Gå til innhold

Hvilken rett har min datter og jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor sammen med min kjæreste (han er ikke far til barnet) 

Leiligheten leies, men det er hannes navn som står på kontrakten, men jeg betaler husleie gjennom samboer (aner ikke om dette har noe å si, men legger det ved) 

Nå ser det ut som det går mot brudd. Vi bor ett steinkast unna skolen min datter skal begynne på. Vi bor nær hvor hun har vokst opp og har alle vennene sine, og skal begynne på ungdomsskolen sammen med vennene sine. 

Samboer mener det er VI som må flytte ut ved eventuelt brudd. Og må vi flytte så må vi flytte vekk fra skolekretsen og nærmiljøet hennes og hun må da begynne på en annen skole med ingen hun kjenner. For det er ikke noe til leie i min prisklasse der hun skal gå på skole. Her betaler vi 10.000 og må jeg flytte må jeg leie hus til 15k og oppover og det har jeg ikke sjans til. 

Men uansett, satt det til sides. Har jeg noe rettigheter iforhold til henne og at han må flytte ut og ikke vi? 

Ønsker konkrete tips til lov/rettigheter. Noen sier vi har, men kan såklart ikke vise til noe. Jeg har prøvd å Google men finner bare info om barnefordeling på felles barn osv. 

Ønsker heller ikke noe diskusjon rundt at jeg ønsker han skal flytte, for jeg hadde flyttet hadde det vært noe i nærheten som jeg hadde råd til, eller om jeg var alene. Men det er ikke hvordan ting er nå. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dere har ingen rettigheter siden han står som eneste person på leiekontrakten. 

Har du lært dette til neste gang. Kjipt, men sånne ting tenker man på før man flytter sammen. 

Anonymkode: 4ffff...732

• Liker 13
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge det er hans navn i kontrakten, tror jeg ikke du har noe rettigheter dessverre. 

Anonymkode: 419b6...650

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Men, hvorfor tror du at du har rett til det, når det er hans navn på kontrakten?

Og hvorfor skal han ville flytte ut og måtte it med 15k i mnd? 

Nå har du lært

• Liker 8
Skrevet

Jeg leier ut, jeg forholder meg KUN til navnet på kontrakten, uavhengig av kjærester som flytter inn og ut. Og jeg ville heller hatt en enslig mann enn enslig kvinne med barn til å leie hos meg, så tviler på at du møter noe velvilje hos utleier

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Som de andre sier. Bor far til barnet i nærheten? Dersom bosituasjonen til far gjør det mulig hadde jeg latt jenta bodd der. 

Anonymkode: eb635...599

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Sitat

Ønsker konkrete tips til lov/rettigheter. Noen sier vi har, men kan såklart ikke vise til noe. Jeg har prøvd å Google men finner bare info om barnefordeling på felles barn osv. 

Mulig de tenker på situasjoner hvor begge står som eier av huset, og diskusjonen går på hvem som skal få førsteretten til å kjøpe ut den andre. I slike tilfeller kan det dømmes til fordel for barnet og dets omsorgsperson, så barnet beholder barndomshjemmet og nærmiljøet. 

Men du eier ikke huset, så dette er dessverre ikke noe som gjelder for deg. Utleier forholder seg til navn på leiekontrakt. Er du sikker på at du må ut med 15.000 for å bo dersom du må flytte? Kan det ordne seg dersom du f.eks leier bolig med ett soverom, gir det til dattera og selv sover på sovesofa? 

Anonymkode: 8fccd...2ec

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Utleier leier til din samboer, selv om samboer hadde valgt å flytte måtte du via han. 

Anonymkode: 7bb45...62a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du kun har betalt 5000 i husleie så har du vel spart opp en grei buffer? Nok til å kjøpe en rimelig leilighet? Du har nok ingen rettigheter dessverre og kan på ingen måte kreve at han flytter ut. 
Som enslig kan du ha krav på bostøtte om har lav inntekt. 

Anonymkode: 04188...d0c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...