AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #1 Skrevet 2. august 2023 Hei, har en som begynner i 2.klasse når, som i hele fjor var for sliten til å være noe sosial etter skole/sfo. De gangene han var det, merket jeg det godt på han, både i forhold til humør og at han måtte virkelig jobbe med seg selv for orke leik og samspill. Bursdager osv går fint, men mange ganger er han veldig sliten i forkant. Han klarer det jo, når han er borte uten meg så går det jo bra. Er når vi har besøk hjemme jeg merker at det skal lite til før han går på rommet, vil være alene. Vil slappe av. Det kan være noe så lite som at feks kompisen gjør noe mot han som til vanlig bare er gøy, men der og da så er det ikke det, og han går og vil være i fred. Er dette normalt, at de er så sliten etter skole/sfo? Forstår jo at det er utrolig mange inntrykk, mye sosialt både på skole og sfo, og hadde vel ikke reagert om jeg ikke føler «alle» andre alltid er med andre hjem, er på forskjellige aktiviteter med mer. Er han den eneste som trenger rolige ettermiddager? Han blir 7år i oktober, så forstår dette kan endre seg når han blir eldre. Anonymkode: f240e...1f0 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #2 Skrevet 2. august 2023 Tror det går på personlighet og om man får energi av mennesker eller blir sliten av det. Jeg har to barn, eldste som nå er 12år er utslitt etter skole og orker ikke være sosial hver dag. Hn liker seg i eget selskap, men liker å være sosial i helgene. Verre etter lange dager da han var yngre og gikk på Sfo. Barn nr to er motsatt, hn må være med venner hele tiden og blir aldri sliten av det. (jeg er som barn nr en og liker mennesker, men veldig sliten av det og trenger lade opp «alene» dvs hjemme med familien). Anonymkode: e1696...531 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #3 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Tror det går på personlighet og om man får energi av mennesker eller blir sliten av det. Jeg har to barn, eldste som nå er 12år er utslitt etter skole og orker ikke være sosial hver dag. Hn liker seg i eget selskap, men liker å være sosial i helgene. Verre etter lange dager da han var yngre og gikk på Sfo. Barn nr to er motsatt, hn må være med venner hele tiden og blir aldri sliten av det. (jeg er som barn nr en og liker mennesker, men veldig sliten av det og trenger lade opp «alene» dvs hjemme med familien). Anonymkode: e1696...531 Ja det stemmer nok det du sier. Har i voksen alder innsett at jeg blir sliten av å være sosial, i forhold til andre jeg kjenner som er motsatt som får energi av å være sosial. Kanskje er han lik meg. Føler dette aldri var noe som ble snakket om når jeg var ung, er 84 modell, og har vel hele livet frem til nå, presset meg til å være som «alle andre» og orke det samme. Har jo vært i tankene om det er noe som gjør at han er slik, mangel på noe osv, men da skal jeg heller tenke at han faktisk trenger ro og tid for seg selv, etter faktisk 8t med å være sosial. Anonymkode: f240e...1f0 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #4 Skrevet 2. august 2023 Har to barn. Ene er som din beskriver, men trekker seg ikke unna når det er besøk. Barnet har cøliaki så alltid tenkt det er derfor. Sier ikke det er det altså, men kan jo være greit å sjekke opp? (Trenger ikke har mer symptomer enn det der..). Det andre barnet som ikke har cøliaki er ikke sånn. Anonymkode: 5f12b...da3 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #5 Skrevet 2. august 2023 Handler dette om å være sliten egentlig ? Kan det ha noe med at han er vant til å få ha tingene sine i fred , og at han ikke liker å låne bort leker eller at noen gjør noe med dem som han ikke liker ? Anonymkode: ccca7...157
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #6 Skrevet 2. august 2023 Hva gjør han når han er sliten, da? Mange barn hevner å være «slitne» for å få skjermtid. Anonymkode: 68e54...6c8 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #7 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Handler dette om å være sliten egentlig ? Kan det ha noe med at han er vant til å få ha tingene sine i fred , og at han ikke liker å låne bort leker eller at noen gjør noe med dem som han ikke liker ? Anonymkode: ccca7...157 Nei, han lar fint alle leke med lekene. Ingen problemer med det. Han er vant med å dele, og vi har mye besøk på helg av både venner og søskenbarn, og da går det helt fint. Anonymkode: f240e...1f0 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #8 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Hva gjør han når han er sliten, da? Mange barn hevner å være «slitne» for å få skjermtid. Anonymkode: 68e54...6c8 Han trenger seg tilbake på rommet, lukker døren, og leker stille alene. Eller legger seg i sengen og slapper av, gjerne med et par leker. Føler absolutt at det er det at han er sliten sosialt. Anonymkode: f240e...1f0 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #9 Skrevet 2. august 2023 Vår var også rett ut utslitt etter skoledagene og sfo i første klasse. Det ble bedre utover i andre. De er ganske små førsteklassingene nå, og det kreves mye av dem på skolen, på mange plan. Vår begynte heller ikke på noen aktiviteter før i andre klasse. Hadde evig nok med skolen, og henge med litt sosialt. Var flere i klassen til vår gutt i hvert fall, de fleste dro hjem etter sfo. En rekker liksom knapt mer enn middag, litt lekser så er det barne-tv tid før en får sukk for seg. Anonymkode: b246e...100 1 1
Yodas Skrevet 2. august 2023 #10 Skrevet 2. august 2023 4 hours ago, AnonymBruker said: Hei, har en som begynner i 2.klasse når, som i hele fjor var for sliten til å være noe sosial etter skole/sfo. De gangene han var det, merket jeg det godt på han, både i forhold til humør og at han måtte virkelig jobbe med seg selv for orke leik og samspill. Bursdager osv går fint, men mange ganger er han veldig sliten i forkant. Han klarer det jo, når han er borte uten meg så går det jo bra. Er når vi har besøk hjemme jeg merker at det skal lite til før han går på rommet, vil være alene. Vil slappe av. Det kan være noe så lite som at feks kompisen gjør noe mot han som til vanlig bare er gøy, men der og da så er det ikke det, og han går og vil være i fred. Er dette normalt, at de er så sliten etter skole/sfo? Forstår jo at det er utrolig mange inntrykk, mye sosialt både på skole og sfo, og hadde vel ikke reagert om jeg ikke føler «alle» andre alltid er med andre hjem, er på forskjellige aktiviteter med mer. Er han den eneste som trenger rolige ettermiddager? Han blir 7år i oktober, så forstår dette kan endre seg når han blir eldre. Anonymkode: f240e...1f0 Ja, jeg har en på samme alder som har det på samme måte. Man MÅ jo ikke ha vennebesøk etter SFO heller, da. Det går an å legge vennebesøk til helgene. 3
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #11 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hei, har en som begynner i 2.klasse når, som i hele fjor var for sliten til å være noe sosial etter skole/sfo. De gangene han var det, merket jeg det godt på han, både i forhold til humør og at han måtte virkelig jobbe med seg selv for orke leik og samspill. Bursdager osv går fint, men mange ganger er han veldig sliten i forkant. Han klarer det jo, når han er borte uten meg så går det jo bra. Er når vi har besøk hjemme jeg merker at det skal lite til før han går på rommet, vil være alene. Vil slappe av. Det kan være noe så lite som at feks kompisen gjør noe mot han som til vanlig bare er gøy, men der og da så er det ikke det, og han går og vil være i fred. Er dette normalt, at de er så sliten etter skole/sfo? Forstår jo at det er utrolig mange inntrykk, mye sosialt både på skole og sfo, og hadde vel ikke reagert om jeg ikke føler «alle» andre alltid er med andre hjem, er på forskjellige aktiviteter med mer. Er han den eneste som trenger rolige ettermiddager? Han blir 7år i oktober, så forstår dette kan endre seg når han blir eldre. Anonymkode: f240e...1f0 7 år og er vel borte fra 7-17. Det er veldig mye. Ikke rart han er sliten. Anonymkode: 6e4a8...219 1
Gjest Albbas Skrevet 2. august 2023 #12 Skrevet 2. august 2023 Prøv å legge opp til vennebesøk i helgene i stedet? Og det trenger jo ikke være hver helg heller. Vær gjerne ærlige med foreldrene til vennene og si at han setter pris på å være sosial i helger. Har dere mulighet for hjemmekontor? Her er det stor suksess å invitere en venn med fra kl 14 for eksempel, da går de hjem til oss fra SFO og er ikke så slitne, og leker sammen mens jeg jobber. Vi inviterer andre hjem 1-2 ganger i måneden, er ikke så ofte altså. Men sønnen vår blir ikke sliten, og leker mye med naboer ute i gata da.
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #13 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Han trenger seg tilbake på rommet, lukker døren, og leker stille alene. Eller legger seg i sengen og slapper av, gjerne med et par leker. Føler absolutt at det er det at han er sliten sosialt. Anonymkode: f240e...1f0 Min er helt lik. Har hatt med besøk 2 ganger i løpet av 1 klasse, ikke vært hjemme hos noen. Har noen i gaten han leker med noen dager, men da er det på sparket. Tenker på det som positivt at han klarer å identifisere behovet for egentid i tidlig alder Anonymkode: 92532...d1c 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #14 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): 7 år og er vel borte fra 7-17. Det er veldig mye. Ikke rart han er sliten. Anonymkode: 6e4a8...219 Han begynner på skolen 8.30. Første halvåret på skolen var han på sfo til 14.30 (en time sfo) nettopp for at vi merket hvor sliten han var. Deretter hentet vi resten av året 15.30 på hans ønske, da de går sent inn på sfo og han liker godt å leke inne med diverse. Jeg hadde muligheten for å ikke ha sfo, men ønsket det pga det sosiale og bli kjent. Så nei, han har ikke veldig lange dager, men lange nok. (Skal sies at han ikke begynte i barnehagen før 2år, og gikk da kun 9.30-13.30 de første to årene). Anonymkode: f240e...1f0 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #15 Skrevet 2. august 2023 Da jeg tjenestegjorde i forsvaret nordafor i mørketida var "brakkesjuke" et begrep som beskrev det å venne seg til for mye søvn, usunt mye. Dette førte for min del at jeg måtte ta tak og venne meg til mindre søvntid igjen da jeg dimma. Kanskje prøve å logge hvor mye søvn poden har og evt. snakke med fastlege? Anonymkode: 657ac...889
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #16 Skrevet 2. august 2023 Jeg var også sånn som barn og er fortsatt det som voksen. Trenger tid for meg selv etter skole og jobb. Er introvert. Anonymkode: fc5b9...648 2 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #17 Skrevet 2. august 2023 Albbas skrev (16 minutter siden): Prøv å legge opp til vennebesøk i helgene i stedet? Og det trenger jo ikke være hver helg heller. Vær gjerne ærlige med foreldrene til vennene og si at han setter pris på å være sosial i helger. Har dere mulighet for hjemmekontor? Her er det stor suksess å invitere en venn med fra kl 14 for eksempel, da går de hjem til oss fra SFO og er ikke så slitne, og leker sammen mens jeg jobber. Vi inviterer andre hjem 1-2 ganger i måneden, er ikke så ofte altså. Men sønnen vår blir ikke sliten, og leker mye med naboer ute i gata da. Ja jeg kommer til å hente tidligere de dagene vi skal ha med besøk hjem, så han ikke er like sliten før i det hele tatt besøket har startet. Å legge det til helg, var lurt, tenker det er en god måte å gjøre det på nå i starten. Satser på han orker mer etterhvert som han blir større. Føler noen barn er på aktiviteter og har besøk hele uken lang, og forstår jo da at det er veldig ulikt hva barn faktisk orker og har overskudd til. Anonymkode: f240e...1f0 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #18 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Da jeg tjenestegjorde i forsvaret nordafor i mørketida var "brakkesjuke" et begrep som beskrev det å venne seg til for mye søvn, usunt mye. Dette førte for min del at jeg måtte ta tak og venne meg til mindre søvntid igjen da jeg dimma. Kanskje prøve å logge hvor mye søvn poden har og evt. snakke med fastlege? Anonymkode: 657ac...889 Han sover fra 20-6.30 jevnt over hver natt, så er jo på den mengden som anbefales/barna trenger i denne alderen. Våkner av seg selv hver morgen, må ikke vekkes. Anonymkode: f240e...1f0 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #19 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg var også sånn som barn og er fortsatt det som voksen. Trenger tid for meg selv etter skole og jobb. Er introvert. Anonymkode: fc5b9...648 Er selv introvert, så spørs om han er lik meg ja. Anonymkode: f240e...1f0 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #20 Skrevet 2. august 2023 Da jeg var barn hadde jeg sjelden besøk/fro på besøk etter skoletid fordi jeg rett og slett trengte alenetid Anonymkode: 3f5a6...253 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå