Gå til innhold

Har akkurat blitt diagnostisert med kreft. Hva skjer videre? Når bør man si ifra til jobben?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Du som har hatt kreft, hva skjedde de første ukene/måneder etter diagnosen?

Anonymkode: 89e65...aff

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva som skjer kommer HELT an på hva slags type kreft og hva slags behandling du skal ha. Men uansett hva, starter jo kreftbehandlingen rimelig raskt etter diagnosen er stilt. 

Jeg ville sagt fra til nærmeste leder så snart jeg vet at jeg skal inn til en eller annen form for oppstart av behandling, enten det er operasjon, cellegift, stråling eller noe annet. Jeg ville også sagt at jeg gir beskjed så snart jeg vet hva videre behandlingsløp er. Det er jo først når du vet hva slags behandling som er planlagt at du vet noe om tidsperspektivet for behandlingen. 

I den kreftbehandlingen jeg var gjennom, hadde jeg først en stor operasjon for å fjerne svulster. Deretter gikk det noen få uker før jeg satte igang med cellegift, som jeg gikk på i over 5 måneder. Etter cellegiften hadde jeg fem uker med daglige strålinger på hverdagene. Fra operasjonen og til jeg var ferdig med siste stråling gikk det åtte måneder.

Alt dette var en svært tøff og utmattende belastning for både kropp og psyke, og selv var jeg ikke i stand til å begynne å jobbe igjen, verken deltid eller full tid rett etter dette. Her er variasjonene store. Det viktigste du kan gjøre er å gi arbeidsgiver beskjed når du selv vet mer. 

Anonymkode: c3840...929

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Masse lykke til!!

Anonymkode: c3840...929

AnonymBruker
Skrevet

Så forferdelig😢 Hvor har du fått kreft? Hvilken symptomer har du hatt før du fikk diagnosen? 

Klem til deg❤️

Anonymkode: 5ed61...b3d

AnonymBruker
Skrevet

Så forferdelig ❤️ sender deg mange gode tanker ❤️

Hva som skjer er som en skriver over her individuelt. Du vil sannsynligvis få tildelt en behandler som skal følge deg opp.

Jeg kan fortelle hva som skjedde med meg den første uken etter jeg fikk beskjeden, men husk at alt er individuelt. Jeg fikk brystkreft ifjor. Dagen etter var jeg i samtale med kirurg, men fikk beskjed om at svulsten var for stor til at de ville operere. Jeg måtte derfor ha cellegift først. Etter samtalen tok de blodprøver. Deretter ble jeg henvist til ulike steder for diverse røntgen (husker ikke hva alt het) for å se om det var spredning til organer eller skjelett. Måtte også ta ultralyd av hjertet for å se om hjertet ville tåle cellegift. Jeg var på sykehuset hver dag i en uke for diverse samtaler og undersøkelser, husker ikke alt helt klart. Jeg fikk cellegift 8 dager etter jeg fikk beskjed om at jeg hadde kreft. Jeg hadde en veldig aggressiv type brystkreft og det hastet å komme i gang med behandling, jeg tror ikke alle begynner så raskt med behandling. 

Jeg ga beskjed til arbeidsgiver umiddelbart. Orket ikke ringe selvom man egentlig skal det når man melder seg syk, men jeg skrev en melding og forklarte situasjonen og det fikk jeg selvfølgelig full forståelse for. 

Mange gode tanker til deg ❤️❤️❤️

Anonymkode: e0a19...b57

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Så forferdelig😢 Hvor har du fått kreft? Hvilken symptomer har du hatt før du fikk diagnosen? 

Klem til deg❤️

Anonymkode: 5ed61...b3d

Det er i lungene.

Anonymkode: 89e65...aff

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...