Gå til innhold

Bursdag med barnehagevenner

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Gutten vår blir 4 år om noen dager, og jeg har tenkt på hva jeg skal finne på, ettersom de andre barna har begynt med barneselskap hvor de inviterer venner fra bhg. Vår sønn har så langt vært i etpar av disse.

Personlig synes jeg det er alt for tidlig med vennebursdag så tidlig, men vi ferierer selvsagt med storfamilien, søskenbarn og det som er, så feiring blir det.

Foreslo for mannen min ikveld at vi kanskje kunne slå det sammen med en av de andre barna sol hat bursdag rundt samme tid, og hatt selskapet i en turnhall eller lignende hvor barna kunne springe fritt og leke seg. Der ble det fullstendig stopp.

Mannen min synes dette er totalt unødvendig da han er såpass liten enda, og å fordi vi uansett skal ha familieselskap. Han har merkelig nok ganske sterke følelser rundt dette uansett om jeg skjønner helt hvor det stammer fra.

Misforstå meg rett, jeg skjønner at han ikke synes det er nødvendig i denne alderen, det er jeg helt enig med han i, men skjønner ikke hvorfor han er så bestemt.

Den eneste grunnen til at jeg ønsker å holde selskapet, er fordi jeg ikke vil at vår sønn skal være den eneste uten barnebursdag i sin bhg når han blir invitert til andres. Jeg vil jo selvsagt ikke at han skal kjenne på det. Jeg er også av den oppfatning at det i utgangspunktet er for tidlig.

Hva er deres synspunkter? Er det noen mulighet for å gjøre både minstemann og pappa fornøyd her? Hadde dere synes det var merkelig om et barn i bhg ikke inviterte til bursdag?

Veldig usikker her, og synes det er trist med en uenighet rundt noe som egentlig skal være koselig ♥️

Anonymkode: 539f5...3ce

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker det varierer fra barn til barn når en begynner med selskap. Hvis gutten er gira på bursdag og selskap (uten at det blir tatt opp som tema fra en voksen) så tenker jeg at en bør stelle i stand, men bryr egentlig ikke barnet seg så hadde jeg droppet. 

vi skal ha selskap med venner for vår snart 4 åring. Han har omtrent ikke snakket om annet enn selskap og bursdag siste to månedene. Ble noo blod på tann da han var i et par selskaper før sommerferien. Hvis vi hadde droppet selskapet så hadde han merket det siden det er et tema som er så mye oppe. 

tror det er like vanlig å feire 4 åringen som å ikke feire. 

og tenker at det er barnet som skal bli fornøyd her, ikke pappaen. Men kanskje et hjemmeselskap med pølse i brød, kake og en godtepose + lek er nok. Sette standarden en plass liksom. 

Anonymkode: 270f2...93e

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hei!

Gutten vår blir 4 år om noen dager, og jeg har tenkt på hva jeg skal finne på, ettersom de andre barna har begynt med barneselskap hvor de inviterer venner fra bhg. Vår sønn har så langt vært i etpar av disse.

Personlig synes jeg det er alt for tidlig med vennebursdag så tidlig, men vi ferierer selvsagt med storfamilien, søskenbarn og det som er, så feiring blir det.

Foreslo for mannen min ikveld at vi kanskje kunne slå det sammen med en av de andre barna sol hat bursdag rundt samme tid, og hatt selskapet i en turnhall eller lignende hvor barna kunne springe fritt og leke seg. Der ble det fullstendig stopp.

Mannen min synes dette er totalt unødvendig da han er såpass liten enda, og å fordi vi uansett skal ha familieselskap. Han har merkelig nok ganske sterke følelser rundt dette uansett om jeg skjønner helt hvor det stammer fra.

Misforstå meg rett, jeg skjønner at han ikke synes det er nødvendig i denne alderen, det er jeg helt enig med han i, men skjønner ikke hvorfor han er så bestemt.

Den eneste grunnen til at jeg ønsker å holde selskapet, er fordi jeg ikke vil at vår sønn skal være den eneste uten barnebursdag i sin bhg når han blir invitert til andres. Jeg vil jo selvsagt ikke at han skal kjenne på det. Jeg er også av den oppfatning at det i utgangspunktet er for tidlig.

Hva er deres synspunkter? Er det noen mulighet for å gjøre både minstemann og pappa fornøyd her? Hadde dere synes det var merkelig om et barn i bhg ikke inviterte til bursdag?

Veldig usikker her, og synes det er trist med en uenighet rundt noe som egentlig skal være koselig ♥️

Hvis det er vanlig i barnehagen at 4 åringer har selskap. Så vil ditt barn garantert reagere på at han ikke får. Og helt ærlig. Når en ser hvor gøy ungene har det og hvor stas det er med bursdag hvorfor ikke arrangere? Fordi en selv er slt og det er styr?

Anonymkode: 9ea28...0c6

• Liker 1
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi skal feire fireårsdagen ved å invitere alle jentene på avd. 
Frøkna her i huset har gledet seg til bursdagen sin i månedsvis🎉

Ikke uvanlig å begynne med barnehagefeiringer når de fyller fire, men mange venter til femårsdagen.

Anonymkode: 642ca...879

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er mannen så negativ/imot det da? Fordi han synes det er slitsomt eller dyrt? Han bør vel bare innse at å arrangere barnebursdager er noe man må gjøre når man har barn. 

Anonymkode: 29e32...826

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvorfor er mannen så negativ/imot det da? Fordi han synes det er slitsomt eller dyrt? Han bør vel bare innse at å arrangere barnebursdager er noe man må gjøre når man har barn. 

Anonymkode: 29e32...826

TS her, takk for svar.

Nei, han er ikke generelt i mot bursdagsfeiring, og vi skal som sagt ha familieselskap som vi har hatt alle de andre årene. Han mener det er for tidlig med barnebursdag, og at vi burde vente til neste år.

Jeg synes også forsåvidt det er tidlig, og synes jo egentlig det at 'alle andre gjør sånn' ikke er noen god grunn til å gjøre noe. Hadde jeg kunne valgt, ville jeg ventet.

Når det er sagt, vil jeg jo ikke at barnet vårt skal føle seg utenfor på noen måte, og derfor vil jeg jo at han skal få invitere vennene til selskap. Vil likevel ikke overkjøre far. Han synes nok også det er en unødvendig utgift, selv om vi har råd til å arrangere bursdagen.

Føler meg litt mellom barken og veden.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis det er vanlig i barnehagen at 4 åringer har selskap. Så vil ditt barn garantert reagere på at han ikke får. Og helt ærlig. Når en ser hvor gøy ungene har det og hvor stas det er med bursdag hvorfor ikke arrangere? Fordi en selv er slt og det er styr?

TS her, takk for svar.

Nei, det er ikke pga. styr, han synes bare det er tidlig, og at vi burde starte med vennebursdag først neste år. Vi skal som sagt ha familieselskap med søskenbarn osv. Han mener en feiring holder enn så lenge.

Jeg er enig i at det er stas for barnet, og vil jo selvsagt ikke at barnet vårt skal føle seg utenfor. Jeg vil heller ikke overkjøre far, da ting stort sett går i min favør når det gjelder familielivet.

Føler at jeg ikke kan gjøre alle til lags her, og føler jeg blir den store stygge ulven uansett hva jeg gjør i denne sammenhengen.

AnonymBruker
Skrevet

I vår bhg er det vanlig at de begynner å feire med barn fra bhg fra de er 4. 

Jeg ville hørt på hva barnet vil.

Vår eldste er 5, og han har vært klar på at han absolutt IKKE vil ha bursdag med de fra bhg. Men nesten alle andre har hatt bursdagsfeiring. Ingen har reagert på at vår ikke har hatt det. 

Anonymkode: 37179...614

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tenker det varierer fra barn til barn når en begynner med selskap. Hvis gutten er gira på bursdag og selskap (uten at det blir tatt opp som tema fra en voksen) så tenker jeg at en bør stelle i stand, men bryr egentlig ikke barnet seg så hadde jeg droppet. 

vi skal ha selskap med venner for vår snart 4 åring. Han har omtrent ikke snakket om annet enn selskap og bursdag siste to månedene. Ble noo blod på tann da han var i et par selskaper før sommerferien. Hvis vi hadde droppet selskapet så hadde han merket det siden det er et tema som er så mye oppe. 

tror det er like vanlig å feire 4 åringen som å ikke feire. 

og tenker at det er barnet som skal bli fornøyd her, ikke pappaen. Men kanskje et hjemmeselskap med pølse i brød, kake og en godtepose + lek er nok. Sette standarden en plass liksom. 

Anonymkode: 270f2...93e

TS her, takk for svar.

Jeg er enig i at det er barnet som skal gjøres fornøyd her, Men jeg ønsker heller ikke å overkjøre far ettersom vi allerede skal ha familieselskap som vi har hatt alle andre år, og fordi alt stort sett går i min favør vdr familielivet ellers.

Barnet har ikke snakket om selskap så langt, men vil nok lure i ettertid da jeg regner med jenta som har bursdag noen uker seinere kommer til å feire. 

Det var en slik bursdag du foreslår jeg hadde sett for meg i utgangspunktet, og det er jo jeg som står for forberedelser med kake og div., så faller jo ikke mye på far uansett selv om jeg ikke tror det er det han tenker på. Han synes bare at et selskap er nok enn så lenge.

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan forhold har du til de andre foreldrene i bhg? Er det sånn at du kan spørre de om de planlegger å feire 4-årsdagen, eller blir det rart? Vi snakket sammen på messenger her, fordi det var flere som var usikre på når de skulle begynne. De aller fleste begynte med å feire 5-årsdagen. Det var bare et par som feiret 4, men det varierer jo så klart. 

Anonymkode: a86f6...cc0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

TS her, takk for svar.

Nei, det er ikke pga. styr, han synes bare det er tidlig, og at vi burde starte med vennebursdag først neste år. Vi skal som sagt ha familieselskap med søskenbarn osv. Han mener en feiring holder enn så lenge.

Jeg er enig i at det er stas for barnet, og vil jo selvsagt ikke at barnet vårt skal føle seg utenfor. Jeg vil heller ikke overkjøre far, da ting stort sett går i min favør når det gjelder familielivet.

Føler at jeg ikke kan gjøre alle til lags her, og føler jeg blir den store stygge ulven uansett hva jeg gjør i denne sammenhengen.

Men det trenger ikke koste masse. Du kan invitere de på samme alder. Eller alle guttene eller jentene. Og du kan servere first price pølser og pølsebrød med Toro sjokoladekake og dele ut noe enkelt snop i en enkel snopepose. Det er kjekt og barna koser seg og det er stas og alle andre feires nok. Så her tror jeg bare det er p invitere og drite i far. «For tidlig» hvorfor? Hvorfor er det for tidlig hvis barna forstår og har utbytte av det

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor du er så opptatt av hva far mener og føler, og ikke overkjøre far. Du burde jo fokusere på hva gutten ønsker når den tid kommer, spør heller ham om hva han vil. Hva skjer dersom far ikke får viljen sin?

Dersom bursdagene på avdelingen til barnet, er noe det både blir snakket om og i fellesskap gledes til, så vil det være ganske så ekskluderende fra fars side å trasse igjennom at barnet må vente til far mener "riktig alder" er nådd. Såvidt jeg vet er det ingen aldersgrense for å kunne feire bursdag med de man er sammen med hver eneste dag i flere timer. 

I barnehagen jeg jobber er det vanlig å ha barnebursdag fra de fyller 3 år. Foreldrene er gjerne med da, både for hygge og for de barna som kan føle seg litt utrygge på besøk. Mine egne barn feiret òg med barnehagevenner fra de ble 3. Så jeg synes ikke 4 år er for tidlig. Hvorfor synes dere det? 

Anonymkode: 72509...dac

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror 3-4 år er ganske vanlig tid å begynne med bursdager - da begynte hverfall mine, og de er store nå. De årene vi hadde bursdag i barnehagealder inviterte vi med foreldre. Når de begynte på skolen inviterte vi kun barna, men av og til var noen foreldre med inn også.  Men uansett så er det vel bare å hoppe i det nå når de andre har begynt? Er ikke så gøy å være den eneste som ikke har bursdag som de andre. 

Anonymkode: 0c1ea...d33

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...