Gå til innhold

Til nye foreldre i barnehagen: forventer dere at barna løftes og bæres rundt av personalet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ikke ment som noe kritikk av noe slag, men gjorde meg et par observasjoner ved tilvenning denne uka.

Flere av personalet er godt voksne og jeg la merke til at foreldrene leverte barna til personalet som stod på gulvet, istedenfor å sette de ned på gulvet. Personalet ble da gående rundt med barnet og jeg så at et par av de hadde vondt i ryggen (hun ene kom ikke i barnehagen pga ryggsmerter i dag fikk vi opplyst). 
Hadde det ikke vært bedre å levere barnet på gulvet, og så setter sikkert personalet seg ned?

Anonymkode: 1e5c9...da8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Små barn skal bæres og holdes. Man kan gjerne sitte med de på fanget, men en ny baby i barnehagen trenger gjerne å komme rett i armene til en voksen. 

Første perioden min som pedagog på småbarn innebar en del ryggondt. Jeg var ikke vant til å bære barn, og det tok litt tid å få trent opp ryggen til å tåle løft og bæring. 

Anonymkode: 0d344...600

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det blir jo tungvint det og. Barna trenger øyekontakt og føle seg sett og tatt imot på en god måte. 

Da må ansatte ned på gulvet for hvert barn de tar imot. 

Med de større barna kan det fungere å ta dem i hånden feks, men ikke for de minste. De trenger trygghet når de leveres til noen de kanskje ikke kjenner så godt. 

Anonymkode: 79949...4b7

• Liker 3
Skrevet

Mange barn trenger tryggheten ved å bli tatt imot på denne måten, betyr ikke at man forventer at barnet skal bli båret irundt... Er jo uansett litt bedre for barnet enn å bare bli dumpet på gulvet🙄

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke ment som noe kritikk av noe slag, men gjorde meg et par observasjoner ved tilvenning denne uka.

Flere av personalet er godt voksne og jeg la merke til at foreldrene leverte barna til personalet som stod på gulvet, istedenfor å sette de ned på gulvet. Personalet ble da gående rundt med barnet og jeg så at et par av de hadde vondt i ryggen (hun ene kom ikke i barnehagen pga ryggsmerter i dag fikk vi opplyst). 
Hadde det ikke vært bedre å levere barnet på gulvet, og så setter sikkert personalet seg ned?

Selv om foreldrene overleverer barnet over i armene på personalet, betyr jo ikke det at de mener personalet skal bære dem hele dagen?! Merkelig spørsmål.

• Liker 15
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Grunnen for at man levere barnet i armene og ikke setter dem på gulvet, er fordi det er trygt og havne på en arm når alt er nytt og ukjent. Nå er personalet i bhg her veldig flinke til og sitte på gulvet på småbarns, så da kan dem sitte på fanget, og vi følger eller bærer bort barnet til en voksen og setter dem i fanget. Her er personalet veldig flink til og møte barnet,  ønske dem velkommene og strekker ut en arm så barnet også kan komme bort til dem og sitte litt der når mamma/pappa går. Hatt barn i andre bhg og der ble dem ikke møtt på den måten. Når barnet klamrer seg til deg og personalet er mere opptatt av andre ting. Sånt gjør meg irritert. Med mindre dem ikke har hendene fulle med barn på armen, men det var ikke tilfelle i dem situasjonen vi opplevde. Da blir ikke barnet akuratt trygt og føler seg velkomne heller

Anonymkode: a28f6...643

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg setter ikke ettåringen min på gulvet nei, den leverer jeg over i armene til personalet. Da får de ordentlig kontakt og barnet kan settes på gulvet etter at kontakten er etablert

Anonymkode: f0b53...1cd

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Nå måtte jeg tenke meg om, men jeg skal vel ikke påstå at jeg har «forventet» det, men det ble faktisk en selvfølge. Grunnen er at det var slik yngste ble tatt imot, det var ingen tvil om at den ansatte ville ta han imot i armene. Så vi løftet over, men etterhvert ville de gå inn selv. På vanskelige dager løftet vi fremdeles over (små barn).

På store barn har jeg ikke selv tatt initiativ, alltid levert «på gulvet» da de naturligvis går selv, men de dagene leveringene har vært litt vanskelige så ser jeg at flere av de har løftet opp og holder, når jeg vinker hadet. Setter innmari pris på at de er så flinke, men forstår jo veldig godt at det ville tatt på ryggen til en 60 år gammel dame og at hun kanskje ikke hadde hatt mulighet.

Anonymkode: 92ce6...271

• Liker 1
Skrevet

Jeg forventer at 1-åringen min blir behandlet som nettopp det - en 1-åring med behov for trygghet og nærhet. Ja, jeg forventer at personalet i bhg plukker han opp og bærer når han har behov for det.

Tenker at det er en del av hverdagen ansatte på småbarn må kalkulere med. Det finnes en masse yrker med risiko for den ene eller den andre skaden, det vet jo folk om når de velger det yrket.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er du forelder eller ansatt egentlig? Hvordan har du observert dette? 

Jeg tar gjerne imot barna i armene, om morgenen er de gjerne litt trøtte, akkurat stått opp. Det er fint for barna å ha en voksen som tar deg imot slik. 

Anonymkode: a8d89...724

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Anononyma skrev (5 minutter siden):

Jeg forventer at 1-åringen min blir behandlet som nettopp det - en 1-åring med behov for trygghet og nærhet. Ja, jeg forventer at personalet i bhg plukker han opp og bærer når han har behov for det.

Tenker at det er en del av hverdagen ansatte på småbarn må kalkulere med. Det finnes en masse yrker med risiko for den ene eller den andre skaden, det vet jo folk om når de velger det yrket.

Hvorfor kan ikke ettåringen få denne nærheten og kosen på gulvet? 

Jeg er selv pedleder i en bhg hvor 2/5 på teamet mitt har begynt å få alvorlige rygg/skulder/kneplager pga slitasje. Du kan gjerne si at "det er en del av hverdagen", men problemet oppstår når ingen ansatte i bhg "kan" jobbe på småbarn pga slitasjeskader. 

Da er det mye bedre å ivareta helsen til de ansatte, som sørger for stabilitet istedenfor sykemeldinger.

Hos oss trøster vi på gulvet, alle sammen 

Anonymkode: 659e7...494

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forventer det ja, til en liten ettåting. Å trøste på gulvet er ikke det samme og roer hvertfall ikke mitt barn.

Anonymkode: 9a115...d89

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jobber på lager.. der er det forstått at man må trene seg klar til oppgaven💪, burte ikke barnehage ansatte forstå at de har de har en moderat fysisk jobb? Be damen om å melde seg på treningstudio. 

Anonymkode: 895f6...42d

• Liker 2
Gjest Jegsierdetsomdeter
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg forventer det ja, til en liten ettåting. Å trøste på gulvet er ikke det samme og roer hvertfall ikke mitt barn.

Du får stille opp med trøst selv, barnehagen holder liv i ungen mens du er på jobb. 

Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Noen må uansett fysisk forhindre mitt barn fra å følge etter meg ut døra/porten når jeg skal gå. Da fungerer ikke den "sette ungen ned på gulvet"-taktikken, selv for 5-åringen min.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvorfor kan ikke ettåringen få denne nærheten og kosen på gulvet? 

Jeg er selv pedleder i en bhg hvor 2/5 på teamet mitt har begynt å få alvorlige rygg/skulder/kneplager pga slitasje. Du kan gjerne si at "det er en del av hverdagen", men problemet oppstår når ingen ansatte i bhg "kan" jobbe på småbarn pga slitasjeskader. 

Da er det mye bedre å ivareta helsen til de ansatte, som sørger for stabilitet istedenfor sykemeldinger.

Hos oss trøster vi på gulvet, alle sammen 

Anonymkode: 659e7...494

Da er jeg glad de ikke jobber på den måten i vår bhg 😊 De løfter og holder de små.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min 1 åring blir hysterisk om den blir satt ned på gulvet i "stressende" situasjoner. Den trenger å roe seg ned i armene til noen. Har ikke begynt i bhg enda men ser for meg om jeg kommer inn og setter ned på gulvet og drar, da blir det drama.

Uansett jeg ville tro å jobbe i bhg er en fysisk jobb, slik de fleste jobber med mennesker er. Man jobber ikke på et sykehjem feks og forventer det skal være lett fysisk. Ryggproblemer dukker nok opp i alle slike yrker dessverre.

Anonymkode: 0f632...8f7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Jegsierdetsomdeter skrev (5 minutter siden):

Du får stille opp med trøst selv, barnehagen holder liv i ungen mens du er på jobb. 

Jeg har faktisk tatt ulønnet permisjon til barnet er 2 år fordi jeg ikke likte hvordan de små ble behandlet i barnehagen, så den kan du stikke et annet sted.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Gjest Jegsierdetsomdeter
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har faktisk tatt ulønnet permisjon til barnet er 2 år fordi jeg ikke likte hvordan de små ble behandlet i barnehagen, så den kan du stikke et annet sted.

Sånn det skal være, så klart skal man stille opp for ungene sine.

AnonymBruker
Skrevet
Jegsierdetsomdeter skrev (6 minutter siden):

Så du gjør andre sin jobb når du er på butikken for eksempel? 

Trøst og trygget er en del av det å være en barnehageansatt. Har man ikke fysisk kapasitet til å trøste et lite barn på måten barnet behøver, mener jeg den ansatte burde være løsningsorientert i form av trening (være i fysisk stand til løft) eller eventuelt sette seg ned med barnet på fanget. Å sette et lite barn ned på gulvet fordi man har vondt i ryggen blir bare helt feil.

Og ja, vi holder også barnet vårt hjemme lenger nettopp på grunn av at jeg mistenker at min 1,5 åring ikke får sine behov tilstrekkelig dekket i en barnehagen på nåværende tidspunk. 

Anonymkode: e5601...703

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...