Gå til innhold

Finner ikke navnet på museum i Berlin som omhandlet DR Mengele og hans grusomme eksperimenter under 2 verdenskrig

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi besøkte museet da jeg gikk på VGs (og det er noen år siden). 
Det lignet et vanlig hus (usikker på om dette var hovedkvarteret for hans eksperimenter) hvor vi blant annet fikk se forskjellige instrumenter som ble brukt, bilder osv. 

Nå har jeg barn selv, som er veldig interessert i 2 verdenskrig og dens historie. Vi skal besøke Sachsenhausen, og jeg kunne også tenke meg å finne museet jeg selv besøkte som ung. Har googlet meg halvt i hjel, men finner ingenting..

Noen som vet om dette fortsatt eksisterer og hva det heter? Har dere ellers tips til ting som kan være interessante å få med seg for historie-elskere?

Anonymkode: 3e703...3ef

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mulig dette bare var en utstilling for den perioden du var der siden du ikke finner noe på google.

Anonymkode: 2c778...5a1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Mulig dette bare var en utstilling for den perioden du var der siden du ikke finner noe på google.

Anonymkode: 2c778...5a1

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Finner ikke noe jeg heller, bortsett fra dette, men det ligner ikke et vanlig hus

https://www.haaretz.com/2003-04-24/ty-article/berlin-exhibit-puts-nazi-doctors-under-microscope/0000017f-df08-d3ff-a7ff-ffa8df8f0000

Anonymkode: e28c2...2a1

Takk for svar.

Nei det ser ikke ut som det er plassen jeg selv besøkte i artikkelen dessverre. 
Mulig det bare var for en periode..men litt merkelig det også. 

Finner liksom ingenting som omhandler DR Mengele i Berlin..han gjorde jo flere medisinske forsøk på fangene som satt i Sachsenhausen? 

Skrevet (endret)

Dr Mengele er først og fremst kjent for de grusomme medisinske eksperimentene han drev med i Auschwitz. Aldri hørt om noe Mengele-museum i Berlin.

Hvor gamle er barna dine? Jeg synes ikke konsentrasjonsleirer og Dr Mengele-museum er noe særlig å dra med barn på.

Endret av Grüner
  • Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som om det kan være «house of the Wannsee conference» eller Wannseekonferansens hus? Dette er nå et holocaust-museum og minnesmerke. 

Anonymkode: 47eee...1be

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke et hus i Auschwitz du tenker på da? Kanskje du husket huset og utstillingen riktig, men ikke stedet? Dersom dere var i Auschwitz også da altså. 

Anonymkode: b1512...bd0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er det ikke et hus i Auschwitz du tenker på da? Kanskje du husket huset og utstillingen riktig, men ikke stedet? Dersom dere var i Auschwitz også da altså. 

Skulle til å skrive det samme. Nå er det blitt noen år siden jeg var på klassetur, men minnes at det var et hus i Auschwitz som Mengele brukte som sykehus/sanatorium?

Anonymkode: 7c4e8...240

AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, Grüner said:

Dr Mengele er først og fremst kjent for de grusomme medisinske eksperimentene han drev med i Auschwitz. Aldri hørt om noe Mengele-museum i Berlin.

Hvor gamle er barna dine? Jeg synes ikke konsentrasjonsleirer og Dr Mengele-museum er noe særlig å dra med barn på.

Jeg synes i høyeste grad de bør "dras med" på det, jo fortere de lærer, jo bedre. Vi måtte nøye oss med å lese Anne Franks dagbok. 

Anonymkode: 17c81...6d0

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg synes i høyeste grad de bør "dras med" på det, jo fortere de lærer, jo bedre. Vi måtte nøye oss med å lese Anne Franks dagbok. 

Anonymkode: 17c81...6d0

Det er forskjell på et ordinært krigsmuseum og konsentrasjonsleir. Noen ting er mer heavy å prosessere enn andre og krever modning. Du vil vel ikke påføre barna dine traumer og mareritt heller? I Auschwitz er det faktisk 14-årsgrense, men de som jobber der synes den grensen burde vært høyere. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Skulle til å skrive det samme. Nå er det blitt noen år siden jeg var på klassetur, men minnes at det var et hus i Auschwitz som Mengele brukte som sykehus/sanatorium?

Anonymkode: 7c4e8...240

Jeg forstår at dere tenker det, for det finnes et hus også der..men jeg har aldri vært i Auschwitz. 
Det er mulig at det er slik at dette museet bare var et midlertidig oppsett..veldig synd, da det var meget informativt.

AnonymBruker
Skrevet
Grüner skrev (12 timer siden):

Barna er 16 (snart 17) og 10 (snart 11). Jeg vet veldig godt hva barna mine tåler og ikke, og de har lest historie fra de var små. De har også sett filmer, og vært på museer tidligere. 
For meg er det viktig at barn og ungdom er opptatt av historie, og jeg gir dem gladelig input i form av å reise til steder med historiske minnesmerker osv.  

Men takk for omtanken :) :) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det høres ut som om det kan være «house of the Wannsee conference» eller Wannseekonferansens hus? Dette er nå et holocaust-museum og minnesmerke. 

Anonymkode: 47eee...1be

Det skal jeg sjekke ut, tusen takk for tips.

AnonymBruker
Skrevet
Grüner skrev (3 timer siden):

Det er forskjell på et ordinært krigsmuseum og konsentrasjonsleir. Noen ting er mer heavy å prosessere enn andre og krever modning. Du vil vel ikke påføre barna dine traumer og mareritt heller? I Auschwitz er det faktisk 14-årsgrense, men de som jobber der synes den grensen burde vært høyere. 

Nei, det er ikke 14-årsgrense i Auschwitz, det er en anbefaling. 
Forøvrig vet du forskjellen mellom Auschwitz og Sachenhausen?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nei, det er ikke 14-årsgrense i Auschwitz, det er en anbefaling. 
Forøvrig vet du forskjellen mellom Auschwitz og Sachenhausen?

Personlig synes jeg Sachsenhausen var verre enn Auschwitz. Men jeg var 10 år yngre

Anonymkode: 5d2c9...1a2

AnonymBruker
Skrevet

Alt for mange undervurderer barn. Trygge barn har som oftest ikke vondt av å lære om vond og fæl historie. Jeg var selv i Auschwitz da jeg var 13. Ble på ingen måte traumatisert av dette, men fikk mye lærdom og mange refleksjoner. Er fortsatt veldig takknemlig for denne turen og er glad min mor ikke tenkte slik flere her gjør. 

Anonymkode: 2fcdb...afc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det skal jeg sjekke ut, tusen takk for tips.

Hvis du har tiktok så kan du søke opp Miriam Ezagui, en amerikansk jøde hvis bestemor overlevde auschwitz

Anonymkode: 229e0...244

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis du har tiktok så kan du søke opp Miriam Ezagui, en amerikansk jøde hvis bestemor overlevde auschwitz

Hender hun legger ut videoer av bestemoren som forteller hvordan det var

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...