Gå til innhold

Mageproblemer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har de siste ukene vært plaget av hard mage og følelsen av å ikke få ut luft av magen. Har smerter når magen ser høygravid ut. 

Noen råd? Har vært hos lege, tatt tester og fått beskjed om at kalproteltnivået i blodet er litt forhøyet. Men hva betyr det? Blir gaaaaaal av at magen ikke bare kan fungere normalt 

Anonymkode: d8ef9...097

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kalproktein, var det du mente? https://www.furst.no/analyse-og-klinikk/analyser/calprotectin/

Fordøyelsen vår påvirkes av flere ting, men særlig det vi spiser og hvorvidt vi drikker nok vann gjennom dagen. Mye fiber fra brød/knekkebrød, samt mye meieriprodukter, pasta, junk, ultraprosessert mat etc, påvirker tarmen negativt. Mat som rent kjøtt, fet fisk og visse kokte grønnsaker, er bedre for tarmen. 

Så kosthold er det første du bør se på for å få magen normalisert. 

Anonymkode: 49967...b4b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kalprotektin måles i avføring,  ikke i blodet,  men hvor mye forhøyet var den?

Hvis den var lett forhøyet (under 100) kan det være tilfeldig, forhøyet mellom 100-250 kan tyde på en begynnende inflammasjon (betennelse), mens over 250 kan tyde på en lett inflammasjon.

Men uansett bør du følges opp med de symptomene du har.

Anonymkode: 90083...683

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fikk bare beskjed om at den var marginalt forhøyet. 
i perioden før testene hadde jeg spist mye brød og drukket alkohol. Så kanskje det er grunnen? 

Bør jeg være bekymret? Skal ta ny test etterhvert 

Skrevet (endret)

I butikkens hyller for babymat finner du flasker med sviskejuice. Dette er et mildt middel for å få fart i forstoppet fordøyelse hos barn. Du kan prøve det. Kjøp et par flasker og drikk dem opp, og se om det får fart på sakene. Ellers kan du i samme butikk kjøpe bokser med svisker. Jeg vet at veldig mange eldre mennesker (som er ofte plaget av fordøyelsesproblemer) spiser dette regelmessig for å holde fordøyelsen i gang og forebygge/unngå forstoppelser, eller løse opp en forstoppelse som allerede har skjedd.

Har du prøvd noe slikt før? Hvis ikke, test det ut nå.

Endret av Million
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fikk bare beskjed om at den var marginalt forhøyet. 
i perioden før testene hadde jeg spist mye brød og drukket alkohol. Så kanskje det er grunnen? 

Bør jeg være bekymret? Skal ta ny test etterhvert 

Hvis den er marginalt forhøyet er det lite å tenke på, det kan være nok at tarmslimhinnen er litt "irritert" der og da til å gi et lite utslag.

Mye alkohol kan skape en slik "irritasjon ".

Men du må uansett få magen din igang igjen. 

Nå er det veldig individuelt hvordan mager reagerer på ulike ting, men noen generelle råd:

Har du prøvd lactulose?  Det kan fungere.

Sviskesaft også.

Spis minimalt med grønnsaker,  rå salat, rå frukt, og unngå grønnsaker/frukt med fibertråder i seg (asparges, brokkoli, appelsin og lignende).

Det samme gjelder også for hele frø.

Meieriprodukter kan også være greit i minimere inntaket av i en periode til systemet er igang igjen (unntatt syrnede produkter som yoghurt)

Lett mat er ofte bedre enn tung mat, altså kylling foran biff, loff/kneipp foran rugbrød.

Anonymkode: 90083...683

AnonymBruker
Skrevet

Takk for gode råd! Vil gjerne ha min vanlige mave tilbake 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...