AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #1 Del Skrevet 2. august 2023 Er det noen som har gjort det, her? Jeg har et rom på ca 3,5 kvadratmeter hvor det er opplegg for vaskemaskin, en gulvstående do, håndvask og blandebatteri til dusj, og gulvsluk. Leker med tanken om å pusse det opp selv, men selvsagt bruke rørlegger/elektriker der det er nødvendig. Er det noen her som har gjort noe slikt? Hva blir/ble kostnaden totalt sett? Tips? Våtromsplater/fliser eller baderomspanel, hva er enklest? Bytte til vegghengt do? (Før noen sier at "man har ikke lov til å pusse opp bad selv!!" - jo, det er lov! Jeg tenker å bygge det opp forskriftsmessig med membran o.l., ordne masse dokumentasjon underveis med bilder, kvitteringer etc. I tillegg vil badet vil bli meget lite brukt og befinner seg i sokkel/kjeller - ingen rom under som kan bli vannskadet hvis det går galt... og jeg har planer om å bo her i mange, mange år, så manglende dokumentasjon fra faglært ved salg vil være særdeles lite aktuelt.) Anonymkode: e0a3a...7c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #2 Del Skrevet 2. august 2023 Å bytte til vegghengt do er jo en større kostnad, hvorfor gidde? Slik du beskriver badet, ville jeg malt med våtromsmaling og lagt nytt belegg på gulvet, byttet dusjdører og innredning og kraner/armaturer. Ev satt inn dusjdører. Anonymkode: 55e41...d5c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #3 Del Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Å bytte til vegghengt do er jo en større kostnad, hvorfor gidde? Fordi det er finere, mye enklere rengjøring, føles renere, eksisterende do er "gammelt" og uansett bør byttes når man først bruker penger på å ordne i stand rommet skikkelig? Koster ikke mange tusener ekstra heller, mot å bare bytte til nytt gulvstående do (som jeg absolutt ikke har lyst til å bruke noe penger på). AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Å bytte til vegghengt do er jo en større kostnad, hvorfor gidde? Slik du beskriver badet, ville jeg malt med våtromsmaling og lagt nytt belegg på gulvet, byttet dusjdører og innredning og kraner/armaturer. Ev satt inn dusjdører. Anonymkode: 55e41...d5c Det er malt med våtromsmaling på strukturtapet fra før. Grusomt stygt. Får ikke baderomsfølelse av det heller, stoler ikke på at veggene tåler noe særlig med vann. Membran i gulv har nådd over halvparten av forventet levetid iflg. takstrapport. Om det kun skal males på nytt er det definitivt ikke aktuelt å sette inn noe annet enn et dusjkabinett. Har vurdert helsparkling og maling som en rimelig mulighet, men det vil jo bli bare å "pynte på grisen". Anonymkode: e0a3a...7c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #4 Del Skrevet 3. august 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): ordi det er finere, mye enklere rengjøring, føles renere, eksisterende do er "gammelt" og uansett bør byttes når man først bruker penger på å ordne i stand rommet skikkelig? Koster ikke mange tusener ekstra heller, mot å bare bytte til nytt gulvstående do (som jeg absolutt ikke har lyst til å bruke noe penger på). Ville bare si at du må sjekke at det faktisk er plass til kassen til sisternen og det vegghengte toalettet der det skal stå. Jeg har nylig fått pusset opp et lite toalettrom. Plasseringen av toalettet i rommet gjorde at det ville vært for trangt å faktisk sitte på et vegghengt toalett selv ved bruk av «slim» sisterne og kompakt toalett. Anonymkode: 85d4f...fc1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #5 Del Skrevet 3. august 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Er det noen som har gjort det, her? Jeg har et rom på ca 3,5 kvadratmeter hvor det er opplegg for vaskemaskin, en gulvstående do, håndvask og blandebatteri til dusj, og gulvsluk. Leker med tanken om å pusse det opp selv, men selvsagt bruke rørlegger/elektriker der det er nødvendig. Er det noen her som har gjort noe slikt? Hva blir/ble kostnaden totalt sett? Tips? Våtromsplater/fliser eller baderomspanel, hva er enklest? Bytte til vegghengt do? (Før noen sier at "man har ikke lov til å pusse opp bad selv!!" - jo, det er lov! Jeg tenker å bygge det opp forskriftsmessig med membran o.l., ordne masse dokumentasjon underveis med bilder, kvitteringer etc. I tillegg vil badet vil bli meget lite brukt og befinner seg i sokkel/kjeller - ingen rom under som kan bli vannskadet hvis det går galt... og jeg har planer om å bo her i mange, mange år, så manglende dokumentasjon fra faglært ved salg vil være særdeles lite aktuelt.) Anonymkode: e0a3a...7c2 Det du har ført på liten skrift, er lurt du har tenkt på, men samsvarærklæring på jobben vil for evig og alltid mangle. Du får det på det elektriske og rør, men ikke resten. Og skulle noe skje og du må bruke forsikringen, har du tapt. Men ditt valg, kjør på! Skulle jeg ha kjøpt det huset etter deg, hadde jeg garantert spurt etter papir på utført arbeide. Alt slik av nyere dato, ligger nå i boligmappa. Anonymkode: 2616e...aed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #6 Del Skrevet 3. august 2023 Sjekk noen videoer på youtube på folk som gjør det. Du kan fint rive selv etter at rørlegger og elektriker har koblet av/sikret det. Så må elektriker legge gulvvarme og støpe. Deretter kan du begynne å bygge opp badet igjen med membran, baderomspanel og gulv. Montere møbler og få elektriker og rørlegger til å koble til. Husk skikkelig baderomsvifte! Anonymkode: abe32...2f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #7 Del Skrevet 3. august 2023 Det er ikke bare i gulvet det kan gå galt, du kan få lekkasje/fuktskade inn til vegg og naborom også, snakker av erfaring… Anonymkode: 43902...62d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå