Gå til innhold

Hvorfor tror folk på Gud enda, når han aldri gjør noe for oss?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har noen opplevd at Gud har hjulpet dem når de ber? Eller tror du bare? Hva er vitsen med å tro på gud når han ikke hjelper i vanskelige situasjoner eller stopper kriger, sult, sykdommer osv? Og har noen svar på hvorfor han gjorde "undre" i gamle dager men ikke nå?

Anonymkode: 1881b...55f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er ikke jeg en av de kristne, men det er vel logisk at det må være likevekt mellom godt og ondt (om gud eksisterer). Ellers skapes det ikke utvikling og mennesker vil slutte å føle.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (22 minutter siden):

Nå er ikke jeg en av de kristne, men det er vel logisk at det må være likevekt mellom godt og ondt (om gud eksisterer). Ellers skapes det ikke utvikling og mennesker vil slutte å føle.

Det svarer ikke på det jeg spør om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg har spurt, får jeg svadasvar om at han ikke vil gripe inn fordi vi har fri vilje (selv om det ikke står noe om fri vilje i bibelen). Oppfølgingsspørsmål om hvorfor folk ber om ting da, har jeg ikke fått noe tydelig svar på.

Hvorfor han grep inn tidligere, har jeg ikke fått noe svar på. Heller ikke hvordan fri vilje gjør at barn sulter, får kreft osv. Det kan vel oppsummeres med at "guds veier er uransakelige" og at vi mennesker ikke evner å forstå denne guden. Som visstnok er "god", selv om alle beskrivelser konstanterer at han enten er ond, eller maktesløs. 

Anonymkode: c05ec...901

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Når jeg har spurt, får jeg svadasvar om at han ikke vil gripe inn fordi vi har fri vilje (selv om det ikke står noe om fri vilje i bibelen). Oppfølgingsspørsmål om hvorfor folk ber om ting da, har jeg ikke fått noe tydelig svar på.

Hvorfor han grep inn tidligere, har jeg ikke fått noe svar på. Heller ikke hvordan fri vilje gjør at barn sulter, får kreft osv. Det kan vel oppsummeres med at "guds veier er uransakelige" og at vi mennesker ikke evner å forstå denne guden. Som visstnok er "god", selv om alle beskrivelser konstanterer at han enten er ond, eller maktesløs. 

Anonymkode: c05ec...901

Samme her, får bare tullesvar om at alle har "fri vilje". Men å ha fri vilje, betyr jo ikke at man kan gjøre det man vil uten at det får konsekvenser. Men tydeligvis for de som svarer sånn, så er det sånn. 🙄 gud grep jo liksom inn i GT, ved å sende flom, ødelegge sodoma og gommora osv. Hvorfor er han maktesløs idag, liksom? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gud er bare en eventyrfortelling. Noen tror på sagaen andre ikke. Men verden blir ikke forandret av andres historiefortelling. 

Anonymkode: cb0cc...421

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke dette eksistensielle spørsmål man allerede gjør seg ferdig med i løpet av ungdomsskolen? 

Anonymkode: 3161b...068

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (1 time siden):

Så Himmelen er negativt da siden, det ikke er noe balanse der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på øyet som ser. Min kristne mor mener hun er helbredet gjennom bønn. Hun tror ikke at «helbredelsen» skyldes at tiden gikk og kroppen ordnet seg. Selvom det er mest sannsynlig. Bare se inn på alternativ forumet, der blir enhver «rar» ting, som aldri blir dokumentert, tilskrivet «ånder» eller lignende, selvom det sannsynligvis er dem selv som husker feil. 

Anonymkode: 1c55c...b42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud har gjort uendelig mye for meg! Det er leit at du ikke føler det sånn.

Anonymkode: b682c...4cf

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så synd at du ikke opplever at Gud gjør noe for deg. Har du prøvd å be til ham?

Jeg har opplevd bønnesvar mange ganger. Han har beskyttet mine nærmeste når de har vært i fare. Han har beskyttet meg. 

Du kan hevde at det ville ha gått bra uansett. Mulig det. Men bønnen har uansett gitt meg ro og trygghet når jeg ellers ville vært livredd. Og det er fantastisk i seg selv.

Anonymkode: 37432...c4d

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mangen har opplevd at det de ber om skjer, det de ikke alltid skjønner er at det er andre årsaker enn Gud. Tilfeldigheter, gode leger, snille naboer etc.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gud griper ikke inn fordi han ikke er allmektig:

image.thumb.png.28a5a1557a4abf3700708915cb1d5b15.png

Anonymkode: 9100e...07b

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud har aldri hjulpet meg med noen ting!
Og jeg er ikke litt kravstor engang.
Kunne klippa plenen engang iblant, rydda inn oppvasken…Slike småting.
Men neida, begynner og lure på om han i det hele tatt finnes!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Så synd at du ikke opplever at Gud gjør noe for deg. Har du prøvd å be til ham?

Jeg har opplevd bønnesvar mange ganger. Han har beskyttet mine nærmeste når de har vært i fare. Han har beskyttet meg. 

Du kan hevde at det ville ha gått bra uansett. Mulig det. Men bønnen har uansett gitt meg ro og trygghet når jeg ellers ville vært livredd. Og det er fantastisk i seg selv.

Anonymkode: 37432...c4d

Er det ikke en veldig narsissistisk tanke at gud har funnet det for godt å holde hånden sin over akkurat deg og dine nærmeste, når han åpenbart ikke har gjort det for så mange andre?

Og den dagen han ikke svarer deg og du opplever noe forferdelig, så mister du troen?

Det er nettopp denne tankegangen hos enkelte kristne jeg har vanskelig for å respektere. Det vitner om en blindhet overfor andres lidelse og opphøyde tanker om en selv.

Jeg har selv fått høre fra en "god kristen" at jeg ble lam og havnet i rullestol som 12-åring fordi jeg ikke lyttet til gud, men var blendet av satan. For en grenseløs arroganse.

Jeg har derimot all respekt for de som finner trygghet i tanken om en gud eller høyere makt. Men at denne guden faktisk har en vilje (eller snarere manglende vilje) til å gripe inn i menneskers liv, det vil by default gjøre gud til en meget urettferdig, trangsynt og urimelig gud. Og hvem ønsker å tro på noe sånt? Det forstår jeg ikke. 

Anonymkode: 3161b...068

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Gud griper ikke inn fordi han ikke er allmektig:

image.thumb.png.28a5a1557a4abf3700708915cb1d5b15.png

Anonymkode: 9100e...07b

Denne var jo forseggjort, men for å si det på en enklere måte:

-Kan Gud skape en stein han selv ikke klarer å løfte? Hvis ja, er han ikke allmektig. Hvis nei, er han heller ikke allmektig. 

Håper han er up for a challenge. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem har sagt at Gud skal fjerne all ondskap? Vet ikke hvilken Gud du har lært om, men inntrykket jeg har fra pensum om religion er at Gudene er en motpart mot ondskapen i verden - som mange mennesker velger selv. De har alltid muligheten til å gå mer mot Gud.

Anonymkode: bc449...88f

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...