Gå til innhold

Rett på stipend når jeg bor i separat hybel hos foreldrene mine?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er student, og har vært det i mange år. Nå flytter jeg midlertidig inn i hybelen i barndomshjemmet mitt i påvente av å kjøpe egen leilighet. Jeg betaler husleie, strøm og internett her som jeg ville gjort hvor som helst ellers. Betyr dette likevel at jeg ikke har rett på stipend hos lånekassen fordi adressen er den samme som foreldrene mine? Hvis jeg søker om lån og stipend, og kan vise lånekassen at jeg bor i en separat leilighet på adressen med husleiekontrakt, går det fint da? 

Eventuelt, lønner det seg heller å kun søke om lånet? Hva vil fordeler eller ulemper være her? Lånekassen hadde 1,5 time telefonkø, er det noen som har råd? :) 

Anonymkode: 4dadc...a0f

Skrevet

Jeg tror det er denne formuleringen du ser etter:

https://lanekassen.no/nb-NO/regelverk/tildeling/del3-kapittel12/slik-fungerer-omgjoring/

Sitat

Du må være borteboer

Det er bare borteboere som kan få gjort om lån til stipend. Når du søker om lån og stipend, oppgir du om du bor sammen med foreldrene dine eller ikke. Kunder som er borteboere, får tildelt et omgjøringslån , som senere kan bli gjort om til stipend.
Omgjøringslånet utgjør 40 prosent av basislånet, som er den delen av studiestøtten som «alle» får. Du kan se om du har fått omgjøringslån i vedtaksbrevet du fikk etter at du søkte om lån og stipend.

Hvem regnes som borteboer?

Du blir regnet som borteboer så lenge du ikke bor i samme hus som foreldrene dine i perioden du får stipend og lån fra Lånekassen.

Hvis du bor i samme hus som foreldrene dine, kan du likevel få status som borteboer hvis du bor i en «selvstendig og klart atskilt boenhet i samme hus som foreldrene, og søkerens boenhet er registrert med et eget bruksenhetsnummer eller tilsvarende i Folkeregisteret eller i matrikkelen.». Med selvstendig boenhet mener vi at boligen din har egne boligfunksjoner som kjøkken og bad.

Men så er det å være sikker på at du faller innunder siste definisjonen der - er det en egen leilighet MED eget bruksenhetsnumer (eller "tilsvarende")?

Skrevet (endret)

Nei. Da kvalifiserer du nok ikke. Hybler er ikke egen boenhet i sammenhengen.

Endret av Rotemor
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke om reglene har endret seg, men mitt barn fikk ikke stipend da hun bodde i utleieleiligheten vår, selv om hun betalte husleie,  strøm, internett, og forsørget seg selv på alle måter.

Anonymkode: bd3fe...332

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
ekkoet skrev (8 minutter siden):

Jeg tror det er denne formuleringen du ser etter:

https://lanekassen.no/nb-NO/regelverk/tildeling/del3-kapittel12/slik-fungerer-omgjoring/

Men så er det å være sikker på at du faller innunder siste definisjonen der - er det en egen leilighet MED eget bruksenhetsnumer (eller "tilsvarende")?

Vår utleieleilighet har eget bruksenhetsnummer, men hun ble likevel regnet som hjemmeboende hos lånekassen. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vår utleieleilighet har eget bruksenhetsnummer, men hun ble likevel regnet som hjemmeboende hos lånekassen. 

Det er et stipend som hivedsaklig skal gjelde for ungdommer som ikke kan bo hjemme. Det er utnyttelse av systemet å «bo i kjelleren».

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Rotemor skrev (57 minutter siden):

Det er et stipend som hivedsaklig skal gjelde for ungdommer som ikke kan bo hjemme. Det er utnyttelse av systemet å «bo i kjelleren».

Jeg vet det, men samtidig finnes det hundrevis av studenter som ikke har boutgifter, men som likevel får stipend fordi de ikke deler adresse med foreldrene. 

Det er like mye utnyttelse av systemet. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jeg vet det, men samtidig finnes det hundrevis av studenter som ikke har boutgifter, men som likevel får stipend fordi de ikke deler adresse med foreldrene. 

Det er like mye utnyttelse av systemet. 

Ja, det er enda verre. Særlig når foreldrene bidrar til å gjøre sine barn kriminelle.

Men det gjør ikke deres situasjon bedre at andre er verre.

Endret av Rotemor
AnonymBruker
Skrevet

Nei, hvis du bor på samme adresse som dine foreldre har du ikke rett på stipend. Det rettferdige ville jo selvsagt vært å gi stipend til de som må betale selv, uansett om de bor hjemme eller borte. Mens de som får boutgifter dekket kun får lån. Men slik er det nå. 

Anonymkode: 303d1...fbc

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...