AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #1 Skrevet 3. august 2023 Jeg vil ikke ha en stygg og storforbrukende SUV med upraktisk utforming av alt fra sitteplass til bagasjerom. Jeg vil ha det som på godt norsk heter "herregårdsvogn". Men alt jeg finner er MG5. Det er en bitteliten stasjonsvogn. Hvorfor fins det ingen elektrisk V90? Anonymkode: b1709...1fb 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #2 Skrevet 3. august 2023 Jeg venter også på at det skal komme noen gode elektriske stasjonsvogner. Utvalget er ikke stort nå... Det kommer vel forhåpentligvis etterhvert. Enn så lenge, får jeg fortsette å kjøre bensinbilen min. Anonymkode: b38e5...105 3
Anononyma Skrevet 3. august 2023 #3 Skrevet 3. august 2023 Her blir også dieselbilen beholdt frem til det kommer gode alternativer for stasjonsvogn! 3 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #4 Skrevet 3. august 2023 Elektriske biler vil ofte se mer ut som en suv fordi batteriene ligger i gulvet og gjør bilen høyere. Det vil si at en elektrisk V90 vil nok aldri komme med mindre du vil ha det 30 cm lavere under taket inni bilen. I praksis så er byd tang, model Y, enyak og id4 stasjonsvogner som ser ut som suv. Anonymkode: 7014e...c36 6
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #5 Skrevet 3. august 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Elektriske biler vil ofte se mer ut som en suv fordi batteriene ligger i gulvet og gjør bilen høyere. Det vil si at en elektrisk V90 vil nok aldri komme med mindre du vil ha det 30 cm lavere under taket inni bilen. I praksis så er byd tang, model Y, enyak og id4 stasjonsvogner som ser ut som suv. Anonymkode: 7014e...c36 Hvordan har MG5 klart det da? Bilen veier også betydelig mindre enn de typiske klumpete SUVene. Anonymkode: b1709...1fb
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #6 Skrevet 3. august 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Hvordan har MG5 klart det da? Bilen veier også betydelig mindre enn de typiske klumpete SUVene. Anonymkode: b1709...1fb Mg5 er høy på samme måte som bilene som er nevnt, men med høyere rumpe. Anonymkode: 7014e...c36
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #7 Skrevet 3. august 2023 12 hours ago, AnonymBruker said: Jeg vil ikke ha en stygg og storforbrukende SUV med upraktisk utforming av alt fra sitteplass til bagasjerom. Jeg vil ha det som på godt norsk heter "herregårdsvogn". Men alt jeg finner er MG5. Det er en bitteliten stasjonsvogn. Hvorfor fins det ingen elektrisk V90? Anonymkode: b1709...1fb Fordi markedet ikke har etterspurt det i særlig stor grad, det har vært SUV og Crossovers som har vært i vinden de siste årene. Men ganske sikker på at de kommer mange stasjonsvogner fremover. Både Audi og BMW kommer vel med el A6 og 5-serien i stasjonsvogn i 2024 eller 2025 Anonymkode: 425b8...a59 1
Tiuren Skrevet 5. august 2023 #9 Skrevet 5. august 2023 On 8/3/2023 at 9:35 AM, AnonymBruker said: Jeg vil ikke ha en stygg og storforbrukende SUV med upraktisk utforming av alt fra sitteplass til bagasjerom. Jeg vil ha det som på godt norsk heter "herregårdsvogn". Men alt jeg finner er MG5. Det er en bitteliten stasjonsvogn. Hvorfor fins det ingen elektrisk V90? Anonymkode: b1709...1fb Hvorfor mener du en SUV er "storforbrukende", mens en luxus stasjonsvogn ikke er det? Men jeg liker heller ikke SUVer, bilene mine skal være lave. Men gå på petroleumsdestillater .... 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #10 Skrevet 6. august 2023 newman01 skrev (17 timer siden): Audi A6 etron Avant kommer Den ser jo rå ut! Men det er en Audi. Da må jeg vel regne med endeløst med elektriske issues uansett? Og eTron er jo en av de verste synderne når det gjelder sløsing med zip zap zoom juice. Tiuren skrev (11 timer siden): Hvorfor mener du en SUV er "storforbrukende", mens en luxus stasjonsvogn ikke er det? La meg introdusere deg til to nye felt: Aerodynamik og fysikk. Anonymkode: b1709...1fb
Tiuren Skrevet 6. august 2023 #11 Skrevet 6. august 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Den ser jo rå ut! Men det er en Audi. Da må jeg vel regne med endeløst med elektriske issues uansett? Og eTron er jo en av de verste synderne når det gjelder sløsing med zip zap zoom juice. La meg introdusere deg til to nye felt: Aerodynamik og fysikk. Anonymkode: b1709...1fb Siden du er så god i fysikk, hva er Cv for typisk XC90 og X90, og hvor mye forbruk utgjør det i 90km/h?
newman01 Skrevet 6. august 2023 #12 Skrevet 6. august 2023 2 minutter siden, Tiuren said: Siden du er så god i fysikk, hva er Cv for typisk XC90 og X90, og hvor mye forbruk utgjør det i 90km/h? Google er tidvis helt fantastisk til å levere nyttig informasjon Today's second-generation XC90 is slipperier (0.30Cd) but bigger again (2.78sqm), so its overall CdA (0.84) is about the same as that of a mid-1980s sedan or wagon. 2
Tiuren Skrevet 6. august 2023 #13 Skrevet 6. august 2023 29 minutter siden, newman01 said: Google er tidvis helt fantastisk til å levere nyttig informasjon Today's second-generation XC90 is slipperier (0.30Cd) but bigger again (2.78sqm), so its overall CdA (0.84) is about the same as that of a mid-1980s sedan or wagon. Så da er spørsmålet om det er nok til å kalle den "storforbrukende" i forhold til den lavere og mer linjelekre V90 (for eksempel). TS omtalte SUVer som "storforbrukende", noe jeg betviler om vi holder oss til moderate hastigheter.
Tomas77 Skrevet 7. august 2023 #14 Skrevet 7. august 2023 Mercedes EQB er vel omtrent like mye stasjonsvogn som den er SUV. Kan dog ikke trekke henger.
-jk- Skrevet 7. august 2023 #15 Skrevet 7. august 2023 newman01 skrev (På 6.8.2023 den 15.36): Google er tidvis helt fantastisk til å levere nyttig informasjon Today's second-generation XC90 is slipperier (0.30Cd) but bigger again (2.78sqm), so its overall CdA (0.84) is about the same as that of a mid-1980s sedan or wagon. Og 0,30 er jo helt ræva i forhold til f.eks Model X som har 0,24. 1
-jk- Skrevet 7. august 2023 #16 Skrevet 7. august 2023 AnonymBruker skrev (På 3.8.2023 den 9.35): Jeg vil ikke ha en stygg og storforbrukende SUV med upraktisk utforming av alt fra sitteplass til bagasjerom. Jeg vil ha det som på godt norsk heter "herregårdsvogn". Men alt jeg finner er MG5. Det er en bitteliten stasjonsvogn. Hvorfor fins det ingen elektrisk V90? Anonymkode: b1709...1fb Fordi stasjonsvogner knapt selger lengre. Folk vil rett og slett ikke ha de, da en crossover er mye mer praktisk. Biltyper som selger lite (pickup, stasjonsvogn, cabriolet osv.) er da naturlig nok den siste kategorien elbiler som produsentene lanserer. Crossovere er mye mer praktiske da den økte høyden gir bedre bakkeklaring og mer plass på kortere billengde. Om du sammenligner V90 og XC60 så har de ca. samme bagasjeromsplass (skiller 20 liter) men XC60 er hele 24cm kortere enn V90.
-jk- Skrevet 7. august 2023 #17 Skrevet 7. august 2023 AnonymBruker skrev (På 3.8.2023 den 9.47): Elektriske biler vil ofte se mer ut som en suv fordi batteriene ligger i gulvet og gjør bilen høyere. Det vil si at en elektrisk V90 vil nok aldri komme med mindre du vil ha det 30 cm lavere under taket inni bilen. I praksis så er byd tang, model Y, enyak og id4 stasjonsvogner som ser ut som suv. Anonymkode: 7014e...c36 Det går fint å lage lave biler med god hodeplass inne også, ref. Tesla Model 3 for eksempel.
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #18 Skrevet 7. august 2023 Tiuren skrev (På 6.8.2023 den 15.33): Siden du er så god i fysikk, hva er Cv for typisk XC90 og X90, og hvor mye forbruk utgjør det i 90km/h? X90 fins ikke, men, som andre allerede har rukket å si, størrelse og vindflate er et stort element her av betydning. Bare å se på motor.no sin liste over hvordan SUVer bruker mer strøm enn personbiler, type model 3 vs model Y og SUVer generelt på forbrukstoppen. MG5 er også et meget positivt eksempel her. Anonymkode: b1709...1fb 1
Tiuren Skrevet 7. august 2023 #19 Skrevet 7. august 2023 (endret) 8 minutter siden, AnonymBruker said: X90 fins ikke, men, som andre allerede har rukket å si, størrelse og vindflate er et stort element her av betydning. Bare å se på motor.no sin liste over hvordan SUVer bruker mer strøm enn personbiler, type model 3 vs model Y og SUVer generelt på forbrukstoppen. MG5 er også et meget positivt eksempel her. Anonymkode: b1709...1fb Beklager, skrev feil. Mente V90 Dette er jo ikke elbiler, men bare eksempel på hva luftmotstand betyr i normale hastigheter. Endret 7. august 2023 av Tiuren
newman01 Skrevet 8. august 2023 #20 Skrevet 8. august 2023 Har du noen gang vært ute og syklet? Vind merkes godt, også i lavere hastigheter. Bøyer man seg ned reduseres luftmotstanden og man glir fortere avgårde. Samme er gjeldende i bilverden. Skulle gjerne hatt en A6 Avant, pent design og antagelig meget praktisk lastekapasitet. Bare noen få cm høyere enn en Taycan 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå