Gå til innhold

KATTER SOM KRANGLER

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har 2 katter, mor og sønn på 6 år. Den siste tiden har sønnen blitt mer og mer slem mot moren, sperrer henne ute og nekter henne komme inn for og spise eller komme inn i det hele tatt. Hva kommer det av og hva kan jeg gjøre? Har sat mat til moren nede i kjellern nå og laget så hun kan komme seg inn der men ønsker jo at de skal være snille med hverandre og kunne dele hjemmet igjen.

Anonymkode: 59f74...ec1

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aner ikke vanligvis er det omvendt hadde selv en kattefamilie de forgudet moren hun fungerte som en magnet på dem ❤️😻:katt2:Satt hun seg på gulvet samlet de seg rundt 😻:katt2:

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har 2 katter, mor og sønn på 6 år. Den siste tiden har sønnen blitt mer og mer slem mot moren, sperrer henne ute og nekter henne komme inn for og spise eller komme inn i det hele tatt. Hva kommer det av og hva kan jeg gjøre? Har sat mat til moren nede i kjellern nå og laget så hun kan komme seg inn der men ønsker jo at de skal være snille med hverandre og kunne dele hjemmet igjen.

Er begge kattene kastrerte? 

Anonymkode: e5b03...860

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Er begge kattene kastrerte? 

Anonymkode: e5b03...860

Ja

AnonymBruker
Skrevet

Når en katt endrer adferd går man til dyrlegen. Kan være noe galt. 

Ellers så er det ikke sjeldent at katter ikke går sammen.

Begge kan da ikke være 6 år?

Anonymkode: b266a...339

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.8.2023 den 19.45):

Når en katt endrer adferd går man til dyrlegen. Kan være noe galt. 

Ellers så er det ikke sjeldent at katter ikke går sammen.

Begge kan da ikke være 6 år?

Anonymkode: b266a...339

selvfølgelig ikke 🤣mor kan ikke være like gammel som sønnen? . Sønnen er 6 år

De har gått fint sammen i 6 år, da like mange år som sønnen, de har aldri vært adskilt-.

AnonymBruker
Skrevet

Har også en eldre hunnkatt og en litt yngre hannkatt, men de er ikke i slekt. Hannkatten har gradvis blitt mer dominant etter hvert som hunnkatten har blitt eldre (og sikkert svakere og lavere på rangstigen).

Jeg får ikke gjort noe med at det er slik, men jeg stopper han (løfter han vekk, snakker hardt til ham) når det går for langt, når han vil spise opp maten hennes, når han vil angripe henne, ikke vil slippe henne forbi osv.

Det synes jeg du også skal gjøre, det er jo du som er sjefen, og det er ikke hannkatten som skal bestemme hva som skjer i ditt hus. Min hannkatt vet nå hva som ikke er greit, jeg får ikke gjort så mye med hva han gjør når jeg ikke er hjemme, men når jeg er der, kan jeg stoppe ham bare ved stemmen når jeg ser han pønsker på noe tull.

Anonymkode: 04159...834

• Nyttig 1
Skrevet

Kan forsøke sånne Feliway ting også, fungerer for mange.

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Jeg har også to katter; mor og sønn. Her er det omvendt, hvor moren hveser og slår etter sønnen når han går forbi, heldigvis traver han bare litt fortere vekk, så det blir ikke slåssing. De koser ikke eller noe slikt, men sønnen pleier å holde seg i nærheten av mora utendørs, og beskytter henne mot andre dyr og katter ❤️ 

Når en av dem blir anspent/føler seg truet, ikke klarer å gå forbi uten å risikere å bli dasket osv., så pleier jeg å gå i mellom dem eller blokkere med fot/hånd slik at de kan gå forbi. Som regel flytter ene på seg mens andre går forbi dit den vil.

Det jeg har funnet ut til å hjelpe er å leke sammen med kattene når begge er tilstede. Begge trenger ikke å leke aktivt, f.eks. leke med mora mens sønnen følger med. Det gjør iallefall mine. Har merket at de hilser på hverandre oftere og slikker hverandre uten å bli dasket når de får observere hverandre under lek.

Som andre har sagt så er det viktig at DU setter grenser for hva som er greit når det kommer til kattene dine. Om sønnen stenger moren ute, ikke lar henne spise/stjeler maten osv. så hadde iallefall jeg vært tilstede oftere for å korrigere dette. Vær en "dørvakt" når du slipper dem inn og ut, sitt gjerne med mora mens hun spiser slik at hu veit at det er trygt. 

Vanskelig å si om det er personlighet, hormoner, eller mangel på "respekt" for mora. Jeg hadde iallefall prøvd å lære sønnen å behandle mora bedre, at han ikke kan hersje henne rundt og slikt. Du får se hva du får til.

Lykke til!

Anonymkode: 87a39...eaf

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...