Gå til innhold

Jeg er sykemeldt, og sjefen vil ha et oppfølgingsmøte. Kan jeg si nei?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt mye fravær på jobb i det siste, og er sykemeldt igjen nå i 2 uker. Jeg og legen ble enige om at jeg skulle få gradert sykemelding etterhvert, men at akkurat nå trengte jeg 100% sykemelding. Sjefen har nå sendt meg melding og sagt at hun vil ha oppfølgningsmøte på fredag, og jeg svarte med at jeg ikke hadde noe ytterligere info om hvordan ting blir videre og at jeg har legetime igjen den 14. for å diskutere videre med legen. 

Kan hun tvinge meg til å komme på det møtet? Jeg er rett og slett ikke i form psykisk til noe sånt nå, og vet ikke hva som skjer videre før legetimen min den 14. 

Anonymkode: c9401...056

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når du er sykmeldt er du pliktig til å stille på oppfølgingsmøter med arbeidsgiver og eventuelt NAV. Kan du be om et telefonmøte eller teams e.l. så slipper du og dra innom jobben?

• Liker 18
Skrevet

Du må være tilgjengelig, ja. Men samtale over telefon, bør være godt innafor. God bedring :gruppeklem:❤️

• Liker 2
Skrevet

Arbeidsgivere er pålagt å gjennomføre sånt, det er i din interesse at du stiller og samarbeider så godt som du kan. Du kan jo godt foreslå, teams, zoom eller noe hvis det er enklere. 

Det er et positivt tiltak for din del, ikke noe sjefen din har funnet på for å plage deg.

AnonymBruker
Skrevet

Takk gjern nei, hvis du ikke ønsker å fortsatt motta sykepenger...

Anonymkode: 6e1b6...ff0

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

De er pålagt å gjennomføre det, men du kan be om å få det flyttet til etter møtet ditt med legen.

Anonymkode: 6c8a6...a01

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De er pålagt å gjennomføre det, men du kan be om å få det flyttet til etter møtet ditt med legen.

Ja, jeg spurte om vi ikke heller kunne gjøre det da..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, jeg spurte om vi ikke heller kunne gjøre det da..

Om hun vil tvinge deg ville jeg ha ringt fasty, og bedt ham/henne om å gi beskjed om at det må utsettes til etter legetimen. 

AnonymBruker
Skrevet

Sjefen din kan pålegge deg å komme, med mindre legen din mener du ikke bør tror jeg. Men dagen må jo uansett passe for deg. Hvis du vet mer etter time hos legen kan jo det være lurt å vente, men hvis hun kan komme med tiltak som gjør at du trenger mindre sykemeldingsgrad bør du ha det før...

Anonymkode: 6c335...9fe

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Arbeidsgiver er pliktig til å gjennomføre, men det finnes unntak. 

Jeg var for syk (innlagt på sykehuset), og da ble det fritatt. Tror legen sendte et skriv til arbeidsgiver. 

Anonymkode: 4c772...05a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er i alles interesse at du klarer å stå i jobb. Sjefen plikter å tilretelegge for at du skal kunne møte på jobb, og dette plikter du å medvirke til. I praksis er det svært få som har behov for å være ETT HUNDRE prosent borte fra arbeidsplassen. Med tilrettelegging kan du kanskje klare å jobbe omså bare noen timer pr uke. Lediggang fører ikke til tilfriskning, all forskning tyder på at å være i jobb øker muligheten for å komme raskere tilbake og forebygge varig uføregrad. Arbeid er veien til god helse, og alle som kan (og vil) SKAL jobbe. 

Anonymkode: 243ab...6ac

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Arbeidsgiver har strenge krav på hvordan de skal følge opp sykmeldte. Du kommer ikke unna dette møte. Som arbeidstager har du også plikter som sykmeldt og må stille på disse møtene. 
Du kan risikere at utbetalinger stopper hvis du ikke stiller på møte.

Anonymkode: 168da...ca0

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor vil du si nei?

Anonymkode: ce9b8...8e3

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor vil du si nei?

Hun er grunnen til at jeg har blitt mer deprimert. Jeg gidder ikke å forholde meg mer til henne enn det jeg må...

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hun er grunnen til at jeg har blitt mer deprimert. Jeg gidder ikke å forholde meg mer til henne enn det jeg må...

Da ville jeg tatt med meg tillitsvalgt og verneombud på møtet

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Da får du ta med deg noen, men du kan ikke nekte fordi du har en arbeidskonflikt. 

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg har hatt mye fravær på jobb i det siste, og er sykemeldt igjen nå i 2 uker. Jeg og legen ble enige om at jeg skulle få gradert sykemelding etterhvert, men at akkurat nå trengte jeg 100% sykemelding. Sjefen har nå sendt meg melding og sagt at hun vil ha oppfølgningsmøte på fredag, og jeg svarte med at jeg ikke hadde noe ytterligere info om hvordan ting blir videre og at jeg har legetime igjen den 14. for å diskutere videre med legen. 

Kan hun tvinge meg til å komme på det møtet? Jeg er rett og slett ikke i form psykisk til noe sånt nå, og vet ikke hva som skjer videre før legetimen min den 14. 

Du kan si nei til oppfølgningmøte med arbeidsgiver med begrunnelse til at du er for syk/psyk til det, hvis fastlegen din er enig i at dette møtet er uhensiktsmessig. Og du mister ikke sykepengene av den grunn. Får du ikke støtte fra lege om at du ikke kan møte så må du møte. Det er også verdt å vite at et slikt møte kan avholdes via telefon eller Teams, og er ikke "oppmøtepliktig".

Det ideelle her er at du blir enig med arbeidsgiver om å utsette møtet til etter den 14... Både for din del og arbeidsgivers del. For da har du konsultert med lege og du vet mer. Og da har du eventuelt dokumentasjon på at du ikke kan delta på et oppfølgningmøte i nær framtid som følge av sykdom.

Så ring eller send mail til leder om at møtet må bli utsatt til etter legetimen den 14. 

Møtettidspunktet er på ingen måte spikret i stein hverken av lovverk eller normer, så å utsette møtet har arbeidsgiver fullstendig mulighet til. Det handler mer om uvilje hvis ikke arbeidsgiver godtar en utsettelse til etter den 14. 

Arbeidsgiver på sin side har dokumentasjonsplikt og må derfor ta initiativ til et slikt møte. Dokumentasjonen i det tilfellet der arbeidstaker ikke møter opp blir at arbeidsgiver har prøvd og blitt avvist av arbeidstaker som følge av sykdom. Deretter sparkes ballen til NAV. NAV på sin side har bredere innsyn og åpen dialog med fastlege. Men også innkallinger fra NAV om dialogmøter kan kanselleres hvis du er for syk/psyk til å delta, da med dokumentasjon fra fastlege om at møtet er uhensiktsmessig eller eventuelt at man viser direkte til alvorlige diagnoser (hvis man har det). 

Har du en sykdom av alvorligere grad så godtar både arbeidsgiver og NAV et nei til oppfølgningsmøter og dialogmøter uten videre dokumentasjon. Og man beholder selvfølgelig sykepengene da også.

For øvrig ønsker jeg å påpeke at både fastlege og NAV virker å ha forståelse opp mot eventuelle arbeidskonflikter mellom leder og den syke med tanke på dokumentasjon og kansellering av oppfølgningmøte med arbeidsgiver. Det er også vanlig å få ja fra NAV til å utelukke arbeidsgiver pga arbeidskonflikter fra dialogmøtene som NAV arrangerer (gjerne med den syke, arbeidsgiver, fastlege og NAV). Du må bare spørre først.

Endret av Bombasi
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Du er uansett pliktig til å delta på oppfølgingsmøter. Hvis ikke mister du sykepenger. Jeg var sykemeldt en periode ig var for syk til å delta på møter med arbeidsgiver og møter med nav. Legen løste det ved å skrive dette i et eget felt på sykemeldingen. Arbeidsgiver fikk da beskjed om å ikke ha oppfølgingsmøter med meg. For min del handlet det ikke om problem med arbeidsgiver eller kolleger, det var sykdom hos meg. Så snart jeg klarte det begynte jeg å jobbe gradert. Tok 7 måneder før jeg var tilbake 100%. 

det lureste du gjør er å ikke eskalere konflikten. Klarer du et telefonmøte? Kan du ta oppfølgingsmøte og fokusere på det leder allerede vet? Smil, vær hyggelig og beskytt deg selv, men svar på spørsmål og vis at du ig legen jobber for at du skal komme tilbake raskest mulig. 

Anonymkode: e36d9...b4a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dersom du er deprimert pga sjefen håper jeg du finner deg en ny jobb snart. Det er den beste medisinen.

Anonymkode: 3e64f...78f

• Liker 8
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...