leetha Skrevet 3. august 2023 #1 Del Skrevet 3. august 2023 Hei Jeg har desverre utviklet helseangst etter flere nære dødsfall i familien. Det kan være alt fra en føflekk jeg blir livredd for til fysiske symptomer som hodepine, smerter i kroppen, tror jeg kjenner kuler o.l Er det noen som har erfaring med helseangst? Hvordan ble du/de du kjenner frisk? Jeg går til psykolog men hjelper desverre svært lite. Når jeg tror jeg føler meg bedre, blir det plutselig værre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #2 Del Skrevet 3. august 2023 Slutte å Google symptomer. Ikke bestille timer hos fastlege. Prøve å avlede deg med andre ting. Feks hver gang grublingen på symptomer kommer, så går du en rask tur med humoristisk podcast. Planlegg dette så klær og podcast ligger klart. Det er vanlig angst, så eksponeringsterapi virker, dvs stå i det uten å foreta deg det angsten vil (dvs bestille legetime, ringe legevakt, Google symptomer). Og en annen ting, jeg kan ikke helt forstå den enorme skrekken for å dø. Prøv å tenke litt over dette, er det liksom såå ille? Jeg vet om mye jeg er mye mer redd for enn døden. Anonymkode: a7bc4...fc9 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #3 Del Skrevet 3. august 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Slutte å Google symptomer. Ikke bestille timer hos fastlege. Prøve å avlede deg med andre ting. Feks hver gang grublingen på symptomer kommer, så går du en rask tur med humoristisk podcast. Planlegg dette så klær og podcast ligger klart. Det er vanlig angst, så eksponeringsterapi virker, dvs stå i det uten å foreta deg det angsten vil (dvs bestille legetime, ringe legevakt, Google symptomer). Og en annen ting, jeg kan ikke helt forstå den enorme skrekken for å dø. Prøv å tenke litt over dette, er det liksom såå ille? Jeg vet om mye jeg er mye mer redd for enn døden. Anonymkode: a7bc4...fc9 Man har jo ikke akkurat lyst til å dø som 44 åring, ivertfall ikke fra barna sine. Jeg er egentlig ikke redd for å faktisk dø som en gammel person som har opplevd alle måter med livet. Anonymkode: 9c9d6...e2e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #4 Del Skrevet 3. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Man har jo ikke akkurat lyst til å dø som 44 åring, ivertfall ikke fra barna sine. Jeg er egentlig ikke redd for å faktisk dø som en gammel person som har opplevd alle måter med livet. Anonymkode: 9c9d6...e2e Selvfølgelig. Men det er forskjell på å leve sunt, trene, ikke røyke og drikke osv for å øke sannsynligheten for et friskt langt liv. Og å freake ut over enhver føflekk. Det handler umulig kun om barna dine, det er en angst. Personlig er jeg mye mer redd for andre ting enn egen død: at noen skal overfalle egne barn/ungdommer, at de skal bli alvorlig syke, at jeg selv skal bli utsatt for voldtekt. Min egen død skremmer meg ikke så veldig. Tenker at det oppleves ca som før man ble født. Altså ingenting, hverken negativt eller positivt. Så rådet mitt var egentlig å behandle det som enhver annen angst, nemlig jevn egen eksponeringsterapi og ikke gjøre det angsten vil. Ikke driv sånn som du skriver her, å rasjonalisere hvorfor det er helt riktig å være hypokonder. Min tante døde nå ganske plutselig av kreft 65år gammel. Skulle hun ha brukt de siste 25årene på å være redd for å få kreft? Så bortkastet. Anonymkode: a7bc4...fc9 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #5 Del Skrevet 3. august 2023 Har hatt helseangst i mange år. Og da jeg var lat og feit var det verre. Fordi da jeg googlet symptomer så kom ofte årsaker som "inaktivitet" og "overvekt" opp. Nå har jeg fjernet disse to mulige sykdomsårsakene gjennom trening, vektnedgang og bevissthet på å spise sunt. Og passer på å få nok søvn, og stresse ned. Når jeg fremdeles får symptomer på helseangst så tenker jeg at jeg gjør absolutt alt jeg kan for å være frisk. Så om jeg blir alvorlig syk nå når jeg er ung så er jeg bare uheldig. Det er i hvertfall ikke pga livsstilen. Første svar syns jeg er bra. Avled. Vær i aktivitet. Tenk på noe annet. Alle skal dø, men du skal sannsynligvis ikke dø akkurat nå. Så fokuser på livet. Anonymkode: 35740...27c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #6 Del Skrevet 3. august 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Har hatt helseangst i mange år. Og da jeg var lat og feit var det verre. Fordi da jeg googlet symptomer så kom ofte årsaker som "inaktivitet" og "overvekt" opp. Nå har jeg fjernet disse to mulige sykdomsårsakene gjennom trening, vektnedgang og bevissthet på å spise sunt. Og passer på å få nok søvn, og stresse ned. Når jeg fremdeles får symptomer på helseangst så tenker jeg at jeg gjør absolutt alt jeg kan for å være frisk. Så om jeg blir alvorlig syk nå når jeg er ung så er jeg bare uheldig. Det er i hvertfall ikke pga livsstilen. Første svar syns jeg er bra. Avled. Vær i aktivitet. Tenk på noe annet. Alle skal dø, men du skal sannsynligvis ikke dø akkurat nå. Så fokuser på livet. Anonymkode: 35740...27c Dette tror jeg var veldig lurt. Fokuser engstelsen på det du faktisk kan gjøre selv for helsen din. Her skal innsatsen ligge. Ikke i evige googlesøk og legebesøk som bare opprettholder angsten og skaper en ny runde igjen og igjen. Man kan jo også snu på det, og tenke at dersom man løper til fastlegen for den minste ting, roper man «ulv, ulv», og den dagen man faktisk har noe som burde utredes og henvises videre, så kanskje fastlegen overser det fordi det bare er et av veldig mange besøk det halvåret som ikke var noe som helst. Det er jo uansett veldig bra at ts har innsett at det er angst hun har. Anonymkode: a7bc4...fc9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gregarious Skrevet 3. august 2023 #7 Del Skrevet 3. august 2023 Kjøp en eller flere av bøkene til Ingvard Wilhelmsen, han er vel den med mest kompetanse på området i Norge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå