AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #21 Skrevet 3. august 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Og så må jeg bare si; det er veldig fokus på anatomi/fysiologi, og det er viktig, men sykepleiefaget består av så uendelig mye mer! Skulle ønske studentene var like opptatt av å være gode i kommunikasjon, stell og pleie, tilrettelegging for god ernæring, ivareta autonomi og bluferdighet, gjøre observasjoner også av det som ikke kan måles, hygiene o.l. Hjelper ikke å være god i hjertets anatomi eller elektrolyttfysiologi når alt det andre faller gjennom. Anonymkode: 6a843...bd6 Jeg tror nok helt sikkert at en dødssyk intensivpasient vil synes det er kjekt at sykepleieren har stålkontroll på anatomi og fysiologi. Du uttaler deg som om det skulle være et enten-eller mellom gode fagkunnskaper og gode kommunikasjonsevner. Men slik er det ikke i virkeligheten, det er et billig triks som brukes av faglig svake studenter og sykepleiere. «Jeg vet ikke helt hvor milten ligger eller hva som er normale blodgassverdier, men jeg passer alltid på å dekke til pasientene og snakke hyggelig med dem» - typen. Anonymkode: 8672f...fe8 1
Topsi Skrevet 3. august 2023 #22 Skrevet 3. august 2023 (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg tror nok helt sikkert at en dødssyk intensivpasient vil synes det er kjekt at sykepleieren har stålkontroll på anatomi og fysiologi. Du uttaler deg som om det skulle være et enten-eller mellom gode fagkunnskaper og gode kommunikasjonsevner. Men slik er det ikke i virkeligheten, det er et billig triks som brukes av faglig svake studenter og sykepleiere. «Jeg vet ikke helt hvor milten ligger eller hva som er normale blodgassverdier, men jeg passer alltid på å dekke til pasientene og snakke hyggelig med dem» - typen. Anonymkode: 8672f...fe8 Cluet er jo å kombinere de teoretiske kunnskapene med de praktiske ferdighetene. Har pasienten ødemer i beina? Ok, er det noe legen må vite, skal det tas blodprøver på hjertesvikt før visitt på sykehjem, som er en gang i uka? Pasienten har mye hudblødninger som observeres under stell, det kan være vesentlig hos en pasient med benmargssvikt f eks. Som du sier, ikke enten eller Endret 3. august 2023 av Topsi 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #23 Skrevet 3. august 2023 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Jeg tror nok helt sikkert at en dødssyk intensivpasient vil synes det er kjekt at sykepleieren har stålkontroll på anatomi og fysiologi. Du uttaler deg som om det skulle være et enten-eller mellom gode fagkunnskaper og gode kommunikasjonsevner. Men slik er det ikke i virkeligheten, det er et billig triks som brukes av faglig svake studenter og sykepleiere. «Jeg vet ikke helt hvor milten ligger eller hva som er normale blodgassverdier, men jeg passer alltid på å dekke til pasientene og snakke hyggelig med dem» - typen. Anonymkode: 8672f...fe8 Du leser virkelig med vrange øyne, jeg sier bare at det er mye mer ved sykepleiefaget enn anatomi og fysiologi. Jo mer erfaring jeg opparbeider meg (over 20 år, flere som spesialsykepleier), jo mer ser jeg hvor lite opptatt mange nyutdannede er av andre ting enn det rent naturvitenskapelige. Det er fint med en intensivsykepleier med stålkontroll på anatomi/fysiologi, men det hjelper veldig lite om hun ikke kan tolke tegnene på overvesking, nedsatt sirkulasjon, begynnende liggesår, smerte, angst, infeksjon rund invasive tilganger ect.. De mest alvorlig syke intensivpasientene trenger i alle høyeste grad intensivsykepleiere som kan stelle, for de har totalansvaret for stell og pleie av pasienten ofte over svært lang tid. Kroppsvask, munnstell, fotstell, ivaretaking av intimsone selv om pasienten er sedert og ikke får med seg det som skjer, kommunikasjon med sovende pasient og engstelig pårørende, mobilisering av ledd, god hygiene for å hindre smitte ect. Du kommer med veldig heftige påstander i innlegget ditt. Jeg sier ikke det er enten eller, sier sier jeg skulle ønske andre områder fikk mer fokus. Det er ikke et "billig triks bruk av faglig svake", det er noe som blir sagt av oss som har sett faget utvikle seg over tid, som har fått nok fagerfaring og hatt nok personlige opplevelser til å skjønne at god sykepleie betinger mye mer kunnskap enn anatomi/fysiologi. Et eksempel jeg ser mye er dette med bluferdighet, og hvor dårlig svært mange nyutdannede er til å ivareta pasientene på det. Pas avkles mellom flagrende gardiner på en flemannsstue, de blottes unødig mye ved mange prosedyrer, en del unge forstår ikke at de som er litt eldre ikke syns det er greit å ligge i bhen i påsyn av andre, eller at å måtte gå på toalettet kun med nattskjorte og uten bukse er for avkledd. Det oppleves krenkende og kan påvirke hele opplevelsen og tilliten til helsepersonellet. Den tilliten er man avhengig av for å få en god relasjon til pasienten. Det er mange, mange som syns dette jeg sier her er tøv og vissvass for gamle folk, de må få erfaringen og forståelsen før de skjønner hva det går i. Mange får dette når de føder, og innser at det ikke var så gøy å ha 9 mennesker tittende opp i underlivet under fødsel, eller vagge gjennom korridoren i nattskjorte med to knapper, nettingtruse og gigableie blandt fremmede folk på jakt etter toalettet, eller at mannen til nabosengen på barsel kan se rett gjennom gardinen på de vanskelig forsøkene på å få i gang ammingen. Kommunikasjon er en av de tingene det klages mest på i helsevesenet, så du må gjerne kalle det billig triks, men det er utrolig viktig. Hvordan vi snakker med pasient og pårørende og får informasjon, og hvordan vi informerer. Kjempeviktig! Det viser bare at du ikke er moden nok i faget til å forstå at det er sider som er like viktig som anatomi/fysiologi, jeg sier ikke viktigere jeg sier like viktig. Som en med rikelig erfaring også som pårørende og pasient selv kan jeg si at det ikke er anatomikunnskapene til sykepleierne som har imponert meg fra den siden, det er kliniske blikk, evne til melde fra om observasjoner, sette iverk tiltak og evaluere effekten av dem, kombinerte med god pleie, omsorg, kommunikasjon og tilstedeværelse som har imponert. Anonymkode: 6a843...bd6 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #24 Skrevet 3. august 2023 Ja kjøp medeasy og begynn å se filmene! Anbefaler også kompendie til anatomi som medeasy selger. De har også podcast på ulike tema som kan være verdt å høre på! Jeg jobbet kun med videoene til medeasy, alle gamle eksamensoppgaver og snakket høyt med medelever og fikk A på eksamen. Anonymkode: ec207...87c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå