AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #1 Skrevet 2. august 2023 Okey, så jeg har sterk mistanke om asperger (kvinne, 47 år), og tenkte umiddelbart at jeg bør bli utredet for dette. Scorer høyt på RAAD og AQ. Men så er det en del av meg som kvier meg, som "ikke vil vite". Kanskje fordi det er noe jeg føler jeg evnt må fortelle ny partner, etc. samt det er kanskje noe skambelagt over det, jeg vet ikke. Rent praktisk er det ikke behov for noen diagnose. Jeg er allerede ufør og trenger sånn sett ikke noe tiltrettelegging i hverdagen mtp jobb. Men samtidig så tenker jeg at det er greit å vite, at en evnt diagnose vil hjelpe meg å forstå meg selv. "Åja, det er derfor jeg gjør, tenker, føler, trigges sånn og sånn". Er det noen her som har unnlatt å la seg diagnosere, men bare "visst" og latt det være med det? Eller er det best å få en (evnt) diagnose, selv om det er fint lite å gjøre med det videre? Anonymkode: f387f...587
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #2 Skrevet 2. august 2023 Jeg har diagnosen Asperger. Og de sa under utredning at de helst gir diagnosen kun til de som har store utfordringer i hverdagen. Dette var ved Glenne da. Anonymkode: 4129c...626
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #3 Skrevet 2. august 2023 Det kan være nyttig for de rundt deg som må forholde seg til "noe" ved deg de ikke vet hva er. Voksne barn, søsken etc. Anonymkode: 5abb2...645 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #4 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg har diagnosen Asperger. Og de sa under utredning at de helst gir diagnosen kun til de som har store utfordringer i hverdagen. Dette var ved Glenne da. Anonymkode: 4129c...626 Jeg har store utfordringer i hverdagen. Men siden jeg er ufør trenger jeg ikke tiltrettelegging mtp jobb. Anonymkode: f387f...587 2 3
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #5 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det kan være nyttig for de rundt deg som må forholde seg til "noe" ved deg de ikke vet hva er. Voksne barn, søsken etc. Anonymkode: 5abb2...645 Ja det er sant. Godt poeng! Jeg er ikke noe utpreget vanskelig å være rundt, mye sikkert fordi jeg isolerer meg en del og folk ikke ser meg så ofte. Anonymkode: f387f...587
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #6 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Okey, så jeg har sterk mistanke om asperger (kvinne, 47 år), og tenkte umiddelbart at jeg bør bli utredet for dette. Scorer høyt på RAAD og AQ. Men så er det en del av meg som kvier meg, som "ikke vil vite". Kanskje fordi det er noe jeg føler jeg evnt må fortelle ny partner, etc. samt det er kanskje noe skambelagt over det, jeg vet ikke. Rent praktisk er det ikke behov for noen diagnose. Jeg er allerede ufør og trenger sånn sett ikke noe tiltrettelegging i hverdagen mtp jobb. Men samtidig så tenker jeg at det er greit å vite, at en evnt diagnose vil hjelpe meg å forstå meg selv. "Åja, det er derfor jeg gjør, tenker, føler, trigges sånn og sånn". Er det noen her som har unnlatt å la seg diagnosere, men bare "visst" og latt det være med det? Eller er det best å få en (evnt) diagnose, selv om det er fint lite å gjøre med det videre? Anonymkode: f387f...587 Hvis du ikke har vesentlige problemer med den så har du for det første neppe diagnosen og for det andre får du neppe utredning i det offentlige. Men privat kan du jo alltids gå og får time på dagen også. Anonymkode: a24d5...7ae 3
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #7 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvis du ikke har vesentlige problemer med den så har du for det første neppe diagnosen og for det andre får du neppe utredning i det offentlige. Men privat kan du jo alltids gå og får time på dagen også. Anonymkode: a24d5...7ae Jeg har vesentlige problemer, jeg forstår ikke hvorfor det antas at jeg ikke har det. Privat koster 3300 kr per gang, burde være opplagt at noen med begrenset inntekt ikke har mulighet til det. Anonymkode: f387f...587
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #9 Skrevet 2. august 2023 DelvisPresley skrev (1 minutt siden): Nei, det tror jeg ikke. Kan du forklare hvorfor? Har du selv asperger? Anonymkode: f387f...587
Nowayback Skrevet 2. august 2023 #10 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kan du forklare hvorfor? Har du selv asperger? Anonymkode: f387f...587 Man kan ikke gjøre så mye med det? Ingen behandling som kurerer det. Nei, har ikke det. Men har "noe", men vil ikke vite. Noe normalt liv får jeg ikke uansett diagnose. 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #11 Skrevet 2. august 2023 DelvisPresley skrev (Akkurat nå): Man kan ikke gjøre så mye med det? Ingen behandling som kurerer det. Nei, har ikke det. Men har "noe", men vil ikke vite. Noe normalt liv får jeg ikke uansett diagnose. "Noe"? Hvis du ikke vet hva du feiler så kan du jo ikke vite om det kan behandles eller ikke? Anonymkode: f387f...587
Nowayback Skrevet 2. august 2023 #12 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): "Noe"? Hvis du ikke vet hva du feiler så kan du jo ikke vite om det kan behandles eller ikke? Anonymkode: f387f...587 Føler jeg ligner mest på autisme eller asperger, men sistnevnte scorer jeg ikke særlig høyt på hva gjelder tester.
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #13 Skrevet 2. august 2023 DelvisPresley skrev (1 minutt siden): Føler jeg ligner mest på autisme eller asperger, men sistnevnte scorer jeg ikke særlig høyt på hva gjelder tester. Asperger er autisme. Anonymkode: f387f...587 1
Nowayback Skrevet 2. august 2023 #14 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Asperger er autisme. Anonymkode: f387f...587 Men autisme er ikke nødvendigvis aspberger.
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #15 Skrevet 2. august 2023 DelvisPresley skrev (1 minutt siden): Men autisme er ikke nødvendigvis aspberger. Har du autisme uten å ha asperger, så har du sterkere og mer åpenbare symptomer og utfordringer. Asperger er høytfungerende autisme (dog fortsatt med mange utfordringer). Hva slags test tok du med lav score? Anonymkode: f387f...587 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #16 Skrevet 2. august 2023 DelvisPresley skrev (2 minutter siden): Men autisme er ikke nødvendigvis aspberger. Asperger forsvinner fra manualen. Det har egentlig skjedd alt, men det tar lang tid å implementere den nye utgaven. Alt heter autisme nå. I andre land har de tre grader av hjelpebehov, men vet ikke om det kommer hit. Anonymkode: 4129c...626 1 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #17 Skrevet 2. august 2023 Jeg er også ufør, og er nå under utredning for autisme. Om det viser seg at jeg har det så vil mange biter falle på plass i livet mitt, og det vil også bli lettere å få tilrettelegging hvis jeg kommer meg ut i arbeidslivet igjen. Om det viser seg at jeg ikke har det så tror jeg egentlig det blir et lite nederlag, fordi jeg har alltid vært så annerledes og rar, og da er jeg fremdeles bare annerledes og rar uten noe mer forklaring enn det. Anonymkode: 17dfc...e69 5
Nowayback Skrevet 2. august 2023 #18 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Har du autisme uten å ha asperger, så har du sterkere og mer åpenbare symptomer og utfordringer. Asperger er høytfungerende autisme (dog fortsatt med mange utfordringer). Hva slags test tok du med lav score? Anonymkode: f387f...587 Tror det var denne. Har tatt to forskjellige, så vet ikke om det var denne jeg scoret 26 på. Eller om det er samme test jeg tok et annet sted. https://www.tengel.no/test-asperger-syndrom/
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #19 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg er også ufør, og er nå under utredning for autisme. Om det viser seg at jeg har det så vil mange biter falle på plass i livet mitt, og det vil også bli lettere å få tilrettelegging hvis jeg kommer meg ut i arbeidslivet igjen. Om det viser seg at jeg ikke har det så tror jeg egentlig det blir et lite nederlag, fordi jeg har alltid vært så annerledes og rar, og da er jeg fremdeles bare annerledes og rar uten noe mer forklaring enn det. Anonymkode: 17dfc...e69 Takk som deler! Jeg kjenner meg veldig igjen i det du sier. Annerledes, rar, utstøtt, og indre/mentale utfordringer som sliter meg ut. Måtte du gå privat, eller gikk det greit å a det via fastlege? Tok du RAAD/AQ test i forkant? Anonymkode: f387f...587
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #20 Skrevet 2. august 2023 DelvisPresley skrev (3 minutter siden): Tror det var denne. Har tatt to forskjellige, så vet ikke om det var denne jeg scoret 26 på. Eller om det er samme test jeg tok et annet sted. https://www.tengel.no/test-asperger-syndrom/ Har du tatt denne? https://embrace-autism.com/raads-r/ Anonymkode: f387f...587
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå