Gå til innhold

Ønsker oss marsvin

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

… men leser at de helst skal være to stykker. Og det er jo vel og bra, men hva gjør vi hvis den ene dør? Innfører et nytt marsvin? Isåfall blir vi jo aldri kvitt dem, hvis vi må skaffe oss et nytt hver gang en dør😂 eller kan man gi bort det siste marsvinet til en annen familie som har marsvin og bare regne med at de kommer overens?🙈 mulig jeg overtenker, men vil jo ikke at de skal bli ensomme😂

Anonymkode: daed3...8d5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

… men leser at de helst skal være to stykker. Og det er jo vel og bra, men hva gjør vi hvis den ene dør? Innfører et nytt marsvin? Isåfall blir vi jo aldri kvitt dem, hvis vi må skaffe oss et nytt hver gang en dør😂 eller kan man gi bort det siste marsvinet til en annen familie som har marsvin og bare regne med at de kommer overens?🙈 mulig jeg overtenker, men vil jo ikke at de skal bli ensomme😂

Anonymkode: daed3...8d5

Det ene marsvinet vårt fikk en cyste som veterinæren drenerte. Like etterpå døde det dessverre av en infeksjon.

Da gikk det ikke mange dager før det andre døde. Var ikke noe sykdom, alder eller tilsvarende som tilsa at det skulle dø.

Så skjønner at du tenker på det 😅

Anonymkode: 345fe...195

• Hjerte 1
Skrevet (endret)

Marsvin er koselige dyr, jeg hadde et som ble ni år. Det var på sekstitallet så det var ikke kjent at de minst burde være to. Det er viktig å ta i betraktning hvor gamle de kan bli. Om det ene dør, kan du overta et omplasseringsmarsvin som allerede har noen år på baken og om du vil avvikle marsvinhold etter et dødsfall blant de to, kan det omplasseres til noen med samme problematikk. Du har et godt hjerte, men overtenker nok litt. Det lille dyret som blir igjen kan nok ha et godt liv på sine gamle dager alene med deg med favorittmat og kos. 💚

Endret av Hareena
  • Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil tro det ikke er så vanskelig å finne en familie som kan ta den som er igjen imot. Siden alle som har to marsvin har problemet når den ene dør. 

Marsvin er så sosiale at de blir deprimerte alene så dumt om den dør pga det :(

Anonymkode: f29b6...274

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg vil tro det ikke er så vanskelig å finne en familie som kan ta den som er igjen imot. Siden alle som har to marsvin har problemet når den ene dør. 

Marsvin er så sosiale at de blir deprimerte alene så dumt om den dør pga det :(

Legger til at noen trives jo bedre alene enn andre hvis de har mye kontakt med mennesker osv :)

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det ene marsvinet mitt levde et halvt år alene til det også døde. Vi skulle ikke ha flere marsvin, og jeg har den dag i dag ufattelig dårlig samvittighet ovenfor stakkaren som ble igjen. Hun skulle bare blitt avliva eller omplassert. Jeg var 14 år, ute med venner hele dagen, hadde ikke tid til henne. Hun satt i buret sitt for det meste alene. Å hjelpes, begynner nesten å gråte av å tenke på det😭 jeg ble bedre til å ta henne ut av buret og kose med henne da vennen døde, men det var kanskje et par ganger i uka. Fyfaen. Men jeg var et barn. Og det var 20+ år siden. Dyrevelferd var ikke så «viktig» da som nå.

Anonymkode: 33728...b9e

• Liker 1
Skrevet

Av nettopp den grunnen har jeg alltid minst tre (eller fler!) av sosiale smådyr. Om den ene dør av uforutsette årsaker har de fortsatt selskap. Ved godt stell og god helse er det større sjanse for at de har en kamerat mesteparten av livet om de er flere enn to.

At man til slutt sitter igjen med bare en skjer jo stort sett alle, men om det skjer når de er gamle har jeg i alle fall litt bedre samvittighet. Skjer det med et ungt dyr ville jeg forsøkt å omplassere (men særlig for marsvin er det langt flere som forsøker å selge/gi bort enn de som tar imot, så det er ikke alltid så lett).  

AnonymBruker
Skrevet

Husk de lever lenge.

Anonymkode: 89924...71f

AnonymBruker
Skrevet

Ville tatt en titt hos henne hun legger ut mye informasjon om marsvin og om du brenner inne med et spørsmål. Svarer hun etter beste evne da hun har litt tid.

https://www.facebook.com/sandefjordzoo

Anonymkode: 18c24...596

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...