AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #1 Skrevet 2. august 2023 I helgen klarte jeg å skade skulderen min på arbeidaplassen. Har ikke vært borte fra jobb etterpå eller til lege, men kjente skulderen fikk en smell i en spesifikk situasjon. Nå verker den etter å ha vært på jobb igjen. Bør dette meldes inn noe plass ift eventuelle senskader? Evt hvordan? Hvis jeg for eksempel blir sykmeldt om måneder eller år pga en skulder (i aller verste fall) så er det jo greit å dokumentere på et eller annet vis hva som har skjedd? Anonymkode: 21983...68a
Sam Jones Skrevet 2. august 2023 #2 Skrevet 2. august 2023 Ja, jobben skal ha en prosedyre for dette. Det må vurderes om det skal sendes Nav- skjema også. Snakk med din leder. 1
Knirke Skrevet 3. august 2023 #3 Skrevet 3. august 2023 For det første må skaden dokumenteres av arbeidsplassen, og så må du undersøkes av lege. Å komme uker og måneder etterpå og si at du har senskader holder nok ikke. Snakk med verneombudet. 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #4 Skrevet 3. august 2023 Ja, dette må du ta opp med HMS-ansvarlig, verneombud eller lignende, så snart du kan. Arbeidsplassen må få det registrert hos NAV som yrkesskade. Når det blir godkjent har du rett på refusjon for eventuelle utgifter for behandling o.l. Ta deg gjerne en tur til legen også, så får de det inn i systemet sitt og du får de rådene du trenger Sikkert lurt å unngå å belaste skulderen fremover, enten ved tilrettelagt arbeid eller sykmelding. Anonymkode: aca6d...37a
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #5 Skrevet 3. august 2023 Tok det opp med mellomleder i dag, hun sa at man pleide ikke å dokumentere sånne ting noe sted med mindre det var noe man oppsøkte lege for der og da. Er ny på arbeidsplassen og vet ikke hvem som er verneombud. Vil heller ikke lage for mye oppstyr, det kan jo veldig godt hende at dette bare går over og jeg aldri tenker over det igjen, men er jo som sagt redd for senskader om måneder eller år. Anonymkode: 21983...68a
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #6 Skrevet 3. august 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Tok det opp med mellomleder i dag, hun sa at man pleide ikke å dokumentere sånne ting noe sted med mindre det var noe man oppsøkte lege for der og da. Er ny på arbeidsplassen og vet ikke hvem som er verneombud. Vil heller ikke lage for mye oppstyr, det kan jo veldig godt hende at dette bare går over og jeg aldri tenker over det igjen, men er jo som sagt redd for senskader om måneder eller år. Anonymkode: 21983...68a Du må ha dokumentasjon på det om det skal være registrert dom en arbeidshendelse/skade. Få time hos fastlege for undersøkelse og snakk med verneombud/arbeidsleder om hvilket skjema du fyller inn for å dokumentere. Er ikke sikkert du trenger å bekymre deg for senskader, men om senere plager er koblet tildelt som skjedde må du ha dokumentasjon om du ønsker noe erstatning e.l. Anonymkode: b6c76...a2b
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #7 Skrevet 3. august 2023 Jeg tråkket over i trappen på jobb. Måtte gjennom mange skjema til forskjellige instanser etterpå Anonymkode: cee96...5e4 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #8 Skrevet 3. august 2023 Det er en hms sak Anonymkode: 60db7...fbe
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #9 Skrevet 4. august 2023 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Tok det opp med mellomleder i dag, hun sa at man pleide ikke å dokumentere sånne ting noe sted med mindre det var noe man oppsøkte lege for der og da. Er ny på arbeidsplassen og vet ikke hvem som er verneombud. Vil heller ikke lage for mye oppstyr, det kan jo veldig godt hende at dette bare går over og jeg aldri tenker over det igjen, men er jo som sagt redd for senskader om måneder eller år. Anonymkode: 21983...68a Her er opplysninger om yrkesskade fra NaV. https://www.nav.no/yrkesskade#meld Jeg er yrkesskadet selv, yrkessykdom. Og da jeg var på møte mellom bedriftslege og leder så avslo leder at dette var noe å søke yrkesskadeerststatning for. Det var bedriftslegen som nevnte det. Siden leder / kommunen ikke selv meldte inn til NaV så gjorde jeg det selv. NAV godkjente sykdommen som yrkessykdom (noe de bare gjør i 20 % av søknadene), jeg har fått menerstatning fra NaV og fra kommunens forsikringsselskap. Har fått millionbeløp i erstatning. Jeg kjenner meg igjen i at leder ikke tar saken seriøst, og for din del så er der kanskje ingenting, men hadde jeg vært deg så hadde jeg bestilt meg legetime slik at det er dokumentert et sted. Anonymkode: d5314...00c
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #10 Skrevet 4. august 2023 AnonymBruker skrev (På 2.8.2023 den 23.40): I helgen klarte jeg å skade skulderen min på arbeidaplassen. Har ikke vært borte fra jobb etterpå eller til lege, men kjente skulderen fikk en smell i en spesifikk situasjon. Nå verker den etter å ha vært på jobb igjen. Bør dette meldes inn noe plass ift eventuelle senskader? Evt hvordan? Hvis jeg for eksempel blir sykmeldt om måneder eller år pga en skulder (i aller verste fall) så er det jo greit å dokumentere på et eller annet vis hva som har skjedd? Anonymkode: 21983...68a Ja. du må kontakte lege å få det journalført. Neste steg er søknad om yrkesskade hos NAV. Arbeidsgiver har garantert retningslinjer også, for hvordan dette skal meldes (forsikringsmessige osv osv) fra dem sin side. Jeg har bistått 3 ansatte med dette og en gang på meg selv. Alle fikk det «godkjent» som yrkesskader hos NAV. Det som skal meldes fra arbeidsgiver er også viktig å gjøre kjapt om det er økonomiske utlegg man har hatt feks. Anonymkode: 9b371...df6
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #11 Skrevet 4. august 2023 Du må oppsøke lege, få dokumentert skaden asap. Så må arbeidsgiver sende skadeskjemaet til NAV. Du kan sende det inn selv på nav.no. Husk at det er mange økonomiske fordeler med å få en skade godkjent. Anonymkode: d344d...0dd
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #12 Skrevet 4. august 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Her er opplysninger om yrkesskade fra NaV. https://www.nav.no/yrkesskade#meld Jeg er yrkesskadet selv, yrkessykdom. Og da jeg var på møte mellom bedriftslege og leder så avslo leder at dette var noe å søke yrkesskadeerststatning for. Det var bedriftslegen som nevnte det. Siden leder / kommunen ikke selv meldte inn til NaV så gjorde jeg det selv. NAV godkjente sykdommen som yrkessykdom (noe de bare gjør i 20 % av søknadene), jeg har fått menerstatning fra NaV og fra kommunens forsikringsselskap. Har fått millionbeløp i erstatning. Jeg kjenner meg igjen i at leder ikke tar saken seriøst, og for din del så er der kanskje ingenting, men hadde jeg vært deg så hadde jeg bestilt meg legetime slik at det er dokumentert et sted. Anonymkode: d5314...00c Hvor stor prosent menerstatning fikk du? Var det stor skade? Her er det en arm jeg skal få menerstatning for. Anonymkode: d344d...0dd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå