Gå til innhold

Til dere som har tatt ISOTRETONIN (spesielt hvis du hadde/har store tette porer)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Fra tidlig ungdomstid har jeg slitt med mye kviser og akne, og jeg har oljete og tørr hud samtidig. Jeg har tette porer/sebaceous glands i pannen, nesen, kinnene og haken (hele fjeset egentlig) også har jeg noe rosacea lignende på kinnene mine (legen var ikke sikker på hvordan utslett det var). De dype kvisene jeg hadde da jeg var ungdom er borte, men jeg sliter fortsatt med at huden min er tørr og oljete samtidig. Men de sorte prikkene er overalt, og jeg har egentlig ikke møtt noen som har lik type hud som meg og jeg føler meg veldig alene med det. Jeg har prøvd masse kremer. Retinol, salicylic acid, basiron, zalna krem, jeg har tatt laser, gått til hudpleier, jeg har en god hudpleie rutine. "Rosacea" utslettet var ille i et par år, men så fant jeg en hudpleieprodukter som holdt i sjakk og det er så og si vært borte i ett år nå. Jeg vet at jeg ikke er i gruppen som har "rett" å få isotretonin, siden huden min ikke er så ille nå, men jeg er nysgjerrig på hva erfaringene til folk er.

Derfor lurer jeg på, til dere som har tatt isotretonin, hvordan fungerte det på de store porene/sebaceous glandsene? Ble de mindre? Ble de mindre for alltid, eller kom det tilbake? (Siden isotretonin senker talgproduksjonen, og jeg har googlet meg frem til at de blir mindre for folk hvertfall mens de går på det, men jeg klarer ikke skjønne helt om det er varig eller ikke).

Anonymkode: e3075...c37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Etter litt googling fant jeg ut at det heter "sebaceous filament", ikke glands visst 🙃
-TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan dessverre ikke gi deg noen råd, men håper på et tips mot store porer selv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ellevill skrev (4 minutter siden):

Jeg kan dessverre ikke gi deg noen råd, men håper på et tips mot store porer selv. :)

Føles ut som en håpløs kamp med de store porene. Legene bryr seg ikke i det hele tatt siden det er et så lite kosmetisk problem, hudpleieklinikker får en til å bruke masse penger på ting og tang som ikke gjør noen forskjell, og ellers leser man at det er arv og sånn hudtypen er genetisk, og man skal akseptere at det har man og det er ingenting å gjøre noe med. Det eneste jeg har funnet ut at kan potensielt gjøre noe med det er isotretonin, men det får man jo ikke siden det ikke verdt bivirkningene for et så lite problem... Men lurer fortsatt på om det faktisk kunne potensielt vært en løsning, eller om det bare er midlertidig og det kommer tilbake. Håper at noen har noen tips også. :)

-TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ikke slitt med store porer, men mye talgproduksjon og komedoner, samt vekselsvis oljete og tørr hud som du beskriver.

Jeg har forsøkt Isotretinoin i en lav dosering (mye lavere enn det som konvensjonelt gis mot akne), og opplevde stor effekt etter forbigående tørr hud. Grunnet ganske snarlig barneønske har jeg avsluttet behandlingen for nå, men er ikke fremmed for å starte opp igjen i fremtiden.

Har etter avsluttet isotretinoinkur frem til nylig brukt topikale retinoider og opplever heldigvis også effekt av dette.

Som du sikkert er klar over er isotretinoin forbundet med mange, til dels alvorlige, bivirkninger. Anbefaler deg å oppsøke dermatolog for å diskutere mulighetene for deg, vel verdt pengene :) 

Anonymkode: 93545...f0a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gikk på Isotretinoin for åtte år siden og virkningen er fortsatt der. Tok tre runder med laser hos hudlegen som foreskrev Iso, for å minske porer og fjerne arr. Dette fungerte kjempe bra! Kostet litt, men verdt det når resultater er så varig:)

Anonymkode: 43a8e...d62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...