Angg Skrevet 2. august 2023 #1 Skrevet 2. august 2023 Lyst å fortelle om din opplevelse av Ahus, både fødsel og barselhotellet?
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #2 Skrevet 2. august 2023 Følte meg veldig lite ivaretatt. Var mange som fødet samtidig som meg (i september) og dette merket jeg og fikk høre fra jordmor. Jeg ønsket å ha jordmor der inne hele tiden fordi jeg hadde fødselsangst, dette fikk hun ikke til. Og når jeg ringte på alarmen, tok det veldig lang tid før hun kom. Noe som gjorde angsten min enda verre. På barsel hotellet så fikk jeg dårlig oppfølging. Jeg fikk lite ammeveiledning, kun noen linker til noen filmer jeg kunne se. De kastet et kjapt blikk da babyen min lå på brystet mitt, og sa det så fint ut. Dagen etter hadde jeg fått en sår og blødde på grunn av at babyen ikke hadde ordentlig tak som de sa hun hadde. Det endte med skjold - pumpe - tilslutt en baby som bare ville ha flaske. Anonymkode: e1561...0e8 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #3 Skrevet 2. august 2023 Jeg fødte i oktober i fjor. Følte meg så godt ivaretatt, både før og etter fødsel! Var på føden på observasjon pga igangsettlse 3 dager før selve fødselen (som endte i ks). Da jeg lå på observasjon lå jeg på rom med to personer (1 hver kveld, begge ble kjørt opp til føden om natta), og det var stille og rolig. Merket dem lite. På føden hadde jeg superhyggelig jordmor og student. De var innom ofte og ga meg alt jeg trengte. På barsel var de også superflinke, veldig støttende og hjalp mye med amming. De hjalp prøve forskjellige type teknikker for å finne det som passet meg og baby mest. På barselhotellet var det en sykepleier/jordmor som var litt kasserer som viste oss rundt. Husker jeg følte meg litt teit når jeg stilte spørsmål og var usikker med henne, fordi hun svarte som om jeg var dum. Nen ellers var de andre veldig hyggelige der også altså. Fikk lyst til å føde igjen for å dra tilbake! Anonymkode: ea21b...5f9 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #4 Skrevet 2. august 2023 Jeg er fornøyd:) Ble satt i gang pga overtid. Fikk god oppfølging på obs. Fikk komme inn på fødestue ved 4 cm åpning. Fikk lystgass og etterhvert epidural. Ble noe komplikasjoner, men de som jobbet der virket rutinerte og de visste hva de drev med. Alt gikk bra til slutt. Jordmor var inne hos meg hele tiden. Hun som hadde meg hele vakta si, ble igjen selv om det var jordmorbytte. Hun ville se barnet bli født :) Samboer fikk overnatte på fødestua. Jeg var der ca et døgn! Jeg måtte være på barselavdelingen pga stor blødning, men fikk enerom :D Fikk ikke lov til å gå selv etter fødselen, for de var redd jeg skulle besvime og være svak i benene pga epiduralen. Fikk god oppfølging og sykepleier/ jordmor kom når jeg ringte. Jeg ble tatt på alvor når jeg kom med "dumme" spørsmål og bekymringer. Det var visst mange fødsler da og mye å gjøre, så de virket litt stresset. Men det var jo ikke deres feil. Samboer kunne ikke overnatte på barsel, noe som var synd. Men når han var hjemme på natt, fikk jeg jo hjelp av sykepleierne om det var noe. Anonymkode: 7d354...442 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #5 Skrevet 2. august 2023 Veldig fornøyd med Ahus etter to fødsler der, men merker at bemanningen var mye lavere i 2023 enn da jeg fødte første gang i 2019. Jordmormangelen er ekte. Jeg har hatt risikosvangerskap begge ganger, og ikke fått ligge på barselhotellet, men fornøyd med oppfølging på barselavdelingen. Anonymkode: dd871...0b6 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #6 Skrevet 2. august 2023 Fødte i 2022, risikosvangerskap. Ble igangsatt og ting tok lang tid. Når riene virkelig satt i gang gikk det mye lengre tid enn lovet før jeg kom fra observasjon til fødeavd, men jeg hadde ikke stor åpning, så var sånn sett ikke noe farlig. Bare litt frustrerende for en utålmodig sjel 😂 Jeg er egentlig veldig fornøyd med Ahus, både på observasjon ved igangsettelse, fødestuen og på barsel (ikke hotellet). Det vil alltid være noen ting å peke på som ikke var perfekt. Kjemien med alle på barsel var ikke like god, mens med andre var den helt super. Samme med de tre jordmødrene jeg hadde. Og et par ting kunne sikker vært gjort annerledes. Men det handler så mye mer om hvordan jeg er, hva slags bagasje jeg har og dagen til de som er på jobb er, enn Ahus i seg selv. Det anbefaler jeg deg å ha i bakhodet når du leser erfaringer ♥️ Man kunne merke at de ikke hadde all verdens tid alltid (jeg var der totalt 8 dager. Noen dager hadde de good tid og få inne, andre var det stappfullt. Det sier noe om hvor fort det med kapasitet snur også) men de var flinke til å lese feks fødebrev og ta hensyn til det vi informerte om. Men det var viktig å være tydelig hvis det var noe spesielt, pg ikke håpe på at en travel sykepleier leser alle behov. Det eneste jeg vil sette fingeren på er ammeveiledningen. Som en sa over her: de sa de skulle hjelpe, men kastet et blikk på puppen og ungen i ti sekunder, sa det så bra ut og gikk. Vi endte med MME, for å si det sånn😅 Om du opplever amming vanskelig, så bruk ammehjelpen og ta kontakt med ammeveileder! Det angrer jeg veldig på at jeg ikke gjorde. Anonymkode: b6a95...23f 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #7 Skrevet 2. august 2023 Må også legge til at jeg ble veldig godt fulgt opp etter fødsel mtp bearbeiding av hvordan den endte (KS). Lege var innom, jordmoren var innom og jeg ble også fulgt opp av det som kalles Ahus-teamet. Det gjorde st jeg gikk fra å være fortvilet over fødselen til å tenke tanken på å st det er ok å føde igjen, på veldig kort tid. Anonymkode: b6a95...23f 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #8 Skrevet 2. august 2023 Fødte i november i fjor, og var kjempefornøyd. Fødebrev ble tatt hensyn til, alle de ansatte var fantastiske. Jordmødre som støttet meg, god tilgang på ulike smertelindringsmetoder. Veldig omtenksomme barnepleiere. Fødte alene og fikk rom med bare 3 cm, men var allerede to uker på overtid og det tok likevel 1,5 døgn før barnet var ute. Mye gikk egentlig litt galt i løpet av fødselen (vi er begge friske og fine, altså), men jeg ville 100% født der igjen. Benyttet meg ikke av barselhotellet, så kan ikke si noe om det. Var noen dager på barsel, og var egentlig mindre imponert (de ansatte har mye å gjøre, lite tid for veiledning, følte det var lite forståelse for den tilstanden man er i mentalt som nybakt mor, ironisk nok …). Men første dagen gikk med til blodoverføring til meg, og baby ble overført til nyfødt intensiv på dag 2 (jeg endte med å flytte etter), så hadde kanskje ikke et typisk opphold sånn sett. Nyfødt intensiv var fantastiske dog, så totalt sett er jeg svært fornøyd med å føde på ahus. Anonymkode: ca8ea...e04 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå