sirup, såfremt det ikke er snakk om «black strap molasses». Den smaker adskillig mer bittert enn søtt og brukes nå til dags sjeldent i bakst. Hvis du kjenner noen som bor i/skal til Tyskland/Østerrike, kan du be dem om å skaffe deg glass med «Zuckerrohrmelasse». Finnes i velassorterte supermarked og naturkostforretninger. Likeså har du også «Lyle’s» i Storbritannia. Du kan forøvrig også google «molasses substitute» og se an svarene om de passer til det du skal lage. for min del i alle fall (men sikkert ikke TS) så er det spesifikt melassen jeg var ute etter, på grunn av melassen i seg selv. FK har til en billig pris, men stod ingenting om det var OK til "human consumption" 😩 Pleier å stå om det ikke er egnet, men hadde ikke lyst å kjøpe så mye også finne ut at det ikke er trygt å bruke. Anonymkode: be780...7ba
Hunter7 Skrevet fredag kl. 11:59 #9 Skrevet fredag kl. 11:59 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): for min del i alle fall (men sikkert ikke TS) så er det spesifikt melassen jeg var ute etter, på grunn av melassen i seg selv. FK har til en billig pris, men stod ingenting om det var OK til "human consumption" 😩 Pleier å stå om det ikke er egnet, men hadde ikke lyst å kjøpe så mye også finne ut at det ikke er trygt å bruke. Anonymkode: be780...7ba I følge et innlegg i kommentarfeltet til denne bloggen, kan man visst fint bruke FK melassen i matlaging: https://dengodematreisen.no/melasse-latte/ «Problemet» er kanskje det at man skal holde på ei stund før man får tømt en fem-liters dunk hvis man ikke har husdyr😅 1
Daisy-love Skrevet fredag kl. 14:22 #10 Skrevet fredag kl. 14:22 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Er det noen som har funnet OK melasse å kjøpe? Er den fra Felleskjøpet trygg til menneskebruk? Noen ganger er ikke dyremat beregnet på mennesker, selv om råvaren er OK. Jeg finner ingenting på Life eller Sunkost, bare masse shady rare nettbutikker. Anonymkode: be780...7ba https://www.rawfoodshop.no/melasse-mork-oko-500ml? Denne er laget for menneskelig konsum.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå