Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg har kommet inn på sykepleie og begynner om 2 uker. Jeg vurderer å laste ned medeasy og starte med engang. Er det noen tidligere sykepleiestudenter som har noen tips for å få toppkarakter i sykepleiefaget. Jeg ønsker videreutdanning til intensivsykepleier så trenger derfor gode karakterer og god forståelse for faget. Vet at anatomi og fysiologi er tøffe fag og trenger mye lesing. Noen tips til en god studieplan og er det dumt å begynne nå? 

Anonymkode: 838eb...a12

AnonymBruker
Skrevet

Viktig å følge planen til studiestedet, da det er lagt opp en rød tråd i det. Så kommer det an på da, har du klisterhjerne eller er du typen som må lese mye for at ting sitter? Jeg er sistnevnte. På mitt studiested lagde de mange arbeidshefter som var veldig hjelsomme så jeg bruke de hver dag kombinert med lesing. Leste også pensum for undervisning påfølgende dag. Var ferdig i 2019.

Medeasy vet jeg ikke hva er.

Anonymkode: 7fb26...f7f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Viktig å følge planen til studiestedet, da det er lagt opp en rød tråd i det. Så kommer det an på da, har du klisterhjerne eller er du typen som må lese mye for at ting sitter? Jeg er sistnevnte. På mitt studiested lagde de mange arbeidshefter som var veldig hjelsomme så jeg bruke de hver dag kombinert med lesing. Leste også pensum for undervisning påfølgende dag. Var ferdig i 2019.

Medeasy vet jeg ikke hva er.

Medeasy het tidligere sykepleiepluss

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Medeasy het tidligere sykepleiepluss

Ahh ok. Ikke tatt i det heller🙈 tror ihvertfall ikke det.

AnonymBruker
Skrevet

For videreutdanning trenger du et snitt på C, det er ikke så vanskelig. Jeg var ferdig i 2021, og er nå godt i gang med videreutdanning. Er selvfølgelig lurt med et høyere snitt for å være sikker på å komme inn på videreutdanning.

Min erfaring (og anbefaling) er: Jobb jevnt med pensum. Gjerne ta ekstravakter i helsesektoren for å få mer erfaring og knagger til å henge det du lærer på. Ta ett og ett fag, og fokuser på det viktigste først. Notér, gjør oppgaver, svar på gamle eksamensoppgaver, og lag deg en kollokviegruppe med folk som både er hyggelige og fagfokuserte. 

Medeasy er finfint, men dyrt. Jeg brukte det i sykdomslære og i anatomien, men ellers brukte jeg bare pensumbøker og andre fagbøker. Det holder absolutt, og du trenger heller ikke kjøpe den nyeste utgaven av bøkene. 

Ha et liv utfor studiene. Finn hobbyer, slik at du ikke brenner alt kruttet på  studiet. Du blir en bedre student og sykepleier av det. Praksis er tungt, eksamensperioder er tungt, og du kommer til å trenge lyspunkter.

Anonymkode: c642b...d87

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Som skrevet over «du trenger C i snitt», men jeg har B i snitt og kommer ikke inn på den videreutdanningen jeg ønsker, så mitt tips er: jobb beinhardt.

Last ned MedEasy og jobb med det. Jobb med gamle eksamensoppgaver i alle fag

Anonymkode: efe7b...501

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

For videreutdanning trenger du et snitt på C, det er ikke så vanskelig. Jeg var ferdig i 2021, og er nå godt i gang med videreutdanning. Er selvfølgelig lurt med et høyere snitt for å være sikker på å komme inn på videreutdanning.

Min erfaring (og anbefaling) er: Jobb jevnt med pensum. Gjerne ta ekstravakter i helsesektoren for å få mer erfaring og knagger til å henge det du lærer på. Ta ett og ett fag, og fokuser på det viktigste først. Notér, gjør oppgaver, svar på gamle eksamensoppgaver, og lag deg en kollokviegruppe med folk som både er hyggelige og fagfokuserte. 

Medeasy er finfint, men dyrt. Jeg brukte det i sykdomslære og i anatomien, men ellers brukte jeg bare pensumbøker og andre fagbøker. Det holder absolutt, og du trenger heller ikke kjøpe den nyeste utgaven av bøkene. 

Ha et liv utfor studiene. Finn hobbyer, slik at du ikke brenner alt kruttet på  studiet. Du blir en bedre student og sykepleier av det. Praksis er tungt, eksamensperioder er tungt, og du kommer til å trenge lyspunkter.

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Som skrevet over «du trenger C i snitt», men jeg har B i snitt og kommer ikke inn på den videreutdanningen jeg ønsker, så mitt tips er: jobb beinhardt.

Bør jeg begynne å studere og lese allerede nå? 
Jeg har en 2.5 åring som er både mitt lyspunkt og ekstra arbeid. 
på studieplanen virker det ut som den ene uka skal vi ha vev, hud og celler, uka etterpå sirkulasjonssystemet. Så har ikke god tid på hvert tema

Bør jeg tegne og hvordan jobber jeg med medeasy?

Skrevet (endret)

Jeg vil anbefale å bruke medeasy først. Og deretter pugge pensum. Gjerne gjør begge deler før forelesning av det aktuelle emnet. Da får du den beste forståelsen av faget. F eks se video av nyre, så lese nyre, så forelesning 

Jeg var en B-student i snitt, det er ikke så vanskelig hvis du legger litt innsats i det

Endret av Topsi
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Bør jeg begynne å studere og lese allerede nå? 
Jeg har en 2.5 åring som er både mitt lyspunkt og ekstra arbeid. 
på studieplanen virker det ut som den ene uka skal vi ha vev, hud og celler, uka etterpå sirkulasjonssystemet. Så har ikke god tid på hvert tema

Bør jeg tegne og hvordan jobber jeg med medeasy?

Jeg begynte tidlig fordi jeg hadde barn mens jeg studerte, kunne ikke sitte å pugge rett før eksamen.  Fikk B i snitt ca. Startet med anatomien sommeren før skolen startet. Abonnerte på sykepleiepluss, syns det var lettere å forstå enn bare pensumboka. Når man forstår vs bare pugger så er det mye lettere for at infoen fester seg.  Ellers, gå på forelesning og delta på seminar. Vær aktiv i egen læring (still spørsmål om det er noe du lurer på feks).  Jeg deltok og i kollokviegruppe. 

Skal gå videreutdanning nå med 3 barn. Håper det går like bra som grunnutdanningen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ta ett og ett fag, og fokuser på det viktigste først.  

Hvordan skiller jeg mellom det viktigste og det som er ikke relevant mtp pensum? Vil det si at jeg må legge vekt på det som ble sagt/vist på undervisningen når jeg leser pensum på egenhånd?

Anonymkode: 87f34...2b1

Skrevet

Medeasy er gull verdt.

Jeg lagde også flashcards av absolutt alle tidligere eksamensspørsmål i "puggefag" som anatomi, fysiologi og mikrobiologi, samt sykdomslære. Spørsmålet på ene siden og hele svaret fra sensorveiledning på baksiden. Hadde en studievenninne og vi hørte hverandre daglig opp mot eksamen i disse kortene.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

- Skriv ut studieprogresjon/plan for hvert enkelt emne så du vet hvor du blr begynne. 

- Kjøp tilgang til medeasy så fort du er i gang med studiet! Jeg åpnet omtrent ikke bøkene jeg hadde i anatomi og fysiologi, de var overdrevent detaljerte og dermed vanskelig å skjønne det store bildet.

- Ta pauser underveis i videoene til medeasy, tegn (gjerne med farger) og skriv egne notater. Da husker du det bedre enn om du bare printer ut bilder. 

- Jeg er nok litt asosial og fikk veldig lite utbytte av kollokviegrupper og seminarer. Opplevde at det var mer tulleprat enn læring, men du kjenner seg selv best. 

- Jobb med fagene litt hver ukedag, og ta fri i helgene med god samvittighet! Kom i gang allerede første uke, opplevde at mange av mine medstudenter fokuserte mest på fadderuken og fester de første ukene/månedene og dermed følte de fikk veldig lite tid før eksamen.

Anonymkode: e63fb...175

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan skiller jeg mellom det viktigste og det som er ikke relevant mtp pensum? Vil det si at jeg må legge vekt på det som ble sagt/vist på undervisningen når jeg leser pensum på egenhånd?

Anonymkode: 87f34...2b1

Medeasy forteller gnske greit om hva som er lurt å fokusere på, i tillegg til at du kommer til å se at enkelte spørsmål går veeeeldig igjen på eksamen. Så gjerne se kjapt over dem, og skaff deg et overblikk. Syntes også foreleserne var flinke til å si hva som var viktig. Dersom du vegynner å se videoer på medeasy nå, så får du definitivt et lite forsprang, og det gjør det lettere å følge foreleserne, samt å kunne stille spørsmål om du lurer på noe.

Ville absolutt begynt med anatomien nå, den er kjip å skulle pugge på slutten. Vår kollokviegruppe satte opp en plan over høsten, og ga hvert kapittel i boka en tidsfrist. Da skulle vi ha lest kapittelet, jobba med oppgaver (vi fikk et oppgavehefte fra universitetet), og sett på et eksamensspørsmål eller to om kapittelet vi jobba med. Så møttes vi (enten digitalt eller fysisk) og gikk gjennom oppgavene, sammenligna og diskuterte. Vi var en gruppe på 6 stk, og fikk alle a/b på eksamen.

I andre fag kan det være vanskeligere å skille mellom viktig/uviktig, men akkurat anatomien og sykdomslæren er greie fag til det. Det er ikke noe særlig å diskutere, de er rene puggefag. Etikkfag og juss er litt mer åpne mtp det.

Lykke til!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

På HVL fikk vi gratis medeasy dette året, så ville kanskje ikke betalt for det enda om ditt studiested også tilbyr gratis medeasy.

Anonymkode: 90cef...54e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Medeasy er veldig bra. Begynn gjerne å lese nå. Les jevnt og trutt, og ikke tillat deg selv å bli hengende etter. Fokuser på å forstå, ikke bare huske. Og så har jeg et tips som ikke har blitt nevnt: Veldig mange sykepleierstudenter liker å klage over at anatomi og sykdomslære (men spesielt anatomi) er dødelig vanskelig og at det er aaaaltfor mye å lære på ekstremt kort tid. Dette er tull. Gjør deg selv en tjeneste, og ikke la slike studenter demotivere deg eller dra deg med i klagekoret. Fagene må jobbes med, selvfølgelig, men de er fullt overkommelige hvis du faktisk jobber. 

Anonymkode: 8672f...fe8

• Liker 2
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Les for å forstå. Tenk praktisk nytte av alt du leser, og lær deg språket. Da kommer forståelsen enklere. Anterior-posterior, proksimalt-distalt, intra/extra, osv. 

I praksis les legejournalene på pasientene dine, og bruk det du leser der som mål på forståelse. Språk, anatomi, sykdomslære, hvorfor observasjonene dine må endre seg avhengig av sammenheng. Dumt å komme til en ortopedisk pasient og ikke kunne forskjell på femurfraktur og humerusfraktur, sårpasienten hvor man skal holde øye med utvikling av ødem distalt for såret, og kreftpasienten med mediastinaltumor og alle problemene som kan følge derav. Ta hematologi sier legen, hva betyr det? CRP på 100 på den ene pasienten bryr de seg ikke så mye om, mens på nabopasienten blir det stor bekymring og full utredning og antibiotika, hvorfor det? Den ene har kreft i ventrikkelen og den andre har ventrikkelflimmer, høres ut som samme sted men er ikke det. Journalene er en fantastisk kilde til læring og internalisering av fagene du skal lære deg!

Anonymkode: d08b9...408

• Liker 2
Skrevet

Det som blir sagt her - om å forberede seg til emnene man skal ha om i forelesningen før forelesningen er lurt - det får du veldig igjen for. 

Notater som du skriver for hånd, husker du bedre enn notater du skriver på PC. 

De som trener mens de studerer får bedre karakterer, selv om tiden de trener tar noe av studietiden.

Hvordan står det til med matta? Mange stryker på medisinregning, så det er kanskje noe å se på :) 

Lykke til! Dette blir superbra!

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvilken videreutdanning er det snakk om for deg? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
MollyJones skrev (8 minutter siden):

Det som blir sagt her - om å forberede seg til emnene man skal ha om i forelesningen før forelesningen er lurt - det får du veldig igjen for. 

Notater som du skriver for hånd, husker du bedre enn notater du skriver på PC. 

De som trener mens de studerer får bedre karakterer, selv om tiden de trener tar noe av studietiden.

Hvordan står det til med matta? Mange stryker på medisinregning, så det er kanskje noe å se på :) 

Lykke til! Dette blir superbra!

Jeg bytter fra lærerstudiet der jeg fikk C på nasjonal deleksamen i matte (den eksamenen der 50% av lærerstudenter stryker i hvert år) så tror jeg er ganske stødig i matte. 

AnonymBruker
Skrevet

Vil bare tips om Khan Academy, det er på engelsk, men jeg syns de er veldig bra. Og det er gratis. 

Det er viktig med karakterer om man vil videre, men intensiv har ikke det høyeste snittet, så det går nok fint så lenge du holder deg over C i snitt. Husk bare at om du vil ta opp igjen en eksamen så må du gjøre det mens du fremdeles går på skolen, du kan ikke komme  tre år etter og angre deg. 

Og så må jeg bare si; det er veldig fokus på anatomi/fysiologi, og det er viktig, men sykepleiefaget består av så uendelig mye mer! Skulle ønske studentene var like opptatt av å være gode i kommunikasjon, stell og pleie, tilrettelegging for god ernæring, ivareta autonomi og bluferdighet, gjøre observasjoner også av det som ikke kan måles, hygiene o.l. Hjelper ikke å være god i hjertets anatomi eller elektrolyttfysiologi når alt det andre faller gjennom.  

Anonymkode: 6a843...bd6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...