AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #1 Skrevet 3. august 2023 Jeg og samboer eier hus 50/50. Vi har resterende 550.000kr i lån hver. Vi sikrer begge for hele lånet. Vi har lik inntekt og like utgifter, dog har samboer en ekstra kostnad med et barn på 16, samt prioriterer å bruke penger på sine hobbyer. Jeg har ingen hobbyer annet enn fjelltur eller kostbare vaner, så jeg sparer mye av mine penger. Mannen vil betale minste mulige beløp hver måned på huslånet og har uansett ikke midler til å betale ned hele sin del. Jeg har nå spart og har mulighet til å betale med min del på 550.000kr. Hvordan gjøre huslånet rettferdig fordelt dersom jeg betaler ned min del på 550.000kr, mens han fortsatt har 550.000kr igjen på felles lån? Vi skal flytte bort et år nå pga. jobbkontrakt og har leietakere som skal bo der et år og leieinntektene går til å betale en del av lån, forsikring og kommunale avgifter. Hvis jeg betaler ut min del på 550.000kr fra mine sparepenger blir det jo ikke rett at de månedlige leieinntektene på 9500kr skal gå til å betale ned på hans resterende lån. Renten på lånet blir nok sikkert også bedre hvis jeg betaler ned 550.000kr. Nå har vi totalt 1100.000kr i resterende lån og huset har en estimert markedsverdi på 1,5 mill. Så om jeg betaler ned 550.000kr blir det betraktelig bedre belåningsgrad. Anonymkode: f04a9...25f
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #2 Skrevet 3. august 2023 Hvor mye taper du på å heller investere din kapital for best mulig avkastning? Instabank gir meg 4.17% rente på sparekonto nå. Indeksfond har gitt meg 16% over to år i skrivende stund. For en såpass liten sum som 550.000 så ville jeg ha vurdert dette fordi det gjør livet enkelt, du slipper å ha økonomi som potensiell uenighet med sambo, og du/dere har lett tilgjengelig en buffer i tilfelle noen slags krise skulle treffe dere. Anonymkode: e8d4e...b52 3
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #3 Skrevet 3. august 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hvor mye taper du på å heller investere din kapital for best mulig avkastning? Instabank gir meg 4.17% rente på sparekonto nå. Indeksfond har gitt meg 16% over to år i skrivende stund. For en såpass liten sum som 550.000 så ville jeg ha vurdert dette fordi det gjør livet enkelt, du slipper å ha økonomi som potensiell uenighet med sambo, og du/dere har lett tilgjengelig en buffer i tilfelle noen slags krise skulle treffe dere. Anonymkode: e8d4e...b52 Vi har 6,33% effektiv rente nå på boliglånet. ja kanskje jeg bare gjør det. Har allerede 400.000kr i ulike KLP-fond og 147.000kr i ulike fond i sbanken. Kanskje jeg bare setter de 550.000kr inn på fond de også. Anonymkode: f04a9...25f 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #4 Skrevet 3. august 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vi har 6,33% effektiv rente nå på boliglånet. Ok. Jeg har 4.65% på regulært lån og 6.5% på mellomfinansiering. Sitat ja kanskje jeg bare gjør det. Har allerede 400.000kr i ulike KLP-fond og 147.000kr i ulike fond i sbanken. Kanskje jeg bare setter de 550.000kr inn på fond de også. Anonymkode: f04a9...25f Det er omtrent løsningen jeg har landet på. Jeg er ikke noe økonom så det handler like mye om enkelhet og frihet og fravær av potensiale for uenighet om økonomi. Anonymkode: e8d4e...b52 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #5 Skrevet 3. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har 6,33% effektiv rente nå på boliglånet. ja kanskje jeg bare gjør det. Har allerede 400.000kr i ulike KLP-fond og 147.000kr i ulike fond i sbanken. Kanskje jeg bare setter de 550.000kr inn på fond de også. Anonymkode: f04a9...25f Flytt lånet til Bulder Bank. Der får dere 5,22 % effektiv rente med deres belåningsgrad. Og det er inkludert siste renteøkning fra Norges Bank. Hvis du vil ha noe sikrere enn aksjer, kan du sette hele eller deler av pengene i et konservativt rentefond som stort sett låner ut penger til solide banker. Et slikt fond har mye mindre svingninger enn aksjefond, og du vil få bedre avkastning enn renten på boliglånet. Her er et trygt rentefond som nå gir 7-8 % årlig avkastning: https://www.nordnet.no/market/funds/16802719-landkreditt-hoyrente Anonymkode: e44a0...dcf 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #6 Skrevet 3. august 2023 Ny eierandel? 60/40, kanskje din mann synes det er greit også, da betaler han også mindre på lånet og får mer å rutte med. Anonymkode: d3b86...ac1 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #7 Skrevet 3. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ny eierandel? 60/40, kanskje din mann synes det er greit også, da betaler han også mindre på lånet og får mer å rutte med. Anonymkode: d3b86...ac1 Kanskje 70/30, ser nå at huset ikke har flere millioner i verdi. Anonymkode: d3b86...ac1
Fremmed fugl Skrevet 3. august 2023 #8 Skrevet 3. august 2023 Dette var vel ikke vanskelig. Når du har betalt ned din andel i lånet, så er det din samboer som får betale lånekostnadene videre. Når det gjelder inntekten på utleie så eier dere 50/50... så den deler dere 50/50. 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #9 Skrevet 3. august 2023 Snakk med banken om det er mulig at du betaler din del og han forsetter på sin del. Evt endre eierandel Anonymkode: 1657c...976
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #10 Skrevet 3. august 2023 3 minutter siden, Fremmed fugl said: Dette var vel ikke vanskelig. Når du har betalt ned din andel i lånet, så er det din samboer som får betale lånekostnadene videre. Når det gjelder inntekten på utleie så eier dere 50/50... så den deler dere 50/50. Dette. Jeg forstår ikke hvorfor noe annet skulle vært aktuelt en gang? Leieinntektene deles selvsagt i to og samboeren fortsetter å betale på sitt lån. Anonymkode: 39852...538 4
Gjest Jegsierdetsomdeter Skrevet 3. august 2023 #11 Skrevet 3. august 2023 Hadde aldri godtatt ending av eier andel, men kona kunne betalt ut sin del. Har vært i samme situasjon ( kona arvet mye penger ) hun betalte ut lånet mitt også ❤️ 50/50 enda.
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #12 Skrevet 3. august 2023 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Flytt lånet til Bulder Bank. Der får dere 5,22 % effektiv rente med deres belåningsgrad. Og det er inkludert siste renteøkning fra Norges Bank. Hvis du vil ha noe sikrere enn aksjer, kan du sette hele eller deler av pengene i et konservativt rentefond som stort sett låner ut penger til solide banker. Et slikt fond har mye mindre svingninger enn aksjefond, og du vil få bedre avkastning enn renten på boliglånet. Her er et trygt rentefond som nå gir 7-8 % årlig avkastning: https://www.nordnet.no/market/funds/16802719-landkreditt-hoyrente Anonymkode: e44a0...dcf Forsøkt det to ganger, men gikk ikke da det er et felles lån og de kunne tilby meg, men ikke samboer, da han ikke hadde tilstrekkelig sikkerhet ihenhold til deres regler for å få lån. Han eier en enebolig på landsbygda i tillegg som var bygget i år 2000 som ikke er lån på, som han bruker som sin sikkerhet på felleslånet i den banken vi har i dag (lokalbank i nord-norge), men bulder kunne ikke bruke denne boligen som sikkerhet pga. det er ute på bygda så fikk deres systemer ikke opp noen markedsverdi på postnummeret og derfor kunne de ikke legge boligen som sikkerhet. Anonymkode: f04a9...25f
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #13 Skrevet 3. august 2023 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Forsøkt det to ganger, men gikk ikke da det er et felles lån og de kunne tilby meg, men ikke samboer, da han ikke hadde tilstrekkelig sikkerhet ihenhold til deres regler for å få lån. Han eier en enebolig på landsbygda i tillegg som var bygget i år 2000 som ikke er lån på, som han bruker som sin sikkerhet på felleslånet i den banken vi har i dag (lokalbank i nord-norge), men bulder kunne ikke bruke denne boligen som sikkerhet pga. det er ute på bygda så fikk deres systemer ikke opp noen markedsverdi på postnummeret og derfor kunne de ikke legge boligen som sikkerhet. Anonymkode: f04a9...25f I alle dager, dét må man da kunne finne en ordning på! Anonymkode: e2f2e...496
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #14 Skrevet 3. august 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): I alle dager, dét må man da kunne finne en ordning på! Anonymkode: e2f2e...496 Anonymkode: f04a9...25f
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #15 Skrevet 3. august 2023 Jeg fikk utbetalt 2mill i forsikring. Dette brukte jeg på å betale ned lån, og jeg eier nå en større andel av boligen enn mannen min. Det var ikke stor jobb. Lånet som er igjen står på oss begge, for vi har felles økonomi. Men ved en evt skilsmisse og salg, så eier jeg en større andel og skal ha mer av summen. Anonymkode: a4c5a...7e6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå