Gå til innhold

Kan jeg være gravid? Noen med liknende erfaringer eller som har ideer om hva som feiler meg/hva jeg kan gjøre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mulig dette hører hjemme i prøverforumet i stedet for her, men jeg vil gjerne høre erfaringer og tenker at det kanskje er større sannsynlighet for å finne det her... 

Jeg har et barn på snart ti måneder som jeg fremdeles ammer. Vi ønsker to tette, og har derfor droppet prevensjon i juli. Fikk tilbake mensen første uken i mai, og de to syklusene som var i mai og juni var henholdsvis 30 og 28 dager lange (før jeg ble gravid med nr. 1 hadde jeg stabil syklus på 29 og 32 dager annenhver måned). 

Brukte eggløsningstester i juli, og fikk fast smilefjes med Clearblue advanced på syklusdag 12. Hadde også utflod/eggløsningsslim (?) med blod en av de nærmeste dagene etter positiv eggløsningstest. Kan jeg da være ganske sikker på at jeg hadde eggløsning en eller annen av de nærmeste dagene etter syklusdag 12? 

Har følt på symptomer som jeg gjenkjenner fra forrige svangerskap ("ligamentsmerter"/stikninger og stølhet i livmoren, tidvis økt utflod (som er hvit og lotionaktig, men for én uke siden i morgen hadde jeg bittelitt brun utflod i trusa) samt noe murringer i korsryggen og ømme bryst). Bortsett fra de to sistnevnte tingene kan jeg ikke si at disse symptomene er typisk PMS-tegn hos meg. Noen av disse symptomene husker jeg også at jeg merket forrige gang jeg var gravid, også før jeg fikk positiv test (jeg testet, men de var lenge negative selv om jeg kjente på disse symptomene). 

Har tatt strimmeltester som jeg har trodd at jeg har sett en veldig svak strek på (mannen har også sett disse), men etter å ha sammenlignet med en ubrukt strimmeltest ble jeg veldig usikker på om det rett og slett bare er skygge... Tok digitale for en ukes tid siden (rundt IKM), som sa "ikke gravid". 

Jeg føler jeg i utgangspunktet ikke stresser så veldig med å bli gravid med en gang, men nå som mensen ikke har kommet som forventet stresser jeg litt med hvorvidt syklusen plutselig har tullet seg til. Jeg trodde jeg kunne stole på at jeg hadde stabil syklus igjen etter fødsel etter to sykluser som var nesten like lange? Kan ikke si det har skjedd noe spesielt som kan forklare at mensen skal være forsinket. 

Forrige gang jeg ble gravid var det egentlig samme greia; mensen kom aldri og jeg testet negativt frem til en drøy uke etter IKM hvor jeg plutselig testet positivt. Den gangen visste jeg imidlertid ikke når eggløsning hadde vært siden jeg ikke klarte å få positiv EL-test den syklusen... 

Noen med liknende erfaringer? Noen som ikke fikk positiv graviditetstest før sent? Hvis jeg er gravid må jeg følges opp av spesialist fra tidlig i svangerskapet, så jeg har fått rekvisisjon for blodprøve hos lege i morgen. Føler meg så dum hvis den blodprøven er negativ. 

Noen med liknende erfaringer? Er det fortsatt håp om at jeg er gravid så lenge mensen ikke har dukket opp? 

Anonymkode: 6543f...ac4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at siden du fremdeles ammer så kan nok syklus være litt her og der.

Anonymkode: 28f12...66b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Tenker at siden du fremdeles ammer så kan nok syklus være litt her og der.

Anonymkode: 28f12...66b

Men hva skjer da med alle disse symptomene som er høyst reelle og ikke innbilte? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Men hva skjer da med alle disse symptomene som er høyst reelle og ikke innbilte? 

Hvorfor mener de er reelle? Man kan tenke seg til litt vondt i magen, litt kvalme. Også er det bare symptomer på mensen for eks. 

Anonymkode: 595cb...858

• Liker 2
Skrevet

Om dette hadde vært gravid symptomer ville du fått positive test. Du ammer og har kluss i syklusen...disse symptomene kan være eggløsning, mens eller bare ting som kan skje vanlig 

AnonymBruker
Skrevet

Amming gir forhøyet prolaktin og kan gi falske positive eltester. Man får ikke positiv graviditetstest sent, dersom det er er friskt normalt svangerskap, kun evt der egget aldri vil bli noen baby. 14 dager etter eggløsning har man i alle normale svangerskap hcg over 25, faktisk å ha over 100 da er normalt. 

Anonymkode: ae6d3...c9c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Amming gir forhøyet prolaktin og kan gi falske positive eltester. Man får ikke positiv graviditetstest sent, dersom det er er friskt normalt svangerskap, kun evt der egget aldri vil bli noen baby. 14 dager etter eggløsning har man i alle normale svangerskap hcg over 25, faktisk å ha over 100 da er normalt. 

Dette er feil.. min eldste datter er straks 9 år og jeg fikk ikke positiv test før 10 dager etter forventet mens. Jeg har fått seine positive tester med alle mine 3 - friske normale svangerskap. 

Det er veldig mye som er fullt mulig som ikke følger normen uten at noe er galt.. graviditet og svangerskap er ikke A4 og svart og hvitt.. Det kan være store variasjoner på når folk får positive tester.. Noen tester kronisk positivt tidlig, andre sent..  Hcg nivåene er også varierende.. Under 25 kan også utvikle seg videre til ett friskt svangerskap.. 

Gjennomsnittet 14 dager etter EL er rundt 48, men kan være så lav som 17 også i ett friskt svangerskap. 

Anonymkode: 7c097...8b2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dette er feil.. min eldste datter er straks 9 år og jeg fikk ikke positiv test før 10 dager etter forventet mens. Jeg har fått seine positive tester med alle mine 3 - friske normale svangerskap. 

Det er veldig mye som er fullt mulig som ikke følger normen uten at noe er galt.. graviditet og svangerskap er ikke A4 og svart og hvitt.. Det kan være store variasjoner på når folk får positive tester.. Noen tester kronisk positivt tidlig, andre sent..  Hcg nivåene er også varierende.. Under 25 kan også utvikle seg videre til ett friskt svangerskap.. 

Gjennomsnittet 14 dager etter EL er rundt 48, men kan være så lav som 17 også i ett friskt svangerskap. 

Da vet jeg ikke hvorfor man spør på et forum. Overskriften burde jo være «Jeg er gravid». Punktum. 

Anonymkode: 595cb...858

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

De tallene du skriver er nok de som tror de har hatt eggløsning før de faktisk har hatt det... fks tror at positiv eltest = eggløsning, men så slipper egget kanskje ikke før 2 dager senere. 

Anonymkode: 72c37...94b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Tull. Da har du hatt en forsinket eggløsning. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Svar på dagens blodprøve: jeg er faktisk gravid. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Svar på dagens blodprøve: jeg er faktisk gravid. 

Åhh, Gratulerer!! Hvor mye HCG hadde du, og hva viser strimmeltesten din nå? Har veldig mye like symptomer som deg og mannen min mener han ser en skygge på testen, men jeg kan ikke se noe😅 forventer ikke mensen før på mandag

Anonymkode: 06be2...56e

Skrevet (endret)

Når jeg fikk tilbake min mens etter at jeg sluttet å amme hadde jeg mye kraftigere blødninger og stabile sykluser på ca 28 dager i 3-4 mnd og så fort vi bestemte oss for å prøve på et søsken, så begynte syklusen å tulle. 2 ganger i rad hadde jeg sykluser på 54 dager. Mine vanlige pms tegn fra før jeg var gravid med min datter, har jeg aldri lenger. De er byttet ut med andre symptomer istedenfor. Kroppen kan endre seg mye etter graviditet, fødsel og amming. En positiv eggløsningtest betyr ikke automatisk at du har hatt eggløsning, men at kroppen hvertfall har forsøkt. Jeg foreslår at du begynner å tempe, da vet du hvertfall med sikkerhet når du har hatt eggløsning.

Endret av Lykkeligung
Skrevet
Lykkeligung skrev (4 minutter siden):

Når jeg fikk tilbake min mens etter at jeg sluttet å amme hadde jeg mye kraftigere blødninger og stabile sykluser på ca 28 dager i 3-4 mnd og så fort vi bestemte oss for å prøve på et søsken, så begynte syklusen å tulle. 2 ganger i rad hadde jeg sykluser på 54 dager. Mine vanlige pms tegn fra før jeg var gravid med min datter, har jeg aldri lenger. De er byttet ut med andre symptomer istedenfor. Kroppen kan endre seg mye etter graviditet, fødsel og amming. En positiv eggløsningtest betyr ikke automatisk at du har hatt eggløsning, men at kroppen hvertfall har forsøkt. Jeg foreslår at du begynner å tempe, da vet du hvertfall med sikkerhet når du har hatt eggløsning.

Så nå at du er gravid, gratulerer!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.8.2023 den 8.29):

Tull. Da har du hatt en forsinket eggløsning. 

Nei det har jeg ikke.. 2 av mine svangerskap er via IVF og 1 naturlig. Alle med veldig god kontroll via UL. 

AnonymBruker skrev (På 3.8.2023 den 8.25):

De tallene du skriver er nok de som tror de har hatt eggløsning før de faktisk har hatt det... fks tror at positiv eltest = eggløsning, men så slipper egget kanskje ikke før 2 dager senere. 

Anonymkode: 72c37...94b

Etter 3 fullsatte svangerskap, 2 SA og 1 MA, samt 4 år med IVF så vet jeg hvordan eggløsning fungerer og ikke.. 

Folk bør lære seg å huske at selv om ting er utenfor "normalen" så er det fullt mulig og alle kvinnekroppen ulike. Graviditet, eggløsning, hcg - ingenting er så svart hvitt som mange på sette forumet skal ha det til.. Hadde det vært så svart hvitt så hadde det å bli gravid vært ganske enkelt.. 

AnonymBruker
Skrevet
Lykkeligung skrev (13 timer siden):

Så nå at du er gravid, gratulerer!

Takk! Jeg har en venninne som også ønsker å bli gravid igjen. Hu ammer også men har plutselig fått tullete syklus. Gjorde du noe spesielt for at det skulle gå seg til? Hvor raskt ble du gravid? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...