Gå til innhold

Hunden min klarer ikke bli bundet fast noen meter unna når vi er på ferie og forstår ikke nei

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hunden min er av rasen som ikke bryr seg om kjeft. Samtidig har jeg klart meg greit uten å kjefte i hunden sine vante omgivelser. Det er dessverre vanskeligere nå når vi er på ferie. Hunden stresser når det er mye folk og høye lyder. Det går i og for seg greit. Det største problemet er at jeg ikke kan binde fast hunden noen meter unna der vi spiser. Da begynner hunden å bjeffe og nei fungerer jo ikke. Hunden er 2,5 år

Anonymkode: 696f5...08c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hunden min er av rasen som ikke bryr seg om kjeft. Samtidig har jeg klart meg greit uten å kjefte i hunden sine vante omgivelser. Det er dessverre vanskeligere nå når vi er på ferie. Hunden stresser når det er mye folk og høye lyder. Det går i og for seg greit. Det største problemet er at jeg ikke kan binde fast hunden noen meter unna der vi spiser. Da begynner hunden å bjeffe og nei fungerer jo ikke. Hunden er 2,5 år

Hvorfor skulle nei fungere? Hva har du lært din hund at nei betyr, og hvordan har du trent dette på utfordrende steder?

Hvordan har du trent på at hunden skal kunne stå bundet noen meter fra dere? Har du tatt det gradvis? 
Hvis ikke, hvorfor forventer du at hunden skal klare dette uten at du har trent på det på et helt nytt sted?

Anonymkode: bef9b...026

• Liker 20
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Du som eier har ansvaret for å lære hunden.

Trening, trening, trening... Terpe terpe terpe...

Velkommen til hundelivet.

Anonymkode: 3274f...d69

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Hvorfor kjefte? Du må trene og lære hunden din hva du forventer/ønsker. Og at nei ikke fungerer bekrefter at hunden ikke har lært hva det faktisk betyr. 

Stress når det er mye folk og høye lyder tyder på en usikker hund. Hvorfor utsette hunden for dette uten å være der for den og gjøre den trygg? 

• Liker 5
Skrevet

Dette er nettopp derfor alle hunder trenger miljøtrening. Trene på ro i alle situasjoner. Selv om den er rolig å fin hjemme så blir hunden stresset da den er i nye situasjoner som den ikke er vant med og dermed blir det for mye for hunden som aldri har fått tid til å trene på lignende situasjoner før. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor må hunden stå bundet flere meter unna dere? Jeg pleier å la den ligge under/ved siden av bordet. Har lært den å ikke tigge. Hunden vil være med flokke sin. Hvis du skal ha den flere meter unna så må du øve på det. 

Anonymkode: 4a845...ef2

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hunder må jo trenes til å forstå hva som er forventet av de, og trenes til å være komfortabel med en situasjon. 

Jeg kunne ikke binde fast én av mine hunder til et tre mens jeg trente med den andre. Da ble selvfølgelig den som sto igjen frustrert. Jeg måtte begynne treningen med "bli", at jeg og den andre hunden tok ett steg unna, så tilbake og belønnet. Så kunne vi da ta to steg unna, belønne, tre steg, fire steg etc etc. Til slutt kunne jeg løpe og leke med den ene hunden mens den andre satt fint og ventet ved treet den var bundet fast i. Begge måtte gjennom den samme treningen. 

Om du dro på paragliding kurs, hadde du vært helt ok med at instruktøren bare sendte deg av gårde helt alene og forventet at du tok det greit, eller hadde det vært bedre for deg om instruktøren gikk gjennom alt teoretisk før du faktisk ble utfordret i luften? 

Begynn å tren "bli". Når dere er ute på tur, stopp opp en plass og tren "bli" i fem minutter. Du vil se at hunden blir bedre og bedre på det. Ro-trening er også lurt

Anonymkode: bdba7...ead

• Liker 8
Skrevet

Det er ganske urettferdig å kjefte på en hund som reagerer på  å bli satt for seg selv i et nytt miljø. Hvis du vil at den skal være rolig når den er bundet på fremmed sted så må du trene den til det.

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette minte meg litt om naboene mine her jeg bor.

De har ingen eller lite erfaring med å ha hund og lar den stå og bjeffe i hagen halve dagen. 
Senest i går, da de hadde gjester og alle satt ute i hagen. Hunden bjeffet i timesvis og av og til hørte vi at de ba hunden om å være stille, men den fortsatte jo bare... De har INGEN kontroll på hunden og den lystrer ekstremt sjeldent.

Egentlig er det vel datteren i huset sin hund og hun bor ikke hjemme, så foreldrene er liksom "stuck" med den hunden. Jeg tror hun er i militæret eller noe. Forhåpentligvis tar datteren med seg hunden når hun er ferdig med militærtjenesten..

Anonymkode: 94166...937

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Rase som ikke bryr seg om kjeft😂 Kjeft gjør bare hunden din usikker, nervøs og stresset. Fokuser heller på hva du vil den skal gjøre og belønn det. Øve på å ligge i kort avstand først og belønn når den er rolig. Er den veldig urolig har du gått for langt unna.

Anonymkode: 4a845...ef2

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har trent mye på «dekk» og «bli» med hunden på kurs. Det går veldig bra.

I en situasjon hvor vi koser oss og hunden blir tvunget til å være på avstand så blir det mye sutring. Han vil helst ligge oppå beina mine under bordet, og så lenge han ikke tigger så synes jeg at det er greit.

Han sover alene om natta og er hjemme alene på dagtid uten problemer.

Anonymkode: 88203...334

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ser jeg virker litt uklar her. Jeg liker positiv trening, men min forrige hund forsto tydelig hva nei var og responderte på det. Det var sjeldent jeg trengte å bruke det og det ble en trygg og fin hund. Nåværende hund forstår ikke korrigering på samme måte. Hunden er veldig lærevillig og tar ting raskt, men det er kun positiv trening som fungerer på denne. Nei fungerer ikke selv om jeg har prøvd å lære det bort på ulike måter. Jeg synes det er litt krevende når nei aldri fungerer

Jeg skal fokusere mer på miljøtrening

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ser jeg virker litt uklar her. Jeg liker positiv trening, men min forrige hund forsto tydelig hva nei var og responderte på det. Det var sjeldent jeg trengte å bruke det og det ble en trygg og fin hund. Nåværende hund forstår ikke korrigering på samme måte. Hunden er veldig lærevillig og tar ting raskt, men det er kun positiv trening som fungerer på denne. Nei fungerer ikke selv om jeg har prøvd å lære det bort på ulike måter. Jeg synes det er litt krevende når nei aldri fungerer

Men da vet du jo at nei ikke funker, hvorfor fortsette? Min far har en hund som hyler og gneldrer med en gang den ikke får lov til å hoppe, slikke i ansiktet, tigge, stjele mat +++. Min far brøler nei støtt og stadig og hunden gneller like mye. Har sluttet å besøke han ene og alene på grunn av hunden, men han gjør dessverre ingenting for å trene den. Godt du skal begynne med miljøtrening. 

Anonymkode: 1d579...7b9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Da får du trene inn et stoppord med positive metoder, da. Det går helt fint an :)

Og så feiler mange ved at de sier "nei", men glemmer å gi hunden beskjed om hva den skal gjøre i stedet. 

"Nei, gå og legg deg". Og da kan du jo egentlig like gjerne bruke et kontaktord av noe slag, trenger ikke være streng i det hele tatt. Forutsatt at du har trent "gå og legg deg" godt nok, i mange situasjoner, selvfølgelig. Hunder er ofte elendige på å generalisere, derfor må det samme trenes på mange ulike steder.

Anonymkode: bef9b...026

• Nyttig 1
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg liker slike hunder, selv om de kan være frustrerende i blant. De tvinger oss til å bli bedre hundetrenere. :) 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Tabris skrev (1 time siden):

Jeg liker slike hunder, selv om de kan være frustrerende i blant. De tvinger oss til å bli bedre hundetrenere. :) 

Enig. Jeg har en rase som ikke responderer godt på streng stemme. De blir bare mer frustrerte, og frustrasjonen må jo ut på et annet vis (sjeldent på en produktiv måte 😅). Jeg ble tvunget til å virkelig sette meg inn i hundens psykologi, hvordan de lærer og ikke minst hvordan jeg best kan lære de hva de trenger for å takle nye situasjoner med ro. I tillegg er mine to hunder vidt forskjellige; den ene er en tenker, og den andre en handler. Sistnevnte lærer lynraskt, men plukker også opp unoter like raskt og er kjapp til å bli utålmodig om jeg ikke er nøye nok i treningen. Den andre lærer litt saktere, men kan gjerne tenke seg frem til hva jeg ønsker, så der trenger ikke timing å være nøyaktig.

Det er gøy å se hva som funker og ikke funker med forskjellige hunder. Og om noe ikke fungerer, så må man jo selvfølgelig prøve ut en annen metode. 

Anonymkode: bdba7...ead

• Liker 1
Skrevet

Hvis du vil at hunden skal roe seg ned og slappe av, gi den et tyggebein (en real knoke) om hunden din tåler sånne. Det er timesvis med underholdning, kos og gnaging for hunder. Min hund elsker sånne ekte tyggebein, men dessverre tåler ikke fordøyelsen hennes det, hun får forstoppelse. Har kjøpt sånne margbein til henne flere ganger, hunden blir overlykkelig og storkoser seg... men det har endt med forstoppelse hver gang, så da får hun ikke det mer.

Men hvis din hund tåler det og har mere "hardhaus" mage enn min, så anbefaler jeg margbein til den mens dere folka spiser. Da blir hunden liggende i ro og kose seg med sitt bein i steden for å bjeffe og mase.

• Liker 3
Skrevet

Tuller du? Hvordan skal hunden forstå «nei»? De kan ikke norsk.

Du må lære den kommandoer, som «på plass», «gå og legge seg» osv. Det kommer ingenting ut av at du kjefter på hunden din. Den forstår at du er sint, men ikke hvorfor, og slik skaper du dårlig atferd.

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Men hvorfor kan ikke hunden få være sammen med dere? Flokken sin? Ser ikke problemet med at han ligger under eller ved siden av bordet mens dere spiser.

Anonymkode: ec805...7b5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...