Gå til innhold

Bør man ta HD/AD på hund selv om den ikke skal stilles ut?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!
Har en nydelig Aussie gutt på 15 måneder. Har (ikke tenkt i hvert fall) å bruke han til utstilling, og etter det jeg forstår er det storparten som sjekker HD/AD på hundene sine som brukes på utstilling. Er usikker på om det er nødvendig eller ikke da? 

Vil jo selvfølgelig sjekke at alt er i orden med han, men var hos dyrlegen i går  (som forøvrig sa at han så helt fin og frisk ut😄) kunne ikke gi oss prisestimat da han var ferievikar for vår faste dyrlege og tok kun vaksiner og helsesjekker.

Han nevnte at dersom man er medlem i NKK må man kun betale egenandel eller lignende. Er ikke medlem i NKK, så hva ligger prisestimat på for ikke-medlemmer rundt omkring? Er lokal/privat veterinær, ikke kjede. 

Anonymkode: 1cf33...624

Videoannonse
Annonse
Skrevet

HD/AD sjekkes ikke med tanke på utstilling, men som et bidrag til oppdretters og rasens oversikt over utbredelsen av dette. Dette en en helseundersøkelse som gjøres uavhengig av ditt medlemskap i NKK så prisen er lik for alle.

Jeg har med dette som et krav til mine valpekjøpere i kontrakten at dette SKAL røntges for. 

• Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
Svisle skrev (1 minutt siden):

HD/AD sjekkes ikke med tanke på utstilling, men som et bidrag til oppdretters og rasens oversikt over utbredelsen av dette. Dette en en helseundersøkelse som gjøres uavhengig av ditt medlemskap i NKK så prisen er lik for alle.

Jeg har med dette som et krav til mine valpekjøpere i kontrakten at dette SKAL røntges for. 

Takk for svar, da blir det HD/AD sjekk på gutten 😊

• Liker 2
  • Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for svar, da blir det HD/AD sjekk på gutten 😊

Supert! Da bidrar du til rasens statistikk og jeg er sikker på at oppdretteren din vil sette stor pris på at du gjør det. 

• Liker 5
Skrevet

Ja, absolutt. En ting er statistikk for rasen og nytting informasjon til oppdretter, en annen ting er forebyggende tiltak og behandling hvis hunden skulle vise seg å ha HD/AD.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Viktig å ta hensyn til det fra tidlig alder hvis hunden har HD eller AD så det er lurt å sjekke uansett  ja 😊

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...