AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #81 Del Skrevet 30. august 2023 Har du lest Job? Det er kanskje den vanskeligste boken i hele Bibelen. Forkynneren er også inne på det du spør om. Deler av det gamle testamentet er ganske brutalt, men det er virkelig Dagsrevyen også! Hvis Jesus finnes så vet vi i hvertfall av det finnes håp om noe bedre. Bønn har hjulpet meg mye i vanskelige situasjoner. Jeg har fått hjelp til å se andre mennesker i et nytt lys, og å takle ulike utfordringer på en bedre måte. «Og dette er mitt bud: Dere skal elske hverandre som jeg har elsket dere.» Det er også noe med den lignelsen om flisen og planken. Det er så lett å se hva vi tenker at andre burde gjort annerledes, uten å ta tak i oss selv først. Og det gjelder selvsagt både kristne og alle andre. Anonymkode: 5d55c...c8b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #82 Del Skrevet 30. august 2023 Lawyam skrev (28 minutter siden): Det er nok slik som den andre sier.Han tar i mot alle som tar mot Jesus fordi Han tok bort synden på korset og Han regner oss for rettferdige om vi tror på Han. Det er tilliten til at det Jesus gjorde er nok og at alt er av nåde det handler om. Syndere er vi alle så det er ikke noen vei utenom for NOEN hvis det ikke er fordi vi ble benådet pga Jesus tok straffen for oss. Jesus tok på seg synder og straffen fordi det var syndere Han kom for å redde. Han kom ikke for å straffe oss, men for å redde oss fra straff. Gud er ikke sint, men en dag kommer det en dom og den dagen vil den som ikke ville la seg redde av Jesus ta straffen selv for hva de har gjort. Men folk kan ikke bare gjøre som de vil og gjøre onde gjerninger hele livet og ødelegge andres liv osv i år etter år og så blir de plutselig "snille" bare fordi de vil til himmelen når de skal dø. Jesus ser det om en person er god eller ikke. Du kan ikke få belønning for å ha holdt på hele livet med onde gjerninger mot andre. Anonymkode: 1881b...55f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #83 Del Skrevet 30. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har du lest Job? Det er kanskje den vanskeligste boken i hele Bibelen. Forkynneren er også inne på det du spør om. Deler av det gamle testamentet er ganske brutalt, men det er virkelig Dagsrevyen også! Hvis Jesus finnes så vet vi i hvertfall av det finnes håp om noe bedre. Bønn har hjulpet meg mye i vanskelige situasjoner. Jeg har fått hjelp til å se andre mennesker i et nytt lys, og å takle ulike utfordringer på en bedre måte. «Og dette er mitt bud: Dere skal elske hverandre som jeg har elsket dere.» Det er også noe med den lignelsen om flisen og planken. Det er så lett å se hva vi tenker at andre burde gjort annerledes, uten å ta tak i oss selv først. Og det gjelder selvsagt både kristne og alle andre. Anonymkode: 5d55c...c8b Det hjelper jo ikke om man opplever bare drit på jorda og motgang som Job og mange andre har måttet oppleve at du kommer til jesus til slutt i himmelen 🤦♂️ mennesker vil jo ha det godt på jorda først og! Anonymkode: 1881b...55f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #84 Del Skrevet 30. august 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det hjelper jo ikke om man opplever bare drit på jorda og motgang som Job og mange andre har måttet oppleve at du kommer til jesus til slutt i himmelen 🤦♂️ mennesker vil jo ha det godt på jorda først og! Anonymkode: 1881b...55f Så det hjelper ikke med happy ending på historier? Hvis det først skjer no skikkelig kjipt så kan alt være det samme etterpå? Deg om det. Anonymkode: 5d55c...c8b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 30. august 2023 #85 Del Skrevet 30. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men folk kan ikke bare gjøre som de vil og gjøre onde gjerninger hele livet og ødelegge andres liv osv i år etter år og så blir de plutselig "snille" bare fordi de vil til himmelen når de skal dø. Jesus ser det om en person er god eller ikke. Du kan ikke få belønning for å ha holdt på hele livet med onde gjerninger mot andre. Anonymkode: 1881b...55f Det handler om å angre da og ønske å forandre seg, vet du! Når du vender om og bekjenner syndene får du tilgivelse straks og så hjelper han deg. Det å innse hvor mye kjærlighet Han har og hva Han gjorde for å redde oss gjør noe med mennesket. Gud har aldri frelst og kommer aldri til å frelse noen som ikke er syndere, fordi det ikke finnes noen som ikke er skyldig i noe, men Han vet at synden kom inn pga syndefallet og vet vi har det vondt, og derfor sendte Han Jesus for å kjøpe oss fri. Det tilbudet er gitt til ALLE og ALLES synder er inkludert. Det står jo tydelig; 'en gang FOR ALLE', men bare om de vil selv. Gud tvinger ingen så de må komme frivillig. De som ikke vil; de må ta den straffen som kommer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MariaIsabel Skrevet 30. august 2023 #86 Del Skrevet 30. august 2023 AnonymBruker skrev (På 3.8.2023 den 14.33): Er ikke dette eksistensielle spørsmål man allerede gjør seg ferdig med i løpet av ungdomsskolen? Anonymkode: 3161b...068 Hva mener du nå? Spørsmålet om Gud eksisterer eller ikke, gjorde jeg meg forsåvidt "ferdig med" på barneskolen, og er meget sikker i min sak, på at det gjør han ikke. Og om han gjør det, så er han uansett en narsissistisk drittsekk, og de har jeg hatt nok av i livet mitt. Derimot spørsmålet om hvorfor folk tror, blir jeg nok aldri ferdig med. Det forundrer meg stadig, hvordan folk kan tro og tro, selv om bevisene hele tiden peker i en annen retning. Hvordan de kan tro at noen som er ALLMEKTIG elsker dem, samtidig som de sitter der med sitt kreftsyke barn, som enke etter en bilulykke, imens huset går til tvangssalg. Eksistensielle spørsmål generelt, er ikke noe de fleste blir ferdig med på ungdomsskolen. Det kommer heller mer frem i voksen alder, der man sitter med tekoppen og tenker så det knaker - hvordan startet alt fra ingenting? Hva er ingenting? Hvor lenge var det ingenting? Hva var før det? Hva er tid? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #87 Del Skrevet 30. august 2023 Påkrevd skrev (På 3.8.2023 den 23.01): Denne var jo forseggjort, men for å si det på en enklere måte: -Kan Gud skape en stein han selv ikke klarer å løfte? Hvis ja, er han ikke allmektig. Hvis nei, er han heller ikke allmektig. Håper han er up for a challenge. Gud ble menneske. Menneskene drepte(!) Gud. Gud ble levende igjen, for å frelse menneskene. Gud gjorde seg sårbar nok til å bli drept, men var sterk nok til å bli levende igjen. Alle kan leke med småstein. Anonymkode: 5d55c...c8b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Baktus2024 Skrevet 30. august 2023 #88 Del Skrevet 30. august 2023 AnonymBruker skrev (På 3.8.2023 den 11.34): Har noen opplevd at Gud har hjulpet dem når de ber? Eller tror du bare? Hva er vitsen med å tro på gud når han ikke hjelper i vanskelige situasjoner eller stopper kriger, sult, sykdommer osv? Og har noen svar på hvorfor han gjorde "undre" i gamle dager men ikke nå? Anonymkode: 1881b...55f Vi skiftet ut gud med velferdsstaten..vi trenger ikke det narrativet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 30. august 2023 #89 Del Skrevet 30. august 2023 (endret) MariaIsabel skrev (18 minutter siden): Hva mener du nå? Spørsmålet om Gud eksisterer eller ikke, gjorde jeg meg forsåvidt "ferdig med" på barneskolen, og er meget sikker i min sak, på at det gjør han ikke. Og om han gjør det, så er han uansett en narsissistisk drittsekk, og de har jeg hatt nok av i livet mitt. Derimot spørsmålet om hvorfor folk tror, blir jeg nok aldri ferdig med. Det forundrer meg stadig, hvordan folk kan tro og tro, selv om bevisene hele tiden peker i en annen retning. Hvordan de kan tro at noen som er ALLMEKTIG elsker dem, samtidig som de sitter der med sitt kreftsyke barn, som enke etter en bilulykke, imens huset går til tvangssalg. Eksistensielle spørsmål generelt, er ikke noe de fleste blir ferdig med på ungdomsskolen. Det kommer heller mer frem i voksen alder, der man sitter med tekoppen og tenker så det knaker - hvordan startet alt fra ingenting? Hva er ingenting? Hvor lenge var det ingenting? Hva var før det? Hva er tid? Men så er Gud helt mot død og sykdom, Jesus ble sendt ned for å vise hvordan Gud er og bad de kristne om å fortsette arbeidet med å helbrede. Det kristne har lært fra kirken og over tid er at Gud bare vil helbrede noen og at Han legger syldom på folk for å velsigne dem og så ber folk uten å egentlig vite om Han vil - og tigger Han om å gjøre noe Han allerede har gitt løfter om å gjøre for oss. De tror Han kan hvis Han vil - og det er jo ikke å stole på Han som Han har som eneste kriterie. Stole på at hva Han hae sagt er sant! Det er jo det motsatte. Det er vranglære og det står ikke i Bibelen. Det er to ting Gud aldri gir og det er; 1. Timg vi allerede har fått 2. Hva VI er bedt om å gjøre 'Be om ALT dere vil - tro dere HAR fått det - og det vil skje'! Altså først tro på Han, så be i trygg forvissing om at Han holder ord og mente hva Han har lovet - og da skjer det. 'Straffen lå på Ham for at vi skulle HA fred og ved Hans sår HAR vi fått legedom'.... Vi må aktivisere det i tro og bønn. Endret 30. august 2023 av Lawyam Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #90 Del Skrevet 30. august 2023 Lawyam skrev (7 minutter siden): Det handler om å angre da og ønske å forandre seg, vet du! Når du vender om og bekjenner syndene får du tilgivelse straks og så hjelper han deg. Det å innse hvor mye kjærlighet Han har og hva Han gjorde for å redde oss gjør noe med mennesket. Gud har aldri frelst og kommer aldri til å frelse noen som ikke er syndere, fordi det ikke finnes noen som ikke er skyldig i noe, men Han vet at synden kom inn pga syndefallet og vet vi har det vondt, og derfor sendte Han Jesus for å kjøpe oss fri. Det tilbudet er gitt til ALLE og ALLES synder er inkludert. Det står jo tydelig; 'en gang FOR ALLE', men bare om de vil selv. Gud tvinger ingen så de må komme frivillig. De som ikke vil; de må ta den straffen som kommer. Ja men det er mange som ikke angrer og de fleste er dem de er hele livet. Folk blir gjerne værre med åra og. Ja alle har feil. Men noen har mer alvorlige feil de gjør i livet enn andre. Det er forskjell på å dra en hvit løgn og å ta livet av noen. Jeg tror ikke at en som går inn og dreper uskyldige som ikke har gjort dem noe som helst, angrer på det etterpå. For hvordan kunne de da gjøre det i utgangpunktet. Det er forskjell på å bli sinna og voldta noen. Man må jo bruke huet og og se at ja alle gjør feil, men noen feil ødelegger andre mennesker. Så skal de som ødelegger andre da, som enten dør eller ikke blir psykisk friske etter overgrep, bli tilgitt fordi dem "angrer". Mange begår og de samme forbrytelsene igjen og igjen. Da "angrer" de ikke. Anonymkode: 1881b...55f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 30. august 2023 #91 Del Skrevet 30. august 2023 (endret) AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ja men det er mange som ikke angrer og de fleste er dem de er hele livet. Folk blir gjerne værre med åra og. Ja alle har feil. Men noen har mer alvorlige feil de gjør i livet enn andre. Det er forskjell på å dra en hvit løgn og å ta livet av noen. Jeg tror ikke at en som går inn og dreper uskyldige som ikke har gjort dem noe som helst, angrer på det etterpå. For hvordan kunne de da gjøre det i utgangpunktet. Det er forskjell på å bli sinna og voldta noen. Man må jo bruke huet og og se at ja alle gjør feil, men noen feil ødelegger andre mennesker. Så skal de som ødelegger andre da, som enten dør eller ikke blir psykisk friske etter overgrep, bli tilgitt fordi dem "angrer". Mange begår og de samme forbrytelsene igjen og igjen. Da "angrer" de ikke. Anonymkode: 1881b...55f Men Gud ser at de ikke mener det. Folk må mene det og søke Han. Har du tenkt på hva tungen skaper for ødeleggelse rundt oss? Løgn, bakvaskelse, sårende ord,;krig... Så er og tungen et lite lem, og taler dog store ord. Se, en liten ild, hvor stor en skog den setter i brann. Jakob... «Men det som går ut av munnen, det kommer fra hjertet, og dette er det som gjør mennesket urent. For fra hjertet kommer onde tanker, mord, hor, utukt, tyveri, falskt vitnesbyrd, spott. Disse tingene er det som gjør mennesket urent. Men å ete med uvaskede hender gjør ikke mennesket urent. Matteus... Endret 30. august 2023 av Lawyam Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #92 Del Skrevet 30. august 2023 Lawyam skrev (3 minutter siden): Men Gud ser at de ikke mener det. Folk må mene det og søke Han. Herregud så umulig å snakke med deg! 🤦♂️ du får fortsette å ha skylappene på! Hadde du vært like naiv og tilgivende om det hendte noe med deg eller dine? Men er vel enkelt å sitte og dømme når det bare er andre det går utover. 🙄 Anonymkode: 1881b...55f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 30. august 2023 #93 Del Skrevet 30. august 2023 (endret) AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Herregud så umulig å snakke med deg! 🤦♂️ du får fortsette å ha skylappene på! Hadde du vært like naiv og tilgivende om det hendte noe med deg eller dine? Men er vel enkelt å sitte og dømme når det bare er andre det går utover. 🙄 Anonymkode: 1881b...55f Jeg sier hva som står i Bibelen. Der står det at det ikke er Guds feil og at Han tilgir. Det har hendt ting i mitt liv også, men der vonde ting skjer søker jeg Gud og vender meg ikke fra Han fordi det er Han som trøster best. Endret 30. august 2023 av Lawyam Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #94 Del Skrevet 30. august 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Herregud så umulig å snakke med deg! 🤦♂️ du får fortsette å ha skylappene på! Hadde du vært like naiv og tilgivende om det hendte noe med deg eller dine? Men er vel enkelt å sitte og dømme når det bare er andre det går utover. 🙄 Anonymkode: 1881b...55f Nå påpeker du vel egentlig bare forskjellen mellom Lawyam og Gud? Uten tilgivelse er det for eksempel umulig å avslutte en krig. Tygg litt på den. Anonymkode: 5d55c...c8b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 30. august 2023 #95 Del Skrevet 30. august 2023 (endret) AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Nå påpeker du vel egentlig bare forskjellen mellom Lawyam og Gud? Uten tilgivelse er det for eksempel umulig å avslutte en krig. Tygg litt på den. Anonymkode: 5d55c...c8b Hvor får dere det fra at jeg ikke tilgir? Jeg er på langt nær Gud og kan slite med å tilgi jeg også av og til, som alle andre, selv meg selv, men jeg tror nå likevel på Hans tilgivelse for både meg og andre siden Han sier så! Det er jo ikke noen god følelse å gå rundt å være hatefull. Det finnes ikke nyttig. Ting blir ikke bedre av det. Endret 30. august 2023 av Lawyam Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #96 Del Skrevet 30. august 2023 Lawyam skrev (6 minutter siden): Jeg sier hva som står i Bibelen. Der står det at det ikke er Guds feil og at Han tilgir. Det har hendt ting i mitt liv også, men der vonde ting skjer søker jeg Gud og vender meg ikke fra Han fordi det er Han som trøster best. Herregud 🤦♂️🤦♂️ hva er ikke guds feil? At han lot slangen friste eva i paradis og alt gikk galt? Eller at han har vendt seg vekk fra mennesker og ikke hjelper når man trenger det? Og svarer ikke når man ber? At han lar folk bli rana, voldtatt, drept, mishandla på det groveste i årevis? At han sitter trygt i himmelen sin mens folk på jorda lider? Jo litt av en gud. Er mye hjelp i å be til han. Og så skal han attpåtil tilgi alle som gjør de værste ugjerninger. Fin "gud". Anonymkode: 1881b...55f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 30. august 2023 #97 Del Skrevet 30. august 2023 (endret) AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Herregud 🤦♂️🤦♂️ hva er ikke guds feil? At han lot slangen friste eva i paradis og alt gikk galt? Eller at han har vendt seg vekk fra mennesker og ikke hjelper når man trenger det? Og svarer ikke når man ber? At han lar folk bli rana, voldtatt, drept, mishandla på det groveste i årevis? At han sitter trygt i himmelen sin mens folk på jorda lider? Jo litt av en gud. Er mye hjelp i å be til han. Og så skal han attpåtil tilgi alle som gjør de værste ugjerninger. Fin "gud". Anonymkode: 1881b...55f Det sier du fordi du ikke kjenner Han. Kjente du Han ville du aldri uttalt deg på den måten mot Han. Han har ikke gjort deg noe vondt. Det er merkelig at du ikke nevner Satan - som står bak alt når du raser. Hvorfor frifinner du han fra vonde ting og angriper Gud istedenfor? Han er her han også og han er ikke den med det beste ryktet... Jo, Han svarer når vi ber. Når vi kommer til Han med tillitt om at vi får det og at Han vil. Ikke hvis vi tror Han kanskje har løyet i sine løfter, og tviler på om Han vil, men det har Han jo sagt fra om og du hadde sett det om du var interessert i å høre hva Han sier og ikke mener Han skal skrive om hele Bibelen og si at det bare er å be uten tro/tillitt! Endret 30. august 2023 av Lawyam Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #98 Del Skrevet 30. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): «Og dette er mitt bud: Dere skal elske hverandre som jeg har elsket dere.» Anonymkode: 5d55c...c8b Bare denne er god grunn til å ta avstand. All elendigheten tatt i betraktning så gir denne grobunn for å forsvare elendigheten. Anonymkode: 03b7b...a17 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #99 Del Skrevet 30. august 2023 Folk trenger mentale krykker for å tåle sin egen dødelighet og ansvarsfraskrivelse for egne og andres gjerninger. Anonymkode: bd68c...030 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 30. august 2023 #100 Del Skrevet 30. august 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Bare denne er god grunn til å ta avstand. All elendigheten tatt i betraktning så gir denne grobunn for å forsvare elendigheten. Anonymkode: 03b7b...a17 Hvorfor? Sa Han ikke der at Han vil vi skal elske hverandre og være snille mot hverandre? Det er vel den som ikke som er snill sin feil når Han ber oss om det motsatte og ingen klarer det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå