Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Leser en del gladhistorier om kvinner over 40 som lykkes i å bli gravide og få barn.

Men, er det noen her som har prøvd på et siste barn etter og aldri lyktes? Leser om at ca. halvparten bare, eller mindre, er fruktbare etter 40, stemmer det?

Så er det vanlig at mange prøver på et siste barn etter 40 (eller sitt første), men at dette aldri går? Eller vil de fleste lykkes om de bare prøver lenge nok?

Anonymkode: a56ad...0bd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Grüner skrev (7 minutter siden):

Takk for link, har lest den artikkelen tidligere også.

Er bl.a. der jeg leste at ca. 50% er fruktbare tidlig i 40-årene, står f.eks.:

"Deretter gikk det raskere nedover. 50 prosent fikk flere barn etter at de var 41, men bare ti prosent fikk det etter 45 års alder. Nærmest 0 prosent fikk flere barn etter at de var blitt 50."

og:

"Hvis man snur på det, tyder studien på at det er 12 prosent sjanse for ikke å få flere barn etter man er 35, 20 prosent når man er 38 og 50 prosent når man er 41.

Slike studier basert på historiske data ble kritisert i en artikkel i The Atlantic i 2013.

Bedre helsetjenester og mattilgang i dag kan gjøre at tallene ikke er helt sammenlignbare. Det kan også hende at effekten av et langt ekteskap og dermed sjeldnere samleie spiller inn. Par med mange barn kan ha forsøkt å unngå å få flere munner å mette."

Det er jo umulig å vite om jeg er blant de ca. 50% som kan få barn etter 40. Så lurer på om noen har prøvd, virkelig gjort alt de kunne, men likevel ikke lyktes? Om det er vanlig, eller om man kan lykkes etterhvert (altså innen rimelighetens grenser, vet at fruktbarheten ikke holder til langt ut i 40-årene for noen) ?

AnonymBruker
Skrevet

Hadde gått rett til privat klinikk om jeg var deg. Samtidig som aktiv prøving på hjemmebane med eggløsningstester

Anonymkode: 9108b...115

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hadde gått rett til privat klinikk om jeg var deg. Samtidig som aktiv prøving på hjemmebane med eggløsningstester

Anonymkode: 9108b...115

Vurderer det, men ser at sjansen per måned ikke er særlig høyere med ivf. Har prøvd i over et halvt år, kun tre kjemiske å vise til.

Lurer på om dette ikke er noe å håpe på? Hvordan vet jeg om jeg er blant de over 40 som ikke lenger kan bli gravid med et friskt barn?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble gravid på er blunk med IVF. 40 år.

Anonymkode: d87d2...34f

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Gå til fertilitetslege (gynekolog) og få tatt blodprøver, det kan gi deg indikasjon på hvordan fruktbarheten din er. 

Anonymkode: 138ce...f09

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg ble gravid på er blunk med IVF. 40 år.

Anonymkode: d87d2...34f

Hadde du prøvd selv først? Hvor lenge evt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Gå til fertilitetslege (gynekolog) og få tatt blodprøver, det kan gi deg indikasjon på hvordan fruktbarheten din er. 

Anonymkode: 138ce...f09

Det er gjort. Har normale verdier/noen bedre enn snittet for alderen. Likevel ikke blitt gravid. 

AnonymBruker
Skrevet

IMG_3638.thumb.jpeg.3902b943e456db96bbfd53fd6e5f00e0.jpeg

Anonymkode: 05ff9...a53

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde en god opplevelse, men det var ikke lett. Mannen min og jeg prøvde å få en baby de siste 10 årene. Han er 61 nå og jeg er 48. Legene sa at jeg fortsatt har høy fertilitet og perioden er regelmessig, men mannen min hadde dårlig sæd i lang tid på grunn av hans kjærlighet til alkohol... Vi bestemte oss for å gå med en sæddonor. Jeg laget en profil på coparentmatch online og fant en ung fyr fra Oslo som hjalp andre kvinner. Han hadde bilder med kvinner over 40 år, så vi bestemte oss for å gi det en sjanse. Etter diskusjoner og medisinske tester hadde vi en donasjon og jeg begynte å vurdere kanskje en eggdonor i mellomtiden. Ikke lenge etter var jeg med fyren, begynte å føle meg kvalm og hadde en positiv graviditetstest. Vi trodde aldri at dette kunne skje i løpet av livet, men her er jeg. Fødte en gutt på 4,2 kg. Så ja, det er mulig, men du må være realistisk.

Anonymkode: 5d628...356

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vurderer det, men ser at sjansen per måned ikke er særlig høyere med ivf. Har prøvd i over et halvt år, kun tre kjemiske å vise til.

Lurer på om dette ikke er noe å håpe på? Hvordan vet jeg om jeg er blant de over 40 som ikke lenger kan bli gravid med et friskt barn?

Selvfølgelig er sjansene langt høyere ved ivf, da planter de jo et befruktet friskt egg inn. Naturlig er det bare flaks om du slipper gode nok egg og om man har bra nok sperm som faktisk vil befrukte det. Uten ivf over 40 er sjansene dine små, og de synker dag for dag.

Anonymkode: 1a2e9...d79

AnonymBruker
Skrevet

De fleste vil nok ikke lykkes nei. Fruktbarhet går bare nedover og nedover og sjansene vil bli dårligere og dårligere. Noen lykkes men ikke alle.

Anonymkode: 1a2e9...d79

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge fødte kvinnene i slekten din barn? Kvinnelig fertilitet er ofte arvelig. Selv kommer jeg fra en slekt der flere kvinner fikk barn rundt 40, og de kom også sent i overgangsalderen.

Jeg gamblet på at jeg hadde arvet fertiliteten og hadde flaks. Ble gravid på første forsøk ved 38 og nå 41. Er dog ikke anbefalt å gamble på at man er fertil lenge, da man aldri kan vite før man prøver. Har kvinnene i din familie kommet sent i overgangsalderen?

Anonymkode: a042f...a4b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvor lenge fødte kvinnene i slekten din barn? Kvinnelig fertilitet er ofte arvelig. Selv kommer jeg fra en slekt der flere kvinner fikk barn rundt 40, og de kom også sent i overgangsalderen.

Jeg gamblet på at jeg hadde arvet fertiliteten og hadde flaks. Ble gravid på første forsøk ved 38 og nå 41. Er dog ikke anbefalt å gamble på at man er fertil lenge, da man aldri kan vite før man prøver. Har kvinnene i din familie kommet sent i overgangsalderen?

Anonymkode: a042f...a4b

En gammeltante på farssiden fikk sitt siste barn da hun var 44, en frisk gutt. På morssiden har jeg en kusine som fikk siste barn da hun var 42, en frisk jente.

Har en søster som har fem friske barn, men hun møtte mannen sin tidlig og fikk siste barn da hun var 31. Mamma fikk fire barn, siste da hun var 32. Jeg har to barn, men var 27 og 29 i de svangerskapene.

Usikker på når mamma kom i overgangsalderen. Spurte aldri, og hun døde for noen år siden. Men ene søsteren hennes kom i overgangsalderen rundt 55, og datteren hennes rundt 52(hun som fikk siste barn da hun var 42). 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...