Gå til innhold

Nederlag å være kvinne og like å lage mat?

Er det et nederlag å være hunnkjønn og like å lage mat?  

47 stemmer

1. 1. Er det et nederlag å være hunnkjønn og like å lage mat?

• Ja, uff! Det må
      0
    • Nei, for et spørsmål!
      45
    • Tja, tanken har streifet meg ...
      1
    • Skjønner ikke problemstillingen, er mann og lager maten hos oss :-)
      1

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det et nederlag å være god på karamellpudding og kjøttkaker, og være kvinne? Jeg elsker å lage mat, kjæresten tror jeg tuller (vi har ikke kjent hverandre så mange år), for ingen velutdannet kvinne - mener han - kan virkelig like å stå på kjøkkenet. Kanskje han bare tror jeg en dag vil eksplodere i raseri over hva han har fått meg til å gjøre?

Liker du å lage mat, kvinne?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja.... Det å bake er gøy, men "vanlig" middag er kanskje ikke så hysterisk artig å lage. Men med en regel om at hverdagsmiddag aldri skal ta mer enn en halvtime å lage, går det fort unna. Mest gøy er skikkelig stormiddag, med 14 til bords. Men skal innrømma at når jula er ferdig har jeg nok fått min dose av å stå på kjøkkenet.....

Alt i alt... litt gøy, men det er ingen lidenskap!

Skrevet

Nei, det er ikke et nederlag å være kvinne og like å lage mat.

Jeg er veldig glad i å lage mat, og jeg koser meg når jeg står på kjøkkenet ;)

Gjest Embla s
Skrevet

Å være flink til å lage mat er vel ikke nederlag for menn eller kvinner, tvertimot er det en status-greie, er det ikke?

(jeg er normalt flink til å lage mat, men helt elendig på å bake. Kan det rett og slett ikke, bortsett fra 1-2-3 sjokoladekaker osv. Det syns jeg faktisk er litt pinlig).

Skrevet

Et nederlag? Det har aldri falt meg inn. Jeg liker å lage mat, og er flink til det, og jeg er veldig stolt av det også (og har forøvrig god utdannelse også). Vil aldri se på det som et nederlag, tvert i mot.

Gjest Sukkerert
Skrevet

Ja, det er greit å være glad i å lage mat så lenge han vasker opp og skurer gulv. :tunge1:

Skrevet

Det gjør meg ingenting å lage mat, det er i grunnen det "husarbeidet" jeg liker best av alt. Liker å eksperimentere litt, men det begrenser seg selvsagt i hverdagen så lenge de jeg lager mat til er meg og min til-og-fra-kresne niåring.

Men jeg har aldri tenkt over en gang at jeg skulle skamme meg over akkurat det å like å lage mat.

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Jeg er veldig glad i å lage mat, og det er han også. Har alltid bare vært glad for at jeg trives med matlagingen, siden jeg gjør det nokså ofte. (Vi deler det ca på midten.) Derimot er ingen av oss glad i vasking og oppvask, så jeg skulle egentlig ønske at jeg likte det også...

Skrevet

Nederlaget må jo være når man må gjøre noe/ikke kan gjøre noe pga det kjønnet man er - ikke når man gjør noen man liker uansett kjønn.

Jeg liker forsåvidt å lage mat, men foretrekker helt klart å få den servert.

Skrevet

Det er mange ting jeg nok synes kan være et nederlag - men å lage mat og like det er ikke en av dem.

Koser meg med å lage mat - selv om "lage fort - sunn - god hverdagsmat" - er kjedelig, så koser jeg meg med å lage mat når jeg har litt tid til å lage - og spise maten.

Skrevet
Et nederlag? Det har aldri falt meg inn. Jeg liker å lage mat, og er flink til det, og jeg er veldig stolt av det også (og har forøvrig god utdannelse også). Vil aldri se på det som et nederlag, tvert i mot.

Henger meg på denne! Overhodet ikke noe nederlag - snarere tvert i mot. Det er da vitterlig et større nederlag å varme opp noe pulver som man blander med vann og så blir det liksom mat! (jfr. Toro og sånn). Jeg er kjempestolt av maten jeg lager, og synes det er helt herlig og lage gedigne og spennende tre-retters middager til f.eks. menn. Morsomt å prøve ut nye oppskrifter, og enda morsommere å gå og handle alle de spennende ingrendiensene i butikkene. Jeg har også rimelig høy utdannelse - så her er det ikke noe som helst sammenheng iallfall.

Skrevet (endret)

...

Endret av Eurydike
Gjest LoisLane
Skrevet

Liker du å lage mat, kvinne?

Elsker det. Særlig baking.

Problemstillingen har egentlig aldri falt meg inn. Vet at noen koketterer med hvor usannsynlig dårlige de er på kjøkkenet, da men...

Skrevet

Jeg er kvinne og liker og lage mat. Noen ganger.

Har en samboer som veldig gjerne liker å lage mat (og hater og rydde opp etter seg)

Nei, jeg føler det ikke som et nederlag. Jeg er glad i mat og kaker og skal jeg kunne teste ut ulike ting så må jeg lage det selv. Har som sagt en mann som gjerne styrer og bestemmer på kjøkkenet og sånt blir det bråk av.

Vi har sagt at den som lager mat bestemmer. Jeg lager pannekaker av lett-melk og han av h-melk ;)

Skrevet

Jeg er heldig og har en kjæreste som ikke liker å lage mat.

Jeg liker nemlig å lage mat, men hater å vaske opp...

Han vasker heller opp så lenge han ikke må lage mat.

Perfekt! :)

Skrevet

Jeg skulle gjerne vært den som gikk tilbake til kjøkkenbenken, jeg. syns likestilingen er drevet for langt, vi hadde i en periode mulighet til å velge enten jobbeliv eller husmorliv. Nå er de materialistiske kravene så store at man stort sett er avhengig av to inntekter for å klare seg. Det er ikke valgfrihet, spør du meg.

Jeg stemte så klart nei, fysj for et spørsmål. Så klart man kan være kvinne, og elske å lage mat.

Skrevet

Slutter meg til rekken av høyt-utdannede-kvinner-som-elsker-å-lage-mat-mens-samboeren-vasker ;)

Skrevet

Det hadde heller vært et nederlag for meg hvis jeg ikke hadde kunnet eller likt å lage mat.

Skrevet
Jeg skulle gjerne vært den som gikk tilbake til kjøkkenbenken, jeg. syns likestilingen er drevet for langt, vi hadde i en periode mulighet til å velge enten jobbeliv eller husmorliv. Nå er de materialistiske kravene så store at man stort sett er avhengig av to inntekter for å klare seg. Det er ikke valgfrihet, spør du meg.

Jeg stemte så klart nei, fysj for et spørsmål. Så klart man kan være kvinne, og elske å lage mat.

Dette er jeg egentlig litt enig i. Likestillingskampen er misforstått her i Norge synes jeg. Likestilling skal da ikke handle om å gjøre kvinner til menn -men å vise aksept og respekt for de kvinnelige/feminine interessene (og selvsagt også lik lønn for likt arbeid, og like valgmuligheter for de kvinnene som har lyst til å velge mannsdominerte yrker og omvendt).

Skrevet

Jeg liker å lage mat, men ikke spise den.

Dvs den jeg selv har laget, den smaker ikke særlig godt.

Jeg vil si at det er positivt å være flink til å lage mat og like å lage mat, samme hvilket kjønn man er. Mat er en viktig del av hverdagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...