AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #1 Skrevet 2. august 2023 Jeg har bedt om innsyn i mine dokumenter hos barnevernet i mai (starten av mai), og nå er det august. Jeg har vært i kontakt med barnevernet og de hevder at de kan bruke 1 år på en slik behandling av en sak. Er det virkelig ingen frister de må forholde seg til? 1 år høres veldig lenge ut når det kun er snakk om begjæring om innsyn Anonymkode: 7d0a6...a6a
TBergh Skrevet 2. august 2023 #2 Skrevet 2. august 2023 Hei. Sjekk forvaltningsloven. Den finner du ved å søke på nettet -forvaltningsloven. Med vennlig hilsen TBergh 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #3 Skrevet 2. august 2023 TBergh skrev (2 minutter siden): Hei. Sjekk forvaltningsloven. Den finner du ved å søke på nettet -forvaltningsloven. Med vennlig hilsen TBergh Jeg finner ikke noe helt konkret der. Anonymkode: 7d0a6...a6a
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #4 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg finner ikke noe helt konkret der. Anonymkode: 7d0a6...a6a Paragraf 11, bokstav a). Anonymkode: fcd09...19c
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #5 Skrevet 3. august 2023 Innsyn har korte frister, der jeg jobber fikk vi til og med kritikk fra Sivilombudet for å ha brukt noen måneder i en sak der vi måtte vente på dokumenter. Så ville tatt kontakt med Sivilombudet. Anonymkode: 3cd84...7f3
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #6 Skrevet 4. august 2023 AnonymBruker skrev (På 3.8.2023 den 8.32): Innsyn har korte frister, der jeg jobber fikk vi til og med kritikk fra Sivilombudet for å ha brukt noen måneder i en sak der vi måtte vente på dokumenter. Så ville tatt kontakt med Sivilombudet. Anonymkode: 3cd84...7f3 Jeg fikk beskjed om at mappen min måtte hentes fra byarkivet også gjennomgås av juristene, før den blir sendt til meg og at dette kan ta opp til flere mnd og muligens ett år Anonymkode: 7d0a6...a6a
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #7 Skrevet 4. august 2023 I utgangspunktet er fristen 3 virkedager hos de fleste for innsyn, men du kan få forvaltningasmelding (melding om lengre saksbehandlingstid) om de ikke rekker det på den tiden. Den pleier inneholde forventet tid, og om man ikke behandler det innen den tiden skal man få ny forvaltningsmelding. Forhør deg igjen om det ikke sto konkret tidspunkt. Anonymkode: 2b719...99d 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #8 Skrevet 4. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): I utgangspunktet er fristen 3 virkedager hos de fleste for innsyn, men du kan få forvaltningasmelding (melding om lengre saksbehandlingstid) om de ikke rekker det på den tiden. Den pleier inneholde forventet tid, og om man ikke behandler det innen den tiden skal man få ny forvaltningsmelding. Forhør deg igjen om det ikke sto konkret tidspunkt. Anonymkode: 2b719...99d Rettelse 5 virkedager. Noen har praksis om kortere frist. Anonymkode: 2b719...99d
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #9 Skrevet 4. august 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg fikk beskjed om at mappen min måtte hentes fra byarkivet også gjennomgås av juristene, før den blir sendt til meg og at dette kan ta opp til flere mnd og muligens ett år Anonymkode: 7d0a6...a6a Innsynsguiden - Sivilombudet Dette klippet jeg ut herfra; "Sivilombudet har i en rekke tidligere uttalelser sagt at de fleste innsynskrav bør kunne behandles samme dag eller i alle fall innen én til tre arbeidsdager, men at det i enkelte tilfeller kan ta lengre tid. Lovens ordlyd åpner for at visse omstendigheter kan tilsi at behandlingen og avgjørelsen av et innsynskrav tar noe lengre tid enn normalt. Sakens omfang eller sakens karakter kan i visse tilfeller tilsi at det er bruk for noe mer tid enn ellers. I perioder der et forvaltningsorgan mottar en unormalt stor mengde innsynskrav på kort tid, vil behandlingen av innsynskravene ofte måtte ta lengre tid enn vanlig. Hvor store ressurser forvaltningsorganet kan bruke på innsynskrav, må balanseres mot forvaltningsorganets andre oppgaver. Det samme vil gjelde der det er tale om et vedvarende høyt antall innsynskrav fra én person over en lang periode. Innsynskravene vil derfor kunne prioriteres også etter andre saklige kriterier enn ren tidsprioritet. Terskelen er imidlertid høy. I tillegg er det også i slike tilfeller en grense for hvor lang behandlingstid som kan aksepteres.[9] I alle tilfeller må det foreligge en saklig begrunnelse for å fravike lovens utgangspunkt. Ressursproblemer, for eksempel på grunn av økt saksmengde eller variasjoner i antall ansatte, gir ikke generelt grunn til å godta lengre saksbehandlingstid enn lovens krav. Det samme gjelder sykdom og ferieavvikling. Det er forvaltningens ansvar å organisere seg på en slik måte at innsynskravene blir behandlet i tråd med lovens krav til saksbehandlingstid." Anonymkode: 3cd84...7f3 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #10 Skrevet 4. august 2023 Kan de virkelig ra så feil? 1 år kontra 5 dager er veldig forskjellig. De er ikke i nærheten. Hvor i alle dager har de fått for seg at de kan bruke flere mnd eller 1 år Anonymkode: 7d0a6...a6a
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #11 Skrevet 4. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Innsynsguiden - Sivilombudet Dette klippet jeg ut herfra; "Sivilombudet har i en rekke tidligere uttalelser sagt at de fleste innsynskrav bør kunne behandles samme dag eller i alle fall innen én til tre arbeidsdager, men at det i enkelte tilfeller kan ta lengre tid. Lovens ordlyd åpner for at visse omstendigheter kan tilsi at behandlingen og avgjørelsen av et innsynskrav tar noe lengre tid enn normalt. Sakens omfang eller sakens karakter kan i visse tilfeller tilsi at det er bruk for noe mer tid enn ellers. I perioder der et forvaltningsorgan mottar en unormalt stor mengde innsynskrav på kort tid, vil behandlingen av innsynskravene ofte måtte ta lengre tid enn vanlig. Hvor store ressurser forvaltningsorganet kan bruke på innsynskrav, må balanseres mot forvaltningsorganets andre oppgaver. Det samme vil gjelde der det er tale om et vedvarende høyt antall innsynskrav fra én person over en lang periode. Innsynskravene vil derfor kunne prioriteres også etter andre saklige kriterier enn ren tidsprioritet. Terskelen er imidlertid høy. I tillegg er det også i slike tilfeller en grense for hvor lang behandlingstid som kan aksepteres.[9] I alle tilfeller må det foreligge en saklig begrunnelse for å fravike lovens utgangspunkt. Ressursproblemer, for eksempel på grunn av økt saksmengde eller variasjoner i antall ansatte, gir ikke generelt grunn til å godta lengre saksbehandlingstid enn lovens krav. Det samme gjelder sykdom og ferieavvikling. Det er forvaltningens ansvar å organisere seg på en slik måte at innsynskravene blir behandlet i tråd med lovens krav til saksbehandlingstid." Anonymkode: 3cd84...7f3 Dette gjelder innsyn etter offentleglova, og ikke partsinnsyn. Anonymkode: f7133...5b8 3 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #12 Skrevet 4. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette gjelder innsyn etter offentleglova, og ikke partsinnsyn. Anonymkode: f7133...5b8 Ah, trodde det gjaldt innsyn generelt. Takk, supert at noen retter på det som blir feil 😊 Anonymkode: 3cd84...7f3 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #13 Skrevet 4. august 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg fikk beskjed om at mappen min måtte hentes fra byarkivet også gjennomgås av juristene, før den blir sendt til meg og at dette kan ta opp til flere mnd og muligens ett år Anonymkode: 7d0a6...a6a Gjennomgås av juristene? For at de skal fjerne alle punkter som gjør at du kan ha en sak mot dem ...? Anonymkode: bffb2...208
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #14 Skrevet 4. august 2023 Det eneste de kan fjerne er interne dokument. Det burde være en enkel sak 1 år høres helt hinsides ut. Hadde klaget. Som mange skriver er det korte frister på dette. Tror NAV har brukt 3-4 uker en gang når jeg spurte om innsyn i en hel sak. At bv ikke har tid er ikke ditt problem Anonymkode: dc8f6...d7e
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #15 Skrevet 4. august 2023 § 11 a.(saksbehandlingstid, foreløpig svar). Forvaltningsorganet skal forberede og avgjøre saken uten ugrunnet opphold. Dersom det må ventes at det vil ta uforholdsmessig lang tid før en henvendelse kan besvares, skal det forvaltningsorganet som mottok henvendelsen, snarest mulig gi et foreløpig svar. I svaret skal det gjøres rede for grunnen til at henvendelsen ikke kan behandles tidligere, og såvidt mulig angis når svar kan ventes. Foreløpig svar kan unnlates dersom det må anses som åpenbart unødvendig. I saker som gjelder enkeltvedtak, skal det gis foreløpig svar etter annet ledd dersom en henvendelse ikke kan besvares i løpet av en måned etter at den er mottatt. Kilde: Lovdata Du har fått et foreløbig svar og kan forholde deg til det. I saker som ligger i systemet vi bruker nå tar det omlag 3 uker (forsvarlig saksbehandling - ettersom forvaltningsloven ikke setter tidsfrist på saksbehanling) å sende ut en mappe. Må vi i gamle systemer, innhente fra fjernarkiv osv. så tar det lang tid. Pluss tiden det tar å gå igjennom mappen og ta ut taushetsbelagt informasjon Anonymkode: 84156...b76 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #16 Skrevet 4. august 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Gjennomgås av juristene? For at de skal fjerne alle punkter som gjør at du kan ha en sak mot dem ...? Anonymkode: bffb2...208 Det er også slik jeg tenkte med det første. Ringte for å høre forklaringen og da fikk jeg forklart at de må fjerne ting dersom det står ting om mine søsken eller foreldre. 1 år er uansett for lang tid å bruke for meg. Jeg kan ikke forstå at dette er lov Anonymkode: 7d0a6...a6a
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #17 Skrevet 5. august 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Det eneste de kan fjerne er interne dokument. Det burde være en enkel sak 1 år høres helt hinsides ut. Hadde klaget. Som mange skriver er det korte frister på dette. Tror NAV har brukt 3-4 uker en gang når jeg spurte om innsyn i en hel sak. At bv ikke har tid er ikke ditt problem Anonymkode: dc8f6...d7e Tusen takk for all hjelpen. Skal spare disse argumentene til svarene deres. Får nok svar fra de på mandag Anonymkode: 7d0a6...a6a
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #18 Skrevet 5. august 2023 Jeg vil også legge til at jeg sende innsynsbegjæringen i mai. Nå er det august og jeg har ikke hørt noen ting fra de om hva årsaken er eller noe Anonymkode: 7d0a6...a6a
TBergh Skrevet 5. august 2023 #20 Skrevet 5. august 2023 (endret) Hei. Det du skal gjøre er å skrive en klage hvor du henviser til din første forespørsel om innsyn. Videre skal du henvise til forvaltningslovens § 11 bokstav a) Vis også til Lov om rett til innsyn i dokument i offentleg verksemd (offentleglova) Korttittel Offentleglova – offl Kapittel 2. Hovudreglane om innsyn § 3.Hovudregel Saksdokument, journalar og liknande register for organet er opne for innsyn dersom ikkje anna følgjer av lov eller forskrift med heimel i lov. Alle kan krevje innsyn i saksdokument, journalar og liknande register til organet hos vedkommande organ. Denne henvisningen er hentet fra Hans Petter Gravres Alminnelig forvaltningsrett 5. utg. Universitetsforlaget 2019 Kap. 23 Innsynsrett og taushetsplikt punkt 23.1 andre ledd, siste setning hvor han bl.a. viser til offl. § 2 fvl. § 18 hvor det heter: «§ 18.(partenes adgang til å gjøre seg kjent med sakens dokumenter). En part har rett til å gjøre seg kjent med sakens dokumenter, for så vidt ikke annet følger av reglene i §§ 18 til 19. Dersom en mindreårig er part i saken og blir representert av verge, gjelder dette også den mindreårige selv. Retten til innsyn gjelder også etter at det er truffet vedtak i saken. En mindreårig under 15 år skal ikke gjøres kjent med opplysninger som er underlagt lovbestemt taushetsplikt. Når det er adgang til å gjøre unntak fra innsyn, skal forvaltningsorganet likevel vurdere å gi helt eller delvis innsyn. Innsyn bør gis dersom hensynet til parten veier tyngre enn behovet for unntak.» På slutten av klagen skal du skrive: Kopi Stortingets Ombudsmann med full adresse og telefonnr. Når du sender kopi av klagen til Stortingets Ombudsmann , skal du skrive: Til orientering. Jeg vedlegger klage i innsynssak ved (det offentlige kontorets nav, sted osv) Dette til Deres kontors orientering. Vedlegg: Klage på innsynssak Med vennlig hilsen Ditt navn Årsaken er at hvis du skal klage saken inn for Stortingets Ombudsmann, må du først ha utnyttet de klageadganger som foreligger i forbindelse med forvaltningssaker. Når du sender en orientering til Stortingets Ombudsmann, da kan Stortingets Ombudsmann ta saken på eget initiativ. Dessuten vet ikke det offentlige kontoret som du klager på,hva Stortingets Ombudsmann vil gjøre. Jeg har selv benyttet meg av denne fremgangsmåten og noen ganger har den fungert. Håper dette kan være til hjelp Med vennlig hilsen TBergh Endret 5. august 2023 av TBergh
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå