Gå til innhold

Store eller små skoler…

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer litt på hva dere tenker om små vs større skoler. Diskuterte dette med ei venninne her om dagen, da vi bor på helt ulike steder og har helt ulike oppfatninger av hva som er best for unger generelt (unger er jo også ulike og har forskjellige behov, så diskusjonen ble jo litt generell). Hennes barn går på en 1-7 skole med ca 25 elever på hele skolen. På et av trinnene er det kun en elev, mens det er 6 elever på de største trinnene. Skolen er fådelt sånn at flere klasset har undervisning sammen (husker ikke hvor mange). Mitt barn går på en større byskole med ca 65 elever på trinnet (noen trinn er mindre, noen større) og de er delt inn i tre grupper. Vi har god erfaring med vår skole og synes det er en fordel at det er mange ulike barn sånn at det er lettere å finne noen man matcher med, men samtidig tok det litt tid for barnet å bli vant til en stor skole etter å ha gått i en mindre, oversiktlig barnehage. Jeg har også en oppfatning av at større skoler og mer variert miljø «ruster» barna bedre til å møte ulike mennesker og forstå at verden består av mange ulike mennesker senere, men det er jo bare en oppfatning jeg har, og trenger ikke stemme. En større skole gir også større fagmiljø for lærere og er mindre sårbart ved sykemeldinger og lærere som slutter, tenker jeg. Men vi hadde som sagt ulik oppfatning av dette og jeg ble nysgjerrig på hvilke erfaringer og synspunkter andre har…

Anonymkode: 1ed16...ca9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo ganske sjelden man har muligheten til å velge mellom en bitteliten og en stor skole. Vanligvis bor man jo på et sted hvor det er enten eller så det har sånn sett lite å si hva som er fordeler og ulemper, man går på den skolen man har. De fleste vil jo også være fornøyd med det de har, for hvis de var misfornøyde ville de nok flyttet.

Små skoler kan føles tryggere, roligere og mer oversiktlige. Sannsynligvis er det bedre muligheter for lærer til å følge opp hver elev tettere. Samtidig er det en mye mindre elevgruppe å finne venner fra og langt færre å spille på. Det er mer sårbart om noen flytter eller det blir uenigheter eller dårlig klassemiljø. Det kan være vanskeligere å finne likesinnede. Man får mindre erfaring med å samhandle med ulike typer mennesker fra ulike bakgrunner og miljøet på skolen blir mye mer homogent. Fagmiljøet på en liten skole vil også være mindre og sannsynligvis dårligere for lærere og det kan påvirke rekrutteringen.

Her vi bor er det bare store skoler og våre barns barneskole har 700 elever med fire klasser per trinn. Vi er veldig fornøyd med skolen og den er kjent for å være en god skole. Vi opplever at det er et godt miljø med dyktige lærere som er flinke til å følge opp elevene og barna våre trives svært godt på skolen. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har aldri jobbet på fådelt skole, men det er nok positive og negative sider ved både små og store skoler. Lettere for lærere å gi elevene individuell veiledning og tilpasset opplæring på en liten skole, samtidig kan få elever gi færre muligheter til å bli kjent med flere. Noen sånne skoler har jo et godt miljø hvor alle er venner, mens noen har dårlige miljø. Det kommer an på mye. Blir du mobbet på en skole med bare 20 elever, så er det ingen andre å gå til.. alle vet hvem du er og ingen vil være med deg (satt på spissen).

På en stor skole er det fler å spille på, så blir du mobbet av de i klassen kan du kanskje klare å få deg hvertfall en venn fra trinnet under eller parrallellklassen. Worst case kan man bytte klasse.

Går man på stor skole, kan det være mer stress for læreren med overfylte klasser, som det gjerne blir i bydeler der det bor mange. Men som du sier har lærerne fler kolleger å samarbeide og drøfte med og lære fra. Elevene kan ha lettere for å få venner, for det er flere å bli kjent med. Samtidig kan det være dårlig miljø på store skoler også. 

Som lærer har jeg mange ganger tenkt at det ville vært digg å jobbe på en skole med bare 25 elever på deling mellom 3-4 lærere. Da har man mye mindre vurderingsarbeid og mindre samarbeid og samtaler med foreldre. Men hvis jeg hadde fått en sånn jobb og det hadde vært dårlig miljø der, ville jeg heller jobbet på en stor skole med "vanlig" skolemiljø. Men en liten skole med godt miljø tror jeg hadde vært veldig koselig! Både for lærere og elever. 

Anonymkode: 2a098...6ac

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk selv på en liten skole da jeg vokste opp, og syns det var veldig greit. Alle ble sett av læreren, lite bråk og gode vennskap som jeg har beholdt til voksen alder. Barna mine gikk på stor skole, og de har også hatt det greit, gode venner og godt klassemiljø. Men, jeg føler nok vi har fulgt opp mer ang lekser /faglig enn mine foreldre gjorde, for titt og ofte har et av barna kommet hjem og sagt de ikke forstod det som var i timen, og læreren rakk ikke til dem pga mange andre som trengte hjelp… Dette er ikke pga lærerene ikke var dyktige, men rett og slett for mye å rekke over. 

Anonymkode: 7ee0a...334

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring med barn på en relativt liten skole med 100 elever på 7 trinn, og en litt større ungdomsskole 300 elever på 3 trinn. Har både gutt og jente barn.

For gutten var det greit å gå på skolen i klasser på 18-20 elever (10 gutter). Mindre klikkdannelser, aktiviteter styret gruppene , gutta er enklere sosialt mer inkluderende om de har samme interesser.

For min datter derimot var det ikke like enkelt alltid. I en klasse med 9 jenter som skulle gå sammen i 7 år hvor stadig nye jentegrupperinger på 3-4, varianter av utfrysninger, bursdagsproblemtikker osv. Greit i perioder, veldig ille i perioder. Gruppene ble etablert tidlig og stort sett vedlikeholdt gjennom 7 år var man ikke helt innafor var det lett å ha tunge dager. Allianser som vekslet og mye typisk jente hersketeknikker. Gjenger som dannes har ikke noe annet formål enn å være en gjeng som kan ekskludere og heve statusen for dem som er innenfor. Foreldrene til de jentene som fryser ut ser ofte ikke problemet og unnskylder sine barn. Det er dessverre mange foreldre som ikke bidrar til et bedre miljø for alle.

Når mine kom på den større ungdomskolen hvor hvert trinn hadde 120 elever fordelt over 5 klasser ble det MYE lettere. Nye grupper finner sammen, det finnes noen for alle å være sammen med.

Jeg kjenner folk som har flyttet fra enda mindre steder nettopp fordi de oppdaget at deres datter ville komme i en klasse med 3-4 jenter og de måtte gå sammen i 10år. Og det kan gå bra, men for noen så blir det tunge, ensomme lange år.

Oppsummert ville jeg ikke ha sendt mine barn , i hvert fall ikke datter, på en skole med veldig få andre å leke med. Opplevde større skoler som mye bedre og inkluderende.

Anonymkode: dff77...eab

AnonymBruker
Skrevet

Problemet med en liten skole er jo at man har mindre sjanse for å finne noen man klaffer godt med. Har flere venner som har "sære" barn med interesser deretter og de har enten blitt utestengt for de var rare eller rett og lett mobbet. Når de flyttet til by og større skole har ting falt på plass for det er flere grupperinger å velge mellom der.

Selv har jeg gått på begge deler og ikke hatt noe problem, men foretrekker selvsagt større skoler med flere muligheter.

Anonymkode: 8990d...f78

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk på en "stor" skole med flere klasser på hvert trinn da jeg vokste opp. Jeg var en stille og sjenert elev og druknet helt i mengden. Fikk ingen gode venner, var sjelden med noen fra skolen på fritiden, droppet å ha bursdagsselskap fra jeg var rundt 10 år fordi jeg følte at de andre jentene kom fordi de "måtte" og ikke fordi de ville det selv.

Datteren min går på en liten skole, med totalt rundt 50-60 barn. Fådelt som noen her sier - på vår skole har første og andre trinn undervisning sammen, tredje og fjerde trinn, og så har 5.-7. trinn delvis undervisning sammen og delvis delt i 2 grupper. 

Datteren min har gode venner av begge kjønn og i både eget klassetrinn og klassetrinnet over og under sitt eget (de har tross alt gått "i klasse" sammen annethvert år), og skolen har veldig fokus på samhold. Samtidig - det er ikke alle som klarer å finne en god venn på en liten skole, men som eksempelet med meg selv viser så er det ingen garanti for det på en stor skole heller. 

Jeg ville valgt liten skole for barna mine dersom jeg skulle velge, iallefall. (Og teknisk sett har jeg valgt det også - for vi har kjempet HARDT for å få beholde nærskolen vår. Vi kunne ha sagt "jaja" og sendt ungene 30 minutter med buss til en barneskole med rundt 600 barn.)

Anonymkode: ff509...793

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi måtte flytte ungene våre fra nærskolen med 34 elever til en større skole en mil unna, på grunn av utfrysing. Yngstejenta vår ble "til overs" da vennskap ble dannet, og fordi det var få elever var det ikke andre å spille på når de to andre ble eksklusive bestevenner. På den nye skolen gikk det fint fra dag en. Eldste hadde det helt fint på den lille skolen, men også hun blomstret i et større miljø, både faglig og sosialt.

Anonymkode: 4cab2...9ee

AnonymBruker
Skrevet

Har selv gått på liten barneskole, hadde få venner. Fant flere og hadde det flott på den store felles ungdomsskolen.

Desverre går mine 2 yngste på en liten skole med 1 til 10 med små klasser. Eldste hadde det greit frem til jul i 9 kl så raknet det. Venninnen flyttet. Så blir nok et litt ensomt år selv om skolen jobber aktivt med det, alle har liksom satt sine vennskap. 

Yngste har gått i klasser der det har vore 2 klasser sammen. Var helt håpløst klassemiljø fra 3 til 6 kl. Ble bedre når den 7 klassen dem gikk sammen med når hun gikk i 6 ble byttet med klassen under.

Så nå blir det spennende hvordan det blir i 8 kl sammen slått med elever fra en annen småskole.

Hadde jeg vist hvordan ting ville bli hadde jeg muligens tatt et valg tidligere om å flytte til en annen kommune med større folketall.

Anonymkode: 52413...1d2

AnonymBruker
Skrevet
Arkana skrev (7 timer siden):

Det er jo ganske sjelden man har muligheten til å velge mellom en bitteliten og en stor skole. Vanligvis bor man jo på et sted hvor det er enten eller så det har sånn sett lite å si hva som er fordeler og ulemper, man går på den skolen man har. De fleste vil jo også være fornøyd med det de har, for hvis de var misfornøyde ville de nok flyttet.

Små skoler kan føles tryggere, roligere og mer oversiktlige. Sannsynligvis er det bedre muligheter for lærer til å følge opp hver elev tettere. Samtidig er det en mye mindre elevgruppe å finne venner fra og langt færre å spille på. Det er mer sårbart om noen flytter eller det blir uenigheter eller dårlig klassemiljø. Det kan være vanskeligere å finne likesinnede. Man får mindre erfaring med å samhandle med ulike typer mennesker fra ulike bakgrunner og miljøet på skolen blir mye mer homogent. Fagmiljøet på en liten skole vil også være mindre og sannsynligvis dårligere for lærere og det kan påvirke rekrutteringen.

Her vi bor er det bare store skoler og våre barns barneskole har 700 elever med fire klasser per trinn. Vi er veldig fornøyd med skolen og den er kjent for å være en god skole. Vi opplever at det er et godt miljø med dyktige lærere som er flinke til å følge opp elevene og barna våre trives svært godt på skolen. 

TS her. Enig i at man stortsett ikke var mulighet til å velge når man først har bosatt seg et sted, men for noen vil jo skolemiljø være en av faktorene som vurderes når man skal velge å bo et sted (sammen med mye annet, selvfølgelig). Vi var i en situasjon hvor vi måtte velge om vi skulle bosette oss på et sted med en relativt liten skole (70 elever) eller et større sted (600 elever på skolen). Vi ønsket mulighetene det større stedet ga, og en av faktorene var at vi opplevde den minste skolen som veldig sårbar mtp lærer-ressurser (mange eksempler på at de måtte slå sammen klasser pga mangel på lærere ved sykmeldinger), og det var små klasser med et veldig homogent miljø. Nå skal det sies at dersom vi hadde ønsket den typen livsstil som det minste stedet la opp til, ville ikke skolesituasjonen vært avgjørende, men jeg er absolutt fornøyd med å ha ungene på en større skole, selv om jeg er enig i at det er mer uoversiktlig.

Anonymkode: 1ed16...ca9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk på liten skoledet neste av barneskolen (rundt 15 elever på hvert trinn). Var ikke av de pene og populære, så havnet alltid bakerst i køen og valgt sist til alt. Så har då gode minner fra barneskolen.

Gi to år på stor skole. De er de eneste to årene med gode minner fra barndommsårene. Der var de mer inkluderende og alle hadde noen de passet med siden det var så mange på hvert trinn.

Anonymkode: 4c742...05c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...