AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #1 Skrevet 2. august 2023 I dag så skjedde det som ikke skal skje: jeg mistet båndet da hunden jeg gikk tur med begynte å gjøre utfall mot en forbipasserende hund. Jeg fikk raskt tak i han før det gikk alvorlig galt og selv om han glefset i den andre hunden fikk denne altså ingen skade. Hunden min har blitt angrepet flere fanger før og er ekstremt usikker rundt andre hunder og reagerer alltid på andre når han ser de (begynner å pipe, ule og bjeffe). Han har flere arr i ansiktet. Jeg er hundevant, har flere hunder, og har vanligvis god kontroll på de, men nå føler jeg meg så ussel, fortvila, og som verdens verste hundeeier. Den andre hundeeieren kom etter hvert gående etter meg med mobilen tatt opp for å filme meg og spurte hvem jeg var, sa at hunden min bet han i benet. Det var ingen synlige skader som jeg kunne se og kunne ikke huske at hunden min var borti han, men kan bare anta at det skjedde da han trakk hunden bak seg og gikk i mellom. Det hele skjedde veldig fort og var over på sekunder. Det er selvfølgelig min feil. Jeg vet at redselen til hunden min bobler til overflaten som aggresjon og jeg burde hatt bedre kontroll i øyeblikket. Jeg er så lei meg på vegne av både den andre hunden og eieren, og min egen hund. Ingen av de er fortjent denne opplevelsen. Noe sånt som dette har aldri skjedd meg før og jeg håper det aldri skjer igjen. Og jeg håper inderlig at hunden min ikke nå må bøte med livet fordi jeg gjorde en grov feil. Det hjelper lite at han er av en rase som mange forhåndsdømmer som "aggressiv", noe som ikke kunne vært mer feil. Dette er bare utrolig leit. Den andre eieren skulle "tenke over" om han skulle anmelde hendelsen... Anonymkode: ea84e...4ed 7 1
kissmequick Skrevet 2. august 2023 #2 Skrevet 2. august 2023 (endret) Du tilbyr deg selvfølgelig å betale dyrlege, hvis det skulle være en skade, men dette er ikke noe som kommer til å føre til at din hund må avlives. Den gjorde et utfall og du mistet båndet, det er dumt men det skjer. Slapp av, beklag for eier og si det var et uhell, betal dyrlege ved behov, men eier kommer ikke noen vei med anmeldelse her, og kan ikke kreve hunden avlivet. edit: ser nå at han sier hunden bet han i beinet. Da er saken litt annerledes, men det skal jo helst være et merke/ litt blod / hull i buksen før noen går videre med sånt.. Endret 2. august 2023 av kissmequick 5
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #3 Skrevet 2. august 2023 Ok. Vet ikke hva du lurer på, men det er jo båndtvang Og om du ikke klarer å ha kontroll på hunden(e) dine, bør du kanskje revurdere hundeholdet ditt. Håper den andre hundeeieren anmelder. Anonymkode: ea80f...3cf 6 7
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #4 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ok. Vet ikke hva du lurer på, men det er jo båndtvang Og om du ikke klarer å ha kontroll på hunden(e) dine, bør du kanskje revurdere hundeholdet ditt. Håper den andre hundeeieren anmelder. Anonymkode: ea80f...3cf Man kan være uheldig å miste båndet selvom det er båndtvang. Bandet limer seg ikke fast med superlim mellom visse datoer når det er båndtvang. Anonymkode: db1e5...e9f 33
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #5 Skrevet 2. august 2023 Ts går på tur med en tikkende bombe, da har ma ikke lov til å miste kontrollen. Da bruker man magebelte, flere bånd og forbereder seg når det kommer en møtende hund. «Dumt, men så r skjer» er rett og slett ikke bra nok.. Det kunne gått riktig ille! Jeg hadde nok vurdert å anmelde det selv, om ikke annet for at det skal finnes en sak på det til neste gang.. Anonymkode: 81847...603 17 2 6
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #6 Skrevet 2. august 2023 Jeg finner det likevel rart at eier kom etter deg. I en slik situasjon må du enten gi kontaktinfo og møtes når hundene er levert hjemme, eller binde din hund i et tre eller en stålpe for å ta en skikkelig prat med eier, sjekke begge hunder og avgi kontaktinfo. Merket han ikke at han var bitt før lenge etterpå? Og kom da etter deg? Anonymkode: db1e5...e9f 2 1
Phoenix Heart Skrevet 2. august 2023 #7 Skrevet 2. august 2023 Få kontroll på hunden din, eller avliv den. Neste gang kan det være ett barn. 6 3
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #8 Skrevet 2. august 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Man kan være uheldig å miste båndet selvom det er båndtvang. Bandet limer seg ikke fast med superlim mellom visse datoer når det er båndtvang. Anonymkode: db1e5...e9f Når man går tur med en usikker og aggresiv hund så bør man faktisk lime det båndet fast… Anonymkode: 81847...603 12 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #9 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ts går på tur med en tikkende bombe, da har ma ikke lov til å miste kontrollen. Da bruker man magebelte, flere bånd og forbereder seg når det kommer en møtende hund. «Dumt, men så r skjer» er rett og slett ikke bra nok.. Det kunne gått riktig ille! Jeg hadde nok vurdert å anmelde det selv, om ikke annet for at det skal finnes en sak på det til neste gang.. Anonymkode: 81847...603 Og likevel kan det skje ting, selv med magebelte og flere bånd! Selv hadde jeg hund jeg brukte munnkurv på. Han ble stygt skadet av en annen hund da jeg falt på isen. Hjalp ikke med magebelte eller to bånd da. Men han fikk hvertfall ikke skadet den andre hunden. Anonymkode: db1e5...e9f
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #10 Skrevet 2. august 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg finner det likevel rart at eier kom etter deg. I en slik situasjon må du enten gi kontaktinfo og møtes når hundene er levert hjemme, eller binde din hund i et tre eller en stålpe for å ta en skikkelig prat med eier, sjekke begge hunder og avgi kontaktinfo. Merket han ikke at han var bitt før lenge etterpå? Og kom da etter deg? Anonymkode: db1e5...e9f Det er ikke rart.. eier var sikkert sjokka og forfjamsa, da tenker man ikke på sånt. Regner med ts bare gikk uten å tilby noe informasjon.. Anonymkode: 81847...603 4 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #11 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Når man går tur med en usikker og aggresiv hund så bør man faktisk lime det båndet fast… Anonymkode: 81847...603 Og likevel kan ting skje. Alt fra glatt is til et hjerteinfarkt. Sånn er bare livets realitet. Ute på tur med egen hund kan man skades og hunden kan skades. Av andre hunder, sinte katter, biler, barn, eller elg, eller gale mennesker som ikke liker hunder. Det må man bare ta høyde for om man skal ferdes der det finnes liv. Anonymkode: db1e5...e9f 5
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #12 Skrevet 2. august 2023 Til vanlig leier jeg en hundepark flere ganger i uka hvor hundene kan løpe fritt. I dag gikk jeg i et område som er veldig rolig og jeg sjeldent ser andre hunder, mest for hans egen del så han kan gå tur uten å bli redd, ikke fordi jeg ikke har kontroll på han - selv om jeg feilet i dag TS Anonymkode: ea84e...4ed 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #13 Skrevet 2. august 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Det er ikke rart.. eier var sikkert sjokka og forfjamsa, da tenker man ikke på sånt. Regner med ts bare gikk uten å tilby noe informasjon.. Anonymkode: 81847...603 Det stemmer ikke. Jeg spurte flere ganger om det gikk bra med hunden hans men han var ikke interessert i å prate. Hunden hadde ingen synlige skader så vi gikk hver vår vei. Da han kom etter meg senere ga jeg gladelig min kontaktinformasjon. Han sa også at hunden hadde det bra Anonymkode: ea84e...4ed
skruf Skrevet 2. august 2023 #14 Skrevet 2. august 2023 Bare gikk du videre etter at du fikk kontroll på hunden din? Siden du skrev at eieren til hunden som ble angrepet gikk etter deg og filmet deg med mobilen og spurte hvem du var Du kan ikke bare tusle bort fra åstedet som om ingenting har skjedd etter at hunden din gikk i full cujo-modus og klikket helt mot en annen hund og eieren av den hunden gikk i mellom Du bør unngå å gå tur på populære turområder når du har ei tikkende bombe med deg på tur, i allefall til du får oppsøkt hjelp av en hundetrener, Det at hunden din har dårlige opplevelser fra tidligere av er ei forklaring, men ingen unnskyldning for å ikke ta tak i problemet. For hunden din sitt eget beste 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #15 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Til vanlig leier jeg en hundepark flere ganger i uka hvor hundene kan løpe fritt. I dag gikk jeg i et område som er veldig rolig og jeg sjeldent ser andre hunder, mest for hans egen del så han kan gå tur uten å bli redd, ikke fordi jeg ikke har kontroll på han - selv om jeg feilet i dag TS Anonymkode: ea84e...4ed Og hva om det hadde gått foreldrene med små barn i det området istedenfor en annen hund Anonymkode: 0b3d3...605 3 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #16 Skrevet 2. august 2023 skruf skrev (1 minutt siden): Bare gikk du videre etter at du fikk kontroll på hunden din? Siden du skrev at eieren til hunden som ble angrepet gikk etter deg og filmet deg med mobilen og spurte hvem du var Du kan ikke bare tusle bort fra åstedet som om ingenting har skjedd etter at hunden din gikk i full cujo-modus og klikket helt mot en annen hund og eieren av den hunden gikk i mellom Du bør unngå å gå tur på populære turområder når du har ei tikkende bombe med deg på tur, i allefall til du får oppsøkt hjelp av en hundetrener, Det at hunden din har dårlige opplevelser fra tidligere av er ei forklaring, men ingen unnskyldning for å ikke ta tak i problemet. For hunden din sitt eget beste Kanskje lese tråden for dette var jo helt på viddene 🤣 Anonymkode: db1e5...e9f 8 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #17 Skrevet 2. august 2023 10 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg finner det likevel rart at eier kom etter deg. I en slik situasjon må du enten gi kontaktinfo og møtes når hundene er levert hjemme, eller binde din hund i et tre eller en stålpe for å ta en skikkelig prat med eier, sjekke begge hunder og avgi kontaktinfo. Merket han ikke at han var bitt før lenge etterpå? Og kom da etter deg? Anonymkode: db1e5...e9f Jeg prøvde å få kontakt med han med en gang da vi hadde fått hundene fra hverandre, spurte om det gikk bra, osv., og regnet med han ville utveksle kontaktinfo. Men han bare så stygt på meg og gikk videre. Og så kom han tilbake 10 minutter senere cirka. Men jeg vet jo ikke hvordan jeg hadde reagert om det var jeg som var i hans sted og hadde blitt angrepet, så jeg legger i grunn ikke noe i det. Kanskje merket han det ikke pga adrenalin. Men det var altså ingen synlige skader på buksa hans, som var lys i fargen Anonymkode: ea84e...4ed
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #18 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Og hva om det hadde gått foreldrene med små barn i det området istedenfor en annen hund Anonymkode: 0b3d3...605 Om hunden reagerer på andre hunder som mange hunder gjør ville de vel kanskje fått klappe og gi noen godbiter om de ønsket? Det er ikke slik at hunder som er usikre på andre hunder spiser barn. Anonymkode: db1e5...e9f 20 5
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #19 Skrevet 2. august 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Og hva om det hadde gått foreldrene med små barn i det området istedenfor en annen hund Anonymkode: 0b3d3...605 Hunden er veldig menneskekjær, det er andre hunder han er redd for. Han har aldri reagert på et menneske/barn før Anonymkode: ea84e...4ed 3
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #20 Skrevet 2. august 2023 Slik jeg ser det har du 3 valg: 1. Munnkurv hver eneste gang hunden er ute 2. Avliving. Hunden er aggressiv og farlig. Uansett hvor mye du benekter det er den farlig. Er den stor kan den drepe noen. 3. Aldri gå på tur med den igjen, eventuelt gå klokka 4 om natten når alle andre sover. Den dårligste løsningen. Anonymkode: 7c494...5d7 5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå