AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #1 Skrevet 2. august 2023 Hei! Noen som har barn på steinerskole som har lyst å dele noen tanker om steinerskoleped. for barn med spesialpedagogiske behov? Er det et bedre klassemiljø, dvs mindre konkuransepreget? Har de (god) spesped kompetanse generelt sett? Er det ev andre privatskoler som er bedre? Anonymkode: e4da1...4cf
Kaisada Skrevet 3. august 2023 #2 Skrevet 3. august 2023 (endret) AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hei! Noen som har barn på steinerskole som har lyst å dele noen tanker om steinerskoleped. for barn med spesialpedagogiske behov? Er det et bedre klassemiljø, dvs mindre konkuransepreget? Har de (god) spesped kompetanse generelt sett? Er det ev andre privatskoler som er bedre? Anonymkode: e4da1...4cf Det er mange med barn som krever tett oppfølging som tenker sånn, så det kan bli større homogen gruppe barn med store krav til ekstra ressurser i klassen, på godt og vondt. På steinerskolen har de lite vanlig undervisning første året, og det passer nok ekstra godt for barn med ulike behov og kanskje spesielt gutter... Ang andre privatskoler kommer det an på hvor du bor. https://www.steinerskole.no her finner du litt info om pedagogikken og skolene. Hadde jeg hatt et barn med ekstra behov ville jeg gått for steinerskolen fremfor internasjonale skolen el. Endret 3. august 2023 av Kaisada
kissmequick Skrevet 3. august 2023 #3 Skrevet 3. august 2023 Offentlig skole har mer kompetanse og system på spesialundervisning enn private skoler. Det finnes private skoler som er gode på dette, men offentlig har som regel bedre rammer og vilkår. 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #4 Skrevet 3. august 2023 kissmequick skrev (2 minutter siden): Offentlig skole har mer kompetanse og system på spesialundervisning enn private skoler. Det finnes private skoler som er gode på dette, men offentlig har som regel bedre rammer og vilkår. Dette her. Jeg har jobbet på Montessoriskole det siste året, og er utdannet spesialpedagog. Jeg har aldri møtt på en skole med mindre kunnskap og før. De har ikke satt seg inn i noenting av diagnoser, tilrettelegging etc. enda barna det gjelder kan ha gått der i 7 år. Det er pedagogikken som står i hodet på dem, og alt utenfor dette området bryr dem ikke kan det virke som. Jeg vet ikke om det samme gjelder Steinerpedagogikk, men i Montessoripedagogikken er det ikke plass til barn med spesielle behov, det er ikke slik pedagogikken er lagt opp. Dette er ord fra pedagogene der selv, men jeg er veldig enig selv om jeg ikke er utdannet innenfor den pedagogikken. Flere av barna som gikk der hadde hatt det mye bedre i den offentlige skolen da de er flinkere til å tildele ressurser og tilrettelegge, og er bedre på både kunnskap og kompetanse. Det sagt, du må sjekke erfaringer fra den Steinerskolen du tenker på. Dette varierer enormt fra privatskole til privatskole avhengig av hva de ansatte har satt seg inn i, og om de oppdaterer seg på det spesialpedagogiske fagfeltet. Det går mye i deres pedagogikk på de private skolene slik jeg har oppfattet det også før jeg jobbet på Montessori, rett og slett fordi det ikke er den samme kunnskapsdelingen der som i offentlig skole. Anonymkode: 7f2ac...51f 3
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #5 Skrevet 3. august 2023 Jeg ville ikke ha gjort det byttet! Da er det bedre å finne en offentlig skole som har godt rykte på seg! hilsen tidligere steinerskolelærer! Anonymkode: 99064...6f3 3
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #6 Skrevet 3. august 2023 Tusen takk for veldig nyttige tilbakemeldinger, da lar jeg tanken om bytte streife forbi i stillhet. Anonymkode: e4da1...4cf 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #7 Skrevet 3. august 2023 Ser at du allerede har tatt et valg. Min erfaring med Steinerskolen er at de fungerer best for elever som har en egen motor og klarer å sette seg selv i gang. Elevene får mer frihet enn i offentlig skole, noe som er vanskelig å utnytte for elever med ADHD. Steinerskolen har jo sin egen pedagogikk og det er viktigere enn tilrettelegging for den enkeltes behov. Som lærer i offentlig skole har jeg sett flere elever begynne på Steinerskolen. Noen har fått det bedre, andre har kommet tilbake etter noen år. De som har fått det bedre er stort sett kreative, kunstneriske og rolige barn som liker å pusle med sine ting. De som har kommet tilbake er urolige gutter som ikke klarte å fullføre noe på Steinerskolen. Disse elever strever ofte i offentlig skole også, men rammene gjør det kanskje lettere å mestre skolen. Anonymkode: 82558...215 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #8 Skrevet 3. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ser at du allerede har tatt et valg. Min erfaring med Steinerskolen er at de fungerer best for elever som har en egen motor og klarer å sette seg selv i gang. Elevene får mer frihet enn i offentlig skole, noe som er vanskelig å utnytte for elever med ADHD. Steinerskolen har jo sin egen pedagogikk og det er viktigere enn tilrettelegging for den enkeltes behov. Som lærer i offentlig skole har jeg sett flere elever begynne på Steinerskolen. Noen har fått det bedre, andre har kommet tilbake etter noen år. De som har fått det bedre er stort sett kreative, kunstneriske og rolige barn som liker å pusle med sine ting. De som har kommet tilbake er urolige gutter som ikke klarte å fullføre noe på Steinerskolen. Disse elever strever ofte i offentlig skole også, men rammene gjør det kanskje lettere å mestre skolen. Anonymkode: 82558...215 Dette er min erfaring også. Som tidligere elev… dessverre gikk flere av barna rundt som tikkende bomber da det var null kunnskap og rammer. Diagnose ble brukt som frikort. Dessverre bestod skoledagen for oss elever mye av vold, trusler og uønsket oppførsel fra enkelt elever. Jeg havnet på sykehuset etter at en elev ikke fikk vilja si…… Anonymkode: 41dba...061
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå