Gå til innhold

Leie bolig med tv og nett ink men huseier har rotet til så sitter uten nett

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leier en leilighet i samme bygg som huseier og har tv og internett inkludert i husleia men nå har hu rotet til pga bytte av leverandør for å spare noen få kroner. Hva slags rettigheter har jeg her. Har lyst til å holde tilbake deler av husleia pga dette. Har jo ingen ting å gjøre når det ikke er tv eller internett og dette kan da vel ikke være greit? 

Anonymkode: 6f897...e8d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Si at det er hennes ansvar at du har internett, og hvis ikke hun skaffer deg det så kjøper du inn mobilt bredbånd også trekker du det av husleien.

Anonymkode: 8f00d...1e5

• Liker 1
Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg leier en leilighet i samme bygg som huseier og har tv og internett inkludert i husleia men nå har hu rotet til pga bytte av leverandør for å spare noen få kroner. Hva slags rettigheter har jeg her. Har lyst til å holde tilbake deler av husleia pga dette. Har jo ingen ting å gjøre når det ikke er tv eller internett og dette kan da vel ikke være greit? 

Hvordan rotet til? 

Huseier plikter å gi deg det som står i kontrakten. Står det internett så spiller det ingen rolle hva det koster huseier. Du har blitt lovet og du skal ha. Du kan holde igjen tilsvarende det vil koste deg å skaffe nett på egenhånd. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Si at det er hennes ansvar at du har internett, og hvis ikke hun skaffer deg det så kjøper du inn mobilt bredbånd også trekker du det av husleien.

Dette, men sørg for at alt er 100% skriftlig. 

Anonymkode: 7c0ac...7c9

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan rotet til? Er det snakk om en måned, eller en dag du er uten nett?

Anonymkode: ce5e8...f7a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvis det står i kontrakten så har du krav på det.

AnonymBruker
Skrevet

Kommunikasjon er ofte nøkkelen. Hva sier huseieren om at du sitter uten nett?

I dagens samfunn er jo nett ganske essensielt.

Jeg ville spurt huseier om en samtale og tatt opp at jeg er avhengig av internett, særlig grunnet arbeid, men også ellers. Foreslå en løsning med 4/5G inntil hun får ordnet opp.

Anonymkode: 99a5e...aee

AnonymBruker
Skrevet

Her må huseier i utgangspunktet dekke nett for deg. Med unntak av hvis årsaken til at du nå et uten ligger utenfor huseiers kontroll. 

Kostnaden som huseier skal dekke kan ikke være urimelig høy. Om det er snakk om ett par dager vil det være urimelig at hun skal dekke abonnement og ruter for trådløst bredbånd, men rimelig at hun dekker ekstra datapakke til telefon. 

Anonymkode: 03c8b...805

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge man er uten nett har en del betydning her.

De fleste har vel mobildata selv man greier seg på i en periode. Tenker man tjener på å være fornuftig og løsningsorientert i slike situasjoner og ikke JEG HAR RETT PÅ! Da får du ingen good will i neste omgang.

Er det snakk om en dag eller to er man urimelig om man skal begynne å mase på utleier om å dekke mobildata som noen foreslår her.

Anonymkode: 25d2b...ee1

• Liker 1
Skrevet

Hvordan er dette formulert i kontrakten?

feks er «tilgang på husets Internett» ikke en forpliktelse fra huseier.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

🙄Nei. Det kan man ikke.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner heller ikke hva som menes med at huseier/utleier har "rotet til".
Hun har vel bare byttet leverandør? Det er vel meningen at du også skal få tilgang til dette, da.

Har du i det hele tatt snakket med huseier angående dette?

Anonymkode: 53668...bf0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...