Gå til innhold

Hvorfor ingen elektriske stasjonsvogner?


Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil ikke ha en stygg og storforbrukende SUV med upraktisk utforming av alt fra sitteplass til bagasjerom. Jeg vil ha det som på godt norsk heter "herregårdsvogn". Men alt jeg finner er MG5. Det er en bitteliten stasjonsvogn. Hvorfor fins det ingen elektrisk V90?

Anonymkode: b1709...1fb

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg venter også på at det skal komme noen gode elektriske stasjonsvogner.
Utvalget er ikke stort nå...

Det kommer vel forhåpentligvis etterhvert. Enn så lenge, får jeg fortsette å kjøre bensinbilen min.

Anonymkode: b38e5...105

  • Liker 3
Skrevet

Her blir også dieselbilen beholdt frem til det kommer gode alternativer for stasjonsvogn!

  • Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Elektriske biler vil ofte se mer ut som en suv fordi batteriene ligger i gulvet og gjør bilen høyere. Det vil si at en elektrisk V90 vil nok aldri komme med mindre du vil ha det 30 cm lavere under taket inni bilen.

I praksis så er byd tang, model Y, enyak og id4 stasjonsvogner som ser ut som suv.

Anonymkode: 7014e...c36

  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Elektriske biler vil ofte se mer ut som en suv fordi batteriene ligger i gulvet og gjør bilen høyere. Det vil si at en elektrisk V90 vil nok aldri komme med mindre du vil ha det 30 cm lavere under taket inni bilen.

I praksis så er byd tang, model Y, enyak og id4 stasjonsvogner som ser ut som suv.

Anonymkode: 7014e...c36

Hvordan har MG5 klart det da? Bilen veier også betydelig mindre enn de typiske klumpete SUVene.

Anonymkode: b1709...1fb

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvordan har MG5 klart det da? Bilen veier også betydelig mindre enn de typiske klumpete SUVene.

Anonymkode: b1709...1fb

Mg5 er høy på samme måte som bilene som er nevnt, men med høyere rumpe.

Anonymkode: 7014e...c36

AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg vil ikke ha en stygg og storforbrukende SUV med upraktisk utforming av alt fra sitteplass til bagasjerom. Jeg vil ha det som på godt norsk heter "herregårdsvogn". Men alt jeg finner er MG5. Det er en bitteliten stasjonsvogn. Hvorfor fins det ingen elektrisk V90?

Anonymkode: b1709...1fb

Fordi markedet ikke har etterspurt det i særlig stor grad, det har vært SUV og Crossovers som har vært i vinden de siste årene. Men ganske sikker på at de kommer mange stasjonsvogner fremover. Både Audi og BMW kommer vel med el A6 og 5-serien i stasjonsvogn i 2024 eller 2025 

Anonymkode: 425b8...a59

  • Nyttig 1
Skrevet

Audi A6 etron Avant kommer

image.thumb.png.ad0622391fb02cba9474c7430c8e8a5b.png

  • Liker 1
Skrevet
On 8/3/2023 at 9:35 AM, AnonymBruker said:

Jeg vil ikke ha en stygg og storforbrukende SUV med upraktisk utforming av alt fra sitteplass til bagasjerom. Jeg vil ha det som på godt norsk heter "herregårdsvogn". Men alt jeg finner er MG5. Det er en bitteliten stasjonsvogn. Hvorfor fins det ingen elektrisk V90?

Anonymkode: b1709...1fb

Hvorfor mener du en SUV er "storforbrukende", mens en luxus stasjonsvogn ikke er det? 

Men jeg liker heller ikke SUVer, bilene mine skal være lave. Men gå på petroleumsdestillater .... :) 

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (17 timer siden):

Audi A6 etron Avant kommer

image.thumb.png.ad0622391fb02cba9474c7430c8e8a5b.png

Den ser jo rå ut! Men det er en Audi. Da må jeg vel regne med endeløst med elektriske issues uansett? :P Og eTron er jo en av de verste synderne når det gjelder sløsing med zip zap zoom juice.

Tiuren skrev (11 timer siden):

Hvorfor mener du en SUV er "storforbrukende", mens en luxus stasjonsvogn ikke er det? 

La meg introdusere deg til to nye felt: Aerodynamik og fysikk. :P

Anonymkode: b1709...1fb

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Den ser jo rå ut! Men det er en Audi. Da må jeg vel regne med endeløst med elektriske issues uansett? :P Og eTron er jo en av de verste synderne når det gjelder sløsing med zip zap zoom juice.

La meg introdusere deg til to nye felt: Aerodynamik og fysikk. :P

Anonymkode: b1709...1fb

Siden du er så god i fysikk, hva er Cv for typisk XC90 og X90, og hvor mye forbruk utgjør det i 90km/h? 

Skrevet
2 minutter siden, Tiuren said:

Siden du er så god i fysikk, hva er Cv for typisk XC90 og X90, og hvor mye forbruk utgjør det i 90km/h? 

Google er tidvis helt fantastisk til å levere nyttig informasjon

Today's second-generation XC90 is slipperier (0.30Cd) but bigger again (2.78sqm), so its overall CdA (0.84) is about the same as that of a mid-1980s sedan or wagon.

  • Liker 2
Skrevet
29 minutter siden, newman01 said:

Google er tidvis helt fantastisk til å levere nyttig informasjon

Today's second-generation XC90 is slipperier (0.30Cd) but bigger again (2.78sqm), so its overall CdA (0.84) is about the same as that of a mid-1980s sedan or wagon.

Så da er spørsmålet om det er nok til å kalle den "storforbrukende" i forhold til den lavere og mer linjelekre V90 (for eksempel). TS omtalte SUVer som "storforbrukende", noe jeg betviler om vi holder oss til moderate hastigheter. 

Skrevet

Mercedes EQB er vel omtrent like mye stasjonsvogn som den er SUV. Kan dog ikke trekke henger.

Skrevet
newman01 skrev (På 6.8.2023 den 15.36):

Google er tidvis helt fantastisk til å levere nyttig informasjon

Today's second-generation XC90 is slipperier (0.30Cd) but bigger again (2.78sqm), so its overall CdA (0.84) is about the same as that of a mid-1980s sedan or wagon.

Og 0,30 er jo helt ræva i forhold til f.eks Model X som har 0,24. 

  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.8.2023 den 9.35):

Jeg vil ikke ha en stygg og storforbrukende SUV med upraktisk utforming av alt fra sitteplass til bagasjerom. Jeg vil ha det som på godt norsk heter "herregårdsvogn". Men alt jeg finner er MG5. Det er en bitteliten stasjonsvogn. Hvorfor fins det ingen elektrisk V90?

Anonymkode: b1709...1fb

Fordi stasjonsvogner knapt selger lengre. Folk vil rett og slett ikke ha de, da en crossover er mye mer praktisk. Biltyper som selger lite (pickup, stasjonsvogn, cabriolet osv.) er da naturlig nok den siste kategorien elbiler som produsentene lanserer. 

Crossovere er mye mer praktiske da den økte høyden gir bedre bakkeklaring og mer plass på kortere billengde. Om du sammenligner V90 og XC60 så har de ca. samme bagasjeromsplass (skiller 20 liter) men XC60 er hele 24cm kortere enn V90. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.8.2023 den 9.47):

Elektriske biler vil ofte se mer ut som en suv fordi batteriene ligger i gulvet og gjør bilen høyere. Det vil si at en elektrisk V90 vil nok aldri komme med mindre du vil ha det 30 cm lavere under taket inni bilen.

I praksis så er byd tang, model Y, enyak og id4 stasjonsvogner som ser ut som suv.

Anonymkode: 7014e...c36

Det går fint å lage lave biler med god hodeplass inne også, ref. Tesla Model 3 for eksempel. 

AnonymBruker
Skrevet
Tiuren skrev (På 6.8.2023 den 15.33):

Siden du er så god i fysikk, hva er Cv for typisk XC90 og X90, og hvor mye forbruk utgjør det i 90km/h? 

X90 fins ikke, men, som andre allerede har rukket å si, størrelse og vindflate er et stort element her av betydning. Bare å se på motor.no sin liste over hvordan SUVer bruker mer strøm enn personbiler, type model 3 vs model Y og SUVer generelt på forbrukstoppen. MG5 er også et meget positivt eksempel her.

Anonymkode: b1709...1fb

  • Liker 1
Skrevet (endret)
8 minutter siden, AnonymBruker said:

X90 fins ikke, men, som andre allerede har rukket å si, størrelse og vindflate er et stort element her av betydning. Bare å se på motor.no sin liste over hvordan SUVer bruker mer strøm enn personbiler, type model 3 vs model Y og SUVer generelt på forbrukstoppen. MG5 er også et meget positivt eksempel her.

Anonymkode: b1709...1fb

Beklager, skrev feil. Mente V90 :) 

Dette er jo ikke elbiler, men bare eksempel på hva luftmotstand betyr i normale hastigheter. 

Endret av Tiuren
Skrevet

Har du noen gang vært ute og syklet? Vind merkes godt, også i lavere hastigheter. Bøyer man seg ned reduseres luftmotstanden og man glir fortere avgårde. Samme er gjeldende i bilverden. Skulle gjerne hatt en A6 Avant, pent design og antagelig meget praktisk lastekapasitet. Bare noen få cm høyere enn en Taycan

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...