AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #1 Skrevet 3. august 2023 Jeg er litt frustrert nå, etter en depresjon under corona begynte jeg på antidepressiva som gjorde at jeg gikk opp 11 kg, noe som er veldig mye for som bare er 162 cm. Har alltid vært en aktiv person og gått mye turer, trent og spist sunt. Etter depresjonen kom jeg meg tilbake til meg selv og gjør alle disse tingene, spiser enda sunnere faktisk, men jeg bare klarerer ikke gå ned i vekt igjen. Har fått skikkelig bollemage og føler meg alltid oppblåst og tung i kroppen. Aner ikke hva jeg skal gjøre lenger, kanskje få meg en PT? Noen som har erfaringer med dette evt noen forslag? Anonymkode: 58db9...d36
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #2 Skrevet 3. august 2023 Kostholdet er viktigere enn trening. Hva som funker for deg, er vanskelig å si. Jeg klarer lettest å gå ned i vekt ved å kutte hele måltider, fremfor å skulle moderere meg. Jeg spiser aldri frokost, fordi jeg ikke er noe frokostmenneske. Når jeg prøver gå ned i vekt (noe som typisk er nødvendig etter jul og sommer-ferie 😛 og som jeg har gjort en del ifbm idrett med vektklasser), hopper jeg over lunsjen også, 2-3 ganger i uken. Mens for andre vil det være lettere å heller spise mindre til hvert måltid. Husk at sunn mat også kan inneholde mye kalorier (laks, nøtter, osv). Anonymkode: 9b7fb...291 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #3 Skrevet 3. august 2023 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Jeg er litt frustrert nå, etter en depresjon under corona begynte jeg på antidepressiva som gjorde at jeg gikk opp 11 kg, noe som er veldig mye for som bare er 162 cm. Har alltid vært en aktiv person og gått mye turer, trent og spist sunt. Etter depresjonen kom jeg meg tilbake til meg selv og gjør alle disse tingene, spiser enda sunnere faktisk, men jeg bare klarerer ikke gå ned i vekt igjen. Har fått skikkelig bollemage og føler meg alltid oppblåst og tung i kroppen. Aner ikke hva jeg skal gjøre lenger, kanskje få meg en PT? Noen som har erfaringer med dette evt noen forslag? Anonymkode: 58db9...d36 Det var ikke pilla i seg selv som ga deg 11 ekstra kilo. Anonymkode: 9ba06...8c3 3 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #4 Skrevet 3. august 2023 Hvilke medisiner var det? Anonymkode: 344fe...3a9
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #5 Skrevet 3. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det var ikke pilla i seg selv som ga deg 11 ekstra kilo. Anonymkode: 9ba06...8c3 Jo. Antidepressive har ofte vektøkning som bivirkning. Noen får veldig mye vann i kroppen, og noen opplever voldsom økning i apetitt - og jada, de kan la vær å spise og bare bå skrubbsultne, men du skjønner kanskje selv hvorfor det ikke er bare-bare, spesielt om man allerede sliter med en depresjon. For en unødvendig kommentar.. Anonymkode: 9b7fb...291 11 3 10
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #6 Skrevet 3. august 2023 7 minutter siden, AnonymBruker said: Det var ikke pilla i seg selv som ga deg 11 ekstra kilo. Anonymkode: 9ba06...8c3 Jo det var nettopp det som gjorde det, det fikk jeg bekreftet av lege, da jeg gikk på en sterk variant som gir sterk vektøkning grunnet forhøyet appetitt og endring i stoffskiftet. Anonymkode: 58db9...d36 6
hocane Skrevet 3. august 2023 #7 Skrevet 3. august 2023 Nytter ikke spise sunt hvis du spiser for mye. Unngå å spise om kvelden om du kan. Kveldsmat er det verste måltidet. Løpeintervaller er også langt mer effektivt enn joggeturer.
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #8 Skrevet 3. august 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jo. Antidepressive har ofte vektøkning som bivirkning. Noen får veldig mye vann i kroppen, og noen opplever voldsom økning i apetitt - og jada, de kan la vær å spise og bare bå skrubbsultne, men du skjønner kanskje selv hvorfor det ikke er bare-bare, spesielt om man allerede sliter med en depresjon. For en unødvendig kommentar.. Anonymkode: 9b7fb...291 Takk for en god forklaring Hilsen ts Anonymkode: 58db9...d36
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #9 Skrevet 3. august 2023 7 minutter siden, AnonymBruker said: Hvilke medisiner var det? Anonymkode: 344fe...3a9 Jeg gikk på noe som heter Fluexetin, over en periode på 1,5 år, tok meg 3 mnd å gå av den da den er veldig sterk. Anonymkode: 58db9...d36
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #10 Skrevet 3. august 2023 Just now, hocane said: Nytter ikke spise sunt hvis du spiser for mye. Unngå å spise om kvelden om du kan. Kveldsmat er det verste måltidet. Løpeintervaller er også langt mer effektivt enn joggeturer. Ja mulig jeg spiser større porsjoner enn det jeg trenger, selv om det er sunn mat jeg lager fra bunnen, og som du sier kveldsmat, det er kanskje min største synder. Jeg spiser evt mer på kvelden enn på morgenen etc. Aldri tenkt over det med løpeintervaller, men det skal jeg gjøre, takk for svar TS Anonymkode: 58db9...d36
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #11 Skrevet 3. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jo det var nettopp det som gjorde det, det fikk jeg bekreftet av lege, da jeg gikk på en sterk variant som gir sterk vektøkning grunnet forhøyet appetitt og endring i stoffskiftet. Anonymkode: 58db9...d36 Det er du selv som puttet maten i munnen og ikke pilla. Pilla ga deg større lyst til å spise mere og så spiste du mere enn vanlig. For å gå ned så prøv å spise 1400-1500 kcal pr dag. Anonymkode: 658da...626 3
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #12 Skrevet 3. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er du selv som puttet maten i munnen og ikke pilla. Pilla ga deg større lyst til å spise mere og så spiste du mere enn vanlig. For å gå ned så prøv å spise 1400-1500 kcal pr dag. Anonymkode: 658da...626 Du sparker altså en person som lider av depresjon? Virkelig? Er det virkelig en sånn person du har lyst til å være? Personen ber om HJELP til å gå ned i vekt, og ditt eneste svar, er å gi personen dritt for å ha gått opp i vekt i utgangspunktet? Jo, ts puttet maten i munnen, men det var altså for å ikke måtte gå sulten. Du tror det hjelper på depresjonen å være konstant sulten....? Og du velger glatt å overse at også stoffskifte og vann i kroppen blir påvirket av pillene? Fy f så råtten du er. Anonymkode: 9b7fb...291 7 4
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #13 Skrevet 3. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du sparker altså en person som lider av depresjon? Virkelig? Er det virkelig en sånn person du har lyst til å være? Personen ber om HJELP til å gå ned i vekt, og ditt eneste svar, er å gi personen dritt for å ha gått opp i vekt i utgangspunktet? Jo, ts puttet maten i munnen, men det var altså for å ikke måtte gå sulten. Du tror det hjelper på depresjonen å være konstant sulten....? Og du velger glatt å overse at også stoffskifte og vann i kroppen blir påvirket av pillene? Fy f så råtten du er. Anonymkode: 9b7fb...291 Han du svarte har helt rett. Hvorfor er det slik at man ikke skal tåle å høre noen sannheter i samfunnet lenger, og at man til enhver tid skal bruke å omskrive virkeligheten. Antidepressiva kan øke appetitten Flere som sliter med psyken bruker legemidler som en del av veien mot å bli frisk. Legemidler mot psykose og depresjon har vektøkning som rapportert bivirkning, forklarer Hortemo. - Effekten varierer mye. Årsaken til vektøkning ved bruk av antidepressiva og antipsykotika er endret appetitt. Vektøkning av medisiner: - Derfor går du opp i vekt av medisinen du bruker (kk.no) Artikkelen er skrevet av overlege S. Hortemo. Anonymkode: 58262...342 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #14 Skrevet 3. august 2023 Jeg gikk ned 11 kg når jeg hadde pt nå i vår. Vel investerte penger. Anonymkode: 77fd6...a06
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #15 Skrevet 3. august 2023 Jeg foreslår at du planlegger måltidene dine, og at du også tar høyde for at du liker å spise på kvelden. Da kan du enten velge å spise litt mindre på morningen sånn at du har rom for mer kveldsspising, eller at du har klar noen alternativer som ikke utgjør så mange kalorier på kvelden, men fortsatt har volum. Blomkålris, vannmelon, jordbær, gele laget på sukkerfri saft, grønnsaker i dip på lettrømme etc etc. er såååå mye som man kan kose seg med på kvelden. Eller at du kanskje flytter et måltid til kveldsmaten? Ellers så er jo trening godt for humør og sinn, men vektnedgang skjer på kjøkkenet Anonymkode: f3871...da5
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #16 Skrevet 3. august 2023 Jeg går selv på både antidepressiva og antipsykotika, hvor vektoppgang er en svært vanlig bivirkning. Likevel er det viktig at vi vet at det er ikke medisinen som gjør at vi legger på oss, det er appetitten. Denne kan man heldigvis styre litt mer på egen hånd. Ja, man kan få vann i kroppen, men ikke 11 kg. Mitt tips er å gå masse tur, og spise mindre. Eventuelt spise veldig sunt og mye mer. Jeg er selv en som må ha mye volum i maten for å bli mett, så dytter nedpå med bønner, kål, brokkoli, cottage cheese, og andre sunne ting. Da kan jeg spise nærmest ubegrensede mengder mat, noe som gjør den enorme appetitten enklere å håndtere. Masse lykke til, jeg har troa! ❤️ Anonymkode: be74f...61e 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #17 Skrevet 3. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg går selv på både antidepressiva og antipsykotika, hvor vektoppgang er en svært vanlig bivirkning. Likevel er det viktig at vi vet at det er ikke medisinen som gjør at vi legger på oss, det er appetitten. Denne kan man heldigvis styre litt mer på egen hånd. Ja, man kan få vann i kroppen, men ikke 11 kg. Mitt tips er å gå masse tur, og spise mindre. Eventuelt spise veldig sunt og mye mer. Jeg er selv en som må ha mye volum i maten for å bli mett, så dytter nedpå med bønner, kål, brokkoli, cottage cheese, og andre sunne ting. Da kan jeg spise nærmest ubegrensede mengder mat, noe som gjør den enorme appetitten enklere å håndtere. Masse lykke til, jeg har troa! ❤️ Anonymkode: be74f...61e Har forøvrig også lavt stoffskifte, så skjønner at det er en utfordring. Men absolutt ikke umulig! Anonymkode: be74f...61e
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #18 Skrevet 3. august 2023 Går du fortsatt på antidepressiva nå, ts? Det er umulig å gå ned i vekt når man går på disse medisintypene. Jeg brukte en medisin legen absolutt ville jeg skulle prøve pga angstlidelse, og lovet meg at jeg ikke ville gå opp i vekt av denne nye, flotte medisinen... Jeg gikk opp en kilo i måneden, i seks måneder. Etter seks kilo, som var godt synlige på en lav kropp som meg, så sa jeg stopp og sluttet med dem. Det tok nesten ett år å gå ned den vekten igjen, som hadde tatt bare et halvt år å gå opp. Det er alltid vanskeligst å gå ned i vekt, for kroppen tviholder på reservene sine "i tilfelle dårligere tider". Anonymkode: 0f3d3...e41
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #19 Skrevet 3. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Går du fortsatt på antidepressiva nå, ts? Det er umulig å gå ned i vekt når man går på disse medisintypene. Jeg brukte en medisin legen absolutt ville jeg skulle prøve pga angstlidelse, og lovet meg at jeg ikke ville gå opp i vekt av denne nye, flotte medisinen... Jeg gikk opp en kilo i måneden, i seks måneder. Etter seks kilo, som var godt synlige på en lav kropp som meg, så sa jeg stopp og sluttet med dem. Det tok nesten ett år å gå ned den vekten igjen, som hadde tatt bare et halvt år å gå opp. Det er alltid vanskeligst å gå ned i vekt, for kroppen tviholder på reservene sine "i tilfelle dårligere tider". Anonymkode: 0f3d3...e41 Hvilke medisiner brukte du, og hvor mange milligram? Anonymkode: be74f...61e
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #20 Skrevet 3. august 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Går du fortsatt på antidepressiva nå, ts? Det er umulig å gå ned i vekt når man går på disse medisintypene. Jeg brukte en medisin legen absolutt ville jeg skulle prøve pga angstlidelse, og lovet meg at jeg ikke ville gå opp i vekt av denne nye, flotte medisinen... Jeg gikk opp en kilo i måneden, i seks måneder. Etter seks kilo, som var godt synlige på en lav kropp som meg, så sa jeg stopp og sluttet med dem. Det tok nesten ett år å gå ned den vekten igjen, som hadde tatt bare et halvt år å gå opp. Det er alltid vanskeligst å gå ned i vekt, for kroppen tviholder på reservene sine "i tilfelle dårligere tider". Anonymkode: 0f3d3...e41 Hei, nei det gjør jeg ikke, brukte 3 mnd på gå av dem sammen med legen, så de er i kroppen lenge. Men da skal jeg fortsette å stå på og kanskje skape enda flere og bedre endringer enn jeg har gjort til nå, takk for svaret ditt Anonymkode: 58db9...d36
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå