Gjest Acer Skrevet 2. august 2023 #1 Skrevet 2. august 2023 (endret) https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/snart-flere-eldre-enn-barn-og-unge-i-norge/s/12-95-3423976888 Eldrebølgen øker raskt, og om bare 10 år er det flere eldre en yngre personer i norge . De eldre vil i økende grad prege by-og bygdebilde rundt om ilandet. Det er idag forlengst lange køer foran sykehjemsdørene, og som mange pårørende til har fått kjenne konsekvensene av. Myndighetenes målsetting er at de eldre skal bo hjemme lengst muleg, men mydighetene har selvsagt ingen oversikt over helsen hos mange av de eldre. Hjemmehjelp- tjenestene rundt om i landet opplever allerede en ekstremt presset kvardag Ensomhet blandt eldre øker også omfang, og det er blitt samfunnetsplikt å ta hånd om de eldre ettersom alt folket er i jobb. Den tidan da naboer, venner kjente sin besøksplikt hos de gamle rundt om er historie Er du blandt dem som har pårørende ansvar overffor din gamle mor eller far som sitter å venter på en lukket dør foran sykehjemmet. Du /dere har kanskje ikkje samme bostedadr. som dine gamle foreldre. Endret 5. august 2023 av Acer
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #2 Skrevet 2. august 2023 Ja desverre, både med gamle foreldre og kjæreste som er kreftsyk og kommer til å dø i løpet av året. Anonymkode: b944b...af1 1 7
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #3 Skrevet 2. august 2023 Jeg har pårørende, ja. Hva er "avnsavr"? Anonymkode: e52c5...5e8 1
Gjest Acer Skrevet 2. august 2023 #4 Skrevet 2. august 2023 (endret) Mine foreldre er forlengst borte, men da min mor blei syk opplevde vi pårørende at hun vart ein kasteball mellom hjem-pårørende -sykehuset, og kun noen dager avlastning på sykehjemmet. Nå har eg bekjente som er teamleder innenfor hjemmehjelpen, og de opplever "tøffe tider". Lange ventelister ved sykehjemmene, og eldre omsorg er noe som vil stå sentralt under de komende valgene Støre vil bygge flere sykjemsplasser, men Erna ønsker mer hjemmbasert omsorg. Erna og Co er blåøyd , og burde bør selv hatt noen dager saman med hjemmehjelpen. Endret 2. august 2023 av Acer
Gjest Acer Skrevet 2. august 2023 #5 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Ja desverre, både med gamle foreldre og kjæreste som er kreftsyk og kommer til å dø i løpet av året. Anonymkode: b944b...af1 Føler med deg !😰
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #6 Skrevet 2. august 2023 Et redd min egen helse synger på siste verset på grunn av år med ansvar for en eldre som ikke får plass i omsorgsbolig. Jeg kommer til å dø ung. Anonymkode: 0d794...00d 3 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #7 Skrevet 2. august 2023 Ser at trådtittelen er endret, men den inneholder fremdeles feil.. Det skrives pårørendeansvar. Bare hyggelig. Anonymkode: e52c5...5e8
Phoenix Heart Skrevet 2. august 2023 #8 Skrevet 2. august 2023 Nei, men jeg får det nok en dag i fremtiden.
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #9 Skrevet 2. august 2023 Acer skrev (1 time siden): https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/snart-flere-eldre-enn-barn-og-unge-i-norge/s/12-95-3423976888 Eldrebølgen øker raskt, og om bare 10 år er det flere eldre en yngre personer i norge . De eldre vil i økende grad prege by-og bygdebilde rundt om ilandet. Det er idag forlengst lange køer foran sykehjemsdørene, og som mange pårørende til har fått kjenne konsekvensene av. Myndighetenes målsetting er at de eldre skal bo hjemme lengst muleg, men mydighetene har selvsagt ingen oversikt over helsen hos mange av de eldre. Hjemmehjelp- tjenestene rundt om i landet opplever allerede en ekstremt presset kvardag Ensomhet blandt eldre øker også omfang, og det er blitt samfunnetsplikt å ta hånd om de eldre ettersom alt folket er i jobb. Den tidan da naboer, venner kjente sin besøksplikt hos de gamle rundt om er historie Er du blandt dem som har pårørende ansvar overffor din gamle mor eller far som sitter å venter på en lukket dør foran sykehjemmet. Du /dere har kanskje ikkje samme bostedadr. som dine gamle foreldre. Begge mine foreldre bor i et annet land enn Norge,(ikke samme land) og jeg har kun kontakt med en av dem. Så nei, det blir nok ikke noe av at jeg tar ansvar for dem nei. Anonymkode: ea059...749
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #10 Skrevet 2. august 2023 Ja har ansvar for bestefar han har flytta inn hos oss for han får ikke plass på sykehjemmet eller omsorgsbolig pga lange køer. Han er dement å har flere helseutfordringer. Å det sliter på helsen til både meg og mannen vi ønsker oss barn men ser dessverre at det blir veldig vanskelig med en dement boende med oss. Anonymkode: 720d8...830 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #11 Skrevet 2. august 2023 Jeg kjenner jeg er fryktelig sint på politikerne i kommunen vår som på grunn av vanstyre sørget for at vi ikke hadde råd til å bygge sykehjem. Jeg er frustrert på hjemmesykepleien som gjør minimalt. Jeg er sint på de ansvarlige som nekter den eldre omsorgsbolig. Jeg er frustrert på de ansatte på Sentralkjøkkenet som lager så uspiselig og stygg mat at mange eldre blir underernærte og havner på sykehus. Jeg er så utslitt og sinna! Anonymkode: 0d794...00d 1 2 2
Gjest Acer Skrevet 2. august 2023 #12 Skrevet 2. august 2023 (endret) AnonymBruker skrev (14 timer siden): Ja har ansvar for bestefar han har flytta inn hos oss for han får ikke plass på sykehjemmet eller omsorgsbolig pga lange køer. Han er dement å har flere helseutfordringer. Å det sliter på helsen til både meg og mannen vi ønsker oss barn men ser dessverre at det blir veldig vanskelig med en dement boende med oss. Anonymkode: 720d8...830 Vi rykker tilbake til start da pårørende måtte belage seg på å ta hånd om de eldre. Her bør det snarest innføres omsorgslønn for pårørende som tar hånd om sine gamle foreldre tilsvarende som sykt barn. Endret 3. august 2023 av Acer
Gjest Acer Skrevet 2. august 2023 #13 Skrevet 2. august 2023 (endret) AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg kjenner jeg er fryktelig sint på politikerne i kommunen vår som på grunn av vanstyre sørget for at vi ikke hadde råd til å bygge sykehjem. Jeg er frustrert på hjemmesykepleien som gjør minimalt. Jeg er sint på de ansvarlige som nekter den eldre omsorgsbolig. Jeg er frustrert på de ansatte på Sentralkjøkkenet som lager så uspiselig og stygg mat at mange eldre blir underernærte og havner på sykehus. Jeg er så utslitt og sinna! Anonymkode: 0d794...00d Eldre som er dement, og ikkje kan ta eget ansvar, og ordne seg selve har vel ikkje behov for omsorgsboliger. Å bygge kostbare omsorgsboliger går på bekostning av mange sykehjemsplasser. Kan eldre bo på omsorgsbolig kan de like gjerne bo hjemme. Mange som idag bor på omsorgsboliger får maten servert, folk fra kommunen vasker gulv. Bedre å bygge mange sykehjemplasser en få, dyte omsorgsboliger. En større utfordringene er at det vil ikkje bli nok ledige hender som tar hånd om de eldre ettersom de ikkje er blandt de høyest lønte i samfunnet. Endret 2. august 2023 av Acer
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #14 Skrevet 2. august 2023 Acer skrev (2 minutter siden): Eldre som er dement, og ikkje kan ta eget ansvar, og ordne seg selve har vel ikkje behov for omsorgsboliger. Å bygge kostbare omsorgsboliger går må bekostning av mange sykehjemsplasser. Kan eldre bo på omsorgsbolig kan de like gjerne bo hjemme. N Hen er dement men det har ikke gått langt nok enda. Ting er veldig vanskelige. Anonymkode: 0d794...00d
skreppamedleppa Skrevet 2. august 2023 #15 Skrevet 2. august 2023 Min far døde altfor tidlig da jeg var 13. Men han døde i skoene sine for å si det sånn, og det gjekk veldig kjapt og smertefritt. Min mor 10 år etterpå også plutselig og uten forvarsel. Selvfølgelig alt for tidlig men samtidig så tenker jeg nå når alt av sorg og smerte er bearbeidet for lengst at det å ligge under torven er faktisk langt bedre enn å ligge med demens og ikke vite verken hvor du er og hva du gjør, du har drete i buksen men vet det knapt selv. Eldre har mye angst og er redd. Og selv om vi er et velferdsland og har det generelt mye bedre enn mange andre land så er det ikke til å stikke under en stol at jeg håper jeg dauer som mine foreldre; kjapt og radig med skoa på. Jeg vil heller gå ut med flagget til topps enn å strekke livet lengst mulig bare for å eksistere på oppbevaring, med redsel, hukommelse tap, og at andre håper jeg dauer så de kan få rommet mitt. Ja det er kanskje en stygg måte å si det på men viss vi hadde behandlet småbarn på samme måte som vi behandler de eldre på hadde det blitt månelyst her i landet. Eldreomsorg er et skammelig kapittel igrunn. 3
Gjest Acer Skrevet 2. august 2023 #16 Skrevet 2. august 2023 (endret) Nordemenn flest må belage seg på en kraftig omstilling, i forholde til prioritering innen kommuneøkonomien ettehvert som eldrabølgen øker.Neste genasjon må belage seg på å jobbe til de blir 70 år, og er de heldige kan de få 10 gode år som pensjonister. Sår tvil om de ymgre blir noe mer utholdende, sperkere en mange eldre er idag. Pensjonskomiteen består av folk som knapt har hatt dritt under neglene, tatt hånd om syke personer, og utført eit praktisk fysisk tungt arbeide. I beste fall må de som iyngre idag belage seg på at robotene blir vanleg, men tvil på de hjelper de eldre når de skal på toalettet, omkledning m.v. Endret 5. august 2023 av Acer
Gjest Acer Skrevet 2. august 2023 #17 Skrevet 2. august 2023 skreppamedleppa skrev (4 minutter siden): Min far døde altfor tidlig da jeg var 13. Men han døde i skoene sine for å si det sånn, og det gjekk veldig kjapt og smertefritt. Min mor 10 år etterpå også plutselig og uten forvarsel. Selvfølgelig alt for tidlig men samtidig så tenker jeg nå når alt av sorg og smerte er bearbeidet for lengst at det å ligge under torven er faktisk langt bedre enn å ligge med demens og ikke vite verken hvor du er og hva du gjør, du har drete i buksen men vet det knapt selv. Eldre har mye angst og er redd. Og selv om vi er et velferdsland og har det generelt mye bedre enn mange andre land så er det ikke til å stikke under en stol at jeg håper jeg dauer som mine foreldre; kjapt og radig med skoa på. Jeg vil heller gå ut med flagget til topps enn å strekke livet lengst mulig bare for å eksistere på oppbevaring, med redsel, hukommelse tap, og at andre håper jeg dauer så de kan få rommet mitt. Ja det er kanskje en stygg måte å si det på men viss vi hadde behandlet småbarn på samme måte som vi behandler de eldre på hadde det blitt månelyst her i landet. Eldreomsorg er et skammelig kapittel igrunn. Det bare politisk vrøvl at folk lever lenger idag en før, og det er som å tro på julenissen. Pensjon vart levealderjust 2011, men ingen har noen garantier for hvor lenge ein lever. NAV oppfordrer eldre til å jobbe lengst muleg, og jher handler det besparelse fra NAV -lontoen, og noen ekstra kroner på privat konto. Etter fylte 61 får får ein ikkje eit øre mer i pensjonspoeng av lønn hos NAV Blir ei råka av en allvorleg sykdom kan det sikkert vere en befrielse å bare få en grav. Etter fylte 80 år må de fleste sjå på som en ekstra levealder-bonus,og det er fortsatt flest menn som får en tidleg død, og slik har det alltid vert. Alle vet de skal dø eingang,, men det er måten ein skal dø på som bekymrer de fleste. Dør du ikkje med skoa på så må noen ta hånd om deg om du mister hodet, og eller får andre fysiske plager.
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #18 Skrevet 2. august 2023 Acer skrev (18 minutter siden): Nordemenn flest må belage seg på en kraftig omstilling, omstilling i forholde til prioritering innen kommuneøkonomien ettehvert som eldrabølgen øker Neste genasjon må belage seg på å jobbe til de blir 70 år, og er de heldige kan de få 10 gode år som pensjonister. Sår tvil om de ymgre blir noe mer utholdende, sperkere en mange eldre er idag. Pensjonskomiteen består av folk som knapt har hatt dritt under neglene, tatt hånd om syke personer, og utført eit praktisk fysisk tungt arbeide. I beste fall må de som iyngre idag belage seg på at robotene blir vanleg, men tvil på de hjelper de eldre når de skal på toalettet, omkledning m.v. Vi må importere stadig flere innvandrere for å jobbe og ta unna eldrebølgen. Anonymkode: 0d794...00d
Gjest Acer Skrevet 2. august 2023 #19 Skrevet 2. august 2023 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Ser at trådtittelen er endret, men den inneholder fremdeles feil.. Det skrives pårørendeansvar. Bare hyggelig. Anonymkode: e52c5...5e8 Beklagelig at det for kort avstand på tastaturen Endret 2. august 2023 av Acer
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #20 Skrevet 2. august 2023 Nei. Faren min døde av kreft for noen år siden. Og min mor har jeg ikke kontakt med. Anonymkode: ced92...ba5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå