Gå til innhold

Belønningsord eller klikker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen forskjell på om man bruker et innlært ord eller en klikker når man trener hunden? Har liksom lært begge deler på ulike hundeskoler og blir usikker på hva som er rett..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer sikkert an på hunden, men jeg har testet begge to og liker best å bruke en oppmuntrende stemme. :) 

Skrevet

Det beste er det som faller mest naturlig for deg. Vet om flere som bare klikker med tunga, feks. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du må se an hva som passer deg og din hund best. Hos oss funker en god blanding, og hun har lært hva som betyr godbit (ekstra kontakt og fokus fra hennes side) og hva som er skryt og kos. Jeg bruker ikke teknisk sett klikker, men jeg klikker med munnen (hvis det gir mening) ved passering av andre hunder (hun er litt engstelig og kan bjeffe) eller når jeg MÅ ha kontakt med hunden min. Men bruker også ord, så varierer på situasjonen. Hun har nå lært at klikking er andre hunder og godbit ved bra passering, flink jente er positiv oppførsel fra henne og medfører masse kos, «kysselyd/smattelyd» er tilkalling, bruker også på plass men da er det godbit og hun setter seg automatisk ved føttene mine🤣 bruker også bra hvis hun f.eks ser hunden før meg og søker kontakt til meg fremfor å bjeffe, da er det også godbit, skryt og kos. 

Anonymkode: a1d01...70f

AnonymBruker
Skrevet

Det blir mest til at jeg bruker stemmen siden jeg sjelden glemmer den hjemme.... 🤣 Klikker brukes om vi trener på avstand og jeg er litt lengre unna hunden når jeg må #belønne". 

Anonymkode: 77b07...07e

Skrevet

Det er en fordel å ha lært inn begge deler. Det å ha et belønningsord  er greit fordi det har du alltid tilgjengelig, man går jo ikke med klikker i hånden hele tiden.

Erfaring viser at klikker ofte er mer effektivt, spesielt i situasjoner hvor hunden er litt oppstresset. Dette fordi lyden er skarp, lys og lik hver gang. Vårt ord har lett for å få ulikt tonefall og lengde, en klikker er mer kort og presis. I tillegg vil den skarpe lyden ofte lettere trenge gjennom en stresset hjerne.

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, Tabris said:

Det er en fordel å ha lært inn begge deler. Det å ha et belønningsord  er greit fordi det har du alltid tilgjengelig, man går jo ikke med klikker i hånden hele tiden.

Erfaring viser at klikker ofte er mer effektivt, spesielt i situasjoner hvor hunden er litt oppstresset. Dette fordi lyden er skarp, lys og lik hver gang. Vårt ord har lett for å få ulikt tonefall og lengde, en klikker er mer kort og presis. I tillegg vil den skarpe lyden ofte lettere trenge gjennom en stresset hjerne.

Takk!

Egentlig takk alle sammen som har svart altså, men det var ekstra fint å få litt mer konkret om hva som er forskjellen. Har tidligere bare brukt ord pga det var det jeg lærte på den første hundeskolen, men nå skal jeg begynne å øve inn klikker også 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har begge deler. 

Klikkeren bruker jeg mye til nyinnlæring og shaping. Jeg føler jeg er mer nøyaktig med klikker. 

Belønningsordet bruker jeg mer til flyt og etter lengre kjeder hvor jeg ikke går med klikker i hånda. 

Ros bruker jeg når han er flink, men uten at vi er helt fremme til belønningen enda. 

Anonymkode: 72893...e59

Skrevet

Jeg mener utifra egen erfaring og det jeg har lest/observert/blitt fortalt at man med fordel kan bruke begge deler. Som andre nevner gjør klikker gjerne at man blir mer skjerpet og har god timing, noe som er en stor fordel for hunden. Spesielt ved nyinnlæring. Et klikk for ønsket adferd, så belønning like etterpå.

Man kan oppnå samme effekt med ett belønningsord, men ialf etter egen opplevelse kan timingen og presisjon fort skli litt mer ut når jeg bruker ord. Gjentar belønningsord uten å gi belønning, er sen med belønning o.l. Likevell bruker jeg mest ord fordi det er mye lettere enn å ha klikkeren i hånda, og er igrunn fornøyd med resultat/progresjon i div trening. 

Skrevet (endret)

Klikkeren er jo kun et belønningssignal - akkurat som ditt belønningsord. Det som skiller disse to er at klikkerens lyd er konstant mens stemmen vår påvirkes av vår sinnstilstand, fysisk påvirkning osv. ;)

Jeg bruker begge deler - klikkeren når jeg har den med og belønningsordet mitt, som er et høyt, kjapt "Yes!" ellers. 

Endret av Svisle
AnonymBruker
Skrevet

Har lært inn begge deler, for er ikke alltid jeg har klikker tilgjengelig. Sitter ikke med den i sofaen mens jeg ser på film og hun plutselig oppfører seg eksemplarisk, for eksempel (vi jobber med rotrening).

Anonymkode: e2abb...bde

AnonymBruker
Skrevet

Bruker kun stemme, kroppsspråk og pipeleker.

Anonymkode: 4c02e...594

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...