AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #1 Skrevet 2. august 2023 Hva mener dere er det rette å gjøre i denne situasjonen? Sønnen min på 8 år fikk besøk av en venn fra klassen nå i sommer. Vi sitter og spiser middag, og som vanlig serverer jeg vann til maten. Plutselig sier ungen som er på besøk at han ikke liker vann, og ber om å få saft/juice/brus fordi han er tørst. Jeg synes det var rimelig frekt, så jeg sa bare noe sånt som at «her i huset drikker vi vann til maten, og saft/juice/brus bare i helgene. Er du tørst så får du drikke vann, det er sunt og godt). Da moren hadde hentet sønnen sin fikk jeg etter en stund en tekstmelding fra henne om at det var dårlig gjort av meg å ikke gi sønnen hennes noe annet enn vann til maten. Hun mente at jeg må kunne tilpasse meg sønnen hennes sine behov. Det er jo egentlig ikke noen big deal, men det er viktig for meg at barna mine lærer seg gode og sunne vaner, både mtp tennene og også mtp generell helse og vaner. Hva synes dere? Burde jeg latt denne ungen få vilja si? I mitt hode er det plent umulig å ikke like vanlig, rent, norsk vann fra springen. Det handler jo om at ungen synes saft/juice/brus smaker bedre.. Eller tar jeg feil? Anonymkode: 40f7e...c3d 30 1 7
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 Populært innlegg #2 Skrevet 2. august 2023 Ville bare sagt til moren at han da må ha med dette selv ettersom du ikke har slikt i hus. Du kan jo ikke servere noe som ikke eksisterer. Anonymkode: 78772...e36 96 22
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #3 Skrevet 2. august 2023 Jeg hadde selvsagt servert saft Anonymkode: 2fd46...7d1 20 5
Populært innlegg Ulven Skrevet 2. august 2023 Populært innlegg #4 Skrevet 2. august 2023 Ditt hus, dine regler. At moren sender en slik melding sier noe om hennes sosiale kompetanse etter min mening. 82 3 25
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 Populært innlegg #5 Skrevet 2. august 2023 Hvis regelen hos dere er vann i uka, så må gjestene forholde seg til det. Blir litt feil overfor barna deres hvis noen gjester får saft eller annen drikke, også får ikke deres det. Anonymkode: 19dbf...4f3 58 3
Bombasi Skrevet 2. august 2023 #6 Skrevet 2. august 2023 Synes godt du kunne føyd deg med å servere dette barnet et glass saft eller lignende. Det går an å gjøre et unntak under besøk. Eller er du like standhaftig med regler og definisjoner over hva som er sunt ovenfor voksne gjester? 30 11
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #7 Skrevet 2. august 2023 Vi har kun vann så da hadde barnet slitt litt hos oss. Men jeg tenker også at det er tull, man må drikke vann. Foreldrene må virkelig ta den jobben. Anonymkode: c5d1b...8ab 35 7
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #8 Skrevet 2. august 2023 Bombasi skrev (1 minutt siden): Synes godt du kunne føyd deg med å servere dette barnet et glass saft eller lignende. Det går an å gjøre et unntak under besøk. Eller er du like standhaftig med regler og definisjoner over hva som er sunt ovenfor voksne gjester? Her har vi besøk av nabobarn eller skolevenner daglig. Mange som ikke drikker vann faktisk. Så da blir det saft hver dag da? (Jrg er ikke ts, men må bare spørre) Anonymkode: 78772...e36 9
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #9 Skrevet 2. august 2023 Nei, om det er vann som står på bordet er det vann som serveres. Anonymkode: c92d6...849 19 1
Ebbeliten Skrevet 2. august 2023 #10 Skrevet 2. august 2023 Jeg pleier å tilrettelegge når jeg vet vi får kresne gjester. Våre unger tåler fint saft til en middag i ny og ne. 13 4
Bombasi Skrevet 2. august 2023 #11 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Her har vi besøk av nabobarn eller skolevenner daglig. Mange som ikke drikker vann faktisk. Så da blir det saft hver dag da? (Jrg er ikke ts, men må bare spørre) Anonymkode: 78772...e36 Slik TS skrev det så hørtes det ut som noe som ikke skjer så ofte, da siden TS har fått en reaksjon fra moren. Mulig jeg misoppfattet det? Jeg synes bare det er rart at dere lar andres barn gå tørst av prinsipp når de ikke drikker vann. 6 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #12 Skrevet 2. august 2023 det er jo ikke noe galt i og drikke saft det er jo ikke noe sukker i det men syns ikke man skal drikke brus i uke dager Anonymkode: 6378a...f84 1
AllahBallah Skrevet 2. august 2023 #13 Skrevet 2. august 2023 Tenker at tanken din er god, men samtidig er det ikke noe jeg hadde giddet lage noe styr utav. Ville servert ungen saft, så er den saken ute av verden. 10 2
GammelKaktus Skrevet 2. august 2023 #14 Skrevet 2. august 2023 Er ganske så mange voksne og som ikke liker vann, skulle tatt seg ut å sagt nei du, her drikker vi vann i ukene. Her drikker guttungen helst bare vann og liker ikke brus men har vi besøk så serverer jeg både saft og vann så kan de velge selv hva de vil ha. 3 1 4
AllahBallah Skrevet 2. august 2023 #15 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): det er jo ikke noe galt i og drikke saft det er jo ikke noe sukker i det men syns ikke man skal drikke brus i uke dager Anonymkode: 6378a...f84 Saft er vel bortimot 50% sukker 😂 Om det ikke er sånn sukkerfri som er fult av kreft-fremkallende søtningsstoffer og andre fysjerier. 25 1 9
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #16 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): det er jo ikke noe galt i og drikke saft det er jo ikke noe sukker i det men syns ikke man skal drikke brus i uke dager Anonymkode: 6378a...f84 Kommer an på hvilken saft man har i hus. Ikke alle ønsker å gi kunstig søtning til barna og da har man heller saft med sukker, men gir det sjeldnere. Finnes brus uten sukker også, er det verre enn saft uten sukker? Anonymkode: 9b26f...0a5 7 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #17 Skrevet 2. august 2023 Herregud, for noen tullinger! Nei, du gjorde ikke feil! Nei, du burde ikke la ungen få viljen sin! (Det virker som at ungen får viljen sin hjemme, så det er bare greit at h*n får høre et nei av og til). "Sønnens behov"?!? Fy faen, asså. Tragisk at ungen klagde på dette til moren sin etter å ha blitt hentet... Bortskjemte, lille drittunge Anonymkode: 2a5d9...e2c 34 9
AprilLudgate Skrevet 2. august 2023 #18 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Her har vi besøk av nabobarn eller skolevenner daglig. Mange som ikke drikker vann faktisk. Så da blir det saft hver dag da? (Jrg er ikke ts, men må bare spørre) Anonymkode: 78772...e36 🤷♀️ Om man har, hvorfor ikke et glass etelleranna til middagen? Om man likevel har middagsgjester daglig? TS sa det på en nedlatende og oppdragende måte. Ikke «vi har dessverre ikke saft/melk/juice». 7
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 Populært innlegg #19 Skrevet 2. august 2023 Det er faktisk forskjell på voksne og barn, men hvis jeg hadde hatt besøk av voksne mennesker som sa at de ikke liker vann og må få noe annet, hadde jeg nok blitt ganske sjokkert over frekkheten. Det er ikke det at det hadde vært noe stort problem om ungene fikk servert saft til maten den ene gangen, men det er mer prinsippet.. Slik jeg ser det ville det vært å belønne dårlig atferd, altså gi saft til et barn som er frekk nok til å si at vann ikke er bra nok. Det vil jo også da vise mine barn at det lønner seg å være freidig.. Men det er mulig jeg tenker feil? TS Anonymkode: 40f7e...c3d 39 11
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #20 Skrevet 2. august 2023 Jeg liker ikke vann, så jeg drikker saft/iste. Ungene liker ikke noe annet enn vann, så de drikker aldri noe annet. Så er ikke gitt at ungene automatisk blir saft-drikkere om det står på bordet. Jeg hadde gitt han noe han likte. Det er varmt og ungene trenger væske. Noen prinsipp er mulig å vike på. Anonymkode: b5480...fa4 6 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå